Lijf & Lijn alle pijlers

Zwanger: wat eet jij op een dag?

15-02-2018 16:07 78 berichten
Ik ben benieuwd wat vrouwen zoal eten tijdens de zwangerschap. Ik twijfel namelijk wel eens of ik voldoende binnenkrijg voor een zwangere vrouw. Ik hoop dat we elkaar op goede ideeën kunnen brengen door het praten over voeding en het plaatsen van eetlijstjes.

Vandaag heb ik dit gegeten:
Ontbijt: schaaltje magere yoghurt met blauwe bessen (stuk of 8), kwart banaan, pecannoten (6 ), handje granola en pompoenzaden.

Lunch: een volkorenboterham met twee eieren (scrammbled eggs) en een halve avocado.

Tussendoor: klein restje eten van gisteren, rijst met wat kip, sperziebonen, ui, rode paprika, wortel.

Avondeten: Aardappels (3 kleine), bloemkool (half bord vol, zeker wel 200 gram), met zelfgemaakte witte saus, stukje vis (zalm uit de oven).

Dit is wel vrij gangbaar op dit moment. Ik eet nu 4x op een dag (7 uur, 12 uur, 3 uur, 6 uur), omdat ik het anders niet volhoud en me slap voel s middags.

Soms eet ik ook wel eens iets ongezonds. Patatje als avondeten, pizza, pannenkoeken, maar ik zorg er wel voor dat ik dan altijd iets van groente binnenkrijg. En 's avonds af en toe nog chips/chocolade, al probeer ik dit niet te vaak te doen.

Ik ben benieuwd naar wat jullie zoal eten.
Alle reacties Link kopieren
S' morgens begin ik met yoghurt en musli.

Dan krijg ik rond 10:00-10.30 weer trek en eet ik iets kleins (banaan, plak ontbijtkoek of iets dergelijks)

Lunch, meestal 4 boterhammen.

Tussendoor nog iets kleins zoals s' ochtends.

En s' avonds gewoon avondeten.

En dan vaak s'avonds nog iets lekkers.

Hier 20 weken zwanger nu
Alle reacties Link kopieren
N00R85 schreef:
15-02-2018 16:44
Yoghurt is toch calcium? Kaas eet ik regelmatig als lunch (ik ben dol op tosti). Fruit wissel ik af, ongeveer twee stuks per dag.

Als ik snak naar eten, dan eet ik inderdaad. Lijkt me logisch. Vandaag rijst met kip en groentes, maar vaak ook langs de viskraam (ben ineens dol op vis), en vindt mezelf ook wel eens terug bij Mc Donalds :proud:

Van een eetstoornis is geen sprake.
Gelukkig maar Die vis trek... Denk dat je echt te weinig vetten binnenkrijgt, je lichaam vraagt er blijkbaar om. Gewoon doen dus.
nina1966 schreef:
15-02-2018 17:22
Gelukkig maar Die vis trek... Denk dat je echt te weinig vetten binnenkrijgt, je lichaam vraagt er blijkbaar om. Gewoon doen dus.
Doe ik ook, zeker 2x p/w heerlijk! En dus ook avocado + noten en regelmatig kaas. Denk dat het wel meevalt dus met die vetten.
Alle reacties Link kopieren
Is dit een topic voor zwangere tieners die thuis nog niet hebben geleerd hoe ze gezond moeten eten? Of lijkt dat maar zo.
N00R85 schreef:
15-02-2018 17:30
Doe ik ook, zeker 2x p/w heerlijk! En dus ook avocado + noten en regelmatig kaas. Denk dat het wel meevalt dus met die vetten.
Tja. Ik zou toch de hoeveelheden wat aanpassen aangezien je het over 6 pecannoten, een "stukje" vis en magere yoghurt hebt. Prima in een normaal dieet maar zwanger kun je toch echt wat meer gebruiken.
hoezoos schreef:
15-02-2018 17:39
Is dit een topic voor zwangere tieners die thuis nog niet hebben geleerd hoe ze gezond moeten eten? Of lijkt dat maar zo.
Dat lijkt maar zo. Ik ben 33. Maar tienermoeders zijn welkom.
IJskoffie schreef:
15-02-2018 17:40
Tja. Ik zou toch de hoeveelheden wat aanpassen aangezien je het over 6 pecannoten, een "stukje" vis en magere yoghurt hebt. Prima in een normaal dieet maar zwanger kun je toch echt wat meer gebruiken.
Vis is een normale portie, maar verder zal ik het proberen. Ik vind het moeilijk om te eten als ik al vol zit, of geen trek heb.

De reacties verrassen me wel. Ik had zelf het idee dat ik al vrij veel at.
Alle reacties Link kopieren
Poeh, even nadenken hoor wat ik vandaag heb gegeten (en nog ga eten). Ben 22 weken zwanger trouwens.

Ontbijt; wit bolletje sandwichspread komkommer en een plakje ham, 3 crackers met boter en hagelslag, huzarensalade met ei augurk wortel en zilveruitjes, glas melk.
Tussendoor; 1 appel, 1 mandarijn, 1 banaan, glas water.
Lunch; pizzabrood (dikke deegbodem, tomatensaus, groentes uit de oven).
Tussendoor; bakje chips, aanmaaklimonade.
Diner; groentesoep, gebakken krielaardappeltjes, groente burger, gebakken groene kool met kikkererwten, glas melk. Vruchtenyoghurt.
Tussendoor; thee met zelfgebakken havermoutkoekjes.

(Witte bolletje is normaal bruine boterham en huzarensalade en pizzabrood is ook niet de norm, maar waren nog over van het lange carnavalsweekend en moesten op :proud: )
nina1966 schreef:
15-02-2018 17:22
Gelukkig maar Die vis trek... Denk dat je echt te weinig vetten binnenkrijgt, je lichaam vraagt er blijkbaar om. Gewoon doen dus.
Ze eet noten, vette vis en avocado.
Een gemiddelde zalmfilet bevat al 30gr, een avocado 21.

Kanonnen, er wordt zelfs gerept over een eetstoornis, roofbouw en uitgeputte reserves. Er kan best wat bij, maar overdrijven is ook vak zeg.
Lucylucille schreef:
15-02-2018 19:07
Ze eet noten, vette vis en avocado.
Een gemiddelde zalmfilet bevat al 30gr, een avocado 21.

Kanonnen, er wordt zelfs gerept over een eetstoornis, roofbouw en uitgeputte reserves. Er kan best wat bij, maar overdrijven is ook vak zeg.
Volgens mij vinden de meesten dat er vooral boterhammen bij moeten, maar weet niet of dit nu per se nodig is? Ik ben zelf altijd meer van het kiezen voor voedzaam. Al eet ik soms wel ineens drie pannenkoeken achter elkaar op, dat vind ik echt smullen.
Alle reacties Link kopieren
N00R85 schreef:
15-02-2018 19:16
Volgens mij vinden de meesten dat er vooral boterhammen bij moeten, maar weet niet of dit nu per se nodig is? Ik ben zelf altijd meer van het kiezen voor voedzaam. Al eet ik soms wel ineens drie pannenkoeken achter elkaar op, dat vind ik echt smullen.
Ik lees vooral dat mensen je ontbijt en lunch karig en zeer afgemeten (die bessen en noten) vinden en dat daar wel wat extra bij kan, niet dat je per se meer boterhammen moet eten. Eet wat je zelf graag wilt. Maar je tegenstelling tussen boterhammen en voedzaam begrijp ik niet, een volkoren boterham met kaas oid is toch hartstikke voedzaam? En een pannenkoek trouwens ook. Gewoon niet zo moeilijk doen of hypes volgen waarbij yoghurt met chiazaden het helemaal is en een boterham als ongezond wordt bestempeld. Als je eet wat je oma ook zou eten aangevuld of afgewisseld met wat je zelf lekker vindt dan is het helemaal prima.
nicole123 schreef:
15-02-2018 19:25
Ik lees vooral dat mensen je ontbijt en lunch karig en zeer afgemeten (die bessen en noten) vinden en dat daar wel wat extra bij kan, niet dat je per se meer boterhammen moet eten. Eet wat je zelf graag wilt. Maar je tegenstelling tussen boterhammen en voedzaam begrijp ik niet, een volkoren boterham met kaas oid is toch hartstikke voedzaam? En een pannenkoek trouwens ook. Gewoon niet zo moeilijk doen of hypes volgen waarbij yoghurt met chiazaden het helemaal is en een boterham als ongezond wordt bestempeld. Als je eet wat je oma ook zou eten aangevuld of afgewisseld met wat je zelf lekker vindt dan is het helemaal prima.
Ik volg geen hypes hoor. Eet al vijftien jaar ongeveer zo. Las nu alleen een extra eetmoment in, omdat dat wel fijn is tijdens de zwangerschap. Normaal eet ik drie maaltijden per dag.

Ik pas mijn eten nooit af. Die hoeveelheden waren een gokje om het hier duidelijk op te kunnen schrijven. Morgen eet ik misschien weer een halve mango en wat aardbeien.

En over die boterhammen; het valt me op dat er vooral veel boterhammen worden gegeten (stuk of 6) en dat dit dan als goed wordt gezien, terwijl ik zelf zo'n hoeveelheid niet wegkrijg. Ik vind boterhammen wel prima, maar toch al snel wat saai en ik denk zelf liever in termen van voedingswaarde ipv alleen vulling.
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat je geen hypes achterna loopt, ik was er even bang voor vanwege de zaden en omdat je een beetje anti-boterham lijkt te zijn (hoezo alleen vulling en geen voedingswaarde, waar heb je het over?!). Als je boterhammen niet wegkrijgt: prima, dan eet je wat anders.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
15-02-2018 17:39
Is dit een topic voor zwangere tieners die thuis nog niet hebben geleerd hoe ze gezond moeten eten? Of lijkt dat maar zo.
Tiener? Allang niet meer... :)
Mijn voedingsschema is anders conform de richtlijnen van een dietiste.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je bang dat je te weinig binnenkrijgt? Als je niet afvalt, eet je genoeg. Voor twee eten moet je niet letterlijk nemen, hoor
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
Hoevrel weken ben je nu en hoeveel ben je aangekomen?

Je hebt een risico op jodiumtekort. Doe je wel veel zout met jodium over je aardappels?
WildeMimosa schreef:
15-02-2018 22:04
Waarom ben je bang dat je te weinig binnenkrijgt? Als je niet afvalt, eet je genoeg. Voor twee eten moet je niet letterlijk nemen, hoor
Nee dat doe ik ook niet hoor, dat is allang achterhaald. Mijn verloskundige zegt ook, eet gewoon gezond en naar behoefte. Ik was gewoon nieuwsgierig wat anderen eten, omdat ik wel vaak het idee heb dat anderen veel meer eten.

Ik ben nu 28 weken zwanger en 8 kilo aangekomen. Bloedwaarden zijn steeds perfect. Buikgroei ligt op schema, dus nee geen reden om me zorgen te maken.
Joostisandersgeaard2 schreef:
16-02-2018 21:40
Hoevrel weken ben je nu en hoeveel ben je aangekomen?

Je hebt een risico op jodiumtekort. Doe je wel veel zout met jodium over je aardappels?
De meeste dagen eet ik ongeveer twee a drie boterhammen en ja, gewoon zout over mijn eten. Ik heb geen tekort aan jodium trouwens, dit wordt allemaal getest aan het begin van de zwangerschap.
Nog een van vandaag. Ben benieuwd of sommigen deze ook zo dramatisch vinden.

Ochtend (7 uur): yoghurt met flink wat havermout, aarbeien, banaan, noten, zaden. Koffie met opgeschuimde volle melk.

Lunch (11 uur): twee volkorenboterhammen met zelfgemaakte makreelsalade, tomaat en een halve avocado.

Tussendoor (15 uur): tosti (twee boterhammen met kaas en tomaat)

Avondeten (18 uur): spruitjes, aardappels, draadjesvlees

s Avonds (21 uur): Schaaltje naturelchips en wat chocoladerozijnen
Alle reacties Link kopieren
N00R85 schreef:
16-02-2018 22:00
De meeste dagen eet ik ongeveer twee a drie boterhammen en ja, gewoon zout over mijn eten. Ik heb geen tekort aan jodium trouwens, dit wordt allemaal getest aan het begin van de zwangerschap.
Is dat sinds kort? Dat testen? Ik ben bijna 43 en werd daarop niet getest.
Joostisandersgeaard2 schreef:
16-02-2018 22:36
Is dat sinds kort? Dat testen? Ik ben bijna 43 en werd daarop niet getest.
Ik weet niet hoelang al. Drie jaar geleden was het ook al standaard in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
N00R85 schreef:
16-02-2018 22:40
Ik weet niet hoelang al. Drie jaar geleden was het ook al standaard in elk geval.
Alleen in de stad dan zeker?
Ben je gelijk door je eigen risico heen, met zoveel aangevinkt.
Ik ben afgelopen jaar alleen op ijzer, vitamine D en b-vitamines getest. En die laatste omdat bekend was dat ik daar laag in zat.
Joostisandersgeaard2 schreef:
16-02-2018 22:43
Alleen in de stad dan zeker?
Ben je gelijk door je eigen risico heen, met zoveel aangevinkt.
Ik ben afgelopen jaar alleen op ijzer, vitamine D en b-vitamines getest. En die laatste omdat bekend was dat ik daar laag in zat.
Zorg rondom zwangerschap gaat niet af van je eigen risico, dus nee ik hoef dat niet te betalen.

Al mijn waardes waren heel goed, niks zat ook maar op het randje. Ik vond dat wel prettig om eens te zien.
Alle reacties Link kopieren
N00R85 schreef:
16-02-2018 22:49
Zorg rondom zwangerschap gaat niet af van je eigen risico, dus nee ik hoef dat niet te betalen.

Al mijn waardes waren heel goed, niks zat ook maar op het randje. Ik vond dat wel prettig om eens te zien.
Zodra er niets bijzonders is. Mijn hele eigen risico is opgegaan. Ik denk dat eerste keer prikken er niet vanaf is gegaan.

Neemt niet weg dat ik verbaasd ben dat 'alles' is nagekeken. Dat is flink duur om standaard te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik at in mijn zwangerschap erg weinig ivm misselijkheid.
Ontbijt: 1 snee volkorenbrood met hagelslag/kaas/ham of andere vleeswaren
Lunch: 1 snee volkorenbrood met hagelslag/kaas/vleeswaren
Diner: hooguit 5 happen warm eten, variërend van avg, roerbak, pasta, vis.

Tussendoor probeerde ik twee stukken fruit weg te werken. Qua drinken alleen water. Al het andere kreeg ik niet weg.

Alles wat ik at en dronk ging met grote tegenzin ivm misselijkheid. De gyn vond het niet erg zolang mijn dochter goed groeide. Nu scheelt het denk ik wel dat ik met flink overgewicht de zwangerschap in ging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven