Lijf & Lijn alle pijlers

Veel aangekomen laatste jaren

28-04-2024 07:52 101 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik loop er tegenaan dat ik in ongeveer de laatste 3 jaar zo’n 12 kilo ben aangekomen en deze er niet zomaar af gaat. Ik denk dat de gewichtstoename in 2 jaar heeft plaatsgevonden en ik ben nu ongeveer een jaar bezig om het eraf te krijgen ( heel subtiel want eetstoornis verleden).

Het verbaast me vooral dat het zo is, gevoelsmatig eet ik niet heel veel anders dan 3 jaar geleden en in elk geval nooit zo extreem veel meer dat het tot 12 kilo meer zou kunnen leiden… na mijn tweede zwangerschap is het begonnen. Na de bevalling was ik weer gewoon op gewicht maar daarna aangekomen. Dat wijt ik sterk aan slechte nachten, maar inmiddels zijn die ook voorbij.

Nu lees ik her en der ( en dat geloof ik ook wel) dat het toch vaak zit in ongemerkte eetgewoontes die hiertoe leiden. Maar waar ik dan tegenaan loop is dat mijn oude eetgewoontes niet voldoende verzadigen en daardoor ga ik dan juist weer extra eten.

Sporten doe ik ook, meestal 2 keer per week vooral krachttraining. Verder beweeg ik weinig. In principe is dat altijd wel zo geweest, maar voor de kinderen er waren wandelde ik veel, s avonds en in het weekend lange wandelingen met mijn man en de hond. Dat gaat niet met de kinderen helaas, doordeweeks liggen ze in bed s avonds en in het weekend doen we wel eens een rondje maar niet de 10km+ die we vroeger liepen. Maar vroeger deed ik niet die krachttraining.

Mijn probleem zit vooral in gevoel van verzadiging en ik eet eigenlijk altijd echt wel verzadigend eten (volkoren brood, havermoutpap, yoghurt, fruit, noten, etc). Maar na een flinke kom havermout ‘s ochtends heb ik soms een uur of 2 later al weer honger. En ik maak mijn havermout met volkoren grove vlokken, halfvolle melk, wat zaden, een halve banaan, een theelepel 100% pindakaas erbij en frambozen.

Is dit voor iemand herkenbaar? Kun je werken aan sneller/langer verzadigd zijn? Ik overweeg een diëtist in te schakelen, bel ik die direct of moet dat via een huisarts?
Alle reacties Link kopieren Quote
yawny schreef:
02-05-2024 22:56
.
Hoewel een aardige richtlijn voor je gezondheid die daily dozen (waarbij het sleutelwoord 'richtlijn' is) zijn deze adviezen niet handig voor iemand met een eetstoornisverleden. Deze adviezen neigen erg naar eetregels en bieden te weinig flexibiliteit die wel belangrijk is om terugval in eetstoornis zo veel mogelijk te voorkomen. Hetzelfde geldt voor de fitbit. Met een eetstoornisverleden zou ik zeer zeker NIET aan een fitbit beginnen.
Je hebt gelijk; ik las pas later dat er sprake is van een (latente) eetstoornis

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven