Lijf & Lijn alle pijlers

Zwanger: wat eet jij op een dag?

15-02-2018 16:07 78 berichten
Ik ben benieuwd wat vrouwen zoal eten tijdens de zwangerschap. Ik twijfel namelijk wel eens of ik voldoende binnenkrijg voor een zwangere vrouw. Ik hoop dat we elkaar op goede ideeën kunnen brengen door het praten over voeding en het plaatsen van eetlijstjes.

Vandaag heb ik dit gegeten:
Ontbijt: schaaltje magere yoghurt met blauwe bessen (stuk of 8), kwart banaan, pecannoten (6 ), handje granola en pompoenzaden.

Lunch: een volkorenboterham met twee eieren (scrammbled eggs) en een halve avocado.

Tussendoor: klein restje eten van gisteren, rijst met wat kip, sperziebonen, ui, rode paprika, wortel.

Avondeten: Aardappels (3 kleine), bloemkool (half bord vol, zeker wel 200 gram), met zelfgemaakte witte saus, stukje vis (zalm uit de oven).

Dit is wel vrij gangbaar op dit moment. Ik eet nu 4x op een dag (7 uur, 12 uur, 3 uur, 6 uur), omdat ik het anders niet volhoud en me slap voel s middags.

Soms eet ik ook wel eens iets ongezonds. Patatje als avondeten, pizza, pannenkoeken, maar ik zorg er wel voor dat ik dan altijd iets van groente binnenkrijg. En 's avonds af en toe nog chips/chocolade, al probeer ik dit niet te vaak te doen.

Ik ben benieuwd naar wat jullie zoal eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet zo goed waar je je druk over maakt en waarom het 'gezond en naar behoefte' advies van je vk plus je gezonde verstand niet gewoon genoeg is voor je. Ben je er nu puur door je zwangerschap zo op gespitst wat je eet of was je daarvoor ook al op deze manier bezig met eten?

Volgens mij vond op een enkele overdrijver na niemand je eerste lijstje dramatisch, alleen een beetje weinig tot 15:00 (wat goed verklaart waarom je je op dat moment slapjes voelt en een flink tussendoortje nodig hebt). Dus dan doe je er wat bij (mits je dat goed wegkrijgt) en dan is het prima toch?

En ben je nou bang dat je teveel of te weinig eet? Op het ene moment zeg je: "De reacties verrassen me wel. Ik had zelf het idee dat ik al vrij veel at." en de dag erna: "Ik heb vaak het idee dat anderen veel meer eten.". Je komt heel onzeker over met dit soort wisselende berichten. Eet gewoon wat je gewend was voor de zwangerschap en wat extra als jouw lichaam aangeeft dat nodig te hebben en relax!

Weet je, voor de baby maakt het geen zier uit hoeveel en wat je precies eet. Die neemt wel wat hij nodig heeft. Zelfs met mijn noodgedwongen pannenkoeken met chocomel (+multivitamine) dieet kwam er een kerngezonde baby uit, zonder obesitas. Nou zou ik dat dieet ook weer niet aanraden als het ook anders kan, maar zo zie je dat de marges nogal breed zijn en de perfecte hoeveelheid met de perfecte samenstelling die je lijkt te zoeken echt niet nodig is. Gewoon genoeg en zo'n beetje volgens de richtlijnen van het voedingscentrum eten (en als je daar eens wat van afwijkt ook geen probleem) en het verder lekker loslaten.
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:32
0.00% gewijzigd
Koffiekop schreef:
17-02-2018 10:04
Vis (vette zoals haring) is bij uitstek goed voor de hersenontwikkeling van de foetus/baby. Als je trek hebt in vis zou ik dus zeker gaan voor een haring, ansjovis of stukje forel of zalm (wilde, zonder ab’s). Pas op met roofvissen ivm kwik en andere vervuiling.

Avocado is ook gezond maar biedt voor de foetus niet hetzelfde als vette vis.

Er is heel veel over bekend, als je onderzoeken kan lezen en je engels goed is kan je eens zoeken in de literatuur op vis en development foetus.
Cool! Zo mooi dat je lichaam zelf aangeeft wat het nodig heeft. Ik ben de laatste tijd vooral dol op haring, makreel en zalm. Ik zal daar zeker niet in minderen.

Ik vind voeding gewoon erg interessant en probeer het wel zo goed mogelijk te doen voor mijn kind in de eerste plaats, maar natuurlijk ook voor mezelf. Als ik hoor dat voeding niet belangrijk is tijdens de zwangerschap, omdat je baby toch wel pakt wat het nodig heeft, dan denk ik: lekker dan, want dat betekent dat je zelf wordt leeggetrokken. Daarom probeer ik dus wel genoeg en zo gezond mogelijk te eten ja.
Alle reacties Link kopieren
Dat leegtrekken valt wel mee. Er zit een mini baby'tje in je buik, geen 3 volwassenen. 1 vette vis is al groter dan de hersenen van het kindje, en die worden niet in 1 dag aangelegd, dus het is niet zo dat als je eens vis eet je baby dat helemaal 'opvreet'. (Ik eet overigens helemaal geen vis en ook mijn kinderen hebben prima hersens.)

Genoeg en gezond eten is altijd goed, maar gaan stressen over of je niet teveel of toch te weinig eet en of je nou 2 of 3 boterhammen moet eten op een dag lijkt me nutteloos en misschien wel minder goed voor de baby en jezelf dan het net niet perfecte dieet.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2018 11:45
Dat leegtrekken valt wel mee. Er zit een mini baby'tje in je buik, geen 3 volwassenen. 1 vette vis is al groter dan de hersenen van het kindje, en die worden niet in 1 dag aangelegd, dus het is niet zo dat als je eens vis eet je baby dat helemaal 'opvreet'. (Ik eet overigens helemaal geen vis en ook mijn kinderen hebben prima hersens.)

Genoeg en gezond eten is altijd goed, maar gaan stressen over of je niet teveel of toch te weinig eet en of je nou 2 of 3 boterhammen moet eten op een dag lijkt me nutteloos en misschien wel minder goed voor de baby en jezelf dan het net niet perfecte dieet.
Dat. Je bent wel heel druk met eten. Samen met je verslavingsverleden vind ik dat toch zorgelijk. Je hebt nou niet bepaald een bmi dat je je zorgen zou moeten maken om een paar kg extra bij een zwangerschap.
nicole123 schreef:
17-02-2018 11:45
Dat leegtrekken valt wel mee. Er zit een mini baby'tje in je buik, geen 3 volwassenen. 1 vette vis is al groter dan de hersenen van het kindje, en die worden niet in 1 dag aangelegd, dus het is niet zo dat als je eens vis eet je baby dat helemaal 'opvreet'. (Ik eet overigens helemaal geen vis en ook mijn kinderen hebben prima hersens.)

Genoeg en gezond eten is altijd goed, maar gaan stressen over of je niet teveel of toch te weinig eet en of je nou 2 of 3 boterhammen moet eten op een dag lijkt me nutteloos en misschien wel minder goed voor de baby en jezelf dan het net niet perfecte dieet.
Ik stress niet hoor. En ik heb het dan over vrouwen die niks binnenkrijgen negen maanden lang, of alleen chocomel met pannenkoeken eten. Het lijkt me dat je dan toch essentiële voedingsstoffen mist, die wel worden opgenomen door de baby en dus niet meer in je eigen lichaam zitten. Leeg getrokken dus.
Joostisandersgeaard2 schreef:
17-02-2018 11:50
Dat. Je bent wel heel druk met eten. Samen met je verslavingsverleden vind ik dat toch zorgelijk. Je hebt nou niet bepaald een bmi dat je je zorgen zou moeten maken om een paar kg extra bij een zwangerschap.
Ik maak me daar dan ook geen zorgen over. En nee, ik ben niet druk met eten. Ik vind het interessant, meer niet.

En wat mijn verslavingsverleden ermee te maken heeft snap ik al helemaal niet.
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:31
99.72% gewijzigd
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:32
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik heel veel behoefte heb aan zuivel sinds ik zwanger ben. Verder verdraag ik vet eten zoals mc Donald en zelfgemaakte hamburgers niet goed, dus dat eet ik liever niet. Oh ja en ik eet veel chocola
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
17-02-2018 14:27
Ik had ook een afkeer van ongezondere dingen tijdens de zwangerschappen, dus misschien was het iets hormonaals. Normaal heb ik er geen moeite mee om een hotdog of chocomel naar binnen te schuiven :yum: , tijdens de zwangerschappen wilde ik dat echt niet.
Dat lijkt me heel handig! Bij mij is het andersom, ik walg tijdens mijn zwangerschappen van boterhammen met kaas, groente en salades en wil alleen nog maar pannenkoeken, chocomel en pizza. En de vorige keren was dat ook ongeveer het enige wat ik nog een beetje binnen kon houden, van gezonde dingen ging ik direct over mijn nek. Dus een algemene stelregel dat het zwangere lichaam zo goed aangeeft wat het nodig heeft daar geloof ik niet zo in (bij sommigen vast wel hoor, maar lang niet bij iedereen).

Verder lijkt het me prima om als je dat leuk vindt je te verdiepen in voedsel, maar de manier waarop TO dat doet kwam voor mij nogal onzeker over. Met die vraag naar goedkeuring van zeer gedetailleerde eetlijstjes en eerst "Ik twijfel of ik wel genoeg binnenkrijg", dan weer "Ik ben verbaasd dat jullie vinden dat ik weinig eet, want ik dacht dat ik juist heel veel at" en dan weer "Anderen eten veel meer dan ik". Op mij komt dat over op meer dan gewoonweg interesse, dus vandaar mijn relativering.
Koffiekop schreef:
17-02-2018 14:33
TO:
Makreel is dus een roofvis, die kun je beter niet (veel) eten ivm kwik en dioxines.
Haring is prima.
Goedkope kweekzalm krijgt antibiotica, ik zou dat vermijden. Noorse kweekzalm en biologische kweekzalm krijgen dat niet. Wilde zalm uiteraard ook niet.
Tonijn uit blik kan wel, vers niet (is ook een roofvis).
Witvis levert wat minder goede vetten maar is nog steeds ook erg gezond.
Ok, dankje voor de info. Ik zal uitkijken met makreel, ik wist niet dat daar ook kwik in zat (het is zo lekker...)

Ik kan niet wachten tot deze laatste maanden voorbij zijn. Ik snak naar sushi en rauw vlees. En alcohol natuurlijk :whistle:
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
nicole123 schreef:
17-02-2018 14:41
Verder lijkt het me prima om als je dat leuk vindt je te verdiepen in voedsel, maar de manier waarop TO dat doet kwam voor mij nogal onzeker over. Met die vraag naar goedkeuring van zeer gedetailleerde eetlijstjes en eerst "Ik twijfel of ik wel genoeg binnenkrijg", dan weer "Ik ben verbaasd dat jullie vinden dat ik weinig eet, want ik dacht dat ik juist heel veel at" en dan weer "Anderen eten veel meer dan ik". Op mij komt dat over op meer dan gewoonweg interesse, dus vandaar mijn relativering.
Ja, ik krijg nogal wisselende boodschappen binnen, vandaar. Aan de ene kant dat je heel veel moet eten. Aan de andere kant dat je kind toch wel genoeg binnenkrijgt. En dan nog over al dat verschillende voedsel, wat is nou echt goed en wat minder? Hoe meer je je verdiept in voeding, des te ingewikkelder het lijkt te worden.

Maar ok, meestal zit ik met mijn gezonde verstand wel goed en ik ben al 8 kilo aangekomen, dus denk dat het wel goed zit.
Volgens mij is de boodschap van verloskundigen en het voedingscentrum dat je gewoon hetzelfde moet eten als altijd. Dus niet voor 2 gaan eten, geen gekke dingen gaan eten. Hooguit een harinkje erbij voor de gezonde vetten.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
17-02-2018 14:51
Volgens mij is de boodschap van verloskundigen en het voedingscentrum dat je gewoon hetzelfde moet eten als altijd. Dus niet voor 2 gaan eten, geen gekke dingen gaan eten. Hooguit een harinkje erbij voor de gezonde vetten.
Klopt, en de vk van TO zegt dat ook. Dus als je tante Truus zegt dat je dubbele porties moet eten of de buurvrouw of een anonieme forummer er allerlei andere of ingewikkelde dingen over zeggen dan zou ik dat lekker links laten liggen.
Koffiekop schreef:
17-02-2018 14:51
Volgens mij is de boodschap van verloskundigen en het voedingscentrum dat je gewoon hetzelfde moet eten als altijd. Dus niet voor 2 gaan eten, geen gekke dingen gaan eten. Hooguit een harinkje erbij voor de gezonde vetten.
Ja, precies. Ik las ook dat je alleen in het tweede trimester iets extra's nodig hebt, maar dat gaat dan om 200 kcal ofzo, dat is een schaaltje yoghurt, of een extra boterham met beleg, geen enorme hoeveelheden dus.

Toch lijkt het alsof veel zwangeren zich hier niet aan houden? Een vriendin van mij met licht overgewicht ziet de zwangerschap als een periode waarin ze lekker los kan gaan met eten, want ze wordt toch wel dik. Ik kijk daar zelf toch anders tegenaan.
N00R85 schreef:
17-02-2018 14:58

Toch lijkt het alsof veel zwangeren zich hier niet aan houden? Een vriendin van mij met licht overgewicht ziet de zwangerschap als een periode waarin ze lekker los kan gaan met eten, want ze wordt toch wel dik. Ik kijk daar zelf toch anders tegenaan.

Weet je meis, ik snap je best als je het hebt over jouw manier van met eten omgaan en wat jij denkt dat het beste is. Dat herken ik. Ook dat je daar zelf keuzes in kan maken etc.

Maar die neiging van jou om jezelf constant te vergelijken met anderen (waar jezelf dan positief bij afsteekt), die snap ik niet. Het is niet nodig en laat je erg onzeker overkomen. Siert je niet.
Koffiekop schreef:
17-02-2018 21:32
Weet je meis, ik snap je best als je het hebt over jouw manier van met eten omgaan en wat jij denkt dat het beste is. Dat herken ik. Ook dat je daar zelf keuzes in kan maken etc.

Maar die neiging van jou om jezelf constant te vergelijken met anderen (waar jezelf dan positief bij afsteekt), die snap ik niet. Het is niet nodig en laat je erg onzeker overkomen. Siert je niet.
Het is een goede vriendin en wij kennen elkaar goed genoeg om het hier open over te hebben. Zij doet het op haar manier en ik op de mijne. Daar zit verder geen oordeel bij.

Ik weet dat dit op het forum een gevoelig onderwerp is, maar in het gewone leven merk ik daar weinig van. Het is zoals het is. Iedereen is anders en dat mag gewoon. Sterker nog; het zou allemaal erg saai worden als we allemaal hetzelfde zouden zijn.
J
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:32
99.80% gewijzigd
Joostisandersgeaard2 schreef:
17-02-2018 11:50
Dat. Je bent wel heel druk met eten. Samen met je verslavingsverleden vind ik dat toch zorgelijk. Je hebt nou niet bepaald een bmi dat je je zorgen zou moeten maken om een paar kg extra bij een zwangerschap.
Verslavingsverleden?
Alle reacties Link kopieren
IJskoffie schreef:
17-02-2018 22:41
Verslavingsverleden?

Nou, als je verslavingsgevoelig bent en je dus niet goed nee tegen iets kan zeggen, kan ik me goed voorstellen dat dit ook doorwerkt in je omgang met eten. Dat hoeft niet perse je volvreten zijn, dat kan ook obsessief met gezond eten bezig zijn. Of bv veel sporten.
Joostisandersgeaard2 schreef:
17-02-2018 22:46
Nou, als je verslavingsgevoelig bent en je dus niet goed nee tegen iets kan zeggen, kan ik me goed voorstellen dat dit ook doorwerkt in je omgang met eten. Dat hoeft niet perse je volvreten zijn, dat kan ook obsessief met gezond eten bezig zijn. Of bv veel sporten.
Ik vroeg me meer af wat voor verslaving. Dat was nl nieuw voor me.
Alle reacties Link kopieren
IJskoffie schreef:
17-02-2018 22:50
Ik vroeg me meer af wat voor verslaving. Dat was nl nieuw voor me.
Middelen. Stond dacht ik in het coke-dochter verhaal.
Dat is ruim tien jaar geleden, dus nee. Geen obsessie, gewoon interesse en het graag goed willen doen voor mijn baby en voor mezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven