Mode & Beauty alle pijlers

Begonnen met Curly Girl methode. Wie ook?

03-08-2019 16:49 3273 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat ik eerst even een background verhaaltje typen.
Mijn haar is al zolang ik het me kan herinneren droog en pluizig. Om sommige dagen leek het serieus op een suikerspin zo pluizig was het.

Een paar maanden geleden kwam ik op een site terecht waar de Curly Girl methode besproken werd. Ik las het en ik zag het licht. Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn voor mijn pluizenbol!

Nu wat maandjes later is mijn haar gezonder dan ooit. Het pluist heel middelmatig, niks meer wat het eerst was. Ik heb nu krullen en grove slagen (ik wist dat ik dat had, maar door de droogte en stugheid kwam het er niet uit). Kortom, ik ben superduper blij met mijn haar en ga zeker nog wel even door met de methode.

Nog meer dames die er mee bezig zijn?
Marana schreef:
13-08-2019 13:14
Ik heb laatst een paar producten door isitcg gehaald en daar werden ze goedgekeurd, maar bij curlsbot niet. Ik denk dat isitcg ingrediënten niet goed herkend als ze net even anders geschreven zijn.

Jammer!

Results
Silicones Detected
I'm 99% sure these are non-CG silicones, which means they are not water soluble and can build up in your hair.
dimethicone
amodimethicone

Harsh Alcohols Detected
These alcohols will dry out your hair, they are not curly girl approved:
isopropyl alcohol

Curly Girl Approved Alcohols
These alcohols won't dry our your hair, they are curly girl approved:
cetearyl alcohol
benzyl alcohol

Results
Silicones Detected
I'm 99% sure these are non-CG silicones, which means they are not water soluble and can build up in your hair.
dimethicone

Water Soluble Silicones
These silicones are water soluble because they contain the prefixes ppg or peg. They may be fine for many people, but Lorraine Massey says she doesn't recommend using them:
pegppg-412 dimethicone

Curly Girl Approved Alcohols
These alcohols won't dry our your hair, they are curly girl approved:
benzyl alcohol

Non-Curly Girl Waxes and Oils Detected
These waxes and oils can cause buildup that is difficult to remove and keeps your hair from absorbing moisture properly:
paraffinum liquidum mineral oil

More research recommended
Parabens: Lorraine Massey cautions against these in the Curly Girl Handbook saying "In recent years, they’ve become controversial as experts question whether they are safe. (Some say they may be linked to cancer.)" We recommend we do your own research.
Jeetje wat een info zowel hier op het forum in dit topic als in FB groep. Ben al uren aan het inlezen, maar blijf het wel wat lastig vinden om te kijken wat ik nodig heb als ik ga starten. Ik heb altijd droog haar, heel veel pluis. De laatste tijd heb ik op dag 2 na het wassen alweer een vettig gevoel bij mijn haaraanzet, dus was ik het dan maar weer. Misschien is een andere aanpak qua haarverzorging toch wel beter.

Ik heb de testen gedaan en ik kom erop uit dat ik type 2a heb, normale elasticiteit, laag - normale porositeit, grove dikte en dikke dichtheid.

En nu.....de juiste producten nog halen....(wil even niet heel veel eraan spenderen als dat nog niet hoeft, heb laatste tijd veel uitgaves gehad)

Bij het kruidvat:
- de Europrofit shampoo voor de Final wash (mijn haar wordt 2 a 3 x per jaar geverfd, dus dan herhalen denk ik)
- De piraten of Prinsessen shampoo voor 1 x per week
- evt de Andrelon kokos boost als DeepCo
Heb ook gelezen over de Petal Fresh rosemary mint conditioner, was dit als co wash? (kan het bericht niet meer terug vinden)

Dan "moet" ik dus nog een Cowash. Heeft iemand een goede tip?

Bij de Action:
- Salongel voor de styling

Dan ga ik aankomende week nog naar Duitsland, dus kan ook naar de DM. Gebruik daar vaker spullen van en ben er tevreden over, kan dus ook alles of zoveel mogelijk daar halen. Heb ik de lijst van de Fb groep gekeken, maar wat een lijst en pfffff lastig kiezen. Zeker omdat ik begrijp dat ik met mijn kenmerken zowel met als zonder proteine kan....

Klopt mijn theorie voor de 1e keer?
- final wash
- Deep co
- leave in (die moet ook nog gekocht, iemand tips?)
- Styling

1 x per week indien nodig met een shampoo en daarna
- deep co
- leave in
- Styling

tussendoor:
- co wash
- leave in
- styling

of refreshen

Ik ga er niet vanuit dat ik een bos krullen krijg, het zou fijn zijn als ik mijn pluis onder controle krijg.
Willen jullie meekijken of ik het juist heb en zijn er nog tips?
bieslookje wijzigde dit bericht op 13-08-2019 14:11
Reden: nog een toevoeging
82.46% gewijzigd
Ik lijk nu wel een oké ‘regime’ te hebben gevonden: co-wash van shea moisture (echt lekker spul) met daarna van ofwel kerastase ofwel shea moisture (allebei heel fijn maar pas één keer gebruikt), daarna erwtje leave-in in de punten, dan best veel mousse en een klein beetje boucecurl gel-crème. Dan gewoon laten drogen aan de lucht. Het enige wat ik echt nog fout doe is gaan slapen met nat haar, waardoor het ‘s ochtends een bos ongeregeld is op mijn hoofd. Maar het glanst nu wel lekker en ik lijk geen/weinig shampoo nodig te hebben.
Heb nu ook een fijne anti-pluis van shea moisture gevonden, die ik ‘s morgens in mijn haar kan smeren, beetje cantu-spray voor de stevigheid.
bieslookje schreef:
13-08-2019 13:43
Jeetje wat een info zowel hier op het forum in dit topic als in FB groep. Ben al uren aan het inlezen, maar blijf het wel wat lastig vinden om te kijken wat ik nodig heb als ik ga starten. Ik heb altijd droog haar, heel veel pluis. De laatste tijd heb ik op dag 2 na het wassen alweer een vettig gevoel bij mijn haaraanzet, dus was ik het dan maar weer. Misschien is een andere aanpak qua haarverzorging toch wel beter.

Ik heb de testen gedaan en ik kom erop uit dat ik type 2a heb, normale elasticiteit, laag - normale porositeit, grove dikte en dikke dichtheid.

En nu.....de juiste producten nog halen....(wil even niet heel veel eraan spenderen als dat nog niet hoeft, heb laatste tijd veel uitgaves gehad)

Bij het kruidvat:
- de Europrofit shampoo voor de Final wash (mijn haar wordt 2 a 3 x per jaar geverfd, dus dan herhalen denk ik)
- De piraten of Prinsessen shampoo voor 1 x per week
- evt de Andrelon kokos boost als DeepCo

Dan "moet" ik dus nog een Cowash. Heeft iemand een goede tip?

Bij de Action:
- Salongel voor de styling

Dan ga ik aankomende week nog naar Duitsland, dus kan ook naar de DM. Gebruik daar vaker spullen van en ben er tevreden over, kan dus ook alles of zoveel mogelijk daar halen. Heb ik de lijst van de Fb groep gekeken, maar wat een lijst en pfffff lastig kiezen. Zeker omdat ik begrijp dat ik met mijn kenmerken zowel met als zonder proteine kan....

- final wash
- Deep co
- Styling

- deep co
- leave in
- Styling

tussendoor:
- co wash
- leave in
- styling

of refreshen

Ik ga er niet vanuit dat ik een bos krullen krijg, het zou fijn zijn als ik mijn pluis onder controle krijg.
Je bent goed opweg! Als leave in zou je de Nature Box Avocado Secret Repair Cream kunnen kopen, te koop bij de Etos! Mocht je wat proteïne missen (bijna al je producten zijn proteïne vrij) dan zou je nog de Hask Monoi Coconut Oil Nourishig Deep Conditioner kunnen kopen, ook te koop bij de Etos. Voor de rest wens ik je succes en denk ik dat het wel goed moet komen!
Oh, bij de DM verkopen ze Garnier hairfoods, een multifunctioneel product, te gebruiken als deepconditioner, leave in conditioner of gewoon als cremespoeling. Dit zou je eventueel ook kunnen kopen, veel mensen zijn lovend over dit product! Er zijn 5 soorten; één met banana, één met papaya, één met macademia en één met Aloe Vera. De meeste mensen vinden de Banana (beetje proteïne) en de Papaya (proteïne vrij) het fijnst. Het zijn vrij grote potten dus dan zou je dit ipv de Andrelon kunnen kopen! Als leave in moet je even kijken of dat goed gaat op je haar, het kan een zwaar product zijn. :)
Ook verkopen ze bij de DM van Garnier de Garnier Fructis Hydra Aloe Air-Dry Cream, ook een proteïne vrij product en heel licht, dus misschien ook het proberen waard!
bieslookje schreef:
13-08-2019 13:43

- final wash
- Deep co
- Styling

- deep co
- leave in
- Styling

tussendoor:
- co wash
- leave in
- styling

of refreshen

Volgens mij (maar ik moet ook nog beginnen) klopt dit. Al denk ik dat ik de shampoo naar 1 x in de twee weken doe en als het goed bevalt verder alleen co-wah gebruik. Wel dus 1 keer per week die deep-co.

Verder laat ik de leave-inn voorlopig nog even weg (maar heb fijn haar), heb ik de deepco zowel met als zonder proteïne gekocht en gebruik ik voor styling in eerste instantie gel en/of een pudding (de 1 met en de ander zonder proteïne) omdat ik zo snel in de webshop geen goede schuim/mousse kon vinden.
@Happyface97, Je hebt het over de Garnier Fructis Hydra Aloe Air-Dry Cream, is die dan evt als leave in?
Bedankt voor je andere tips, heb ze aan mijn lijstje toegevoegd.

Hillegonda1, als het lukt wil ik ook naar minder vaak wassen, maar eerst maar eens zien wat lukt met mijn haar.

Zijn er nog tips met producten mbt refreshen? Normaal als mijn haar een beetje nat wordt, wordt mijn pluis alleen maar erger.

In mijn zoektocht naar producten bedacht ik me net dat er daar waar ik naar toe ga in Duitsland ook een Muller in de buurt zit van de DM. Daar ook evenop de site gekeken en de Nature Box Avocado Secret Repair Cream is daar ook te koop. Wie weet zijn er zo wel meer producten die bij de DM niet zijn en Muller wel. En waarschijnlijk goedkoper dan in Nederland. Misschien heeft iemand er iets aan.
Ik vind de leave in juist geweldig! En heb ook fijn en dun haar.
Wat gebruiken jullie als co wash? (liefst te koop bij kruidvat / action / dm)
Fantastisch :rofl:

Ik (een type 'de alles-in-1 body and hair wash van de lidl is goed voor alles' :mrgreen: ) ging net heel naief 'even' naar de kruidvat.
Wel met lijstje:
europrofit voor de final wash (die blijkbaar niet echt final is maar af en toe herhaald moet worden?)
de oil&repair haarmasker
shampoo&conditioner van petal fresh

Ik heb serieus een half uur lopen zoeken! Wat een overload aan producten zeg O_O Letterlijk vierkante meters vol aan crap voor je haar.

Op dit moment zit ik met plastic op mijn hoofd om het masker in te laten trekken na de final wash te hebben gedaan.
Moet ik dan over een half uurtje meteen al de shampoo&conditioner gaan doen? Of alleen het masker uitspoelen?

Kan er iemand asjeblieft een CG-keurmerk gaan ontwikkelen? Dan kan ik daarop zoeken op alle duizenden flesjes die zeggen goed te zijn voor je krullen/haar.

Geheel bij toeval had ik al de correcte mousse in huis, dus daarmee ga ik straks ploppen.
Ik heb ook gele gel staan, maar weet niet of die cg vriendelijk is eigenlijk.
s-a-r-kast... masker uitspoelen en dan stylen. Volgende keer als je wast, gebruik je CG shampoo/conditioner of co-wash en dan style je.

De final wash is om alle build up en troep uit je haar te halen. Wat er niet in komt (siliconen etc.) hoef je er ook niet uit te spoelen dus je hoeft na je masker niet opnieuw te wassen en conditionen.
Ja ongelooflijk, die tombola van haarproducten.

Ook allemaal met niet te onthouden en onuitspreekbare namen die vaak halve zinnen zijn. En ook alleen een flesje van een merk herkennen is niet genoeg want de "Hairfrizzy silk shea butter banana avocado tripple tree noo-poo' is CG approved maar de 'Hairfrizzy silk shea butter banana tripple tree no-wash' in bijna hetzelfde flesje is van de duivel want nok vol siliconen, parabenen en alcohol.

Het is echt iets voor gevorderden.
bieslookje schreef:
13-08-2019 15:16
@Happyface97, Je hebt het over de Garnier Fructis Hydra Aloe Air-Dry Cream, is die dan evt als leave in?
Bedankt voor je andere tips, heb ze aan mijn lijstje toegevoegd.

Hillegonda1, als het lukt wil ik ook naar minder vaak wassen, maar eerst maar eens zien wat lukt met mijn haar.

Zijn er nog tips met producten mbt refreshen? Normaal als mijn haar een beetje nat wordt, wordt mijn pluis alleen maar erger.

In mijn zoektocht naar producten bedacht ik me net dat er daar waar ik naar toe ga in Duitsland ook een Muller in de buurt zit van de DM. Daar ook evenop de site gekeken en de Nature Box Avocado Secret Repair Cream is daar ook te koop. Wie weet zijn er zo wel meer producten die bij de DM niet zijn en Muller wel. En waarschijnlijk goedkoper dan in Nederland. Misschien heeft iemand er iets aan.
Yes, de Garnier cream is als leave in te gebruiken! (dus deze of die van Nature Box)
Hillegonda1 schreef:
13-08-2019 15:56
Ja ongelooflijk, die tombola van haarproducten.

Ook allemaal met niet te onthouden en onuitspreekbare namen die vaak halve zinnen zijn. En ook alleen een flesje van een merk herkennen is niet genoeg want de "Hairfrizzy silk shea butter banana avocado tripple tree noo-poo' is CG approved maar de 'Hairfrizzy silk shea butter banana tripple tree no-wash' in bijna hetzelfde flesje is van de duivel want nok vol siliconen, parabenen en alcohol.

Het is echt iets voor gevorderden.
:lol: ja echt he!

Het stond vol met aanbieding van merken waar ik dingen over had gelezen die goed waren. Maar ik durfde het toch niet aan, want je zal zien dat ik uitgerekend met het verkeerde thuis kom.

De leave-in van de zeeman is me niet gelukt, dus ik heb nu geen leave in. Tenzij ik de petal fresh conditioner ook als leave-in kan gebruiken.

Is er iemand al een webshop begonnen die complete pakketen aanlevert per haartype?
Die final wash van de kruidvat kan ik dus na 1 keer weggooien...maar dat kun je zeker over 20 mensen verdelen!

Lijnzaadgel...dat ga ik ook eens proberen denk ik. Even recepten opzoeken.
happyface97 schreef:
13-08-2019 15:57
Yes, de Garnier cream is als leave in te gebruiken! (dus deze of die van Nature Box)
Ah top, ga ik kijken welke ze hebben bij de muller. (Dm online kan ik hem niet terug vinden)

Geloof dat ik straks alle producten heb van een ander merk. HZal ik aan moeten wennen, meen namelijk dat van een en hetzelfde merk beter aansluit op elkaar. Heb nu alles van Garnier loving blends. en ja al gekeken, maar niet CG proof
SallySpectra* schreef:
12-08-2019 20:56
Transitieperiode? Zo dramatisch is het allemaal niet.
En je kan je haar dragen zoals je wil.
Transitioning is voornamelijk voor mensen met kroes haar die natural gaan en geen relaxers meer gebruiken. Ik ben zelf mix, dus heb enigszins kroes haar, maar ben gelukkig nooit aan de relaxers gegaan.
s-a-r-kast schreef:
13-08-2019 16:01

De leave-in van de zeeman is me niet gelukt, dus ik heb nu geen leave in. Tenzij ik de petal fresh conditioner ook als leave-in kan gebruiken.

....

Die final wash van de kruidvat kan ik dus na 1 keer weggooien...maar dat kun je zeker over 20 mensen verdelen!

Ik heb vanochtend ook geen leave-in gebruikt en het zit prima hoor. Ik gebruikte vroegah ook vaak een heel klein beetje gewone conditioner als leave-in. Probeer het gewoon.

De final wash shampoo gewoon bewaren! Ik doe elke 2 maanden een final wash omdat ik het verf maar ook omdat mijn haar op een gegeven moment toch minder lekker gaat zitten. In de lucht zit natuurlijk ook wel allerlei troep. Ik vind het trouwens ook best lekkere shampoo en dat voor nog geen euro. Ik had altijd shampoo van 20 euro maar de Europrofit is echt niet minder :D
lady_day wijzigde dit bericht op 13-08-2019 16:08
0.45% gewijzigd
bieslookje schreef:
13-08-2019 16:04
Ah top, ga ik kijken welke ze hebben bij de muller. (Dm online kan ik hem niet terug vinden)

Geloof dat ik straks alle producten heb van een ander merk. HZal ik aan moeten wennen, meen namelijk dat van een en hetzelfde merk beter aansluit op elkaar. Heb nu alles van Garnier loving blends. en ja al gekeken, maar niet CG proof
Absoluut niet! Sowieso is dat vooral marketing, merken willen graag dat je een hele serie bij ze aanschaft en verzinnen er blabla omheen dat het dan beter werkt.

Maar geen één merk is goed in alles.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 13-08-2019 16:11
0.50% gewijzigd
Ik gebruik ook soms (ivm met een no-poo periode) een eierdooier als haarmasker, aleppo zeep (een zeepblok) als shampoo en verdunde appelazijn als conditioner.

Iemand daar ervaring mee als CG?
Daar zitten natuurlijk allemaal geen siliconen/parabenen in, maar ik weet niet goed of het wel in de CG methode zou passen.
Nitflex schreef:
13-08-2019 16:07
Absoluut niet! Sowieso is dat vooral marketing, merken willen graag dat je een hele serie bij ze aanschaft en verzinnen er blabla omheen dat het dan beter werkt.

Maar geen één merk is goed in alles.
Dat is altijd een gedachte van me geweest, stom misschien.
Maar ga het "roer" omgooien en we zien het wel.

Hoe meer ik me er nu in verdiep hoe meer ik ook snap dat ik nu op dag 2 iedere keer al vettig haar krijg. Alles wat ik gebruik zorgt voor een build up. maar goed daarom wil ik dan ook starten met CG.
Ik ben ook wel benieuwd naar jullie favorieten qua producten. En iemand nog tips voor een gel met lijnzaadolie? Ik had laatst wat gevonden online, maar vergeten op te slaan en nu kan ik het niet meer vinden haha.
Die final wash zou ik niet weggooien. Je zult zien dat je hem nog wel weer een keer nodig hebt. Als je bijv bij de kapper bent geweest. Of een weekendje weg, incl zwembad met heel veel chloorwater, enz.
Of als je, zoals ik, al in d eeerste week een verkeerd product in je haar smeert :facepalm:
Volgens mij zijn alle 3 'CG approved'. Persoonlijk vind ik Aleppo zeep niet lekker op mijn haar en verdunde appelazijn al helemaal niet. Maar als dat wel werkt voor jou waarom niet?
heytan schreef:
13-08-2019 16:18
Ik ben ook wel benieuwd naar jullie favorieten qua producten. En iemand nog tips voor een gel met lijnzaadolie? Ik had laatst wat gevonden online, maar vergeten op te slaan en nu kan ik het niet meer vinden haha.
De enige die ik geprobeerd heb is de Ecoslay Orange Marmalade.

Je kunt het ook zelf maken he?
Ik geloof dat ik voor nu mijn boodschappenlijstje een heel eind heb.

Zal ook nog eens kijken wat er in de kast staat, wie weet staat er nog wel iets in wat kan.

Mis alleen een co wash, iemand tips?
bieslookje schreef:
13-08-2019 16:27
Ik geloof dat ik voor nu mijn boodschappenlijstje een heel eind heb.

Zal ook nog eens kijken wat er in de kast staat, wie weet staat er nog wel iets in wat kan.

Mis alleen een co wash, iemand tips?
Bij drogisterijen verkopen ze helaas geen co-wash, maar wel bij Toko's! Een goedkope en goede co-wash is de As I am Coconut Co-wash (rond de €8 dacht ik), is wel proteïne vrij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven