Mode & Beauty alle pijlers

Capsule wardrobe

09-02-2021 12:23 277 berichten
Wie heeft er een capsule wardrobe?

Ik zou er graag een hebben maar ik weet niet waar te beginnen, ondanks de vele blogs hierover.

Het grootste probleem (wat een luxeprobleem), is welke kleuren ik moet kiezen. Zwart en wit in ieder geval.
Verder staan alle kleuren blauw mooi. Helderrood en ook veel soorten groen. Donkerpaars. Maar die kleuren onderling vind ik niet mooi te combineren. Blauw en rood, blauw en groen.
Ik zou graag alle kleuren met elkaar kunnen mixen maar is dat haalbaar?

Hoe hebben jullie het aangepakt en welke kleuren mixen jullie met elkaar?
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
03-03-2021 10:39
Gewoon wegdoen. Spijkerbroeken zijn gewoon niet comfortabel. En er zijn zoveel leuke alternatieven!
Ja, maar veel van de leuke alternatieven verdraag ik helaas ook niet. Ik ben denk ik veroordeeld tot een leven lang zwangerschapsjoggingbroeken, en als het écht een keer representatief moet een jurkje of een pull-on pantalon achtig ding... Ach ja. Er zijn ergere dingen en gelukkig hoef ik niet heel vaak strak in 't pak.
Ik ga de jeans wegleggen bij de stapel 'naar de kringloop. Ben er idd echt wel klaar mee nu.
HobbeltVerder schreef:
03-03-2021 11:02
Ja, maar veel van de leuke alternatieven verdraag ik helaas ook niet. Ik ben denk ik veroordeeld tot een leven lang zwangerschapsjoggingbroeken, en als het écht een keer representatief moet een jurkje of een pull-on pantalon achtig ding... Ach ja. Er zijn ergere dingen en gelukkig hoef ik niet heel vaak strak in 't pak.
Ik ga de jeans wegleggen bij de stapel 'naar de kringloop. Ben er idd echt wel klaar mee nu.
Weet je dat zeker? Je hebt tegenwoordig heel zachte, joggingbroek-/pyjamabroekachtige pantalons. Misschien knelt dat voor jou ook nog te veel hoor, maar het zit in mijn ervaring in elk geval stukken comfortabeler dan een spijkerbroek.
Wel heel vervelend voor je trouwens!
Ik ben ook druk bezig met het samenstellen van een nieuwe en passende galarobe. Ik heb het licht gezien en begrijp nu wat er gekocht en weggedaan moet worden. Heerlijk en vooral verslavend.
HobbeltVerder schreef:
03-03-2021 11:02
Ik heb soms ook last van een gevoelige buik. Misschien zitten leuke viscose jurkjes beter met een ruimvallende panty ( snags bv)
Dingen die je niet prettig vindt dragen horen niet thuis in een capsule. Heel simpel! Ik heb dat met schoenen. Hakken... prachtig... maar elke keer als ik ze draag voel ik me stokongelukkig. Ik heb nog 1 paar pumps voor het geval ik naar een gala moet of zo. En nog wel een aantal paar laarsjes met hoge hakken voor... weet ik veel (op die laarsjes kan ik nog enigszins lopen).

W.b broeken.... als jeans niet lekker zitten, dan inderdaad weg ermee. Zelf vind ik jeans wel lekker zitten maar ik ben ietsje aangekomen en nu zit het even net niet.

Ik draag zelf heel graag wijde broeken van travelstof. Dit is mijn favoriete broek. Draagt als een joggingbroek maar ziet er netjes uit. Valt bij mij wel langer dan bij het model want ik ben een stuk kleiner. 's Avonds gewassen is volgende ochtend droog en je hoeft em niet te strijken. Ik kan em netjes dragen met laarzen en een blazer maar ook met een t-shirt en sneakers.

Afbeelding
Dat is een leuke broek Lady. Welk merk is dat?
Roodkapjeendewolf schreef:
03-03-2021 14:10
Dat is een leuke broek Lady. Welk merk is dat?
Dit is er eentje van een Nederlands merk, JapanTKY.

https://www.perfectlybasics.nl/japantky ... 71105.aspx
Lady_Day schreef:
03-03-2021 14:12

Mooie spullen. Wel prijzig
Lady_Day schreef:
03-03-2021 14:12

Dit model zie je in Japan echt heel veel. Veelal gedragen met een beige trenchcoat.
Perfectly basics heeft mooi dingen hoor, idd wat duurder.
StardustZiggy schreef:
03-03-2021 16:03
Dit model zie je in Japan echt heel veel. Veelal gedragen met een beige trenchcoat.
Perfectly basics heeft mooi dingen hoor, idd wat duurder.
Heb ook een beige trenchcoat inderdaad :)

Ik ben helemaal Perfectly Basics fan. Ik vind het zo fijn dat ze elk kledingstuk individueel opmeten en de klantenservice is echt goed. Het is geen keten maar 'gewoon' een winkel. In Haarlem geloof ik. Dat is helaas niet bij mij in de buurt.

Ja, het is wel wat duurder dan de H&M en Zara en ik kan me ook best voorstellen dat iemand 150 euro voor een broek echt te veel vindt maar als ik kijk hoe vaak ik deze broek al gedragen heb en hoe lekker hij zit en hoe mooi hij blijft dan vind ik dat het wel waard. Ik koop er al jaren en elk kledingstuk dat ik er ooit gekocht heb heb ik nog steeds en ziet er als nieuw uit.
Zo zit ik er ook wel in. Liever iets duurder en er lang mee doen. Ooit heb ik een leren jasje voor €550 gekocht. Dat was echt een vermogen. Inmiddels draag ik datzelfde jasje al 13 jaar met veel liefde dus dat is de investering waard. Mijn winterjassen zijn altijd wat duurder.
Uitgangskleding doe ik weer wat goedkoper maar uiteindelijk word ik blij van kwalitatief goede stukken. Wissel een beetje af, koop steeds minder.
Bepaalde basics, zoals witte of zwarte t-shirts haal ik gewoon bij Arket of Uniqlo. Daar ga ik geen 50 euro aan uitgeven.
Uniqlo is top voor basic shirts en ze hebben normaal uitziende thermo kleding voor in de winter, ideaal. Ook tijdens de sale een zwart kasjmieren truitje gekocht voor 30 euro, hoewel die van Sandro (ook in de sale) veel zachter is.
StardustZiggy schreef:
03-03-2021 16:34
Uniqlo is top voor basic shirts en ze hebben normaal uitziende thermo kleding voor in de winter, ideaal. Ook tijdens de sale een zwart kasjmieren truitje gekocht voor 30 euro, hoewel die van Sandro (ook in de sale) veel zachter is.
Ik heb ook een kasjmiertrui van Uniqlo, voor de helft gekocht (was 50 euro in de sale geloof ik). Is helemaal prima en dezelfde kwaliteit als die van de H&M maar niet zo zacht als de truien van Repeat. Maar ja, die zijn ook al snel 250 euro dus helemaal vergelijken kun je het niet. En Sandro is ook geen budget merk (maar wel mooi!).

Over Repeat gesproken. Ik heb op Vinted onlangs een 'baby cashmere' trui gescoord die nog helemaal nieuw was. 35 euro. Volgens mij is ie nieuw over de 300 - idioot duur. Maar zacht dat het ding is. Echt heerlijk. Als ik dan mijn Uniqlo aanheb, ja... dat komt er niet eens bij in de buurt.
Oh, wat fijn dat soort vondsten! Ja, als het echt zacht is, jummie.
Ik ga me ook weer eens begeven in de vintage. Paar jaar geleden voor weinig wat jurkjes gescoord van La Dress, Maje en Filipa K.
Deze maand heb ik een wit overhemd gescoord van Reiss voor de helft van de prijs. Het moet nog binnenkomen, benieuwd of de pasvorm klopt.
Ik heb jaren geleden United Wardrobe gebruikt en was daar compleet op afgeknapt maar ik houd van een aantal Franse merken en aangezien er heel veel Franse verkopers zitten is het heel aantrekkelijk. En tot nu toe valt het me niet tegen.

Reiss is ook een mooi merk!

Ik wacht zelf nog op een lange zwarte merino jas van Agnès b. Was wel iets van 50 euro. Eigenlijk wil ik nooit meer uitgeven dan 40 want je weet uiteindelijk nooit wat je krijgt. We zullen het zien.
Fijn weer om te lezen welke kledingstukken van welk merk prettig zijn.

Ik blijf echt heel slecht in geld uitgeven aan mezelf. Heb continu dingen in de winkelmand of als favoriet opgeslagen, om vervolgens niks te kopen... Ik besef me dat er vast vrouwen zijn die juist het omgekeerde hebben.
Het is zo'n enorme drempel elke keer.
En ik weet niet waarom.

De geposte capsules vind ik eerlijk ook wel erg klein. Dan zou ik ook niet bijkomen met wassen.
.
Ik zou maar wat graag investeren in wat goede basics zoals van Reiss of de merken die op Perfectly basics staan, maar dat wordt hem helaas niet....te kort.
Zag een prachtige jas van Reiss, maar dat zie je dat model op de foto met mouwen die ver boven d’r pols eindigen en dan kan ik alleen maar diep zuchten (want ik ben nog langer dan dat model) :cry:
Lady_Day schreef:
03-03-2021 12:15
Dingen die je niet prettig vindt dragen horen niet thuis in een capsule. Heel simpel! Ik heb dat met schoenen. Hakken... prachtig... maar elke keer als ik ze draag voel ik me stokongelukkig. Ik heb nog 1 paar pumps voor het geval ik naar een gala moet of zo. En nog wel een aantal paar laarsjes met hoge hakken voor... weet ik veel (op die laarsjes kan ik nog enigszins lopen).

W.b broeken.... als jeans niet lekker zitten, dan inderdaad weg ermee. Zelf vind ik jeans wel lekker zitten maar ik ben ietsje aangekomen en nu zit het even net niet.

Ik draag zelf heel graag wijde broeken van travelstof. Dit is mijn favoriete broek. Draagt als een joggingbroek maar ziet er netjes uit. Valt bij mij wel langer dan bij het model want ik ben een stuk kleiner. 's Avonds gewassen is volgende ochtend droog en je hoeft em niet te strijken. Ik kan em netjes dragen met laarzen en een blazer maar ook met een t-shirt en sneakers.

Afbeelding
Mooie broek, met mijn postuur word ik er een blokje in vrees ik, maar kan het op z’n minst eens proberen natuurlijk,.. zeker dingen die je keer op keer draagt (omdat ze zo lekker zitten en mooi zijn en blijven) zijn het geld waar hoor! Ik ben hier nog te weinig bewust mee bezig met broeken en tops.
Jassen, schoenen en tassen moeten bij mij altijd kwaliteit zijn en mag wat meer kosten (mag, hoeft niet want bijv mijn winterjas van C&A van €100,- gaat nu al 3 Winters mee - maar is nu echt aan vervanging toe, de volgende mag evt weer wat duurder zij geen probleem)

Ik ging graag eens in de zoveel maanden shoppen bij TK Maxx, ben een snuffelaar bij uitstek en trok daar dan ook echt een hele middag voor uit. Zo heb ik inmiddels heel wat mooie kwalitatieve nachthemden, een zomer badjas, mooie en goede schoenen van kwaliteitsmerken, jurken, en jawel ook een aantal broeken en leggings die ik mega veel draag.
Wil er graag weer eens naar toe maar dat zal nog wel even duren.
TK Maxx, daar kon ik ook altijd wel lekker snuffelen inderdaad. Ging ik op een maandag of dinsdagochtend als de winkel net open was. Verder ben ik helemaal niet zo'n winkelaar, althans niet off-line. Ik koop bijna alles online tegenwoordig.

Een van de dingen die mij heel erg geholpen heeft met mijn garderobe is om te stoppen met dingen te kopen voor future/fantasy me. Dan kan ik nog zo'n prachtige cocktailjurk zien maar aangezien ik niet van feestjes houd zal ik em waarschijnlijk nooit nodig hebben.

Het zelfde geldt voor dingen die net te klein zijn. Het zal ongetwijfeld fantastisch mooi zitten als ik 5 kilo lichter zou zijn maar dat gaat waarschijnlijk toch niet gebeuren. Dus gewoon niet doen.

Of dingen waaraan ik twijfel. Meestal is daar een reden voor ook al kan ik het niet bedenken. Ik had een paar weken geleden een prachtig vest gekocht. Op zich voldeed ie aan alle eisen. En toch was er iets waardoor ik niet meteen 'om' was. Ik heb em een week aan mijn rek laten hangen met kaartjes er aan. En ik taalde er niet naar om em te dragen. Heb em maar weer geretourneerd.

Een vriendin van mij heeft altijd heel kleurige kleding aan. Ze combineert ook prints en het staat haar fantastisch. Daar heb ik me wel eens in mee laten slepen maar ik voel me er uiteindelijk een clown in. Gewoon niet meer doen dus.

Onderhand heb ik wel aardig een 'uniform' ontwikkeld. De een zou dat saai vinden maar ik vind het prettig. Geen uitbundige kleuren. Zwart, grijs, navy, alle tinten wit. Geen prints, behalve een streepje of een sjaal in dierenprint. Wel let ik heel erg op materialen en als het gestreken moet worden koop ik het niet.
Ja die lessen heb ik inmiddels ook min of meer geleerd, Lady Day (en toch gaat het heel af en toe nog een beetje fout, en koop ik iets voor de fantasy-me)
Ook het uniform, hoewel ik wel meerdere 'uniformen' heb maar toch redelijk herkenbaar.

Ik heb vanmorgen weer een 'twijfel' broek uit de kast getrokken en aangetrokken, mijn buik is alweer aan het protesteren dus ook deze gaat op de grote hoop op zolder voor naar de kringloop.
Even bedenken wat ik dan aandoe in de plaats van deze broek, ik moet nog even weg straks.
Een broek die niet lekker zit hoort niet thuis in een capsule. Ook al vind je em nog zo mooi/was ie nog zo duur etc. etc.

Ik ga ook nog wel eens de mist in hoor. Ik had bij Uniqlo wat basics besteld en zag een blouse met zo'n grote (knoop)strik. Ik vond dat echt zo gaaf staan en hij was maar 7,50 euro in de sale. In het mandje gegooid, wetende dat ik em misschien maar 1x zou dragen (volgens mij moet je em ook strijken). Leuk ding hoor maar hij hangt nu al een week of 6 aan mijn rek (kaartje er nog aan).

Ik heb ooit een fantastische zijden cocktailjurk gekocht in een vintage zaakje. Van Gucci ook nog. Echt prachtig ding maar het was een maat 34 terwijl ik voor de kont en heupen wel een 36 mag. Toch gekocht. Op dieet geweest om dat ding aan te kunnen. Hele avond ongelukkig geweest want durfde niet te zitten (bang dat ik er uit zou knappen). Uiteindelijk heb ik em naar de kringloop gebracht. Dát doe ik dus niet weer :)
Miskopen zijn soms zo jammer, ik maak me er ook schuldig aan. Zo van ‘als ik weer zo dun ben, dan kan het makkelijk’ en vervolgens knelt iets of vind ik het niet flatterend genoeg. Iets moet nu dusdanig leuk zijn dat ik het dezelfde week nog aandoe.
De witte blouse van Reiss is binnen, lekker tijdloos en goed te combineren.

Wanneer komt je jas van Agnes B, Ladyday? Dat het een voltreffer is.
Ik heb toch 2 vesten gekocht.
1 donkergrijze van Sibin Linnebjerg en 1 blauwe van Zoe Karssen.
Hopelijk passen ze goed.
.
Mandy, Zoe Karssen ben ik niet mee bekend, maar Sibin vind ik echt een mooi merk.

Stardust, de jas moet uit Frankrijk komen via Mondial Relay, ik hoop nog in de maand maart. Het duurt altijd even. Gelukkig heb ik nog wel wat om aan te trekken. Fijn dat je Reiss blouse mooi is!

Ik heb de laatste tijd echt meer dan normaal kleding terug moeten sturen. Ik stop even met het zoeken naar een nieuwe broek tot die paar kilo er af is. Broeken online vind ik toch nog wel lastig soms.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven