Ten einde raad gewicht (VEGAN)
vrijdag 8 december 2017 om 17:32
nou ja, ik had niet verwacht dat er zo gefocust zou worden op het vegan-deel. Het was meer een indicatie dat ik van vegan eten niet eens afval, terwijl de meeste mensen daar toch wel van afvallen. Dus dat er misschien iets anders speelt dan alleen het voedsel wat ik eet.
vrijdag 8 december 2017 om 17:33
Ik denk ook niet dat het obsessief is hoor. Hoewel het je bijna aangepraat wordtJeedee schreef: ↑08-12-2017 17:18uhh nee, ineens werd het vegan-zijn aangevallen, mag ik niet zeggen dat ik het daar niet mee eens ben? Ik heb alleen niet zoveel te zeggen tegen de mensen die zeggen dat het obsessief is. Naar mijn mening kan je dat niet zeggen na een bericht op een forum.. ik dacht ik geef genoeg informatie zodat het een beetje mijn leven op het gebied van eten/bewegen hier schetst, wat overigens NIET het enige leven is wat ik hier heb.
Toen ik achttien was, was ik ook aan het worstelen met mijn gewicht. Hoort ook een beetje bij de leeftijd.
Nu vele jaren later
Mij geeft de app: myfitnesspal mij heel goed inzicht hoeveel kcal ik per dag eet. Ik gebruik hem nu een paar weken en kwam er zo achter dat ik bijvoorbeeld 154 calorieen aan pindakaas op mijn brood smeerde
Met vegan eten is verder niks mis, denk er wel om dat je vitamine B12 moet bij slikken.
vrijdag 8 december 2017 om 17:36
Vegan is niet caloriearm, als je seafood gaat eten krijg je meer caloriearme eiwitten binnen.Jeedee schreef: ↑08-12-2017 17:32nou ja, ik had niet verwacht dat er zo gefocust zou worden op het vegan-deel. Het was meer een indicatie dat ik van vegan eten niet eens afval, terwijl de meeste mensen daar toch wel van afvallen. Dus dat er misschien iets anders speelt dan alleen het voedsel wat ik eet.
vrijdag 8 december 2017 om 17:36
Tja, het staat redelijk prominent in je topic titel en het is nogal een onderwerp wat de gemoederen hoog doet oplopen op dit forum (en daarbuiten)Jeedee schreef: ↑08-12-2017 17:32nou ja, ik had niet verwacht dat er zo gefocust zou worden op het vegan-deel. Het was meer een indicatie dat ik van vegan eten niet eens afval, terwijl de meeste mensen daar toch wel van afvallen. Dus dat er misschien iets anders speelt dan alleen het voedsel wat ik eet.
Enige wat ik zou willen zeggen is: educate yourself. Iedereen hier heeft een (biased) mening, voor- en tegenstanders van een plantaardig dieet. Er is genoeg objectieve informatie op internet beschikbaar. En gebruik eventueel een app zoals bijvoorbeeld cronometer.com om bij te houden of je alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Een B12 supplement zou ik sowieso slikken.
vrijdag 8 december 2017 om 17:39
Ik vind ook dat er fel gereageerd wordt.
Niet iedereen die wil afvallen heeft een psychisch probleem. En als je je ook nu prettig zou voelen in je lichaam zou dat nog mooier zijn. Om die reden alleen al zou ik je aanraden om vooral lekker te blijven sporten dat zelfs wat op te voeren: geeft je een goed gevoel, is gezond, en helpt een beetje extra verbranden.
Verder is afvallen simpel, maar niet makkelijk: minder eten dan je verbruikt. Het voedingscentrum is heel informatief over wat gezond en genoeg eten is.
Niet iedereen die wil afvallen heeft een psychisch probleem. En als je je ook nu prettig zou voelen in je lichaam zou dat nog mooier zijn. Om die reden alleen al zou ik je aanraden om vooral lekker te blijven sporten dat zelfs wat op te voeren: geeft je een goed gevoel, is gezond, en helpt een beetje extra verbranden.
Verder is afvallen simpel, maar niet makkelijk: minder eten dan je verbruikt. Het voedingscentrum is heel informatief over wat gezond en genoeg eten is.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
vrijdag 8 december 2017 om 17:41
Ik schaam me er wel een beetje voor, maar ik zie dat als iets compleet anders dan obsessief? Als je een enorm litteken hebt en een aantal zalfjes probeert om het litteken te vervagen, ben je dan ook obsessief? Ik vind van niet. Ik begrijp gewoon niet waarom mensen denken dat ik gelijk psychisch niet in orde ben, terwijl ik gewoon gelukkig ben. Maar ik heb nu de tijd om er wat aan te doen, en ik wíl er graag wat aan doen, maar dat lukt niet en dat is gewoon frustrerend. Het is niet zo dat ik heel de dag bezig ben met wat ik wel en niet kan eten, ik sta niet elke ochtend op de weegschaal en ik ben niet heel de dag aan het bedenken hoe ik kan afvallen. Maar afvallen is iets waar ik nog wat hulp bij kan gebruiken en het heeft dus zin om hier wat over te zeggen. Ja dan gaat het allemaal over gewicht en misschien lijkt het dan obsessief, maar dat kan je toch niet concluderen uit één forumbericht? Het is gewoon zo dat ik kleding mooier vind vallen als ik wat minder weeg, en het is ook zo dat ik het gevoel heb dat ik dan meer energie heb. Ik hoef ook helemaal geen 50 kilo te wegen. En het grootste probleem is niet eens mijn gewicht, maar mijn gewichtstoename. Ik ben bang dat dat doorgaat. En dan doe ik er liever nu iets aan, want het wordt alleen maar moeilijker.ZeepBelle schreef: ↑08-12-2017 17:29Jij denkt: als ik afval / minder gewicht heb, dán voel ik me wel helemaal fijn - in mijn badpak, maar eigenlijk altijd.
Je ziet het 'juiste' gewicht als voorwaarde voor geluk.
En dat is precies hoe het níét werkt. Vandaar dat mensen reageren met termen als ongezond, obsessief, zorgelijk, niet lekker in je vel etc.
2 tips:
1. De koppeling die jij maakt tussen gelukkig zijn en eten / gewicht is nml een ongezonde. Dus ga naar een diëtist, naar een psycholoog of zelfs een eetkliniek.
2. je eet te weinig. echt. heus.
moet je eens kijken hoeveel energie jij verbruikt: 1: werken als au pair, 2: in het buitenland, 3: met jouw mate van lichaamsbeweging en 4: je "zorgen maken" over je gewicht, je toekomst - studiekeuze.
Ik vind het ook zonde. Succes!
vrijdag 8 december 2017 om 17:43
Je valt niet af om dat je te veel eet. En zo als velen zeggen vegan staat niet gelijk aan calorie arm.
Trouwens dat gemiddelde gewicht vind ik dus wel hoog aangezien de gemiddelde lengte van NL vrouwen zo'n 1m71 (2015) is en dat is gewoon een BMI van 25,8 en officieel overgewicht.
Dadels zijn trouwens echt hoog in kcal en suikers hoor. Ik vind ze heel lekker maar goed om af te vallen is het niet, iig niet een heel pakje.
Trouwens dat gemiddelde gewicht vind ik dus wel hoog aangezien de gemiddelde lengte van NL vrouwen zo'n 1m71 (2015) is en dat is gewoon een BMI van 25,8 en officieel overgewicht.
Dadels zijn trouwens echt hoog in kcal en suikers hoor. Ik vind ze heel lekker maar goed om af te vallen is het niet, iig niet een heel pakje.
vrijdag 8 december 2017 om 17:44
Ik moet toegeven toen ik dat bericht aan het typen was ik ook ineens mega VEGAN zag staan en toen de reactie wel begreep. Ik dacht dat dat misschien mensen zou aantrekken die zich meer verdiept hebben in voedsel (niet perse vegans, maar mensen die bewust kiezen om wel of geen vegan te zijn, en niet gewoon de rest volgen) en mij op die manier misschien beter zouden kunnen helpen.ikbenjevriend schreef: ↑08-12-2017 17:36Tja, het staat redelijk prominent in je topic titel en het is nogal een onderwerp wat de gemoederen hoog doet oplopen op dit forum (en daarbuiten). Overigens ken ik genoeg vegans die overgewicht hebben dus het is echt geen garantie.
Enige wat ik zou willen zeggen is: educate yourself. Iedereen hier heeft een (biased) mening, voor- en tegenstanders van een plantaardig dieet. Er is genoeg objectieve informatie op internet beschikbaar. En gebruik eventueel een app zoals bijvoorbeeld cronometer.com om bij te houden of je alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Een B12 supplement zou ik sowieso slikken.
vrijdag 8 december 2017 om 17:45
+1tyche schreef: ↑08-12-2017 17:39Ik vind ook dat er fel gereageerd wordt.
Ik vind het bizar, als of in een topic over stoppen met roken iedereen ook zegt dat die persoon een psychisch probleem heeft. Overgewicht is extreem ongezond, doodsoorzaak no 1 en voor je dood gaat heb je al weinig kwaliteit van leven. Beter dat ze er nu iets aan doet dan over 10 jaar met nog eens 60 kg er bij, want hoe ouder hoe lastiger het wordt. En wat men ook probeert, het is ook echt niet mooier of zo.
vrijdag 8 december 2017 om 17:48
Ik maak mij meer zorgen over wat voor invloed het gastouder gezin heeft op to. Ze is 18 nog makkelijk te beïnvloeden.Jeedee schreef: ↑08-12-2017 17:27Mijn gastouders hebben zich enorm verdiept in een gezonde leefstijl, ze hebben heaps of docu's gekeken en boeken gelezen. En er is geen garantie dat het de juiste is, maar het is iniedergeval wel iets waar ze over nagedacht hebben en niet 'omdat de rest het ook doet'. Ik ben me ervan bewust dat avocado's, dadels & noten veel calorieën bevatten, dus daar eet ik niet teveel van. Ook weet ik nog helemaal niet of wanneer ik terug naar Nederland ga ik vegan blijf, of vegetariër wordt. Maar dat zie ik dan wel. Het is meer de manier waarop hoezoos communiceert, dat het berichtje mij geruststelde. Minder agressief (jij overigens ook).
vrijdag 8 december 2017 om 17:49
Je krijgt genoeg antwoorden van mensen die zich er in verdiept hebben en die bewust geen vegan zijn toch?Ik dacht dat dat misschien mensen zou aantrekken die zich meer verdiept hebben in voedsel (niet perse vegans, maar mensen die bewust kiezen om wel of geen vegan te zijn, en niet gewoon de rest volgen) en mij op die manier misschien beter zouden kunnen helpen.
vrijdag 8 december 2017 om 17:51
Klinkt idd niet gezond om daar lange tijd door geïndoctrineerd te worden. Dan toch liever een standaard Aussie gezin wat regelmatig de barbie aansteekt.
vrijdag 8 december 2017 om 17:51
Ik ben er echt zo erg van geschrokken. Het is bij mij avond ('s nachts nu ondertussen alweer) en ik dacht gewoon eventjes een avondje mezelf te verdiepen erin en te kijken of iemand misschien ideetjes had wat ik zou kunnen proberen of waar het misschien ook aan zou kunnen leggen (mijn moeder dacht dat het misschien was omdat ik hier niet 100% wil zijn, dat dat letterlijk zwaar weegt) en ik dacht misschien denken meer mensen wel zoiets of iets vergelijkbaars. En dat eten was meer om aan te tonen dat het bijna niet daaraan kan liggen. Ik wilde gewoon wat meer inzicht krijgen in eventuele andere oorzaken. Maar in plaats daarvan word ik getest om ondanks meningen van anderen bij mijzelf te blijven, want ik weet dat het geen obsessie is.tyche schreef: ↑08-12-2017 17:39Ik vind ook dat er fel gereageerd wordt.
vrijdag 8 december 2017 om 17:53
nou dan heeft mijn titel toch zijn taak volbracht.redbulletje schreef: ↑08-12-2017 17:49Je krijgt genoeg antwoorden van mensen die zich er in verdiept hebben en die bewust geen vegan zijn toch?
vrijdag 8 december 2017 om 17:58
nee dat niet. Heb wel eens iets gelezen over schildklier, maar die beschreven symptomen van een trage schildklier leken niet echt bij mij van toepassing te zijn
vrijdag 8 december 2017 om 17:59
!!!strikjemetstippels schreef: ↑08-12-2017 17:45+1
Ik vind het bizar, als of in een topic over stoppen met roken iedereen ook zegt dat die persoon een psychisch probleem heeft. Overgewicht is extreem ongezond, doodsoorzaak no 1 en voor je dood gaat heb je al weinig kwaliteit van leven. Beter dat ze er nu iets aan doet dan over 10 jaar met nog eens 60 kg er bij, want hoe ouder hoe lastiger het wordt. En wat men ook probeert, het is ook echt niet mooier of zo.
vrijdag 8 december 2017 om 18:01
Ik vraag me af waarom jij je zo persoonlijk aangevallen voelt. Maar goed. Zij hebben nooit last gehad van overgewicht, eerder ondergewicht. Dus hoeveel ze ook van voeding afweten, dat weten ze niet per se van eventuele oorzaken van gewichtstoename (ándere oorzaken dan te weinig beweging, te veel voedsel of teveel stress).
vrijdag 8 december 2017 om 18:02
Ik ga weer spammen maar mij hielp de app fatsecret echt enorm goed. Je moet wel eerlijk zijn over wat je eet in gram of ml, en echt alles noteren, maar dan weet je wel waar je toch te veel kcal onbewust vandaan haalt.
Ik viel 12kg af op BMI 24 (ik ben vast ook psychisch niet in orde lol). Je hoeft echt geen honger dieet te gaan volgen, zonde van je tijd ook in Australië. Maar als je weet wat je zo ongeveer verbrandt (en dat is vaak minder dan je denkt) en wat je lijf nodig heeft om gewoon z'n werk te kunnen doen in rust (BMR), dan kun je ook in schatten hoe veel je kunt eten gemiddeld zo op een dag om wat kilootjes kwijt te raken.
Je bent ook nog niet zo heel lang bezig he. Als je bij voorbeeld maar 50 kcal onder wat je dagelijks verbrandt zit, dan gaat het erg traag. Dus mijn tip is om het echt helemaal uit te pluizen. Vervelend werkje hoor, maar je weet dan wel echt hoe het zit. En dan kun je er ook iets aan doen.
Ik viel 12kg af op BMI 24 (ik ben vast ook psychisch niet in orde lol). Je hoeft echt geen honger dieet te gaan volgen, zonde van je tijd ook in Australië. Maar als je weet wat je zo ongeveer verbrandt (en dat is vaak minder dan je denkt) en wat je lijf nodig heeft om gewoon z'n werk te kunnen doen in rust (BMR), dan kun je ook in schatten hoe veel je kunt eten gemiddeld zo op een dag om wat kilootjes kwijt te raken.
Je bent ook nog niet zo heel lang bezig he. Als je bij voorbeeld maar 50 kcal onder wat je dagelijks verbrandt zit, dan gaat het erg traag. Dus mijn tip is om het echt helemaal uit te pluizen. Vervelend werkje hoor, maar je weet dan wel echt hoe het zit. En dan kun je er ook iets aan doen.
vrijdag 8 december 2017 om 18:03
Sorry, maar er zijn geen andere oorzaken dan te veel kcal die binnen komen tov je verbranding. Er kunnen aandoeningen zijn waar door je minder snel dingen verbrandt, uiteraard. Maar als nog geldt het simpele calories in, calories out.Jeedee schreef: ↑08-12-2017 18:01Ik vraag me af waarom jij je zo persoonlijk aangevallen voelt. Maar goed. Zij hebben nooit last gehad van overgewicht, eerder ondergewicht. Dus hoeveel ze ook van voeding afweten, dat weten ze niet per se van eventuele oorzaken van gewichtstoename (ándere oorzaken dan te weinig beweging, te veel voedsel of teveel stress).
vrijdag 8 december 2017 om 18:06
Hier uit blijkt maar weer hoe goed een 18 jarige te beïnvloeden is.Jeedee schreef: ↑08-12-2017 18:01Ik vraag me af waarom jij je zo persoonlijk aangevallen voelt. Maar goed. Zij hebben nooit last gehad van overgewicht, eerder ondergewicht. Dus hoeveel ze ook van voeding afweten, dat weten ze niet per se van eventuele oorzaken van gewichtstoename (ándere oorzaken dan te weinig beweging, te veel voedsel of teveel stress).
Dank je wel voor de tip! Ik heb eerder zo'n app gehad, maar het bijhouden daarvan is zo lastig. Bovendien is het dan wel iets waar ik heel de dag mee bezig ga zijn, wat dan misschien een beetje richting obsessief gaat (niet verkeerd als dat uiteindelijk helpt je doel te bereiken).strikjemetstippels schreef: ↑08-12-2017 18:02Ik ga weer spammen maar mij hielp de app fatsecret echt enorm goed. Je moet wel eerlijk zijn over wat je eet in gram of ml, en echt alles noteren, maar dan weet je wel waar je toch te veel kcal onbewust vandaan haalt.
Het probleem is wel dat ik 's avonds niet zelf kook, en het zijn echt meesterwerken wat er gemaakt wordt met echt vanalles erin.. dus dat bijhouden gaat niet zolang ik niet zelf mijn avondeten kook. Maar goed, mocht ik nog geen verandering zien is het altijd iets wat ik nog in mijn achterhoofd kan houden.