Mode & Beauty alle pijlers

Capsule wardrobe

09-02-2021 12:23 277 berichten
Wie heeft er een capsule wardrobe?

Ik zou er graag een hebben maar ik weet niet waar te beginnen, ondanks de vele blogs hierover.

Het grootste probleem (wat een luxeprobleem), is welke kleuren ik moet kiezen. Zwart en wit in ieder geval.
Verder staan alle kleuren blauw mooi. Helderrood en ook veel soorten groen. Donkerpaars. Maar die kleuren onderling vind ik niet mooi te combineren. Blauw en rood, blauw en groen.
Ik zou graag alle kleuren met elkaar kunnen mixen maar is dat haalbaar?

Hoe hebben jullie het aangepakt en welke kleuren mixen jullie met elkaar?
Alle reacties Link kopieren
Travelstof vind ik ook niet fijn. Maar die joggingbroeken-vermomd-als-pantalon van LaDress van italian Jersey zijn net zo onderhoudsvriendelijk (en strijkvrij :-)) als die dingen van travelstof. Alleen warmer en ze ‘stretchen’ zowel in de breedte als in de lengte waardoor ik ze echt heerlijk vind zitten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
25-02-2021 09:42
Ik laat gewoon dingen innemen of uitleggen bij de kleermaker als het niet zit hoe ik wil. Kost vaak maar een tientje.
Ja, dat is zeker een goeie tip. Ik laat nog weleens een jurk innemen om hem net iets mooier te laten vallen en dat is die paar euro zeker waard.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
25-02-2021 20:01
Ik heb hier thuis 4 navy broeken liggen, 2 tops en een lange blazer. Gaat allemaal weer terug. Allemaal navy. Nooit geweten dat navy met navy combineren zo lastig is. Bovendien zitten alle broeken te strak! Nog wel een navy wollen vest op Vinted gekocht. Niet 100% perfect maar de kleur is wel goed. Ik denk dat ik eigenlijk nu wel weer voldoende heb. Ik had in de winter al wat dingen voor het voorjaar gekocht dus dat kan ik straks ook aan.
Ik loop er nu ook steeds tegenaan dat de kleuren in het echt niet overeenkomen met hoe het ze er op het beeldscherm uitzagen. Toch wel een nadeel van dat online shoppen...
Alle reacties Link kopieren
Lostit schreef:
23-02-2021 10:40
Ik zie hier heel veel tips voorbij komen, super! Ook een aantal dames worden genoemd voor inspiratie, heel fijn. Ik ben zelf alleen wel voller dan de dames die genoemd worden. Heeft iemand toevallig ook een tip voor meer curvy dames om te volgen op Instagram of ergens anders?
Edith Dohmen: https://www.instagram.com/edithdohmen/
Erg uitgesproken stijl die wellicht niet iedereen mooi zal vinden. Maar ze laat wel zien hoeveel er mogelijk is, ook met een grote maat!
Alle reacties Link kopieren
HobbeltVerder schreef:
25-02-2021 20:47
Aaah jammer zeg en ook gewoon rot dat alle broeken te strak zitten. Dat voelt gewoon niet fijn.
Ik ben bijna (bíjna) zover dat ik alle jeans en anderszins niet prettig zittende broeken wegdoe. Dat betekent dat er alleen nog jogging en yoga pants over blijven en 1 ‘nette’ zwarte jeans tregging. En een aantal van die pull-on pantalon achtige broeken met elastieken tailleband. Ben er zoooooo klar mee, gisteren ook weer een jeans uit m’n kast aangetrokken en na een halfuur maar weer verruild voor de jogging.
Krijg gewoon hoofdpijn van de druk op m’n buik. Stomme buik en stomme keizersnede, want sindsdien kan ik geen broek meer aan.
Hoe lang geleden ben je bevallen? Kan echt wel een hele poos duren voordat je weer terug geveerd bent.
En wat betreft die pijn, is misschien ook waard om even langs de huisarts te gaan. Heb zelf ook 2 ks gehad, maar in de gelukkige positie dat ik daar compleet geen last meer van heb, dus het is zeker niet standaard.
.
Alle reacties Link kopieren
3 jaar geleden Mandy. Heb er al een plastisch chirurg en gynaecoloog naar laten kijken maar is niks aan te doen. Blijft gevoelig.
Alle reacties Link kopieren
HobbeltVerder schreef:
26-02-2021 18:28
3 jaar geleden Mandy. Heb er al een plastisch chirurg en gynaecoloog naar laten kijken maar is niks aan te doen. Blijft gevoelig.
Ai, wat vervelend zeg (understatement) dat er niks aan gedaan kan worden.
Dan snap ik dat je ervoor kiest om spullen weg te doen, die je niet meer (vaak) gaat dragen.
Rottige plek is het net zo onder de broekrand.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een capsule wardrobe. Basiskleuren zijn voor mij zwart, bruin, beige/zand, bordeauxrood en mosterd. Aangevuld met een kleur per seizoen Aubergine in de winter, legergroentinten in de lente, geel in de zomer en terracotta in de herfst. Vaak loopt het wel wat door elkaar omdat ik hemdjes ook wel in de winter draag. Ik heb helemaal uitgevogeld welke kleuren mij mooi staan en welke pasvormen.

Ik ben aan het afvallen, ben er al 10 kg kwijt geraakt voor mijn zwangerschap, nu sta ik al een tijdje stil op een te hoog gewicht maar in de komende tijd zal ik wel het een en ander moeten gaan vervangen. Alleen voor de zwangerschap droeg ik altijd Didi en Cora Kemperman, goede kwaliteit en mooi natuurlijk materiaal had ik dan. Maar deze beide winkels bestaan niet meer, daar baal ik zo van.
Ik kwam in een blog iets tegen over een capsule wardrobe en ik vroeg me toch af hoe ze dat redt. Deze blog:

https://minimalistdutchie.com/2021/02/2 ... evaluatie/

Met deze capsule afgelopen winter:
Afbeelding

Ze schrijft daar bij:
Ik krijg wel eens de vraag hoe ik het praktisch doe met zo’n capsulegarderobe: moet ik dan niet heel vaak wassen of is het rek niet halverwege de week al leeg? Ik probeer er steevast voor te zorgen dat aan het begin van de week alle kleding gewassen is en in de kast ligt/hangt. Dan kan ik in principe vooruit tot het einde van de week, en dan begint het verhaal weer van vooraf aan.


Ik vraag me dan toch af hoe dan? Ik zie maar 2 t-shirts hangen. Ik heb in de winter iedere dag een t-shirt of een longsleeve aan onder mijn trui of jasje. Je kunt zo'n shirt toch niet meerdere dagen aan? Ik vind dit wel een heel erg kleine capsule. Buiten dat denk ik dat je deze kleding zo maar 1 seizoen kunt gebruiken. Vrijwel alles gaat iedere week in de was, dan is het na 3 maanden niet zo geweldig meer.
Wat is het aantrekkelijke aan zo'n capsule? Waarom niet wat meer kleding wat sowieso meerdere seizoenen meegaat, omdat je het dan minder vaak hoeft te wassen? Wil je echt iedere winter bijna alles nieuw kopen?*

* deze blogster koopt niet veel nieuw, ze heeft blijkbaar een aardige voorraad waar ze uit put, en ze vult het aan met wat kringloopspullen. Ook dat begrijp ik niet zo goed, een voorraad kleding die je dus niet gebruikt. Na een paar jaar kun je die broeken en jasjes weg doen omdat de snit niet meer van deze tijd is. En dan heeft het dus al die tijd ongebruikt in de kast gelegen, omdat het toevallig niet in de capsule zat.
Alle reacties Link kopieren
Marana, ik heb wel eens een heel kleine capsule, 20 kledingstukken of zo maar dat is dan voor een maand of 2. Gewoon om te kijken welke combinaties ik kan maken. Niet voor een half jaar. Onder mijn kasjmier truien draag ik overigens ook geen t-shirt. Dat zit helemaal niet lekker. En nee, het gaat niet stinken en ik hoef ze niet na 1x te wassen. Ik laat de truien luchten na gebruik, wat Laundress fabric spray er op en dan weer terug aan het rek.

Als ik mijn capsules samenstel zit ik meestal tussen de 30 en 40 kledingstukken en elke keer weer zitten er dingen tussen die ik gewoon niet draag. Dat kan dan eigenlijk gewoon weg want als je het met een kleine capsule al niet draagt (waar de 'nood' hoger is) dan heb je het met al je kleding tot je beschikking ook niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
02-03-2021 22:01
Ik kwam in een blog iets tegen over een capsule wardrobe en ik vroeg me toch af hoe ze dat redt. Deze blog:

https://minimalistdutchie.com/2021/02/2 ... evaluatie/

Met deze capsule afgelopen winter:
Afbeelding

Ze schrijft daar bij:
Ik krijg wel eens de vraag hoe ik het praktisch doe met zo’n capsulegarderobe: moet ik dan niet heel vaak wassen of is het rek niet halverwege de week al leeg? Ik probeer er steevast voor te zorgen dat aan het begin van de week alle kleding gewassen is en in de kast ligt/hangt. Dan kan ik in principe vooruit tot het einde van de week, en dan begint het verhaal weer van vooraf aan.


Ik vraag me dan toch af hoe dan? Ik zie maar 2 t-shirts hangen. Ik heb in de winter iedere dag een t-shirt of een longsleeve aan onder mijn trui of jasje. Je kunt zo'n shirt toch niet meerdere dagen aan? Ik vind dit wel een heel erg kleine capsule. Buiten dat denk ik dat je deze kleding zo maar 1 seizoen kunt gebruiken. Vrijwel alles gaat iedere week in de was, dan is het na 3 maanden niet zo geweldig meer.
Wat is het aantrekkelijke aan zo'n capsule? Waarom niet wat meer kleding wat sowieso meerdere seizoenen meegaat, omdat je het dan minder vaak hoeft te wassen? Wil je echt iedere winter bijna alles nieuw kopen?*

* deze blogster koopt niet veel nieuw, ze heeft blijkbaar een aardige voorraad waar ze uit put, en ze vult het aan met wat kringloopspullen. Ook dat begrijp ik niet zo goed, een voorraad kleding die je dus niet gebruikt. Na een paar jaar kun je die broeken en jasjes weg doen omdat de snit niet meer van deze tijd is. En dan heeft het dus al die tijd ongebruikt in de kast gelegen, omdat het toevallig niet in de capsule zat.
Tjemig. Nou ja, deze winter snap ik nog wel. 23/7 in pyjama en dat ene uurtje online vergaderen even een ‘echt’ outfit aan :-)
Er hangen naast twee T-shirts ook twee overhemden, die laatste zet ze wellicht in als onderlaagje onder de truien (en de shirts onder die vesten). Dan zit je al aan 4 outfits. Dan nog die blauwe pullover op vijf dagen. En op dag zes een ‘gelucht’ overhemd recyclen en op dag zeven (wasdag) een trui zonder shirt/hemd eronder recyclen en dan heb je de week rond. En wellicht telt ze ook de kleding mee die ze aanheeft op het moment dat ze een foto maakt?

Ik zou het niet kunnen. Dit is voor mij echt te klein.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik huisdieren die verharen en kleine kinderen die me onder knoeien, dus alles gaat hier al na 1 keer dragen in de wasmachine. Maar vinden jullie dat dan niet vervelend dat iets na luchten nog naar parfum ruikt? Of draag je altijd dezelfde parfum of helemaal geen?
Ah dan ligt het toch niet helemaal aan mij Lady Day en Lemoos, dit is gewoon echt een heel kleine capsule.
Truien durf ik niet te dragen zonder iets eronder. Soms draag ik een hemdje ipv een t-shirt, maar dan vind ik de oksels na luchten toch niet fris genoeg en moet de trui dus sneller in de was.

CHL, ik draag op werkdagen altijd hetzelfde lichte parfum. Bij uitgaan heb ik wel een wat stevigere parfum maar ja, dat is deze winter niet zo van toepassing.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik niet zoveel parfum (wel meestal dezelfde) en overigens ook niet elke dag. Ik vind het wel meevallen hoeveel er in een trui blijft hangen.

Ik heb nog even naar de site gekeken van die superminimalistische blogger... en ja, haar capsules zijn wel echt klein maar ik zou het er denk ik wel net mee redden. Alles past bij alles - ze draagt ook nauwelijks prints.

Mijn nieuwe capsule is nog steeds in de maak. Ik heb zin om dunnere truien te dragen maar vind het nog best fris. Ook heb ik wat (ehm, best veel) nieuwe dingen gekocht maar dan moeten de temperaturen wel boven de 15 komen. Ik zit nu in mijn blauwe periode (navy) maar ik houd ook van zwart - maar niet om te combineren dus mijn capsule zal eerder tegen de 40 dan tegen de 20 aanzitten.

Ik moet stoppen met kopen. Het originele idee achter de CW is minder kopen maar dat lukt mij de laatste tijd niet zo goed. Ik heb gisteren nog 2 paar Supergas besteld - onder het mom van 'eigenlijk wil ik die Chloe schoenen maar 500 euro is belachelijk, dus die Supergas kunnen prima want dan bespaar ik 400 euro).

Ook heb ik Vinted herontdekt en echt hele mooie dingen gescoord voor een prikkie. Maar heb ik het nodig... nee.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
03-03-2021 08:03
Ah dan ligt het toch niet helemaal aan mij Lady Day en Lemoos, dit is gewoon echt een heel kleine capsule.
Truien durf ik niet te dragen zonder iets eronder. Soms draag ik een hemdje ipv een t-shirt, maar dan vind ik de oksels na luchten toch niet fris genoeg en moet de trui dus sneller in de was.

CHL, ik draag op werkdagen altijd hetzelfde lichte parfum. Bij uitgaan heb ik wel een wat stevigere parfum maar ja, dat is deze winter niet zo van toepassing.
Nee, dit is echt een minicapsule. Ik zie ze meestal tussen de 30 en 40 kledingstukken/schoenen. En dat is echt voldoende voor een heel seizoen.

Katoenen longsleeves doe ik ook na 1x dragen in de was maar wol stinkt gewoon minder snel. Ik moet er niet aan denken om mijn wollen truien na 1x in de was te moeten doen. Dan zou ik er ook iets onder dragen. Laatst had ik bij een vriendin gegeten en ik kwam thuis en rook etensgeur in mijn trui. Ja, dan gaat ie uiteraard wel meteen de was in. Of misschien stink ik wel een uur in de wind en heb ik het gewoon niet door ;)
Het verschil is denk ik ook dat ik een actief beroep heb buitenshuis. Iemand die nu vooral thuiswerkt achter een pc zal minder bewegen en dus ook minder last van zweetgeurtjes hebben. En minder last van eventuele eigen geur :proud:
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
26-02-2021 11:36
Edith Dohmen: https://www.instagram.com/edithdohmen/
Erg uitgesproken stijl die wellicht niet iedereen mooi zal vinden. Maar ze laat wel zien hoeveel er mogelijk is, ook met een grote maat!
Mooie stijl, kleurrijk zonder richting clown te gaan.
CHL schreef:
03-03-2021 07:56
Nu heb ik huisdieren die verharen en kleine kinderen die me onder knoeien, dus alles gaat hier al na 1 keer dragen in de wasmachine. Maar vinden jullie dat dan niet vervelend dat iets na luchten nog naar parfum ruikt? Of draag je altijd dezelfde parfum of helemaal geen?

Ik draag naar kantoor altijd hele lichte luchtjes en ik spray een beetje in mijn hals. Dus mijn kleding ruikt daar zelden naar. Mbt deodorant, ik doe deze altijd eerst op dan doe ik mijn haar, tanden poetsen, broek ed aan en dan pas een shirtje. Dan heeft het tijd om te drogen en komt het minder in je kleding terecht.
Marana schreef:
03-03-2021 09:23
Het verschil is denk ik ook dat ik een actief beroep heb buitenshuis. Iemand die nu vooral thuiswerkt achter een pc zal minder bewegen en dus ook minder last van zweetgeurtjes hebben. En minder last van eventuele eigen geur :proud:

Op sommige dagen staat het zweet onder mijn oksels. :wtf: Misschien omdat je tijdens het typen toch vaak je armen omlaag houdt. Ik draag ook het liefst spagettibandshirtjes met iets er overheen. Een jasje, een lossere top enz. Door het sporten zitten mouwtjes vaak te strak en dan heeft een beetje zweet al effect.
dianaf wijzigde dit bericht op 03-03-2021 09:36
24.20% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
03-03-2021 09:23
Het verschil is denk ik ook dat ik een actief beroep heb buitenshuis. Iemand die nu vooral thuiswerkt achter een pc zal minder bewegen en dus ook minder last van zweetgeurtjes hebben. En minder last van eventuele eigen geur :proud:
Ook dat inderdaad. Ik kan me niet herinneren de laatste keer dat ik op kantoor geweest ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de was-structuur hier in huis wel moeten aanpassen met zo’n kleine capsule. We hebben nu 4 verschillende wassen (wit, lichtbont, donkerbont, 60 graden) en m’n vriend doet de was (ik vouw ‘m), dus ik hou me niet zo bezig met wanneer de was gedaan word.

Met zo’n kleine capsule zou ik teruggaan naar twee wassen (bont en 60 graden) en dan elke week die wassen draaien. Ik draag shirts wel 2 keer als ze nog (soort van) fris zijn, werk toch thuis, dus de standaard is wat afgegleden :proud: maar 2 shirts en 2 blouses voor één week zou ik wel wat karig vinden. Ik draag best veel en verschillende parfums, dus mijn truien ruiken er wel regelmatig naar, maar als ik die opnieuw aantrek doe ik ook gewoon weer hetzelfde parfum op. Vind het echter wel een prettig idee dat áls ik iets niet aangenaam meer vind ruiken ik het in de was kan gooien zonder me af te vragen of ik dan nog wel wat te dragen heb de volgende dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een mini-capsule voor de winter:

- 2 pantalons
- 2 katoenen truitjes
- 1 wollen trui
- 2 wollen vesten
- 2 blouses
- 1 jurk

Daarnaast wel een aantal hemdjes voor eronder, en diverse jassen en paren schoenen om mee te combineren.
Ik heb overigens wel meer winterkledingstukken, maar die combineren minder makkelijk en trek ik daardoor dus amper uit de kast.

Een broek draag ik rustig een hele week voor ik hem in de was doe. Kan ook niet anders, want anders heb ik te weinig van dezelfde kleur om hem mee te wassen. Die wollen dingen was ik sowieso maar eens in de 3/4 weken. Ik draag geen parfum en zweet amper, dus ik heb weinig last van vervelende geurtjes in m'n kleding.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou voor mij ook veel te weinig zijn zowel de capsule van het plaatje, als het weinige dat Daveotion noemt om te dragen.
Een hele week met 1 broek zou bij mij ook echt onfris zijn al is het alleen al doordat ik toch wel wat zweet in mijn kruis. Ik draag een broek max. 2 dagen.

@Lady-day, je brengt me op ideeën maar ik ga niet op vinted kijken
Fijn dat je weer zoveel leuke nieuwe dingen hebt kunnen scoren, ik word daar altijd zo blij van!
Alle reacties Link kopieren
mandylion schreef:
26-02-2021 20:24
Ai, wat vervelend zeg (understatement) dat er niks aan gedaan kan worden.
Dan snap ik dat je ervoor kiest om spullen weg te doen, die je niet meer (vaak) gaat dragen.
Rottige plek is het net zo onder de broekrand.
Jep. Gisteren koppig geweest en m'n jeans (1 van de 2 die nog past) maar weer eens gedragen, halve dag met pijn in de buik gelopen. Dat je gewoon voelt dat het rondom het litteken weer helemaal geïrriteerd is. Ik doe dat soms (toch een jeans dragen) omdat ik dan denk, moet toch gewoon kunnen en stelde ik me niet gewoon aan de vorige keer dat ik deze broek droeg? Om vervolgens halverwege de dag mezelf voor de kop te slaan en me voor te nemen die broek echt weg te doen. Wat vervolgens niet gebeurt. en maanden later trek ik hem weer uit de kast en begint het riedeltje opnieuw :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt ook best onfris als ik het zo teruglees. :$ Maar goed, ik hang ze 's nachts te luchten en buiten de supermarkt kom ik momenteel toch nergens.
Alle reacties Link kopieren
HobbeltVerder schreef:
03-03-2021 10:28
Jep. Gisteren koppig geweest en m'n jeans (1 van de 2 die nog past) maar weer eens gedragen, halve dag met pijn in de buik gelopen. Dat je gewoon voelt dat het rondom het litteken weer helemaal geïrriteerd is. Ik doe dat soms (toch een jeans dragen) omdat ik dan denk, moet toch gewoon kunnen en stelde ik me niet gewoon aan de vorige keer dat ik deze broek droeg? Om vervolgens halverwege de dag mezelf voor de kop te slaan en me voor te nemen die broek echt weg te doen. Wat vervolgens niet gebeurt. en maanden later trek ik hem weer uit de kast en begint het riedeltje opnieuw :facepalm:
Gewoon wegdoen. Spijkerbroeken zijn gewoon niet comfortabel. En er zijn zoveel leuke alternatieven!
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
03-03-2021 10:29
Het klinkt ook best onfris als ik het zo teruglees. :$ Maar goed, ik hang ze 's nachts te luchten en buiten de supermarkt kom ik momenteel toch nergens.
Een broek draag ik meestal ook maar 2-3 dagen, maar ik hanteer geen vuistregels voor hoe vaak ik iets draag, m.u.v. ondergoed etc natuurlijk. ‘S ochtends even snuffelen voor het aantrekken en dan een keuze maken. Sommige truien gaan echt daaaagen mee op die manier. :devil:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven