Mode & Beauty alle pijlers

Begonnen met Curly Girl methode. Wie ook?

03-08-2019 16:49 3273 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat ik eerst even een background verhaaltje typen.
Mijn haar is al zolang ik het me kan herinneren droog en pluizig. Om sommige dagen leek het serieus op een suikerspin zo pluizig was het.

Een paar maanden geleden kwam ik op een site terecht waar de Curly Girl methode besproken werd. Ik las het en ik zag het licht. Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn voor mijn pluizenbol!

Nu wat maandjes later is mijn haar gezonder dan ooit. Het pluist heel middelmatig, niks meer wat het eerst was. Ik heb nu krullen en grove slagen (ik wist dat ik dat had, maar door de droogte en stugheid kwam het er niet uit). Kortom, ik ben superduper blij met mijn haar en ga zeker nog wel even door met de methode.

Nog meer dames die er mee bezig zijn?
Ik heb ook heel dik haar, maar zware producten maken mijn haar nog zwaarder en daardoor zakt alles uit. Terwijl te lichte producten mijn stugge haar niet genoeg 'voeden' waardoor het gaat pluizen.
Ik denk dat zware of lichte producten meer te maken hebben met de sterkte van je krul, niet alleen zo zeer met hoe dik of dun je haar is. Als je een sterk type 3 of 4 haar hebt kan je haar zwaardere producten beter aan dan wanneer je zachte type 2 krullen hebt.

Het is vooral gewoon uitproberen wat wel en niet werkt voor jouw haar.

Dat vind ik soms wel frustrerend van die Facebook groep, dat veel mensen zeggen, ik heb me net aangemeld en ik weet niet hoe ik moet beginnen. Of, het is zo veel...
Begin dan gewoon ergens en dan merk je vanzelf hoe het werkt denk ik dan.
En ja, er is heel veel informatie en er zijn veel lijsten. Maar je kunt toch gewoon iets kiezen wat leuk klinkt, of waar je makkelijk aan kunt komen ofzo. Sorry, moest mijn frustratie even kwijt denk ik 🙊
Dat is het ook gewoon, beginnen en kijken wat voor jou werkt. Leuk, al die theorieën maar hopeloos ingewikkeld allemaal. Je zou er een hele studie van kunnen maken.

Ook is het vaak dat je bij een nieuw product denkt, ja, dit is het! En na twee of drie keer gebruiken blijkt het toch niet zo lekker. Ik heb heel wat potjes en flessen weggegeven of weggegooid.

Wat ik nog steeds het lastigste vind is product doseren. Dank denk ik, hier is het nog droog of niet krullerig genoeg, doe ik nog wat product in en loop ik met baggervette, uitgezakte plakkrullen.

Nu na een maand of 9 CG ben ik er nog steeds niet helemaal uit.
Alle reacties Link kopieren
lady_lovelylocks schreef:
09-05-2020 20:10

Dat vind ik soms wel frustrerend van die Facebook groep, dat veel mensen zeggen, ik heb me net aangemeld en ik weet niet hoe ik moet beginnen. Of, het is zo veel...
Begin dan gewoon ergens en dan merk je vanzelf hoe het werkt denk ik dan.
En ja, er is heel veel informatie en er zijn veel lijsten. Maar je kunt toch gewoon iets kiezen wat leuk klinkt, of waar je makkelijk aan kunt komen ofzo. Sorry, moest mijn frustratie even kwijt denk ik 🙊

Ik deel deze frustratie. En heb respect voor de meiden die de pagina onderhouden. Want je wordt toch knettergek van steeds weer dezelfde vragen.
Ja joh begin het nu na een maand of negen net een beetje door te krijgen. Met moisture-proteine balans enz. Bijv ook dat twee soorten gel bovenop elkaar voor mij heel goed werkt, dat goede gel je haar hydrateert enz. Maar ik blijf het leuk vinden hoor. En had vandaag een goede kruldag. Beetje rommelig nog maar ga echt nog steeds vooruit.

Probleem bij mij blijft wel dat ik niet langer dan een dag of drie zonder wassen kan. Dan wordt mijn haar zwaar bij de aanzet en stro-ig aan de uiteinden. Krijg dan ook steeds meer volume. Heb nog niets gevonden wat dat kan oplossen, dus dan was ik maar weer gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd helemaal gestoord van die FB-groep. Ik heb vooral heel veel geexperimenteerd en heb nu wel mijn routine gevonden. Heb ook het idee losgelaten dat ik 3A haar kan hebben. Omdat ik nu toch grotendeels thuis ben heb i het ook maar een beetje laten gaan en eigenlijk voelt en zit het best goed maar niet fantastisch, met minimale inspanning. Prima zo.
vivapimpelmees schreef:
09-05-2020 21:36
Ik deel deze frustratie. En heb respect voor de meiden die de pagina onderhouden. Want je wordt toch knettergek van steeds weer dezelfde vragen.
Nou idd! Heel veel respect! Ze hadden laatst een post dat ze blijkbaar veel klaagberichten ofzo krijgen als ze berichten niet doorlaten.
SallySpectra* schreef:
09-05-2020 23:29
Ja joh begin het nu na een maand of negen net een beetje door te krijgen. Met moisture-proteine balans enz. Bijv ook dat twee soorten gel bovenop elkaar voor mij heel goed werkt, dat goede gel je haar hydrateert enz. Maar ik blijf het leuk vinden hoor. En had vandaag een goede kruldag. Beetje rommelig nog maar ga echt nog steeds vooruit.

Probleem bij mij blijft wel dat ik niet langer dan een dag of drie zonder wassen kan. Dan wordt mijn haar zwaar bij de aanzet en stro-ig aan de uiteinden. Krijg dan ook steeds meer volume. Heb nog niets gevonden wat dat kan oplossen, dus dan was ik maar weer gewoon.
Oh ja, dat heb ik ook. Ik heb ook wel stug haar, dus ik denk dat het daardoor komt. Maar ik was mijn haar niet zo vaak, dan maar minder mooi die laatste dagen. Anderen vinden mijn haar toch blijkbaar altijd mooi :A:

Ik ben nu ruim 1,5 jaar cg en ik heb dat gel op gel nog nooit geprobeerd eigenlijk. Dat voelt zo gek. Gebruik je dan minder gel? Of eerst 1 gel, dan met een doek het overtollige vocht eruit en dan gel 2? Ik kan me er gewoon geen voorstelling bij maken.

Ik zit nu te bedenken dat ik het eens wat gestructureerder moet aanpakken. Maar 1 ding tegelijk veranderen. Ik ben daar te ongeduldig voor, dus weet vaak niet waar de verschillen dan aan liggen. Dat is mijn goede voornemen, om het echt meer stapsgewijs aan te pakken.
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Vraagje aan de dames met echte krullen, die er verstand van hebben;

Ik heb niet echt krullen maar meer slag (wavy). Op een goede haardag is het denk ik tussen de 2a en 2c te noemen. Nu ben ik er gek genoeg achter gekomen dat als ik mijn styling producten in nat haar doe en daarna laat drogen (of aan de lucht of met een diffuser) mijn resultaat niet geweldig is.

Bij wijze van experiment heb ik de laatste tijd mijn haar is gewoon aan de lucht laten drogen, zonder produkten erin. Daarna gel in mijn droge haar gekneed, en daarna vochtig gesprayd met water en flink opgekneed. En voila, mooie slag/krullen. Een soort van reversed styling ;) .
Enig idee hoe dit kan?
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
noekske74 schreef:
13-05-2020 15:10
Vraagje aan de dames met echte krullen, die er verstand van hebben;

Ik heb niet echt krullen maar meer slag (wavy). Op een goede haardag is het denk ik tussen de 2a en 2c te noemen. Nu ben ik er gek genoeg achter gekomen dat als ik mijn styling producten in nat haar doe en daarna laat drogen (of aan de lucht of met een diffuser) mijn resultaat niet geweldig is.

Bij wijze van experiment heb ik de laatste tijd mijn haar is gewoon aan de lucht laten drogen, zonder produkten erin. Daarna gel in mijn droge haar gekneed, en daarna vochtig gesprayd met water en flink opgekneed. En voila, mooie slag/krullen. Een soort van reversed styling ;) .
Enig idee hoe dit kan?
Welke producten gebruik je? Ik doe mijn styling ook nooit in kletsnat haar, doet eigenlijk niets voor mij (wordt er zelfs slierteriger van). Ik las dat dat met de (lage) porositeit van je haar te maken kan hebben.
Dus ik doe crème en gel altijd in handdoekdroog haar, dan met de denman erdoorheen, even vocht eruit knijpen met hydrofiele doek en dan laat ik het aan de lucht drogen. Maar goed, moraal vh verhaal: misschien werkt voor jou styling aanbrengen op (handdoek)droog haar beter omdat je haar laag poreus is?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gel van Beverly hills gel me. Ik heb ook vaak mousse gebruikt, maar dat is hetzelfde verhaal; als ik het in nat haar doe wordt het een slierterige zooi.

Zelfs handdoekdroog haar is te nat. Ik moet het echt in helemaal droog haar doen. Een beetje de omgekeerde wereld voor mensen met slag of krullen heb ik het idee ;) . Als eenmaal de gel in mijn haar zit dan kan ik het weer vochtig spray met water. En dan knijp ik zo de krul er in.

Vreemd toch?
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
SallySpectra* schreef:
13-05-2020 15:43
Welke producten gebruik je? Ik doe mijn styling ook nooit in kletsnat haar, doet eigenlijk niets voor mij (wordt er zelfs slierteriger van). Ik las dat dat met de (lage) porositeit van je haar te maken kan hebben.
Dus ik doe crème en gel altijd in handdoekdroog haar, dan met de denman erdoorheen, even vocht eruit knijpen met hydrofiele doek en dan laat ik het aan de lucht drogen. Maar goed, moraal vh verhaal: misschien werkt voor jou styling aanbrengen op (handdoek)droog haar beter omdat je haar laag poreus is?

Bij mijn lage poreuze haar werkt alleen warmte. Als ik er wat in doe, doe ik dat altijd in nat of handdoekdroog haar en daarna een handdoek eromheen zodat het warm blijft.
Alle reacties Link kopieren
Mijn haar is laag poreus denk ik. Als ik styling produkten in mijn haar doe als het nat of handdoek droog is dan duurt het heel lang voordat het opdroogt. Misschien is het dan dus ook te zwaar waardoor de slag/krul eruit zakt en ik dan geen goed resultaat krijg?
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Ik weet het even niet meer zo goed...
ikzelf vond de krullen afgelopen weken mij echt goed staan, maar eigenlijk iedereen uit mijn directe omgeving vind het niets. Nu heb ik gisteren mijn haren uitgekamd en om de 5 minuten kamen. Verder heb ik geen stylingsproudcten gebruikt, waardoor mijn haar dus stijl was. Nu ben ik zelf ook aan het twijfelen, omdat ik dat stijle toch ook wel goed vond staan...
Sophi3 schreef:
13-05-2020 19:02
Ik weet het even niet meer zo goed...
ikzelf vond de krullen afgelopen weken mij echt goed staan, maar eigenlijk iedereen uit mijn directe omgeving vind het niets. Nu heb ik gisteren mijn haren uitgekamd en om de 5 minuten kamen. Verder heb ik geen stylingsproudcten gebruikt, waardoor mijn haar dus stijl was. Nu ben ik zelf ook aan het twijfelen, omdat ik dat stijle toch ook wel goed vond staan...
Je moet toch ook geen krullen 'dragen'? Als je de cg producten gebruikt en op je oude manier styled dan is het wel gezond voor je haar, zonder de focus op krullen te leggen.
En als je een keer zin hebt dan doe je wel krullen.
Sophi3 schreef:
13-05-2020 19:02
Ik weet het even niet meer zo goed...
ikzelf vond de krullen afgelopen weken mij echt goed staan, maar eigenlijk iedereen uit mijn directe omgeving vind het niets. Nu heb ik gisteren mijn haren uitgekamd en om de 5 minuten kamen. Verder heb ik geen stylingsproudcten gebruikt, waardoor mijn haar dus stijl was. Nu ben ik zelf ook aan het twijfelen, omdat ik dat stijle toch ook wel goed vond staan...
Je hoeft niet te kiezen. Verzorg het goed en als je krullenbui hebt doe je krullen en anders stijl. Als ik mijn haar kneed heb ik 2C krullen. Als ik het bijna droog borstel een lichte slag. Ideaal juist.
lady_lovelylocks schreef:
13-05-2020 19:57
Je moet toch ook geen krullen 'dragen'? Als je de cg producten gebruikt en op je oude manier styled dan is het wel gezond voor je haar, zonder de focus op krullen te leggen.
En als je een keer zin hebt dan doe je wel krullen.
Dat ik hier zelf nog niet op gekomen was :facepalm:
LoveLucy schreef:
15-05-2020 07:35
Je hoeft niet te kiezen. Verzorg het goed en als je krullenbui hebt doe je krullen en anders stijl. Als ik mijn haar kneed heb ik 2C krullen. Als ik het bijna droog borstel een lichte slag. Ideaal juist.
Ja dat heb ik ook. Kan juist een beetje variëren, vlak na het wassen meer krul en als je te erg gaat klitten kam ik het door. Dan kan ik het ofwel een beetje nat maken en wat krullen erin kneden of juist een dagje met slag. Helemaal stijl doe ik eigenlijk nooit, dat lukt ook bijna niet.
Sophi3 schreef:
15-05-2020 09:38
Dat ik hier zelf nog niet op gekomen was :facepalm:
:cheer2:

Kan soms zo simpel zijn ;-)

Ik heb mijn haar roze geverfd. ik vond dat het nu wel kon, omdat ik toch nergens kom. Omdat ik het er deze maand wel uit wil hebben was ik mijn haar vaker dan normaal, maar style ik het ook niet iedere keer uitgebreid. En ik experimenteer een beetje met mijn producten. Ook wel eens leuk :hyper:
noekske74 schreef:
13-05-2020 15:10
Vraagje aan de dames met echte krullen, die er verstand van hebben;

Ik heb niet echt krullen maar meer slag (wavy). Op een goede haardag is het denk ik tussen de 2a en 2c te noemen. Nu ben ik er gek genoeg achter gekomen dat als ik mijn styling producten in nat haar doe en daarna laat drogen (of aan de lucht of met een diffuser) mijn resultaat niet geweldig is.

Bij wijze van experiment heb ik de laatste tijd mijn haar is gewoon aan de lucht laten drogen, zonder produkten erin. Daarna gel in mijn droge haar gekneed, en daarna vochtig gesprayd met water en flink opgekneed. En voila, mooie slag/krullen. Een soort van reversed styling ;) .
Enig idee hoe dit kan?
Als je (veel) product op kletsnat haar doet duurt het heel lang voor het droogt. En is het dus lang 'zwaar' door het water. Dat gewicht kan je krul er uit trekken. Bij mij werkt het reversed styling zoals jij het eigenlijk heel treffend noemt ook beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest hier nog even reageren. Bedankt voor alle tips!
Iemand vroeg of ik ook al wat betere producten heb geprobeerd dan alleen van de drogist. Dat heb ik wel, kleine proefjes. Maar doordat je dat dan toch weer combineert met de standaard Kruidvat crème voeding of Andrélon kokos boost conditioner, had ik het idee niet goed te kunnen zien welk effect het heeft.

M'n belastingteruggave is binnen en heb besloten daarvan mezelf in elk geval wat goede dingen voor mijn haar te gunnen. Dus komende week komt een zijden kussensloop binnen en vandaag een hoop (goede?) producten binnen gekregen: shampoo, conditioner, leave-in, gels en olie. Ik ben benieuwd of die olie wat zal doen, want dat heb ik nog niet geprobeerd. Maar mijn haar is zo vreselijk snel droog dat ik later las dat het soms handig is om vooraf te 'sealen'.
Oh ja en nog een Denman brush.
Al met al veel nieuws te testen.

Vandaag en gister trouwens wat minder gel, mousse en leave-in gebruikt en dat lijkt ook wel iets beter. In elk geval voor het onderste deel van mijn haar. Nu het vogelnest bovenop nog ;-)
Ik sluit even aan. Ben lang lid geweest van een FB groep, maar door veel dezelfde berichten daar mee gestopt. Ik ben afgelopen week weer begonnen bij mijn dochter van 9 met de cg methode. Ivm sport en snel douchen na wedstrijden hebben we het een tijdje verwaarloosd.
Het lastige met haar haar is, is dat ze mijn (blond, dun, futloos) haar heeft in strenger en andere strenger zijn van haar vader (kroes), wat bij haar pijpekrullen zijn en andere strengen weer slag. Kortom....vaak 1 en al klit met het stijle haar tussendoor. Haar haar voelt stug als kroes, maar is toch erg fijn.
Afgelopen week final wash gedaan en opnieuw begonnen met nieuwe producten...op hoop van zegen weer!
Ik had shampoo en conditioner van Noughty besteld. Gel en leave in van Taliah Waajid en de denham brush.
Moeder83 schreef:
17-05-2020 02:47
Ik sluit even aan. Ben lang lid geweest van een FB groep, maar door veel dezelfde berichten daar mee gestopt. Ik ben afgelopen week weer begonnen bij mijn dochter van 9 met de cg methode. Ivm sport en snel douchen na wedstrijden hebben we het een tijdje verwaarloosd.
Het lastige met haar haar is, is dat ze mijn (blond, dun, futloos) haar heeft in strenger en andere strenger zijn van haar vader (kroes), wat bij haar pijpekrullen zijn en andere strengen weer slag. Kortom....vaak 1 en al klit met het stijle haar tussendoor. Haar haar voelt stug als kroes, maar is toch erg fijn.
Afgelopen week final wash gedaan en opnieuw begonnen met nieuwe producten...op hoop van zegen weer!
Ik had shampoo en conditioner van Noughty besteld. Gel en leave in van Taliah Waajid en de denham brush.
Aja herkenbaar! Bij kinderen moet je vaak niet te veel gebruiken. Ik ben zelf heel tevreden over de shampoo en conditioner van Noughty! Op de basisschool droeg ik mijn haar vaak gewoon in een staart, en vaak smeerde mijn vader er babyolie in om het te voeden, nu misschien niet meer de beste optie maar toen was er nog niet zoveel als nu. Gelukkig is mijn haar in de puberteit mooier geworden en kon ik het ook beter los dragen.
Alle reacties Link kopieren
Very__Cherry schreef:
19-04-2020 18:22
Confession time!
Ik ben, na anderhalf jaar CG, aan het terugvallen. Ik zondig, ik schend, ik vloek in de kerk. Daarom is het tijd voor een biecht.
Ik ben aan het zoeken naar een deels CG, deels VC manier. Ik vind het geweldig allemaal, die gezonde, zachte, verantwoorde spullies, maar ik mis tegelijkertijd (forgive me lord, for I have sinned!), mijn siliconen. Grip. Volume. Stevigheid. Body. Anabolen. Ik vond op zolder tijdens het opruimen (Fuk Corona) een literfles Kevin Murphy. Meteen ging het beloningssysteem in mijn brein op volle toeren. Beetje zoals wanneer je een lekkere, foute ex passeert op straat. Alles gilt, NEE NEE NEE, maar dat stemmetje JA! LEKKER! was sterker. Zo gezegd zo gedaan, ERIN met dat spul.
Kreeg meteen reactie hier thuis, ZO ZEG je haar zit goed in de krul vandaag! Welja, olie op het vuur.
Toen zag ik eergisteren n filmpje van kapster Leonie Rietdijk, met n zelfde soort krul als ik, waarin ze een krulpakket promoot, en ik, natte twat die ik ben, had binnen 5 minuten besteld. Het pakket bestaat uit produkten van oa Milk Shake en Moroccan Oil. Twee heidense, nee, duivelse elementen. Ik zal wel eeuwig branden in de hel, maar oh man, ik beleef de (tijdelijke?) siliconendroom en ik ben gelukkig. Hell Yeah.
Amen.
Zoals voor elke zonde geldt: hoe korter hoe leuker :biggrin:
Ik trek bovenstaande keutel weer in.
Het bleek toch te verwarrend. Wilde ik een deepco doen, moest ik eerst nadenken wat ik in mijn haar had zitten, siliconen of niet, zo ja dan moesten die er eerst uit met sulfaten, etc. Bij alles had ik het gevoel dat de fijne ingredienten (vocht, proteine, voeding, etc) toch niet introkken vanwege dat laagje siliconen.
Dus ik ben weer gestopt met de mix, ik ben weer volledig CG.
En volledig blij met de routine van momenteel:
Eerst Kinky Curly Knot Today en daarna Mane Choice Pink Lemonade Coconut Mousse op kletsnat druipend haar, scrunchen.
Beetje t water eruit knijpen met een tshirt. En dan wat ladingen Orange Marmalade (lees 5 pompjes op halflang haar).
Diffusen, klaar. Waanzinnige krultekening, pijpenkrullen, helemaal goed. Blij mee.

Refreshen lukt slechts 1 dag, geen twee dagen achter elkaar. Boucleme of OM in de hand vermengen met water, praying hands, scrunchen, diffusen.
De derde dag spoel ik alles uit onder de douche (niet wassen) en dan de routine opnieuw. De dag daarna refresh ik weer.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Tvp @( < mijn haar nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven