Lijf & Lijn alle pijlers

Waar ligt de grens van ongezond eten

07-02-2018 21:08 944 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snoep graag en ik vraag mij daarom af vanaf hoeveel het ongezond wordt en je diabetes kunt ontwikkelen vanwege al het suiker ? Ik kom niet snel aan dus mijn gewicht vormt in iedere geval geen probleem.

Ik snoep in een week iets van 3 of 4 dingen leeg. Dingen als een zak chips, een pak koekjes, zak met mini snickers, een reep chocola, een gebakje, zak nootjes etc..
Elfje112 schreef:
13-02-2018 13:33
Ik koop het regelmatig beide.

Als ik twee boterhammen als lunch op heb, hoef ik eigenlijk niks meer. Ik heb geleerd door mijn darmproblemen naar mijn lichaam te luisteren en te stoppen als ik genoeg heb gegeten. Ik kan dat dus wel. Ik eet tot ik genoeg heb. Ga ik daar overheen, wat ik wel eens doe, dan weet ik wat de consequenties zijn. Dus dat laat ik 9 van de 10 keer wel uit mijn hoofd. Nu kan ik hier wel trots lopen te verkondigen dat het heus zo moeilijk niet is om te stoppen met eten als je genoeg hebt gehad, wat ik kan dat immers ook. Maar zo werkt het gewoon niet voor iedereen.
Oké, dat is vervelend dat je darmklachten hebt.

Ik heb dus geen natuurlijke stop. En ik weet dat mijn vriendinnen en sommige vrienden dat ook niet hebben. Ik kan echt belachelijk veel eten en dóór blijven eten. En mijn vriendinnen ook, dat hebben we menig weekendje weg bewezen. Ik ben daarom steeds verbaast over de posts van Dreamer en Solomio. Hoezo 'geen verzadingsgevoel'? Hoezo "Ik heb geen stop"? Ik lees niks geks, hebben wel meer mensen.

Maar we hebben er toch ook nog een hoofd bij? Ik zie met mijn ogen dat 6 boterhammen meer zijn dan 2, en heb gelezen dat een croissant vetter is dan een boterham en dat elke dag wijn niet heel erg wordt aangeraden. Dus verdraag ik het verlangen en zoek een manier om er mee om te gaan. En als ik me toch niet in weet te houden dan merk ik het snel genoeg aan mijn kleding en dan pas ik mijn gedrag weer aan. IS dat makkelijk? Nee, natuurlijk niet. Ik snap gewoon niet dat deze 2 posters durven te beweren dat het voor hun nog veel moeilijker is, en dat het voor mensen zoals ik echt makkelijker is. Ik geloof dat niet.
Ik geloof zeer zeker dat mensen aanleg hebben om dik te worden of slank te blijven. Alleen gaat die vlieger niet altijd op. Als ik naar mijn familieleden kijk die te dik zijn (obese), zie ik vooral slechte eetgewoonten en geen beweging. Weinig kennis over voeding ook. Als ik zo zou eten, zou ik ook niet gezond zijn en wel degelijk een heel stuk zwaarder. Bij een enkeling zie ik nu een omzwaai naar iets gezondere alternatieven. Dit komt ook omdat er nu meer info beschikbaar is.
Maar ik ken ook een collega die in mijn zicht erg verantwoord eet, maar misschien juist wel te weinig, veel sport en gewoon niet afvalt tot haar grote frustratie.

En ik ben iemand die tot m'n 40e kon eten wat ik wilde. Nu niet meer en dat vind ik best zwaar want ik ben dol op eten. Ik heb ook geen knop die vol zegt. Er zijn dagen dat mijn maag gaat rommelen van de trek, ook al eet ik 10 boterhammen (met humus if zuivelspread). Een grote bak havermout verzadigd bij mij maar voor een uur. Gelukkig vind ik bijna alle soort eten lekker dus kies voor de minst slechte alternatieven maar in mijn hoofd moet ik een flinke knop omzetten. Mijn cholesterol is ook te hoog dus dat motiveert me wel. Maar echt, wat mis ik de kaas. Dat is zo lekker en verslavend. Soms haal ik een klein bakje met blokjes als traktatie. Als ik naar de supermarkt ga, haal ik mijn spullen in de buitenste rijen (vers) want anders ga ik voor de bijl. Ik haal het ook niet in huis want een zak chips gaat zo op. Ik hou me al jaren aan 1x in de maand een zak chips. Dat werkt. Verder eet ik 1x per week een lekker gebakje.
Vooral als ik stress heb of niet lekker in m'n vel dan vind ik het moeilijk om weerstand te bieden tegen ongezond lekkers. Er zijn dan ook periodes dat ik wat slechter eet. Dat ben ik snel genoeg zat maar het is best lastig om van zoet af te kikken. Mijn gewicht is stabiel en bmi prima. Ook ik krijg vaak de goedbedoelde opmerking 'jij kan het hebben', was het maar waar. Mijn weerwoord 'helaas niet want te hoog cholesterol' of 'dun met buik vind ik niet mooi'.
Toch heb ik in zekere zin ook wel mazzel, namelijk dat ik mijn eten snel verteer en dat ik vanuit mijn moeder ben opgevoed met een groot voedingspallet waar veel gezondere keuzes bij zaten.
Ik vind het gewoon heel lastig hierin een oordeel te hebben.
Ik houd bijvoorbeeld niet van bewegen en door mijn darmproblemen lukt ook lang niet alles. Ik weet ook dat ik door meer te bewegen, in de vorm die voor mijn darmen niet zo belastend zijn, een strakker lichaam zou kunnen krijgen. Maar het ontbreekt bij mij aan die wilskracht en discipline om daar echt werk van te maken. Ik klaag wel eens dat ik mezelf niet zo mooi vind zo en ik weet dat ik daar zelf iets aan kan doen. Maar op de een of andere manier lukt het me niet mezelf daartoe te pushen. Weten en kunnen zijn twee dingen in mijn ogen. En ja, daar ben ik zelf bij. Ik doe het zelf.
Ik sport nu twee keer in de week en als ik dat weet vol te houden en mijn darmen kunnen dat aan dan vind ik dat al heel wat.
watdachtjehiervan schreef:
13-02-2018 13:45
Waar haal je dat vandaan dat mensen heel vaak niet te dik worden door verkeerde eetgewoontes?
Waarom ben je daar zo zeker van?
Dat is net zo'n aanname als aannemen dat dikke mensen massaal verkeerde eetgewoontes hebben.
Het is gebaseerd op wat ik om mee heen zie.

Ik heb een maagverkleining gehad. In 'mijn' ziekenhuis kom je daar pas voor in aanmerking als je minstens 1 succesvolle afvalpoging achter de rug hebt, liefst via een diëtiste. Zodat iig duidelijk is dat je weet wat gezond eten is.
Volgens mij is dat in alle ziekenhuizen waar ze een maagverkleining uitvoeren standaard, maar dat weet ik niet zeker.

De medepatiënten die ik daar sprak hadden allemaal al meerdere succesvolle afvalpogingen achter de rug. En dan niet een vaag dieet, maar echt andere eergewoontes. Gezonde eetgewoontes.
En altijd honger.
Slecht verzadigingsgevoel is eerder regel dan uitzondering daar.
En, wat ik al eerder schreef: ik denk dat evolutionair gezien een slecht verzadigingsgevoel juist gunstig was, dus ik denk dat dat zeker veel vaker voorkomt dan je denkt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik las hier iets over suiker bij brinta. Daar zit al veel suiker in.
Er zijn ook een paar huismerken waar een tikkeltje minder in zit.
Ook in de melk zit suiker. Als je smaakpapillen overprikkeld raken dan proef je dat niet meer.

Heel erg lekker vind ik een stuk mango. Dat kan je ook heel lekker in dunne en stevige plakjes snijden. Hoef ik nergens in te dippen, maar vind ik lekker als snack.

Ik houd het bij de Brinta en de Mango zonder toegevoegde suiker.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 13-02-2018 15:21
Reden: Ik beperk me tot vraag van @TO. De rest doet maar wat ze niet kunnen laten.
32.83% gewijzigd
Koffiekop schreef:
13-02-2018 12:42
De reden dat ik blijf reageren is omdat jij en Solomio steeds doen alsof slanke(re) mensen een soort belletje in hun hoofd hebben zitten dat afgaat als ze ‘vol’ zitten, en dat ze dan ook niet meer talen naar eten tot het volgende eetmoment en genieten van een bak sla.

Je hebt vast kleine eters maar ik ken vooral bourgondiers die ook watertandend langs de croissants naar het volkorenbrood lopen met hun maat 38. Als ik 2 boterhammen op heb als lunch lust ik er nog wel 2 hoor. Maar ik ga dan gewoon naar buiten en wat dóen. Dan denk je er minder aan.
Dat eerste stukje, dat is waarom ik blijf reageren. Want dat is niet wat ik denk.
Dat tweede stukje, ja, dat is zeker deel van het probleem. Dat ik zó'n honger heb dat het (voor mij) onmogelijk is om er niet aan te denken.
Of mijn honger dan erger is dan de jouwe weet ik natuurlijk niet. Wel weet ik dat ik sinds mijn maagverkleining vele uren op een dag geen honger meer heb. Wat een verademing is dat.

Als ik zo om me heen kijk en luister is mijn hongergevoel nu ongeveer 'normaal': als ik honger heb is het meestal ook wel weer tijd om te eten.
Dat is niet te vergelijken met hoe het voor mijn maagverkleining was, toen ik regelmatig bijv midden in de nacht wakker werd van de honger. Nooit langer dan hooguit een half uurtje na de maaltijd geen hongergevoel. Gekmakende honger.

Verzadigingsgevoel heb ik nog steeds nauwelijks, maar als ik nu eet tot ik propvol zit is het gelukkig niet meer veel te veel.

David Dunning
Pumps_italiaans schreef:
13-02-2018 15:09
Ik las hier iets over suiker bij brinta. Daar zit al veel suiker in.
Er zijn ook een paar huismerken waar een tikkeltje minder in zit.
Ook in de melk zit suiker. Als je smaakpapillen overprikkeld raken dan proef je dat niet meer.
In Brinta zit geen suiker. Althans, niet in de 'gewone' basis Brinta.
In melk zit melksuiker, zoals er in fruit fruitsuiker zit.
Dat je dat niet proeft heeft niks te maken met je smaakpapillen.
Melk wordt niet gezoet ofzo, er zit gewoon van nature suiker in.
Hoef je ook helemaal niet te mijden.

David Dunning
Solomio schreef:
13-02-2018 15:18
In Brinta zit geen suiker. Althans, niet in de 'gewone' basis Brinta.
In melk zit melksuiker, zoals er in fruit fruitsuiker zit.
Dat je dat niet proeft heeft niks te maken met je smaakpapillen.
Melk wordt niet gezoet ofzo, er zit gewoon van nature suiker in.
Hoef je ook helemaal niet te mijden.
Dat bedoel ik dus. Ik heb op dit moment de ontbijtgranen van de Emté en op de ingrediënten staat bij beiden SUIKERS.
Is keurig aangegeven. Die van Emté is minder zoet. Daarom heb ik die.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 13-02-2018 15:25
Reden: Soms gaat typen sneller dan een specificatie op een etiket lezen. :)
5.65% gewijzigd
Zoals Solomio al zei, het heeft tienduizenden jaren lang een voordeel gehad dat je zoveel mogelijk kon eten en dik werd. Dat zit dus nog steeds in onze genen. En als je dan kijkt hoeveel mensen te dik zijn en dat het er steeds meer worden kun je toch niet blijven volhouden dat het een kwestie is van even doorbijten en niet in je mond stoppen. Je kunt hooguit zeggen dat zelfdiscipline blijkbaar maar weinig mensen is gegeven, anders waren we allemaal slank.
Creativity is intelligence having fun
Pumps_italiaans schreef:
13-02-2018 15:22
Dat bedoel ik dus. Ik heb op dit moment de ontbijtgranen van de Emté en op de ingrediënten staat bij beiden SUIKERS.
Is keurig aangegeven. Die van Emté is minder zoet. Daarom heb ik die.
Brinta: per 100gr. 64 koolhydraten waarvan 4,6 suikers.

Hoeveel zit er in die van de Emté?
In havermout zit geen suiker. Voor wat smaak kun je wat kaneel toevoegen. Lekker met yoghurt (zonder suiker) en wat fruit.
Elfje112 schreef:
13-02-2018 15:28

Nou, ik vind hem minder zoet en daarom koop ik die. AH heeft ook eigen merk, maar daar zat een fout in.
Volgens de verpakking (onbereid) 1,4 gr
(Maaar. Ik denk dat het ook per graansoort verschilt. Is net als fruit. Is een schatting en misschien een steekproef van de soorten die er in zitten.

In Muesli zit ook een graanmengsel en gedroogd fruit en daar zit ook veel suiker in. Het is maar net wat ze in hebben gedaan.
Brinta is een andere graansoort, denk ik.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 13-02-2018 15:48
33.90% gewijzigd
@Elfje112. Ik vind twee keer per week sporten best goed klinken en zou daar heel tevreden mee zijn. Mijn beweging haal ik uit door steeds 3 kwartier naar een ander station te lopen voor m'n werk en weer terug. Ik hou van wandelen dus dat is iets wat makkelijk te doen is.
N00R85 schreef:
12-02-2018 20:05
De consequenties zijn niet voor iedereen hetzelfde, omdat de een beter in staat is alle verleidingen te weerstaan dan de ander.

Ik ben nu zwanger en je wil niet weten hoe vaak per dag ik niet kan eten wat ik het liefst zou willen. En toch hou ik me aan de richtlijnen, omdat ik de gezondheid van mijn ongeboren kind belangrijker vind dan mijn cravings.

En als ik niet zwanger ben vind ik mijn eigen gezondheid belangrijker dan die cravings. En nee, dit is echt niet altijd makkelijk. We leven allemaal in diezelfde wereld vol verleidingen.
weet je, wees blij, want dat houdt in dat je oa genoeg eigenwaarde en liefde hebt om goed voor jezelf te zorgen. Dat is namelijk een factor die nog niet genoemd is tot deze posting, maar die wel heel belangrijk is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Gayacat schreef:
13-02-2018 15:43
In havermout zit geen suiker. Voor wat smaak kun je wat kaneel toevoegen. Lekker met yoghurt (zonder suiker) en wat fruit.
Jawel hoor, ik heb hier een lege zak met daarop 0,7 gram. Is dus hard werken voor het lichaam voordat de suiker beschikbaar komen.
Ik denk dat in amandelmeel meer zit, maar dat zou iemand moeten opzoeken.
N00R85 schreef:
13-02-2018 08:55
Wat mij stoort aan de topsport- metafoor is dat er wordt gedaan alsof het hebben van een gezonds gewicht heel iets bijzonders is. Iets wat maar haalbaar is voor 1% van de bevolking en dan nóg vaak niet lukt.

Dat is natuurlijk niet zo. Je hoeft immers niet in hongerstaking om een gezond gewicht te bereiken. Je hoeft geen heel extreme dingen te doen (juist niet) Je mag gewoon gezonde voeding eten, iedere dag weer. En eigenlijk is dat een enorme luxe.
voor jou zijn het geen extreme dingen en voor veel anderen ook niet, maar voor heel anderen weer wel.
Solomio schreef:
13-02-2018 10:40
Waar het om gaat is dat ik met hard werken op een bmi van 40 uitkwam. Zonder dat harde werken had ik wrsch allang een bmi boven de 50 gehad.
Dan is het op z'n zachtst gezegd niet zo heel leuk om steeds maar weer te lezen dat ik niet genoeg mijn best gedaan heb.
dit dus, altijd dat gezeik dat het zo hard werken is om slank te zijn. Geloof ik hoor, maar daar hoort voor velen die dat zeggen ook bij dat ze gewoon bedoelen te zeggen dat als het iemand niet lukt, diegene dan gewoon te slap is en in de slachtofferrol blijft zitten
rosanna08 schreef:
13-02-2018 15:55
weet je, wees blij, want dat houdt in dat je oa genoeg eigenwaarde en liefde hebt om goed voor jezelf te zorgen. Dat is namelijk een factor die nog niet genoemd is tot deze posting, maar die wel heel belangrijk is
Dat denk ik ook. Ik denk dat de meeste mensen die te dik zijn weinig eigenwaarde hebben. Goed voor jezelf zorgen en dit je prioriteit maken vereist wel dat je jezelf de moeite waard vindt.
13-02-2018 11:25
Is het niet zo dat je jouw situatie op alle mensen met overwicht betrekt? Jij hebt geen verzadigingsgevoel en het lijkt me dan ook hard werken om niet te veel te eten. Heel de dag met honger rond lopen lijkt me verschrikkelijk. Maar dit is niet zo voor alle mensen met overgewicht. Als men dan in het algemeen iets typt over het hebben van overgewicht lijkt het of jij dit altijd op jouw situatie betrekt en het persoonlijk maakt. Je wil je steeds verdedigen.
is dat zo raar? Er wordt al heel snel gezegd dat alles wat er genoemd wordt waardoor mensen niet of slecht afvallen smoesjes zijn dus waarom zou Solo of Dreamer dan wel een uitzondering zijn in de ogen van degenen die er zo over denken
13-02-2018 13:45
Waar haal je dat vandaan dat mensen heel vaak niet te dik worden door verkeerde eetgewoontes?
Waarom ben je daar zo zeker van?
dat zegt ze niet
Eens met Rosanna.
Elfje112 schreef:
13-02-2018 15:28

Dit is dus wat er misgaat.
Suiker is gewoon een bepaalde vorm van koolhydraten.
Dat is iets heel anders dan toegevoegde suikers.
Niet dat die slecht zijn, maar die zijn vaak ook niet nodig.

Brinta bevat tarwe en zout.

En tarwe = koolhydraten, waarvan een deel als suiker (= enkelvoudige glucosemoleculen, in tegenstelling tot de overige koolhydraten = meervoudige glucosemoleculen).

David Dunning
N00R85 schreef:
13-02-2018 16:02
Dat denk ik ook. Ik denk dat de meeste mensen die te dik zijn weinig eigenwaarde hebben. Goed voor jezelf zorgen en dit je prioriteit maken vereist wel dat je jezelf de moeite waard vindt.
Jij vult aardig wat in voor dikke mensen
Mijn ervaring is dat als je dik bent én een positief gevoel van eigenwaarde hebt, dat mensen dat dan ofwel niet geloven, ofwel het belachelijk vinden, want hoe kun je met zo veel lillend vlees (ja, letterlijk gelezen hier op het forum) nou positief over jezelf denken.

Eigenlijk doe jij ongeveer hetzelfde, alleen verpak je het wat netter.

Maar goed, door me te laten opereren heb ik nu veel minder overtollige kilo's, waardoor allerlei gezondheidsrisico's stukken minder zijn geworden.
Dat is óók een vorm van goed voor mezelf zorgen.
solomio wijzigde dit bericht op 13-02-2018 16:19
13.56% gewijzigd

David Dunning
Pumps_italiaans schreef:
13-02-2018 15:56
Jawel hoor, ik heb hier een lege zak met daarop 0,7 gram. Is dus hard werken voor het lichaam voordat de suiker beschikbaar komen.
Ik denk dat in amandelmeel meer zit, maar dat zou iemand moeten opzoeken.
0,7 gram overleef ik wel. Amandelmeel heb ik nu niet in huis. Is best prijzig.
rosanna08 schreef:
13-02-2018 16:01
dit dus, altijd dat gezeik dat het zo hard werken is om slank te zijn. Geloof ik hoor, maar daar hoort voor velen die dat zeggen ook bij dat ze gewoon bedoelen te zeggen dat als het iemand niet lukt, diegene dan gewoon te slap is en in de slachtofferrol blijft zitten
Voor mij is het en-en. Ik vind het dus echt hard werken om slank te blijven en vind het ook erg knap dat het mensen überhaupt lukt om af te vallen. Over mensen die ik niet ken en te zwaar zijn, heb ik geen oordeel behalve dat het me vervelend lijkt, tenminste als iemand er zelf mee zit. Slap en slachtoffer is nou niet het eerste (of als tweede, derde) wat in me opkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven