Mode & Beauty alle pijlers

dreads

25-10-2009 15:48 26 berichten
Hoi,

Ik vind dreads al jaren geweldig, maar ik durf niet!

Kan iemand die ervaring heeft met dreads me misschien een paar dingen vertellen/uitleggen?

- Ik weet dat ze af en toe bijgewerkt moeten worden: hoe vaak moet dat, en kan je dat zelf?

- Hoe hou je ze goed schoon? Ik hoor soms dat dreads lkunnen stinken, en dat wil ik dus echt niet!

- ik zwem veel (warm land), mogen dreads zomaar nat worden, en duurt het dan niet dagen voor ze goed droog zijn? Krijg je dan geen schimmel e.d.? (zeker hier in de tropen!)

- Als je ze zat bent, moet je dan je haar kortknippen, of kun je ze er op de een of andere manier uit halen?

Nou ja, dat wil ik dus eerst graag even weten voor ik er aan begin!
Alle reacties Link kopieren
Heb je al gegoogled heel veel info over te vinden!

Veel vrienden van mij hebben echte dreads, en die zien er wel verzorgd uit, die laten het bijwerken wanneer het tijd is en wanneer die tijd is merk je vanzelf (aldus hun).

Als je ze zat bent kan je ze nog wel uitvlechten maar dat is een zeer pijnlijk en lang klusje. Je kan ze gewoon schoonhouden met shampoo wel speciale shampoo die je kan krijgen in speciaal zaken.

Dreads mogen voor zover ik weet gewoon nat worden.
Ik kan wel veel info vinden, maar ik ben vooral op zoek naar echte ervaringen van mensen hier (en een schop onder mijn kont om t nu echt te laten doen!)
Ik heb een aantal jaar dreads gehad, zoals jij droomde ik er al jaren van en op een dag heb ik het gewoon gedaan! Het was duur (400 euro) en het deed zeer (8 uur lang 3 meiden die aan je haar trekken) maar ik vond het geweldig en was er super blij mee. Na een jaar of twee heb ik ze eruit gehaald omdat ik het onderhoud te veel vond. Vergis je niet, dreads vragen meer onderhoud dan gewoon haar! Ik deed elke dag 'rubben' ,dat wil zeggen elke dread (ik had er 78) ronddraaien op je hoofdhuid om de losse haren erbij te klitten, elke week nieuwe stiekjes (bovenaan) en eens per twee weken ging ik met een andere dreadie alle losse haren terughaken. Tel daarbij op dat als je je dreads wast je zeker 24 uur een nat hoofd hebt, als je een keer luizen krijgt (ben juf, dus loop veel risico) je petroleum ofzo op je hoofd moet smeren en daarna al die dode beesten uit je haar moet spoelen plus dat de beeldvorming rond dreads niet positief is ... was voor mij de reden om ze eruit te halen. Maar ze zijn prachtig en ik heb me er erg mooi mee gevoeld!
quote:sharra schreef op 25 oktober 2009 @ 15:48:

Hoi,

Ik vind dreads al jaren geweldig, maar ik durf niet!

Kan iemand die ervaring heeft met dreads me misschien een paar dingen vertellen/uitleggen?

- Ik weet dat ze af en toe bijgewerkt moeten worden: hoe vaak moet dat, en kan je dat zelf?

dagelijks zelf bijdraaien en zorgen dat ze niet aan elkaar klitten, dat kan gewoon terwijl je tv kijkt ofzo. Af en toe bij laten werken door de kapper, ligt eraan hoe snel je haar groeit en hoe goed je ze bijhoudt

- Hoe hou je ze goed schoon? Ik hoor soms dat dreads lkunnen stinken, en dat wil ik dus echt niet!

wassen, ik gebruikte ook een spulletje dat je erop kon spuiten zodat ze niet nat hoefden, soort shampoo-zonder-wassen. Mijne stonken echt niet

- ik zwem veel (warm land), mogen dreads zomaar nat worden, en duurt het dan niet dagen voor ze goed droog zijn? Krijg je dan geen schimmel e.d.? (zeker hier in de tropen!)

badmuts! Als ze nat zijn duurt het eeuwen tot ze weer droog zijn

- Als je ze zat bent, moet je dan je haar kortknippen, of kun je ze er op de een of andere manier uit halen?

mijne kregen we er niet meer uitgekamd. Ik heb ze toen eerst een tijdje uit laten groeien, dan af laten knippen en het laatste stukje uitgekamd. Daarna had ik dus erg kort haar

Nou ja, dat wil ik dus eerst graag even weten voor ik er aan begin!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ohja! Uitkammen heb ik dus wel gedaan. Met een vork! Heeft 4 dagen gekost en een hoop gevolk, ik had twee edahtassen vol haar toen ik klaar was maar wel nog haar tot over mijn schouders.
Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga eens even uitvogelen waar ik ze hier kan laten zetten:)

(en nu slapen...het is al laat hier)
Bijhouden;

Ik waste mijn dreads geregeld, en 'rolde' ze daarna gelijk. Dan gaat het meeste water er ook meteen uit. De overige haartjes wegwerken deed ik ongeveer eens per maand.

Schoonhouden;

Geregeld wassen dus! Het kan wel zijn dat je ze de eerste periode nadat je ze hebt laten zetten, nog niet mag wassen (want het moet eerst goed gaan klitten).

Dreads > Normaal haar;

Ik had mijn dreads een stukje afgeknipt, en ben ze daarna gaan uitkammen met zo'n afrokam (lange pen aan de onderkant). Heeft me ongeveer 4 dagen gekost. Daarna even mijn haar bij laten knippen en het zag er beter en gezonder uit dan VOOR ik dreads nam. (dat haar is immers ook constant beschermd geweest tegen regen & vuil, doordat die andere dreadharen eroverheen zaten. Ik kon mijn eigen ogen niet geloven toen het er zo goed uit zag!)

En verder; heel veel plezier

(Ik zou me overigens niet teveel aantrekken van de beeldvorming rondom dreads! Als jij je dreads gewoon goed verzorgt doorbreek je die beeldvorming misschien ook nog wel! Ik voelde me altijd erg mooi en vrouwelijk met dreads hahaha)
ik heb 4 jr dreads gehad met eigen haar. Liet ze in het begin elke maand bijhaken maar los van dat dat 4 uur marteling betekende was het niet te betalen. Heb ze altijd gewassen met teatree shampoo met mint tegen de jeuk. Kun je kopen bij De tuinen. Ik heb ze er bij de kapper uit laten halen, duurde ong. 6u en veel pijn maar ik had zowaar nog een beetje haar over, wel erg weinig en kort. Ik vond het heerlijk om na zo'n tijd weer op mijn rug te slapen en mijn haar goed te wassen. Succes gr suuz
Heb twee keer dreads gehad. De eerste keer heeft een kennis het gezet, en dat kon ik er na een aantal maanden weer uitkammen. De tweede keer bij de kapper laten zetten, met permanent. Daar was niks van over en heb ik er uit laten knippen (eerst laten groeien).

Dat draaien deed ik dacht ik niet. Ik mocht het de eerste maand niet wassen en ik moest het iedere week invetten met één of andere wax, en dan draaide ik het ook. Ik zit altijd heel veel met mijn handen in mijn haar, en vond het vooral vies dat ik altijd enorm vette handen had. Ik lees hier boven niet dat iemand ze invette.

Bijwerken deed ik één keer in de 6-8 weken, maar dat was best een duur geintje.
@tinkeldel, ik vette ze ook in met een wax en een soort olie. Daar komt echter wel die grijze pluis van die tussen je (mijn) dreads zat.
5 jaar dreads gehad en mis ze soms nog steeds

ik waste mijn haar net zo vaak als nromaal, dus nat worden is zeker geen probleem en stinken deden ze zéker niet..........

laat ze aub niet voor 400 zetten bij een kinky kapper ofzo (afzetters!!!), zonde van je geld. Vraag gewoon eens wat rond, via via zal je vast wel iemand tegenkomen die ze voor een paar tientjes bij je wil zetten.

Ik werkte ze zelf bij met een haaknaald. Ook hiervoor geldt, laat je niet afzetten door een dure kapper. Ik deed het altijd zelf of vroeg een vriendin te helpen en kreeg vaak van andere mensen de vraag hoe ik ze zo mooi hield, die lieten het dan bij een kapper doen, wat hartstikke duur is.

Oja en ik heb toen ik ze zat was een heel deel eruit gekamt. DSat was wel een ware hel. Daarna nog een heel stuk van mn haar afgeknipt, maar het hoefde daardoor niet helemaal kort.

Ik heb er nooit spijt van gehad! Ik wilde het ook al heel lang en ik ben blij dat ik ze een tijd heb gehad. Gewoon doen dus!
Ik heb het een jaar of 5, 6 (echt? ) gehad maar dan niet op de officiele manier laten zetten.

Ik had gewone vlechtjes laten zetten, vervolgens die vlechtjes een jaar of zo bijgehouden door zelf uit te halen en weer in te vlechten, en op den duur gewoon laten zitten en wat daarachter zat ging klitten als dreads. Die vlechtjes heb ik vervolgens eruit gekamd of zo.

Het werden dus vrij dikke dreads waar ik niks anders mee deed dan uit elkaar proberen te houden en wassen. Helaas geen andere optie dan in een staart te dragen, want los was stom en onverzorgd. Ik vond het wel mooi, zo'n dikke staart, met de haren teruggeslagen.

Toen ik de jeuk niet meer kon uitstaan heb ik ze eruit geknipt en verder uitgekamd. Bleef best nog wel haar van over.
Ik heb nooit echte dreads gehad maar van die neppers. Bij een toko van dat nephaar gekocht en door een vriendin heel strak op de huid in laten vlechten en de rest gedread. Een deel van mijn haar werd dus mee gedread maar had vrij kort haar dus dat was niet al te veel. Het ziet er op de hoofdhuid niet echt mooi uit maar ik droeg toen zo'n band om mn hoofd dus dat zag je verder niet. Wellicht een idee voor als je blijft twijfelen...kan je in elk geval zien hoe het je staat!
Ik heb nu ruim 5 jaar mijn dreads. Na mijn nepperds om te kijken of het wel echt leuk was was het begin al half dread. Een vriendin heeft ze in 2 (!) uur gezet. Toen was het pluizig en heb ik dagen (spierpijn) zitten rollen en waxen. Na een half jaar nooit meer gewaxt.

Een hele lieve vriendin neemt elke 2 maanden de tijd om het bij te werken, duurt zo'n 4 uur met verven erbij (heb ze al vanaf het begin behoorlijk rood). Dan was ik ze dus gelijk. Of eerder als ze muf ruiken, maar dat gebeurt niet zo snel eigenlijk.

Zwemmen doe ik alleen in de zomer in buitenbaden want chloor is echt ellende, daar ging het bij mij van stinken....

Uitkammen weet ik niet, dat zit niet in de planning bij mij namelijk, maar het een beetje uit laten groeien en dan kammen hoeft het niet allemaal eraf, alleen veel geduld hebben.

Ik twijfelde ook heel lang, maar ik ben nog steeds elke dag blij met mijn dreads, al bijna tot m'n billen en zal ze er voorlopog niet afhalen....
I can do anything i want, and so can you....
TO ik hoop dat je een tintje hebt, dreads vind ik zelf alleen mooi bij gekleurde mensen. Bij blanke mensen met glad haar gaat het er ook vaak erg onverzorgd uitzien. Denk ook dat je als je dreads neemt moet voorbereid zijn op vooroordelen. Tis namelijk geen standaardkapsel.
Vind ik niet Barbie, ik vind het bij blanken of andere niet-negers ook vaak mooi (ligt eraan of het goed verzorgd is of niet), het enige wat ik er niet uit vind zien is alleen je eigen haar vlechten als blanke, dan krijg je van die kale plekken.
quote:Margaretha2 schreef op 26 oktober 2009 @ 12:15:

Vind ik niet Barbie, ik vind het bij blanken of andere niet-negers ook vaak mooi (ligt eraan of het goed verzorgd is of niet), het enige wat ik er niet uit vind zien is alleen je eigen haar vlechten als blanke, dan krijg je van die kale plekken.Als je glad haar hebt dan zakt het sneller uit en gaat eerder pluizen. Dreads zijn voornamelijk geschikt voor kroes of krullend haar, dan blijft het ook beter zitten 'vind ik'
ik krijg weer helemaal zin om dreads te nemen!!
ik heb ze maar heel even gehad, denk nog geen half jaar, ik miste het met mijn hand door mn haar gaan.

En ik vond het erg veel gedoe.

Daarna met een rattenkopje gelopen, uithalen had ik het geduld niet voor.

Ik was naar de Hairpolice in de Kerkstraat (A'dam) gegaan, daar moest ik dan eerst een 'dread perm' volgens hun, daar had ik geen zin in dus heb ik het zelf gedaan, geen aanrader, echt mooie dreadjes waren het niet, droeg het ook nooit los maar altijd in n staartje.

Ben wel blij het ooit gedaan te hebben, ik blijf het een supergave look vinden.
vooroordelen niets van gemerkt, wel de onderlinge blik van verstandhouding als je n mede-dreadhead tegen komt
bedankt allemaal!

Ik ga t gewoon doen (vooral de verhalen over dat uitkammen echt wel kan, als je maar graag genoeg wilt zijn bemoedigend )

Nu nog een plek in Singapore vinden waar ik dat voor niet al te veel geld kan laten doen. En anders wacht ik tot we met vakantie in Thailand zijn, laat ik het daar doen.

ik vind het wel een beetje spannend wat mensen hier ervan gaan zeggen, maar als ik t nu niet doe, doe ik t nooit meer!
ik denk er een beetje hetzelfde over: als ik het nu niet doe, doe ik het nooit meer! Ik vind mezelf over een paar jaar te oud ervoor (stomme gedachte want voor andere mensen vind ik elke leeftijd geoorloofd)
terror als ze lekker strak zitten werkt t als n face lift :-D
Ik wil eigenlijk ook al jaren dreads. Heb supervaak ''echtlijkende'' nepdreads gehad, en vond het zo fijn en ook leuk staan. Maar ik verf mijn haren al jaren zwart en ben niet van plan daar snel mee te stoppen, dat is eigenlijk zo'n beetje het enige wat me nog tegenhoudt....ben bang dat het verven dan niet meer lukt, of niet mooi wordt....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven