Lijf & Lijn alle pijlers

Tabata

16-05-2018 14:32 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er forummers die aan tabata doen? ik heb het gisteren voor de eerste keer gedaan en kan vandaag nog maar amper lopen. Volgens de sportschool is het een soort wondertraining die je conditie snel verbetert, veel vet verbrandt en bijdraagt aan spiergroei.

Wat zijn jullie ervaringen? is het echt zo effectief?
Alle reacties Link kopieren
Tabata is gewoon een vorm van HIIT, high intensity interval training. Dit is een effectieve manier van trainen.

Net zoals bij alle trainingen, eerst zorgen dat je de oefeningen goed kunt uitvoeren, daarna ga je ze met kracht doen, en dan pas met snelheid.

De volgende keer dus minder fanatiek gaan trainen. Je bent nu de grens over gegaan. Een beetje spierpijn is goed, maar wanneer je amper kan lopen, dan kost het herstel meer dan de training je oplevert.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ja en ik vind het leuk om te doen: 4 minuten hel. Weleens een WOD gedaan 6 Tabata's wel 6 verschillende oefeningen.


Er zijn nog meer HIIT protocollen maar deze is zo lekker kort. Het werkt wel. Je gaat heel kort en hard en daar krijgt je neurologisch systeem en je hart een enorme opdonder van en je kunt er ook best wat vet mee verbranden.

Helaas ben ik nu ziek dus mijn systeem zo een harde tik geven kan even niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt juist goed gedaan wanneer je zo een spierpijn hebt. Wordt vanzelf wel beter wanneer je er aan went. Veranderen doet heel veel pijn en dan bedoel ik echt fysiek pijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik me goed herinner, is Tabata niet geschikt voor iedereen. Mensen die lange tijd geen sportactiviteiten hebben gedaan of niet 100% gezond zijn, moeten over het algemeen hun vingers van intervaltraining houden en beginnen met iets "comfortabeler".
Anders is Tabata eigenlijk een goede zaak: het verhoogt je conditie, stimuleert je metabolisme en je kunt er kracht mee opbouwen.
Ik heb het echter een keer geprobeerd.. En dat was buitengewoon vermoeiend, hoewel ik mezelf liever atletisch noem.
Meer informatie over Tabata is meestal te vinden op Runner Forums. Voor hardlopers is Tabata een veelgebruikte trainingsmethode :-)
leef liefde lach (:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven