Lijf & Lijn alle pijlers

Strakkere buik: tips??

20-07-2026 21:19 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ik ben 32 jaar, 1,64 m lang en weeg 62 kg. Volgens mij heb ik geen overgewicht, dus afvallen is voor mij geen must. Ik zou eventueel naar ongeveer 59 kg willen gaan, maar meer hoeft voor mij niet.

Mijn grootste probleem is mijn buik. Ik heb altijd al wat buikvet gehad, maar na twee zwangerschappen is die slap geworden en heb ik het gevoel dat er zowel vet als los vel zit. Ik denk dat 3 kg afvallen daar niet veel verschil in zal maken.

Heeft iemand tips of ervaringen met hoe ik mijn buik wat strakker kan krijgen? Het hoeft echt geen strakke sixpack te worden, maar ik zou graag wat meer stevigheid willen en iets strakker.

Zijn er bepaalde tips of adviezen die jullie kunnen aanraden?

Alvast bedankt!
Dropdrop schreef:
21-07-2026 10:17
Kan prima. Je kunt heel ver komen met een basic setje gewichten en goede oefeningen.

Ik volg de tips van Madelaine Rascan voor eten/oefeningen. Haar recept voor saladedressing van hüttekäse in de blender met kruiden en citroensap :cheer2:

Ik merk echt verschil qua honger sinds ik elke dag begin met 40 gram proteïne en dat ook probeer te bereiken bij lunch en avondeten.

Ik eet niet eens superveel vlees. Wel hüttekäse, kwark en eieren.
Even een dingetje. Cottage cheese is exact hetzelfde als Hüttekäse maar kost de helft. Dit omdat Hütekäse een beschermde naam is. Net als dat Champagne alleen zo mag heten als het uit die streek komt maar er zijn ook veel lekkere mousserende wijnen die veel minder kosten.
We are in a bit of a pickle here . . .
Strelizia schreef:
21-07-2026 10:54
Even een dingetje. Cottage cheese is exact hetzelfde als Hüttekäse maar kost de helft. Dit omdat Hütekäse een beschermde naam is. Net als dat Champagne alleen zo mag heten als het uit die streek komt maar er zijn ook veel lekkere mousserende wijnen die veel minder kosten.
O ja goede aanvulling. Ik koop inderdaad meestal cottage cheese.

Ik vind die van Lidl heel zout. Albert Heijn heeft handige grote verpakkingen in hun huismerk en ook de light-variant

Ik vind die brokjes weg blenderen echt veel beter. Het is anders zo aanwezig in gerechten.
Volgens mij moet je met steeds zwaardere gewichten trainen. Dit kwam naar voren toen ik mij erin ging verdiepen omdat ik strakkere billen wilde. Dus met gewichten van 5 of 10 kilo ga je niks bereiken. Ik heb toen een mega dumbbell van een 20 kilo gekocht maar die was op een gegeven moment ook niet meer genoeg. Thuis was dus eigenlijk geen doen als je echt wil trainen. Als je thuis traint train je alleen voor het idee dat je goed bezig bent volgens mij..
Jemoederheethenk6 schreef:
21-07-2026 11:46
Volgens mij moet je met steeds zwaardere gewichten trainen. Dit kwam naar voren toen ik mij erin ging verdiepen omdat ik strakkere billen wilde. Dus met gewichten van 5 of 10 kilo ga je niks bereiken. Ik heb toen een mega dumbbell van een 20 kilo gekocht maar die was op een gegeven moment ook niet meer genoeg. Thuis was dus eigenlijk geen doen als je echt wil trainen. Als je thuis traint train je alleen voor het idee dat je goed bezig bent volgens mij..
Klopt dat je op moet bouwen qua gewicht, maar het ligt er net aan welke oefening je doet. Sommige oefeningen zijn met een paar kilo al zwaar, sommige niet. Voor je buikspieren heb je vaak niet eens gewichten nodig en kun je met bodyweight al een heel eind komen. Zeker als je goed oplet of je de oefening goed uitvoert, of langzaam doet voor meer spierspanning. Zie bv deze 10 min buikspieroefeningen: https://www.youtube.com/watch?v=zzD80vCLq0Y Neemt niet weg dat compoundoefeningen in de sportschool met veel gewicht het beste resultaat overall geven.
Krachttraining is echt een aanrader voor een strakkere buik. Toch zou ik als aanvulling willen geven dat zwemmen ook goed werkt. Zwemmen is heel goed voor je spieren en belast ze niet verder, zeker met jouw training voor het hardlopen kan dat een hele goede aanvulling zijn.
Klopt, je moet steeds zwaarder gaan trainen. Maar thuis kan ik nog steeds prima uit de voeten met mijn simpele dumbbells van 12 kilo per stuk: squats doe ik met de dumbbells op mijn schouders en mijn hielen op een verhoging: killing! Of ik doe splitsquats met diezelfde 24 kilo: een been op een verhoging, het andere been doet het werk. Voor deadlifts heb ik een barbell gekocht, maar met een kettlebell van 16 kilo kan ik ook zwaar trainen als ik de oefening heel geconcentreerd en langzaam uitvoer.

Bovenlichaam is sowieso prima te doen met verstelbare dumbbells.
Volgens mij moet je met steeds zwaardere gewichten trainen.
Marktplaats staat er vol mee, kun je de oude set verkopen en voor weinig zwaardere aanschaffen.
Dropdrop schreef:
21-07-2026 13:15
Marktplaats staat er vol mee, kun je de oude set verkopen en voor weinig zwaardere aanschaffen.
Klopt, misschien is het voor je buik inderdaad anders dan ik bedoelde. Ik wilde echt mijn billen trainen en dan moest je echt zwaar gaan. Daar heb ik niet aan gedacht. Toch vond ik het trainen thuis heel rommelig. Sowieso om zon zwaar gewicht in de juiste positie te krijgen. Mijn armen waren daar te slap voor. In de sportschool kan je de gewichten makkelijk instellen.
Ook een goed ding om te kopen als je buikspieroefeningen wilt trainen: een ab roller. Kost een tientje of zo, en het is een van de beste buikspieroefeningen.
astrojenny schreef:
21-07-2026 07:46
De uitspraak is eigenlijk: abs are built in the gym, but revealed in the kitchen. Wat je eet is super bepalend, maar als je niet aan krachttraining doet, is er ook weinig om te revealen :biggrin:. Toen ik vooral cardio deed, bleef ik altijd toch een beetje papperig.

Goed advies om inderdaad genoeg eiwitten te eten, ik zou ook zorgen dat je genoeg vezels eet. Maar onderschat dus krachttraining niet. En dan niet alleen maar eindeloos buikspieroefeningen doen, maar compoundoefeningen waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk traint en dan liefst ook steeds wat hoger gaan in gewicht. Ik ben nu 35 en mijn lichaam heeft zich helemaal getransformeerd sinds ik krachttraining ben gaan combineren met wat meer eiwitten eten. Ben strakker dan ooit. En dat terwijl mijn gewicht dus helemaal niet zoveel is veranderd, ik ben gewoon vet verloren en heb spiermassa erbij gekregen.
Onzin. Iedereen heeft buikspieroefeningen. Als je ze traint zijn ze groter, maar zonder vet zie je je buikspieren - ook als je daar helemaal geen fluit aan doet.
klopt, maar dat ligt ook aan de oefening. squats kan ik met een kettlebell van 20 kilo. die bulgarian splitdinges met 8 en dan misschien 10x en dan is het op.
Eberesche schreef:
21-07-2026 14:59
klopt, maar dat ligt ook aan de oefening. squats kan ik met een kettlebell van 20 kilo. die bulgarian splitdinges met 8 en dan misschien 10x en dan is het op.
Ja, ik vind dat ook superzwaar! Op de sportschool hebben we een hipthruster, leg press, leg extension machine etc en dat kun je met heel zware gewichten doen omdat je geen balans hoeft te houden maar trainen met losse gewichten vind ik leuker en meestal net zo effectief en zwaar. Je moet een beetje creatief zijn, maar ik heb na een thuistraining vaak net zoveel spierpijn als na een sessie in de gym.
Dropdrop schreef:
21-07-2026 13:15
In de kringloop kwam ik laatst ook nog gewichten tegen, ik baal er nu van dat ik ze niet meer meegenomen heb.
Je zou ook eens kunnen kijken of ze bij je sportschool iets van bodypump aanbieden of crossfit oid.
Hip thrust lijkt me lastig om thuis te doen, maar knappe meid die lunges doet met 2 x 10 of split squats met meer dan 20 kg. Dan heb je wel al aardig sterke bilspieren hoor. Overigens hoeft de sportschool niet duur te zijn. Het goedkoopste Basic Fit abonnement kost € 25 per maand en als je ambtenaar bent kun je dat nog via je IKB doen. Dan ga je desnoods een keer per week om even zwaar te squatten en lat pulls doen en de rest kun je prima thuis.
KamilleT schreef:
21-07-2026 16:05
Hip thrust lijkt me lastig om thuis te doen, maar knappe meid die lunges doet met 2 x 10 of split squats met meer dan 20 kg. Dan heb je wel al aardig sterke bilspieren hoor. Overigens hoeft de sportschool niet duur te zijn. Het goedkoopste Basic Fit abonnement kost € 25 per maand en als je ambtenaar bent kun je dat nog via je IKB doen. Dan ga je desnoods een keer per week om even zwaar te squatten en lat pulls doen en de rest kun je prima thuis.
Hipthrust kan inderdaad alleen met een barbell of een machine maar thuis doe ik een bridge waarbij ik mijn voeten op een bankje zet, en ik doe een breed elastiek boven mijn knieën. Kettlebell van 16 kg erbij en dan komt de oefening gevoelsmatig dicht in de buurt van een hipthrust. Wel heel langzaam uitvoeren voor een helse burn 🔥 :lol:

Dit soort oefeningen zijn trouwens ook goed voor je buikspieren. Het hoeven niet per se geïsoleerde buikspieroefeningen te zijn.
apppie schreef:
21-07-2026 14:16
Onzin. Iedereen heeft buikspieroefeningen. Als je ze traint zijn ze groter, maar zonder vet zie je je buikspieren - ook als je daar helemaal geen fluit aan doet.
Ik was misschien niet duidelijk genoeg. Maar ik neem aan dat het niet alleen om de abs gaat, maar over strak zijn in z'n geheel. Ik spreek wellicht alleen voor mezelf, maar ik had vroeger echt hangbillen en nu echt niet meer.

Sportschool hoeft niet duur te zijn trouwens, ik zit gewoon bij de basic fit.
voor basic fit moet ik naar de stad wat het alweer snel gedoe maakt.

hier in het dorp zijn een aantal sportscholen, maar onder de 50/maand krijg ik het niet. voor ons gelukkig geen probleem, maar het is best een boel geld als je ook nog samen gaat.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven