Mode & Beauty alle pijlers

Bruiloft: dresscode - dilemma

09-01-2011 17:39 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,

Komende zomer ga ik trouwen.

Over veel dingen zijn we het inmiddels eens, maar het onderwerp dresscode zorgt voor hoofdbrekens.

Hebben jullie advies?

Mijn vriend wil graag 'black tie'' voor 's avonds. Smoking voor mannen en avondjurk/cocktailjurk voor vrouwen

Hij vindt dit sjiek en is van mening dat wij best van onze gasten mogen vragen wat extra moeite te doen aangezien het 'onze'dag is.

Voor mij hoeft black tie niet perse, vanwege verschillende reden:

- ik vind het te formeel; we hebben 's avonds al heel veel gasten en dat vind ik al 'indrukwekkend" genoeg.

- de mensen die overdag en 's avonds zijn uitgenodigd zullen twee outfits moeten hebben (overdag draag je immers geen smoking). Vraag je dan niet teveel van ze?

Het liefst wil ik één dresscode voor de hele dag waarbij duidelijk is dat je savonds wel netjes moet (en als je een smoking hebt/ wilt huren/ kopen mag dat natuurlijk)..geen spijkerbroek dus.

Of vinden jullie dat we best kunnen vragen aan de gasten om in black tie te komen?

En heb je zelf wel eens een bruiloftsuitnodiging gehad met twee dresscodes...en wat vond je daarvan?

Alvast bedankt voor het meedenken!
quote:Winterdip schreef op 09 januari 2011 @ 18:41:

[...]

Wat kort door de bocht. Ik vind het niet raar dat een paar het leuk vindt om gezamenlijk feestelijk gekleed te gaan die dag.

Met dit soort onderwerpen zijn er altijd mensen die roepen: "Ze nemen me maar zoals ik ben, het gaat er toch om dat ik erbij ben, niet wat ik draag!" Ik vind dat zo'n starre rigide houding, en eigenlijk veel 'arroganter' dan de wens van het bruidspaar dat de gasten feestelijk gekleed komen. Wat dus écht niet hoeft te betekenen dat je voor honderden euro's nieuwe kleding hoeft aan te schaffen.

Sommige situaties in het leven vragen nou eenmaal om iets meer aandacht voor het uiterlijk/kleding. Een bruiloft dus, als het paar dat op prijs stelt. En een begrafenis. En een sollicitatiegesprek, daar kleed je je toch ook op? Ik begrijp niet dat sommige mensen zo in de weerstand schieten als er om een feestelijke dresscode wordt verzocht.

Ja zo voel ik het dus ook. Als ik zeg dat ik er waarde aan hecht dat mensen hun best doen bedoel ik niet dat het me alléén maar om het uiterlijk gaat, dat is wel heel kort door de bocht.

De mensen die we uitnodigen zijn wel types die het gewend zijn om een beetje moeite te doen. En ja, ik trouw in de randstad; daar is de houding toch net wat anders dan in het noorden van het land (kan ik uit eigen ervaring zeggen) Wat minder nuchter.Waarmee ik overigens niet wil aangeven dat het één beter is dan het ander. Af en toe is de westerse 'kijk mij eens interessant zijn houding' ook dodelijk vermoeiend.

Nogmaals, voor mij gaat het me in de eerste plaats om de ménsen die er komen. Het is gewoon heel leuk om je dag te vieren met mensen die je na aan het hart liggen en ja, ik vind het ook heel leuk dat zíj er graag bij willen zijn.

Dus qua kleding ga ik er absoluut niemand uitgooien als het niet 'volgens de regels' is.

Om nog op iets anders te reageren:

Mochten er gasten zijn die denken : wat een moeite en ik heb helemaal geen zin in een bruiloft!..dan heb ik liever dat ze gewoon thuis blijven ...scheelt mij weer geld dat ik liever uitgeef aan anderen die wél enthousiast zijn.
quote:tilalia2 schreef op 09 januari 2011 @ 19:18:

Alsof 'werkmannen' het niet leuk zouden vinden om mooie kleren aan te hebben. Dat alleen 'mannen in pakken' pakken dragen voor hun lol.

Toen de trouwerijen in onze vriendenkring begonnen, waren we allemaal nog 'arm': aan het studeren, net begonnen met werken, etc. In die vriendenkring zitten zowel 'werkmannen' (timmerman, sloper, automonteurs, bouwvakkers, vrachtwagenchauffeurs) en 'mannen in pakken' en allemaal vinden ze het leuk om er goed uit te zien op de feesten waar dat ook kan. Een van mijn oudste vrienden (timmerman, niet zo'n hoog salaris, en ruim 2 meter lang) heeft toen maanden gespaard om een heel mooi pak te kunnen kopen. Lange mannen konden toen alleen nog maar bij High & Mighty terecht dus dat was echt een rib uit zijn lijf. Maar man oh man, wat stond het hem goed en wat was ie trots. En wat heeft ie er lang mee gedaan, want een stijlvol pak gaat gewoon heel lang mee. Zeker als je het 'maar' een paar keer per jaar aan doet, dan blijft het ook mooi. En weet je ook dat je altijd iets in de kast hebt hangen voor als je het nodig hebt.En je hebt ook mannen die een pleurishekel hebben aan pakken en zelfs op hun eigen bruiloft het liefst een spijkerbroek aan zouden doen. Die trouwen ter compromis aan hun vrouw dan gewoon in een zwart pak dat ze toch al hadden en een bloes die hun vrouw uitkiest.
Bij mannen heb je zeker een punt Tilalia, want dat is een investering voor tal van gelegenheden. Bij vrouwen ligt dat wat lastiger. Ik heb bijv. 1 avondjurk en daar ben ik best wel op uitgekeken, al is het wel een echte tijdloze jurk.
[quote]Mevrouwdekees schreef op 09 januari 2011 @ 19:05:

Heerlijk, hij is er weer: de dresscode discussie. Genieten toch elke keer. Het is nu een maand of 8 geleden dat ik trouwde en ik kan me werkelijk niet meer herinneren wat de meeste gasten aan hadden. Wat ik me nog wel erg goed kan herinneren: wat een knalfeest het was en hoe leuk zowel de gasten als wij het hebben gehad. Zonder dresscode en al!

Oh, aan 1 iemand heb ik eisen gesteld: De bruidegom wilde 's avonds het liefst zijn spijkerbroek weer aan. Dat vond ik ietwat detoneren bij mijn mooie jurk. (Jaha, heel bridezilla van me)

Overigens had ik nooit voor black tie gekozen, ik vrees dat we dan zelf underdressed waren geweest. X-D[/quote]

Met die jurk en groene schoenen van jou? nooit!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Avaeyebrow schreef op 09 januari 2011 @ 18:58:

[...]

Zoiets als dit??

[afbeelding]
Overigens heb ik net alle reacties aan mijn aanstaande laten lezen ... het lijkt er op dat hij het eens is met dresscode 'feestelijk'... en dan aan vaders en het bruidspersoneel vragen om in smoking te komen op het feest.
quote:nouschi schreef op 09 januari 2011 @ 19:24:

[quote]Mevrouwdekees schreef op 09 januari 2011 @ 19:05:

Overigens had ik nooit voor black tie gekozen, ik vrees dat we dan zelf underdressed waren geweest. X-D[/quote]

Met die jurk en groene schoenen van jou? nooit!Met die man van mij, geheel smokingloos in een paarse bloes zonder strikje? Of ik later op de avond, die hard feestend met een biertje in de hand en op kapotte kousenvoeten?
quote:zomerkoninkje schreef op 09 januari 2011 @ 19:26:

Overigens heb ik net alle reacties aan mijn aanstaande laten lezen ... het lijkt er op dat hij het eens is met dresscode 'feestelijk'... en dan aan vaders en het bruidspersoneel vragen om in smoking te komen op het feest.Waar zo'n forum al niet goed voor is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:zomerkoninkje schreef op 09 januari 2011 @ 19:20:

[...]

Ja zo voel ik het dus ook. Als ik zeg dat ik er waarde aan hecht dat mensen hun best doen bedoel ik niet dat het me alléén maar om het uiterlijk gaat, dat is wel heel kort door de bocht.

De mensen die we uitnodigen zijn wel types die het gewend zijn om een beetje moeite te doen. En ja, ik trouw in de randstad; daar is de houding toch net wat anders dan in het noorden van het land (kan ik uit eigen ervaring zeggen) Wat minder nuchter.Waarmee ik overigens niet wil aangeven dat het één beter is dan het ander. Af en toe is de westerse 'kijk mij eens interessant zijn houding' ook dodelijk vermoeiend.

Nogmaals, voor mij gaat het me in de eerste plaats om de ménsen die er komen. Het is gewoon heel leuk om je dag te vieren met mensen die je na aan het hart liggen en ja, ik vind het ook heel leuk dat zíj er graag bij willen zijn.

Dus qua kleding ga ik er absoluut niemand uitgooien als het niet 'volgens de regels' is.

Om nog op iets anders te reageren:

Mochten er gasten zijn die denken : wat een moeite en ik heb helemaal geen zin in een bruiloft!..dan heb ik liever dat ze gewoon thuis blijven ...scheelt mij weer geld dat ik liever uitgeef aan anderen die wél enthousiast zijn.Moeite doen is 1 ding, maar black-tie vind ik dan net weer even too much, zeker omdat je sommige gasten dan ook opzadelt met 2 outfits. Dus vind ik het verzoek feestelijk chique leuker dan black-tie. Je zit dan als man niet vast aan dat smoking-pak (wat ik persoonlijk echt lelijk vind). En vrouwen kunnen dan ook nog kiezen voor een mooie cocktailjurk in plaats van een lange jurk. Tenzij jullie trouwlocatie zo bijzonder en chique is, dat het echt om een black-tie outfit vraagt.
quote:zomerkoninkje schreef op 09 januari 2011 @ 19:26:

Overigens heb ik net alle reacties aan mijn aanstaande laten lezen ... het lijkt er op dat hij het eens is met dresscode 'feestelijk'... en dan aan vaders en het bruidspersoneel vragen om in smoking te komen op het feest.Bruidspersoneel?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Mevrouwdekees schreef op 09 januari 2011 @ 19:22:

[...]

En je hebt ook mannen die een pleurishekel hebben aan pakken en zelfs op hun eigen bruiloft het liefst een spijkerbroek aan zouden doen. Die trouwen ter compromis aan hun vrouw dan gewoon in een zwart pak dat ze toch al hadden en een bloes die hun vrouw uitkiest.

Dat kan, dat ontken ik ook niet, maar hoe vaak ga je nou naar een trouwerij?

Ik snap dat 'pleurishekel' aan een pak nou weer niet. Zit het dan niet lekker? Vinden ze de stof niet fijn? Vonden ze het niet okee omdat het 'netjes' is?

Vriend van ons heeft een hekel aan stropdassen of strikjes. Zit niet lekker om z'n nek, voelt voor hem vervelend, en die heeft een heel goed alternatief gevonden: overhemden die zo gemaakt zijn dat ze niet dicht hòren en ook niet dicht kunnen. Ziet er altijd prima uit. En nee, een smoking is het niet, maar met een pochet en cumberband ziet het er prima uit.
quote:Mevrouwdekees schreef op 09 januari 2011 @ 19:28:

[...]

Met die man van mij, geheel smokingloos in een paarse bloes zonder strikje? Of ik later op de avond, die hard feestend met een biertje in de hand en op kapotte kousenvoeten? Met alleen een paarse blouse was ie ietwat underdressed idd
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 januari 2011 @ 19:29:

[...]

Bruidspersoneel?getuigen, bruidsmeisjes, ceremoniemeester(s) etc.
quote:tilalia2 schreef op 09 januari 2011 @ 19:30:

[...]

getuigen, bruidsmeisjes, ceremoniemeester(s) etc.O. Heet dat tegenwoordig personeel?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

[...]

Bruidspersoneel?Handige kortere (ietwat pretentieuze naam maar dat went wel ) voor je ceremoniemeesters plus getuigen.
'Moeite doen' is in dit kader een beetje een eufemisme voor

'(veel) geld uitgeven'.

Moeite doen om er netjes uit te zien voor een bruiloft is nadenken over wat goed staat en feestelijk is, een paar bijpassende schoenen zoeken of lenen van een vriendin, zorgen dat je haar goed zit en een mooie ketting omdoen.

Een smoking huren of een galajurk aanschaffen zit niet in de categorie 'moeite doen' maar gewoon in de categorie 'geld uitgeven'.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

[...]

Bruidspersoneel?Idd wat is dat ???
Zijn de kosten van het vrijgezellenfeest en het cadeau al langs geweest?
quote:Mevrouwdekees schreef op 09 januari 2011 @ 19:05:

Heerlijk, hij is er weer: de dresscode discussie. Genieten toch elke keer. Het is nu een maand of 8 geleden dat ik trouwde en ik kan me werkelijk niet meer herinneren wat de meeste gasten aan hadden. Wat ik me nog wel erg goed kan herinneren: wat een knalfeest het was en hoe leuk zowel de gasten als wij het hebben gehad. Zonder dresscode en al!

Oh, aan 1 iemand heb ik eisen gesteld: De bruidegom wilde 's avonds het liefst zijn spijkerbroek weer aan. Dat vond ik ietwat detoneren bij mijn mooie jurk. (Jaha, heel bridezilla van me)

Overigens had ik nooit voor black tie gekozen, ik vrees dat we dan zelf underdressed waren geweest.

Helemaal eens! Op één verschillend punt na. S;avonds had IK wel mijn spijkerbroek en cowboy laarzen aan. Ik had zo'n schreeuwend dure en prachtige jurk dat ik voor sávonds niets anders bedacht had. En toen na een paar drankjes vond ik die jurk toch niet praktisch meer.

Dus de spijkerbroek aan. Heerlijk contrast.

Ik vind een bruiloft met een dresscode stom. Heel stom.

Laat iedereen toch doen wat ie lekker vind.

Bij mij stonden de vriend met de combat broek en de sneakers, naast de vriendin en haar man in het lang/ smoking. En ze genoten beiden...

Dat dus.
Mijn vrienden zijn zeker wel pakken en dergelijke gewend maar toch zou de dress code black tie zo ver van ons af staan dat ik bijna zeker weet dat er aan me gevraagd zou worden of je ook anders verkleed mag. Mijn vrienden zouden namelijk als eerste denken dat het een geintje is.

Ik vind black tie als dress code eigenlijk alleen leuk als je zeker weet dat je gasten het kunnen betalen en wanneer de gehele entourage van hetzelfde kaliber is. Als de organisatie, de locatie en wat dan ook maar een beetje minder is, dan is het al snel potsierlijk.
quote:iris1969 schreef op 09 januari 2011 @ 19:22:

Bij mannen heb je zeker een punt Tilalia, want dat is een investering voor tal van gelegenheden. Bij vrouwen ligt dat wat lastiger. Ik heb bijv. 1 avondjurk en daar ben ik best wel op uitgekeken, al is het wel een echte tijdloze jurk.Met vriendinnen hebben we heel wat afgeruild, uitgeleend, omkleedpartijen om te kijken wat nou met wat het beste stond, etc. En ook al kwamen we vaak op dezelfde feesten, het viel niemand op dat ik in haar jurk en zij in de mijne liep, omdat een jurk op iemand anders ook meteen heel anders staat. Andere accessoires erbij en niemand ziet dat het een geleende jurk is die al drie keer op een trouwerij is geweest.
quote:tilalia2 schreef op 09 januari 2011 @ 19:29:

[...]

Dat kan, dat ontken ik ook niet, maar hoe vaak ga je nou naar een trouwerij?

gemiddelde is 1 keer in de vier jaar tot nu toe

Ik snap dat 'pleurishekel' aan een pak nou weer niet. Zit het dan niet lekker? Vinden ze de stof niet fijn? Vonden ze het niet okee omdat het 'netjes' is?

Het zit niet lekker (nee ook een goedpassend pak zit niet lekker), het is veel te warm, het voelt te netjes, de bijpassende schoenen krijg je zere voeten van, kortom, allemaal! Ik ken echt aardig wat mannen die er zo over denken hoor.

quote:borderwalk schreef op 09 januari 2011 @ 19:12:

[...]

En wat ik dan weer niet snap is het 'mijn dag' idee, je gaat die dag trouwen en je geeft een feest: je bent de gastheer.vrouw, geen koning/in voor een dag.

Tuurlijk is het wel jouw dag! Je hebt er maanden aan voorbereiding ingestoken en leeft er ontzettend naartoe.

Ze steken doorgaans een hoop energie en geld in het verwezenlijken van hun mooiste dag. Leuk toch, als het paar je daar graag bij wil hebben. Dus houd je rekening met hun wensen. Tot in het redelijke natuurlijk.

Soms lijkt het wel alsof het een enorme opgave is voor gasten, 'wat er allemaal van ze gevraagd wordt'... Joh, dat heb je toch over voor vrienden? Dat is toch leuk, je zorgt er toch met elkaar voor dat het paar ook inderdaad de mooiste dag van hun leven beleeft? (Nogmaals, tot in het redelijke).

Ik vind het heel onaardig om te zeggen: "Doe maar normaal. Je geeft een feestje en bent gastvrouw, geen koningin."

Daarmee reduceer je de dag die de mooiste van hun leven moet zijn toch een soort van upgradede verjaardag. Want als ze haar verjaardag viert geeft ze een feestje en is ze gastvrouw. Op haar bruiloft is ze de bruid. Laat ze lekker wél dat koninklijk paar zijn voor een dag, als ze dat willen. Gun het ze, wees blij voor ze en feest met ze mee.

(Ik ben blij dat ik nooit ga trouwen in ieder geval. Volgens mij kun je het nooit goed doen. Jammer is dat).
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 januari 2011 @ 19:31:

[...]

O. Heet dat tegenwoordig personeel?Volgend de ceremoniemeester/trouwen voor dummies/ etc boeken wel
Bruidspersoneel betaal je wel neem ik aan? Anders is het geen personeel. Dan is het slavernij...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven