Lijf & Lijn alle pijlers

Ten einde raad gewicht (VEGAN)

08-12-2017 16:22 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
bedankt allemaal, ik weet genoeg.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-12-2017 19:02
Reden: TO heeft een waarschuwing gekregen voor het verwijderen van dit bericht
98.50% gewijzigd
8102 schreef:
08-12-2017 18:06
Hier uit blijkt maar weer hoe goed een 18 jarige te beïnvloeden is.
onderbouwing?
tyche schreef:
Ze eten veganistisch, niet kannibalistisch.
hahaha
Hamsterweken schreef:
08-12-2017 17:58
Want?

(en nee, niet aankomen met een kreet over soja)
Mensen die minder vlees en zuivel nemen, hebben een lagere voedselafdruk. Toch is een voedingspatroon helemaal zonder vlees en zuivel niet automatisch het meest duurzaam. Voor een voedingspatroon met weinig vlees is bijvoorbeeld minder landbouwgrond nodig dan voor een voedingspatroon zonder vlees. Dieren kunnen plantaardige stoffen die niet eetbaar zijn voor mensen, omzetten in eetbare eiwitten. Varkens kunnen bijvoorbeeld worden gevoed met reststromen uit de voedingsmiddelenindustrie (bietenpulp, aardappelschillen en molasse). Daarnaast is een deel van de Nederlandse landbouwgrond alleen geschikt voor vee en niet voor akkerbouw. Rundvlees in Nederland is deels een bijproduct van koeien die geen melk meer geven, en is dus sowieso beschikbaar.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/servic ... ilieu.aspx
Jeedee schreef:
08-12-2017 17:27
Mijn gastouders hebben zich enorm verdiept in een gezonde leefstijl, ze hebben heaps of docu's gekeken en boeken gelezen. En er is geen garantie dat het de juiste is, maar het is iniedergeval wel iets waar ze over nagedacht hebben en niet 'omdat de rest het ook doet'. Ik ben me ervan bewust dat avocado's, dadels & noten veel calorieën bevatten, dus daar eet ik niet teveel van. Ook weet ik nog helemaal niet of wanneer ik terug naar Nederland ga ik vegan blijf, of vegetariër wordt. Maar dat zie ik dan wel. Het is meer de manier waarop hoezoos communiceert, dat het berichtje mij geruststelde. Minder agressief (jij overigens ook).
Genoeg onderbouwing?
Jeedee schreef:
Dank je wel voor de tip! Ik heb eerder zo'n app gehad, maar het bijhouden daarvan is zo lastig. Bovendien is het dan wel iets waar ik heel de dag mee bezig ga zijn, wat dan misschien een beetje richting obsessief gaat (niet verkeerd als dat uiteindelijk helpt je doel te bereiken).
Het probleem is wel dat ik 's avonds niet zelf kook, en het zijn echt meesterwerken wat er gemaakt wordt met echt vanalles erin.. dus dat bijhouden gaat niet zolang ik niet zelf mijn avondeten kook. Maar goed, mocht ik nog geen verandering zien is het altijd iets wat ik nog in mijn achterhoofd kan houden.
Snap ik!! Misschien kun je het met hen bespreken? Dat je een beetje op je gewicht wil letten? Ik krijg trouwens honger als ik mij die kunstwerkjes voor stel ;-)

Obsessief, ach. Weet je, als het doel is om gezonder te worden en beter in je vel te zitten, is het prima. Stoornissen als anorexia zijn veel complexer dan een gezond gewicht willen en een platte buik. Op je eten letten leidt niet tot anorexia, daar zit veel meer achter. Ik vind het altijd vreemd als mensen het versimpelen tot calorieën tellen. Je klinkt totaal niet als iemand die een verstoord zelf beeld heeft of zo, en dat hebben verreweg de meeste mensen niet. Laat je niet gek maken joh.
Diëtist hier.

Besef allereerst dat de BMI-schaal maar een indicatie is die toepasbaar is op groepen, maar niet op individuen. Genoeg mensen hebben een gezond gewicht op BMI 27 of 18. In je voeding, al noem je geen hoeveelheden, zie ik geen aanwijzingen voor overeten (maar suppleer alsjeblieft wel de nodige vitamines als je vegan eet, je kunt niet gezond vegan eten zonder!), en je beweegt voldoende. Zou het kunnen dat jouw natuurlijke gewicht simpelweg schommelt rond dit gewicht? Iets aankomen op jouw leeftijd is namelijk helemaal niet gek of alarmerend, an sich. Hoe is de bouw van je gezin van herkomst gemiddeld genomen?

Als je echt, rationeel denkend, besluit dat je overgewicht hebt, krijg je toch meer kcal binnen dan je verbruikt, of is het tijd om eens uitgebreid bloed te laten prikken.

Nog wel een punt van zorg: hoe blij je met jezelf of je leven bent zou echt los moeten staan van (licht!) overgewicht... Enkel als je fysiek flink beperkt bent, echt uit verhouding bent of slecht voor jezelf zorgt wordt dat een probleem. Waarom is die koppeling bij jou er wel?
Koffiehagedis schreef:
08-12-2017 18:12
:worship:
strikjemetstippels schreef:
08-12-2017 18:10
Snap ik!! Misschien kun je het met hen bespreken? Dat je een beetje op je gewicht wil letten? Ik krijg trouwens honger als ik mij die kunstwerkjes voor stel ;-)

Obsessief, ach. Weet je, als het doel is om gezonder te worden en beter in je vel te zitten, is het prima. Stoornissen als anorexia zijn veel complexer dan een gezond gewicht willen en een platte buik. Op je eten letten leidt niet tot anorexia, daar zit veel meer achter. Ik vind het altijd vreemd als mensen het versimpelen tot calorieën tellen. Je klinkt totaal niet als iemand die een verstoord zelf beeld heeft of zo, en dat hebben verreweg de meeste mensen niet. Laat je niet gek maken joh.
Haha! Ja ik heb het echt getroffen met zo'n goede kok als gastvader! Mijn hostmum is ervan op de hoogte en ze wilt me ook heel graag helpen, dus dat is wel fijn. Alleen kookt zij het eten niet, en is het toch wel lastig om zulk verrukkelijk eten te weerstaan. En ik wil hem niet belemmeren in zijn hobby. Maargoed, misschien ziet hij het juist als een leuke uitdaging om iets gezonder maar net zo lekker te koken. :)

Het kwam een beetje heftig binnen, omdat ik deze reacties totaal niet verwacht had, omdat het simpelweg niet aan de orde is. Maar aan de andere kant ben ik wel blij dat ze gekomen zijn, want ik vind het hartstikke interessant om te zien hoe iedereen reageert en dat heeft mij toch maar weer een beetje bevestiging gegeven dat ik psychologie wil gaan studeren (waar ik toch nog een beetje over twijfel, dus zulke dingetjes helpen daar toch wel bij).

Heb ik ook helemaal niet, gelukkig! Maar al met al ga ik er maar vanuit dat ze het goed bedoelen, want als het wel aan de orde zou zijn, is het natuurlijk belangrijk om dat in te zien, zodat er een lampje gaat branden dat je misschien toch hulp nodig hebt. Dus het zal wel uit liefde zijn :)
Koffiehagedis schreef:
Diëtist hier.

Besef allereerst dat de BMI-schaal maar een indicatie is die toepasbaar is op groepen, maar niet op individuen. Genoeg mensen hebben een gezond gewicht op BMI 27 of 18. In je voeding, al noem je geen hoeveelheden, zie ik geen aanwijzingen voor overeten (maar suppleer alsjeblieft wel de nodige vitamines als je vegan eet, je kunt niet gezond vegan eten zonder!), en je beweegt voldoende. Zou het kunnen dat jouw natuurlijke gewicht simpelweg schommelt rond dit gewicht? Iets aankomen op jouw leeftijd is namelijk helemaal niet gek of alarmerend, an sich. Hoe is de bouw van je gezin van herkomst gemiddeld genomen?

Als je echt, rationeel denkend, besluit dat je overgewicht hebt, krijg je toch meer kcal binnen dan je verbruikt, of is het tijd om eens uitgebreid bloed te laten prikken.

Nog wel een punt van zorg: hoe blij je met jezelf of je leven bent zou echt los moeten staan van (licht!) overgewicht... Enkel als je fysiek flink beperkt bent, echt uit verhouding bent of slecht voor jezelf zorgt wordt dat een probleem. Waarom is die koppeling bij jou er wel?
Bedankt voor je reactie! Mijn moeder is stevig, vader geen idee.
Mijn gewicht schommelde twee jaar geleden rond de 72 kilo, een jaartje geleden rond de 75 en nu weeg ik bijna 80. Ik ben dus bang dat dit door blijft gaan als ik de kern van het probleem niet aanpak.
Ik ben over het algemeen tevreden, maar het zit mij soms gewoon in de weg. Als ik loop schuren mijn benen tegen elkaar, kleding valt gewoon over het algemeen minder mooi. Ik snap alleen niet waarom het zo opgeblazen wordt. Zo raar is het toch niet als je iets aan jezelf hebt waar je niet helemaal tevreden over bent? Ik heb het geluk dat het bij mij iets is waar ik (hoogstwaarschijnlijk) iets aan kan veranderen. En ik weet dat het mij niet ineens 100x zo gelukkig maakt, maar dat hoeft ook helemaal niet, want ik ben gelukkig! Alleen dat extraatje zelfvertrouwen over mijn lichaam zou toch mooi zijn. En het belangrijkste is dat ik gewoon gezond wil zijn en niet verhoogd risico wil lopen op diabetes, hartkwalen of andere ziekten...
Sport je ook? Regelmatige beweging is goed om mentaal en fysiek beter in je vel te zitten, en een goed middel tegen hartkwalen en diabetes.
blueeyes*3 schreef:
08-12-2017 17:03
Jij wil niet de standaard-tips. Het lastige is dat je die, in gesprek met iedere hulpverlener (diëtist, psycholoog, psychiater) als eerste zult krijgen. Als jij dan uit kunt leggen waarom die tips jou niet helpen, kunnen ze verder kijken.

Dus zoek hulp, ga naar de huisarts/diëtist/psycholoog, en ga praten. Schiet het niet na 1 keer af, maar bespreek waarom dat voor jou niet werkt. Dan kom je ergens.
zie deze reactie nu pas! Daar heb je misschien gelijk in. Dank je wel
Ik blaas niets op, neem niet aan dat je dat uit mijn reactie haalt. Heb zo objectief mogelijk proberen te antwoorden. Ik zeg alleen dat je overgewicht licht is, en wellicht überhaupt niet geldt voor jouw lijf. Dat kan simpelweg een feit zijn waar je over na kunt denken, dat jouw lijf wellicht het meest gezond of happy is op een gewicht dat hoger is dan je zou wensen. Hoe dan ook zijn er dus geen andere oorzaken voor overgewicht dan stress, teveel eten of te weinig bewegen. Dus als het hier niet in zit, wil je lijf òf op een hoger gewicht zitten dan jij accepteert, of kun je een keer je bloedbeeld laten checken.

Hoe dan ook is de verhoging van het basisrisico op diabetes, hartkwalen etc. als jij eet en beweegt zoals je zegt niet noemenswaardig verhoogd, dus die factor is niet zo relevant.
Wat hebben we toch een goed leven, geen terugkerende hongersnoden, we zijn niet uit armoede aangewezen op eenzijdig voedsel. En als je gezond verstand hebt, weet je dat je heerlijk kunt genieten van eten en dat het niet nodig is om vandaag te veel te eten, want morgen is er weer!
Eindelijk zijn de barre tijden voorbij waarin men het grootste gedeelte van de dag bezig was met het vergaren van een karig maal.

Misschien kan jij later, als je psychologe bent, antwoord geven op de vraag waarom men dan toch de hele dag bezig is met denken aan eten en dieten, zelfs met apps of stappentellers om te kijken of de ingenomen calorieen wel verbrand zijn?
Kunnen wij mensen niet omgaan met een goed leven?
Ik heb niet alles gelezen hoor, maar als ik lees wat je eet en drinkt dan kun je een paar dingen heel makkelijk aanpassen. Ten eerste je drinken: ik heb zelf als uitgangspunt dat ik geen calorieën drink. Dus alleen water, thee en af en toe light frisdrank. De drankjes die jij beschrijft lijken me behoorlijk calorierijk. Skippen.

Wat het eten betreft: het gaat ook om de hoeveelheden. Hoeveel havermout eet je 's ochtends? Een grote bak vol of een klein bakje? Een standaard portie is 6 eetlepels havermout en dan nog een beetje water of halvolle melk erbij. Amandelmelk en kokosmelk zijn calorierijk.

Verder kun je als tussendoortje beter tomaatjes en worteltjes nemen dan fruit. Even zonder dips doen. Zorg dat je regelmatig iets eet, dan blijft de motor draaien en krijg je geen honger. Elke twee uur, bv een cracker (check de calorieeen, varieert van 30 tot 80 per cracker) met magere smeerkaas. Dadels meteen skippen. En al helemaal niet met pindakaas.

Avondeten: gewoon 1 normaal bord opscheppen. Geen twee keer. Geen overvol bord. Geen toetje.

Sport: de sporten die je noemt zijn allemaal cardio. Als je wilt afvallen kun je beter krachttraining doen. Daarmee verbrand je minder calorieen tijdens het sporten, maar je bouwt heel snel spieren op en hoe meer spieren, hoe meer je verbrandt bij alles wat je doet. Koop een paar gewichten en doe het thuis (bv fitnessblender.com) of ga naar de sportschool. Minimaal drie keer per week.. Koop verder een eenvoudige stappenteller en zorg dat je elke dag 10.000 stappen loopt. Ik probeer dagelijks 400 calorieen te verbranden met beweging. Dat is bv een uurtje rustig hardlopen (rustig), anderhalf uur zumba, anderhalf uur wandelen.

Verder lees ik in je bericht toch wel een klein beetje heimwee. Dat geeft niks, je bent lang van huis. Probeer gezond te eten, maar bijt je er niet in vast. Dat is enorm ongezond voor je namelijk, maar wel een valkuil als je niet helemaal lekker in je vel zit. Ik geloof niet dat je door stress aan kunt komen. Wel dat je door stress meer gaat eten.
Koffiehagedis schreef:
08-12-2017 18:42
Ik blaas niets op, neem niet aan dat je dat uit mijn reactie haalt. Heb zo objectief mogelijk proberen te antwoorden. Ik zeg alleen dat je overgewicht licht is, en wellicht überhaupt niet geldt voor jouw lijf. Dat kan simpelweg een feit zijn waar je over na kunt denken, dat jouw lijf wellicht het meest gezond of happy is op een gewicht dat hoger is dan je zou wensen. Hoe dan ook zijn er dus geen andere oorzaken voor overgewicht dan stress, teveel eten of te weinig bewegen. Dus als het hier niet in zit, wil je lijf òf op een hoger gewicht zitten dan jij accepteert, of kun je een keer je bloedbeeld laten checken.

Hoe dan ook is de verhoging van het basisrisico op diabetes, hartkwalen etc. als jij eet en beweegt zoals je zegt niet noemenswaardig verhoogd, dus die factor is niet zo relevant.
Nee, dat opblazen ging ook niet over jouw reactie. Die was heel fijn! Dank je wel.
Pipo8888 schreef:
08-12-2017 18:42
Ik heb niet alles gelezen hoor, maar als ik lees wat je eet en drinkt dan kun je een paar dingen heel makkelijk aanpassen. Ten eerste je drinken: ik heb zelf als uitgangspunt dat ik geen calorieën drink. Dus alleen water, thee en af en toe light frisdrank. De drankjes die jij beschrijft lijken me behoorlijk calorierijk. Skippen.

Wat het eten betreft: het gaat ook om de hoeveelheden. Hoeveel havermout eet je 's ochtends? Een grote bak vol of een klein bakje? Een standaard portie is 6 eetlepels havermout en dan nog een beetje water of halvolle melk erbij. Amandelmelk en kokosmelk zijn calorierijk.

Verder kun je als tussendoortje beter tomaatjes en worteltjes nemen dan fruit. Even zonder dips doen. Zorg dat je regelmatig iets eet, dan blijft de motor draaien en krijg je geen honger. Elke twee uur, bv een cracker (check de calorieeen, varieert van 30 tot 80 per cracker) met magere smeerkaas. Dadels meteen skippen. En al helemaal niet met pindakaas.

Avondeten: gewoon 1 normaal bord opscheppen. Geen twee keer. Geen overvol bord. Geen toetje.

Sport: de sporten die je noemt zijn allemaal cardio. Als je wilt afvallen kun je beter krachttraining doen. Daarmee verbrand je minder calorieen tijdens het sporten, maar je bouwt heel snel spieren op en hoe meer spieren, hoe meer je verbrandt bij alles wat je doet. Koop een paar gewichten en doe het thuis (bv fitnessblender.com) of ga naar de sportschool. Minimaal drie keer per week.. Koop verder een eenvoudige stappenteller en zorg dat je elke dag 10.000 stappen loopt. Ik probeer dagelijks 400 calorieen te verbranden met beweging. Dat is bv een uurtje rustig hardlopen (rustig), anderhalf uur zumba, anderhalf uur wandelen.

Verder lees ik in je bericht toch wel een klein beetje heimwee. Dat geeft niks, je bent lang van huis. Probeer gezond te eten, maar bijt je er niet in vast. Dat is enorm ongezond voor je namelijk, maar wel een valkuil als je niet helemaal lekker in je vel zit. Ik geloof niet dat je door stress aan kunt komen. Wel dat je door stress meer gaat eten.
HELD! Dank je wel! Ik wist wel dat je cardio moet afwisselen met krachttraining, maar ik vind het eng om eraan te beginnen omdat krachttraining iets nieuws voor me is. Ik wil liever geen personal trainer, maar misschien moet ik het toch maar een keertje proberen met een PT, zodat ik iniedergeval weet wat ik doe. En wat betreft de porties, bedankt dat je dat vraagt! Iedereen begint maar te zeggen dat ik te weinig eet, terwijl niemand naar hoeveelheden vraagt. Wat betreft 1 keer opscheppen: het is zo lastig, want het eten dat ik voorgeschoteld krijg is zo lekker. En omdat er geen vlees is wat snel vult, ben je toch sneller geneigd om meer te eten. Maar misschien is dat ook een beetje mindset. Iniedergeval bedankt voor je top reactie!
forsyth schreef:
08-12-2017 18:09
Mensen die minder vlees en zuivel nemen, hebben een lagere voedselafdruk. Toch is een voedingspatroon helemaal zonder vlees en zuivel niet automatisch het meest duurzaam. Voor een voedingspatroon met weinig vlees is bijvoorbeeld minder landbouwgrond nodig dan voor een voedingspatroon zonder vlees. Dieren kunnen plantaardige stoffen die niet eetbaar zijn voor mensen, omzetten in eetbare eiwitten. Varkens kunnen bijvoorbeeld worden gevoed met reststromen uit de voedingsmiddelenindustrie (bietenpulp, aardappelschillen en molasse). Daarnaast is een deel van de Nederlandse landbouwgrond alleen geschikt voor vee en niet voor akkerbouw. Rundvlees in Nederland is deels een bijproduct van koeien die geen melk meer geven, en is dus sowieso beschikbaar.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/servic ... ilieu.aspx
Iemand die vegan eet gebruikt geen melk(producten), dus stellen dat dit vlees sowieso beschikbaar is is een beetje vreemd, aangezien voor een vegan die koe qua melkproductie al niet nodig was.
Koffiehagedis schreef:
Diëtist hier...

dit is nou precies mijn vraag en zorg aan TO. bedankt Koffiehagedis!
wanneer was de laatste x dat je iets voor het eerst deed?
Jeedee schreef:
08-12-2017 17:29
hier staat toch juist dat vitamine D aangemaakt wordt in je lichaam door de zon?
klopt, een beetje, lang niet voldoende om op peil te blijven.
Jeedee schreef:
08-12-2017 18:57
HELD! Dank je wel! Ik wist wel dat je cardio moet afwisselen met krachttraining, maar ik vind het eng om eraan te beginnen omdat krachttraining iets nieuws voor me is. Ik wil liever geen personal trainer, maar misschien moet ik het toch maar een keertje proberen met een PT, zodat ik iniedergeval weet wat ik doe. En wat betreft de porties, bedankt dat je dat vraagt! Iedereen begint maar te zeggen dat ik te weinig eet, terwijl niemand naar hoeveelheden vraagt. Wat betreft 1 keer opscheppen: het is zo lastig, want het eten dat ik voorgeschoteld krijg is zo lekker. En omdat er geen vlees is wat snel vult, ben je toch sneller geneigd om meer te eten. Maar misschien is dat ook een beetje mindset. Iniedergeval bedankt voor je top reactie!
Denk ook aan de koolhydraat-eiwitverhouding. Zeker als je veganistisch eet kun je te wenig eiwitten binnenkrijgen. Verdiep je daar eens in. Koolhydraten heb je nodig, maar teveel wordt suiker in je lichaam. Eiwit zorgt voor spieropbouw.

Succes!
Pipo8888 schreef:
08-12-2017 20:33
Denk ook aan de koolhydraat-eiwitverhouding. Zeker als je veganistisch eet kun je te wenig eiwitten binnenkrijgen. Verdiep je daar eens in. Koolhydraten heb je nodig, maar teveel wordt suiker in je lichaam. Eiwit zorgt voor spieropbouw.

Succes!
koolhydraten worden altijd omgezet in gucose
als je het niet verbruikt in glycogeen
en als je dat niet verbruikt in vet

geldt ook voor eiwit en vet, alleen worden die niet opgeslagen in glycogeen
S-Meds schreef:
08-12-2017 19:59
klopt, een beetje, lang niet voldoende om op peil te blijven.
Niet een beetje hoor, 70 tot 90% maken we zelf aan met behulp van zonlicht. Vandaar ook dat vrouwen met hoofddoekjes en burka's bij moeten slikken.
TO, ik merk in je reacties dat je wat weerstand hebt tegen veranderingen die jij moet doen: pt'er wil je liever niet, het eten is zo lekker dat je liever niet maar 1 keer wil opscheppen, je eet nu toch geen vlees dus het kan wel...

Ik krijg de indruk dat je ergens geen zin hebt in (nog meer) verandering. Kan dat kloppen?
winkelfanaat schreef:
08-12-2017 22:20
Niet een beetje hoor, 70 tot 90% maken we zelf aan met behulp van zonlicht. Vandaar ook dat vrouwen met hoofddoekjes en burka's bij moeten slikken.
geldt alleen voor landen rond de evenaar, op onze breedtegraad is het tekort aan vit D schrikbarend. Wetenschappers spreken over pandemie. Die paar maanden zomer helpen niet, als je daarnaast ook geen dierlijke producten eet kan je wachten op een tekort.
blueeyes*3 schreef:
08-12-2017 23:01
TO, ik merk in je reacties dat je wat weerstand hebt tegen veranderingen die jij moet doen: pt'er wil je liever niet, het eten is zo lekker dat je liever niet maar 1 keer wil opscheppen, je eet nu toch geen vlees dus het kan wel...

Ik krijg de indruk dat je ergens geen zin hebt in (nog meer) verandering. Kan dat kloppen?
De personal trainer is meer een ander dingetje.. ik heb het nooit fijn gevonden als anderen mij horen hijgen/ zien zweten. Houd ik gewoon niet van, weet niet waarom. Ik fitness ook liever alleen dan met een vriendin of zo. Maar ik heb inderdaad geen zin om heel de avond honger te hebben en vervolgens te grijpen naar chips of zo omdat ik niet genoeg heb gegeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven