Lijf & Lijn alle pijlers

Zijn koolhydraten slecht?

27-01-2014 11:41 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Overal op het forum en daar buiten lees ik dat low carb de oplossing is om af te vallen, dat koolhydraten slecht zijn. Daarnaast zijn er ook de geluiden dat dat onzin is en dat er niks mis is met het eten van aardappels, rijst en pasta. In ieder lijntopic hier wordt die discussie gevoerd en eerlijk gezegd, ik maak me daar ook schuldig aan

Daarom nu een topic waarin ik graag een antwoord zou willen op mijn vraag: Zijn alle koolhydraten slecht? Is het hetzelfde of je suiker eet of pasta of rijst? Zijn aardappels verkeerd om te eten?

Of is het complexer? Gaat het niet zozeer om de koolhydraten, maar meer om de toevoegingen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Uit die link van het diabetesfonds:

"De verliezers van dit verhaal zijn dus de snelle koolhydraten. Ze zitten in suiker, snoep, vruchtensap, en alles met wit meel, witte pasta en witte rijst."

Dit is toch helemaal geen nieuws? Uiteraard wordt je dikker als je veel suiker en snoep eet, dat wist mijn moeder al in de jaren '70 of nog eerder. Maar nu is het verpakt in een leuk sausje: het kh arme dieet, en mensen worden er stinkend rijk mee.

Wit meel etc bevat geen vezels meer, dus heb je er voedingstechnisch niets aan. Loze kh dus. Maar ook dat is al een eeuwigheid bekend.
Nou, er zijn dus mensen als Lislislis, die roepen dat koolhydraten slecht zijn. PUNT. Voor haar is deze informatie ook wel handig dan he.
Later is nu
Volgens mij zitten er in witte meelproducten nog steeds koolhydraten, waar je wél wat aan hebt. Ze verteren sneller, dat is waar, maar de vezels (uit de volle producten) poep je zo weer uit. Daar haal je geen koolhydraat uit hoor.
Later is nu
Wat je zegt Liv. Toen ik op gezond eten overging (wat niet per se koolhydraatarm is) voelde ik me zoveel fitter!

En het is ook gewoon hetzelfde als wat de standaardnorm voor gezond is? Veel groenten, niet te veel snoep of koek, frisdrank of suiker, wel volkorenproducten en mager vlees/vis.. Etc.
Een teveel aan kh wordt alleen omgezet in vet als het niet verbruikt wordt. Dus meer bewegen of minder eten. Maar ook dat is niets nieuws eigenlijk.
quote:Dreamer schreef op 27 januari 2014 @ 12:36:

Nou, er zijn dus mensen als Lislislis, die roepen dat koolhydraten slecht zijn. PUNT. Voor haar is deze informatie ook wel handig dan he.Dat blijkt ja.
quote:Melpomene schreef op 27 januari 2014 @ 12:31:

[...]

Ik zet ze ook hier nog een keer:

http://www.diabetesfonds. ... me-en-snelle-koolhydraten

ik zet het er idd heel zwart/wit neer, maar dat doen er meer in deze discussie.

http://www.elsevier.nl/Ne ... en-koolhydraten-1413789W/

De vraagstelling is verkeerd, en het is heel jammer dat TO dat (weer) zo stelt. Het gaat vooral om de soort koolhydraten.
Je 'dieet' zou iets moeten zijn wat je levenslang kunt volhouden. En aangezien je op elke straathoek en in elk eetcafé geconfronteerd zal worden met de standaard producten ontkom je daar niet aan zonder je in allerlei bochten te wringen. Het toverwoord is mate en balans houden.
quote:Dreamer schreef op 27 januari 2014 @ 12:37:

Volgens mij zitten er in witte meelproducten nog steeds koolhydraten, waar je wél wat aan hebt. Ze verteren sneller, dat is waar, maar de vezels (uit de volle producten) poep je zo weer uit. Daar haal je geen koolhydraat uit hoor.

Nee, dit klopt echt niet hoor. Er zitten kh in ja, dat is dus gewoon energie (suiker). Daar heb je inderdaad wat aan: het geeft je energie. Meer niet, geen voedingsstoffen. En bij teveel zul je dus aankomen, logischerwijze.

Als er nog wél vezels in het produkt zitten heb je er wel degelijk meer aan. Want vezels poep je dan misschien wel uit, ze hebben belangrijke functies in de darmen. Daar heb je dus veel meer aan. En de suikers (die óók nog steeds in die volkoren pasta ed zitten) gebruik je gewoon nog als energie.
maar goed, ik ga mee in jouw antwoord, Melponene, het gaat om de soort koolhydraten. Die snap ik, volkoren is beter dan wit, want vezels etc, maar dan?
Koolhydraten zijn natuurlijk onmisbaar in een gezond voedingspatroon. En ik kan me voorstellen dat mensen met overgewicht willen afvallen maar afvallen op zich is natuurlijk geen gezonde situatie want in een gezonde situatie houd je je gewicht in evenwicht. Vaak wordt hier op het forum gesuggereerd dat als je van een bepaald dieet afvalt het dus gezond zou zijn, maar dan is het natuurlijk alleen maar tijdelijk 'gezond' in die uitzonderlijke situatie.

Of een voeding gezond is wordt niet bepaald door een enkel onderdeel maar juist door het totaal. En of een product gezond dan wel ongezond is wordt vaak meer bepaald door de hoeveelheid die je er van neemt dan het product op zich. Verder hangt het een en ander ook af van je dagelijkse activiteiten.

Neem ook het verhaal van het broodje kroket tov het broodje gezond. Het broodje gezond zou minder gezond zijn omdat het veel meer kcal bevat. Maar je eet toch juist om voldoende kcal binnen te krijgen. En de hoeveelheid van de onverzadigde vetten die je er mee binnenkrijgt op een dag is niet alleen afhankelijk van dat ene broodje maar ook van wat je de rest van de dag binnenkrijgt.
Voor de gelovigen.

Ook de yoghurt en mayo niet meer aanraken. die zijn ook slecht voor jullie no carb dieet

bron http://www.calorielijst.nl/?calorie=Y
quote:rosanna08 schreef op 27 januari 2014 @ 12:46:

maar goed, ik ga mee in jouw antwoord, Melponene, het gaat om de soort koolhydraten. Die snap ik, volkoren is beter dan wit, want vezels etc, maar dan?

Nee, dat is niet helemaal de kern. De vezels hebben wel invloed op de opname.

Veel mensen consumeren tegenwoordig een overmaat aan koolhydraten, en dan nog vaak ongezonde. Veel snoep, veel aardappelproducten (friet, chips etc.). Lightproducten bevatten in plaats van vetten meer koolhydraten. Juist die overmaat zorgt voor gewichtstoename: ze verzadigen nauwelijks.

Volgens mij heb ik het al eens geschreven, maar voedsel is veranderd, helaas. Gezonde vetten zijn verwijderd, slechte (trans)vetten worden toegevoegd. Het graan, waarvan ons brood wordt gemaakt, is zeer ingrijpend veredeld.

Je kunt beter kijken naar je algehele voedingspatroon.

Koolhydraten uit bijv. peulvruchten worden langzaam opgenomen, de vezels zijn 'zachter'. Idem voor fruit.
Low carb is wat anders dan no carb.

Misschien is het handig het boek van Montignac te lezen. "Ik ben slank want ik eet"

Daarin wordt alles goed uitgelegd m.b.t. goede en slechte koolhydraten en de glycemische index.

Boek staat ook vol met lijstjes.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 27 januari 2014 @ 12:51:

Voor de gelovigen.

Ook de yoghurt en mayo niet meer aanraken. die zijn ook slecht voor jullie no carb dieet

bron http://www.calorielijst.nl/?calorie=Y

Je mist het punt. Hier presenteer je een lijstje van allemaal aangepaste, veel 'lightproducten).

Normale yoghurt bevat ook koolhydraten, maar de 'aangepaste' yoghurt met vruchten e.d. meer.

De koolhydraten in goede mayonaise (eieren, olijfolie, kruiden) zijn miniem. Ga je naar de 'light'ellende van Yofresh... ja, daar zitten ze wel in.
quote:Liv_1 schreef op 27 januari 2014 @ 12:45:

[...]

Nee, dit klopt echt niet hoor. Er zitten kh in ja, dat is dus gewoon energie (suiker). Daar heb je inderdaad wat aan: het geeft je energie. Meer niet, geen voedingsstoffen. En bij teveel zul je dus aankomen, logischerwijze.

Als er nog wél vezels in het produkt zitten heb je er wel degelijk meer aan. Want vezels poep je dan misschien wel uit, ze hebben belangrijke functies in de darmen. Daar heb je dus veel meer aan. En de suikers (die óók nog steeds in die volkoren pasta ed zitten) gebruik je gewoon nog als energie.Wat ik bedoelde is: in witmeel zitten dezelfde voedingsstoffen als in volkorenmeel. Alleen de vezels zorgen ervoor dat je minder snelle verbranding hebt, je sneller een vol gevoel hebt en je darmen worden meer aan 't werk gezet. Maar de voedingsstoffen/suikers, die je daadwerkelijk uit het product haalt zijn gelijk. Dus er zitten wel degelijk voedingsstoffen in witmeel.
Later is nu
quote:baukje schreef op 27 januari 2014 @ 12:47:

Koolhydraten zijn natuurlijk onmisbaar in een gezond voedingspatroon. En ik kan me voorstellen dat mensen met overgewicht willen afvallen maar afvallen op zich is natuurlijk geen gezonde situatie want in een gezonde situatie houd je je gewicht in evenwicht. Vaak wordt hier op het forum gesuggereerd dat als je van een bepaald dieet afvalt het dus gezond zou zijn, maar dan is het natuurlijk alleen maar tijdelijk 'gezond' in die uitzonderlijke situatie.

Of een voeding gezond is wordt niet bepaald door een enkel onderdeel maar juist door het totaal. En of een product gezond dan wel ongezond is wordt vaak meer bepaald door de hoeveelheid die je er van neemt dan het product op zich. Verder hangt het een en ander ook af van je dagelijkse activiteiten.

Neem ook het verhaal van het broodje kroket tov het broodje gezond. Het broodje gezond zou minder gezond zijn omdat het veel meer kcal bevat. Maar je eet toch juist om voldoende kcal binnen te krijgen. En de hoeveelheid van de onverzadigde vetten die je er mee binnenkrijgt op een dag is niet alleen afhankelijk van dat ene broodje maar ook van wat je de rest van de dag binnenkrijgt.Mooie post!
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 27 januari 2014 @ 13:06:

[...]

Wat ik bedoelde is: in witmeel zitten dezelfde voedingsstoffen als in volkorenmeel. Alleen de vezels zorgen ervoor dat je minder snelle verbranding hebt, je sneller een vol gevoel hebt en je darmen worden meer aan 't werk gezet. Maar de voedingsstoffen/suikers, die je daadwerkelijk uit het product haalt zijn gelijk. Dus er zitten wel degelijk voedingsstoffen in witmeel.

Ik zeg toch hetzelfde? In witmeel zitten nog wel kh (energie dus), maar verder niets. Dat zijn weliswaar voedingsstoffen in de zin dat ze je energie geven, maar omdat dát het enige is dat ze doen kun je beter volkorenmeel eten omdat daar niet alleen energie in zit, maar nog wat meer.

Kun je bijna net zo goed suikerklontjes gaan eten, als het je alleen om de energie te doen is.
Ben ik het toch niet met je eens, Liv, want je eet nooit alleen maar witbrood, bijvoorbeeld. Je doet er beleg op, waardoor de verzadiging meer is en wat de verbranding weer remt of vertraagt.

Je eet ook zelden alleen witte pasta. Er zit een saus bij, met groentes en vlees. Hierin zitten dan ook weer vezels. Dat is wel wat anders dan een suikerklontje nuttigen.

En dan is het verschil witte of volkorenpaste qua vezels misschien niet eens zo groot, als je veel groentes door de saus gooit + een salade erbij eet.
Later is nu
quote:Melpomene schreef op 27 januari 2014 @ 13:05:

[...]

Je mist het punt. Hier presenteer je een lijstje van allemaal aangepaste, veel 'lightproducten).

Normale yoghurt bevat ook koolhydraten, maar de 'aangepaste' yoghurt met vruchten e.d. meer.

De koolhydraten in goede mayonaise (eieren, olijfolie, kruiden) zijn miniem. Ga je naar de 'light'ellende van Yofresh... ja, daar zitten ze wel in.Dat heb ik eerder ook al aangegeven in een post. Dus ja ik snap wat je bedoelt. Ik word alleen een beetje moe van mensen die alles schuiven op pasta/aardappelen/rijst.
quote:Liv_1 schreef op 27 januari 2014 @ 13:12:

[...]

Ik zeg toch hetzelfde? In witmeel zitten nog wel kh (energie dus), maar verder niets. Dat zijn weliswaar voedingsstoffen in de zin dat ze je energie geven, maar omdat dát het enige is dat ze doen kun je beter volkorenmeel eten omdat daar niet alleen energie in zit, maar nog wat meer.

Kun je bijna net zo goed suikerklontjes gaan eten, als het je alleen om de energie te doen is.

Het verschil tussen witmeel en volkorenmeel is voornamelijk de vezels.

In witmeel zitten echt nog wel meer voedingsstoffen dan alleen energie.

Het blijft een hardnekkig fabeltje dat wit meel helemaal geen voedingsstoffen meer bevat, dat is gewoon niet waar.

En idd, als je snel wat energie nodig hebt is een suikerklontje helemaal geen gek idee. Ik denk dat het niet je standaard moet worden.
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Dreamer schreef op 27 januari 2014 @ 13:15:

Ben ik het toch niet met je eens, Liv, want je eet nooit alleen maar witbrood, bijvoorbeeld. Je doet er beleg op, waardoor de verzadiging meer is en wat de verbranding weer remt of vertraagt.

Je eet ook zelden alleen witte pasta. Er zit een saus bij, met groentes en vlees. Hierin zitten dan ook weer vezels. Dat is wel wat anders dan een suikerklontje nuttigen.

En dan is het verschil witte of volkorenpaste qua vezels misschien niet eens zo groot, als je veel groentes door de saus gooit + een salade erbij eet.

Nou, ik denk dat volkorenpasta mét groentes toch echt een stuk meer vezels bevat. Dus in die zin is het wel degelijk gezonder.

In vlees zitten natuurlijk geen koolhydraten, maar wel eiwit.

Net als die boterham. En daar eten de meeste mensen dan ook vaak geen groente op, maar juist vlees of kaas, eiwitten dus.

Vezels vullen nu eenmaal meer, je zit er eerder vol van, je bent langer verzadigd en je lichaam heeft er meer aan. Dat er mensen zijn die liever wit eten en daar prima op gedijen doet daar niets aan af natuurlijk.
quote:Melpomene schreef op 27 januari 2014 @ 13:02:

[...]

Nee, dat is niet helemaal de kern. De vezels hebben wel invloed op de opname.

Veel mensen consumeren tegenwoordig een overmaat aan koolhydraten, en dan nog vaak ongezonde. Veel snoep, veel aardappelproducten (friet, chips etc.). Lightproducten bevatten in plaats van vetten meer koolhydraten. Juist die overmaat zorgt voor gewichtstoename: ze verzadigen nauwelijks.

Volgens mij heb ik het al eens geschreven, maar voedsel is veranderd, helaas. Gezonde vetten zijn verwijderd, slechte (trans)vetten worden toegevoegd. Het graan, waarvan ons brood wordt gemaakt, is zeer ingrijpend veredeld.

Je kunt beter kijken naar je algehele voedingspatroon.

Koolhydraten uit bijv. peulvruchten worden langzaam opgenomen, de vezels zijn 'zachter'. Idem voor fruit.ok, dit volg ik en kan ik me ook in vinden. Mijn conclusie is dan: het is niet goed om je koolhydraten uit snoep, koek, chips en zo te halen, maar wel uit groent en fruit. Gaat het dan meer om welke carb ipv low carb?
quote:Solomio schreef op 27 januari 2014 @ 13:20:

[...]

Het verschil tussen witmeel en volkorenmeel is voornamelijk de vezels.

In witmeel zitten echt nog wel meer voedingsstoffen dan alleen energie.

Het blijft een hardnekkig fabeltje dat wit meel helemaal geen voedingsstoffen meer bevat, dat is gewoon niet waar.

En idd, als je snel wat energie nodig hebt is een suikerklontje helemaal geen gek idee. Ik denk dat het niet je standaard moet worden.Ja, ik had het inderdaad moeten nuanceren. Er zitten nog wel wat meer voedingsstoffen in dan alleen kh. Maar aangezien het in dit topic puur om die kh ging ben ik daar op verder gegaan.
E.e.a over vezels

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven