Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Katjespatatjes schreef:
20-01-2020 14:26


Dank voor de tips! Hoe houden jullie je 2020 goals bij? Ben zelf van de lijstjes.


Wat voor lijstje wil je bijhouden over kleding die je niet koopt? Iedere maand scoren 'goal weer gehaald, weer niets gekocht'?
Alle reacties Link kopieren
Hihi, lastig om een lijstje te maken van dingen die je niet gaat doen.
Zelf heb ik nu wel een spaarbedrag dat ik per maand spaar ipv uitgeef aan kleding.
Dus positief geformuleerd spaar ik nu x bedrag per maand/ in het jaar 2020.
Ik sta nog steeds op het punt te bezwijken voor een paar laarsjes. Ik heb weinig tot geen nette laarsjes voor het werk waar ik echt op kan lopen. Nog wel een aantal met te hoge hakken om de dag comfortabel door tekomen maar ik grijp nu vaak naar 2 paar lage die allebei hun mooiste tijd gehad hebben. Ik weet wel dat ik excuses zoek voor mezelf hoor.

En ik heb mijn huis verander tic weer opgepakt. Ik heb vorig jaar veel dingen verkocht via marktplaats en andere dingen teruggekocht via marktplaats of ikea en zo veel veranderd in huis zonder dat het veel geld heeft gekost.

Het idee van tevreden zijn met wat ik heb is nog niet helemaal ingezonken.

Had in december een paar financiële tegenvallers (reparatiekosten) en er komt nog meer aan van zulks dus dat wat ik niet uitgeef nu kan ik ook niet opsparen voor een groter doel ophet moment. Is gewoon het vullen van het financiële gat.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
20-01-2020 15:34
Wat voor lijstje wil je bijhouden over kleding die je niet koopt? Iedere maand scoren 'goal weer gehaald, weer niets gekocht'?
Dit topic gaat inderdaad over kleding, maar mijn persoonlijke goals zijn niet gelimiteerd tot alleen kleding. Zo wil ik ook minder uitgeven aan geurkaarsen (gek op), schoenen, sieraden, parfums, woonspulletjes en zelfs minder uit eten gaan staat op mijn lijst ;-) vroeg me inderdaad af hoe anderen deze goals bijhouden. Ik streep inderdaad de dingen af per maand, to keep track zeg maar haha.
Alle reacties Link kopieren
Katjespatatjes schreef:
20-01-2020 19:33
Dit topic gaat inderdaad over kleding, maar mijn persoonlijke goals zijn niet gelimiteerd tot alleen kleding. Zo wil ik ook minder uitgeven aan geurkaarsen (gek op), schoenen, sieraden, parfums, woonspulletjes en zelfs minder uit eten gaan staat op mijn lijst ;-) vroeg me inderdaad af hoe anderen deze goals bijhouden. Ik streep inderdaad de dingen af per maand, to keep track zeg maar haha.
Ik wil, behalve kleding, ook geen andere onnodige uitgaven doen.
Geen frutsels voor in huis, hooguit een bosje tulpen op zijn tijd. Ook voor horeca heb ik een max. bedrag per maand dit jaar.
Voor mij geldt ook wel dat ik noodgedwongen bezuinig omdat ik hoge zorgkosten heb. Mijn spaargeld heb ik afgelopen jaar voor de helft verkwist dus er is aanwas nodig.
Door automatisch mijn geld over te maken naar vaste spaarpotjes en met budgetten te werken, blijf ik ‘on track’.
Ik heb de balen van wat gedoe op mijn werk. Ik merk dat ik daardoor direct de neiging krijg om mijzelf te willen opvrolijken met wat nieuws. Raar, want ik ben niet eens in de stemming om veel aandacht aan mijn kleding te besteden. Ik mag van mezelf ook geen andere onnodige dingen meer kopen, deze maand, en ik merk echt dat dat als een handicap voelt. Terwijl ik echt helemaal niks nodig heb. Kopen om het kopen, dus. Om mezelf af te leiden.

Hebben jullie dat ook? En wat doe je om dat te doorbreken? Ik heb ook nergens anders zin in, behalve een beetje internetten naar nieuwe schoenen of huis-prulletjes.
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
20-01-2020 19:53
Ik wil, behalve kleding, ook geen andere onnodige uitgaven doen.
Geen frutsels voor in huis, hooguit een bosje tulpen op zijn tijd. Ook voor horeca heb ik een max. bedrag per maand dit jaar.
Voor mij geldt ook wel dat ik noodgedwongen bezuinig omdat ik hoge zorgkosten heb. Mijn spaargeld heb ik afgelopen jaar voor de helft verkwist dus er is aanwas nodig.
Door automatisch mijn geld over te maken naar vaste spaarpotjes en met budgetten te werken, blijf ik ‘on track’.
Je bent goed bezig! Automatisch sparen is heerlijk, want je hebt er geen erg in en toch vul je je spaarrekening lekker aan. Bosje bloemen moet kunnen ja. Het moet geen straf zijn en het moet wel leuk blijven. Zag laatst bij een winkeltje droogbloemen liggen. Zo mooi en gaan lang mee dacht ik zo, maar ja waar moet ik het plaatsen in huis denk ik dan haha!
anoniem_394881 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 20:46
Reden: Spelfoutje
0.11% gewijzigd
Katjespatatjes schreef:
20-01-2020 19:33
Dit topic gaat inderdaad over kleding, maar mijn persoonlijke goals zijn niet gelimiteerd tot alleen kleding. Zo wil ik ook minder uitgeven aan geurkaarsen (gek op), schoenen, sieraden, parfums, woonspulletjes en zelfs minder uit eten gaan staat op mijn lijst ;-) vroeg me inderdaad af hoe anderen deze goals bijhouden. Ik streep inderdaad de dingen af per maand, to keep track zeg maar haha.
Ik geef je een hand.
Dat is prima en goed van jullie, meerdere goals, maar met die goals ben je dan wellicht meer op z'n plek in het Low/No Buy topic. Al begrijp ik nog steeds niet zo goed wat voor goals je dan afstreept als je al die dingen niet koopt.
Alle reacties Link kopieren
spuit-elf schreef:
20-01-2020 20:19
Ik heb de balen van wat gedoe op mijn werk. Ik merk dat ik daardoor direct de neiging krijg om mijzelf te willen opvrolijken met wat nieuws. Raar, want ik ben niet eens in de stemming om veel aandacht aan mijn kleding te besteden. Ik mag van mezelf ook geen andere onnodige dingen meer kopen, deze maand, en ik merk echt dat dat als een handicap voelt. Terwijl ik echt helemaal niks nodig heb. Kopen om het kopen, dus. Om mezelf af te leiden.

Hebben jullie dat ook? En wat doe je om dat te doorbreken? Ik heb ook nergens anders zin in, behalve een beetje internetten naar nieuwe schoenen of huis-prulletjes.

Herkenbaar gedrag! Kopen om een naar gevoel te verdrijven. Bewustwording van dit mechanisme is al de eerste stap naar verandering. Ipv kopen zul je iets anders kunnen doen: iets dat jou ook een goed gevoel geeft. Bij mij is dat met de hond wandelen, opruimen, puzzelen, lezen, een lekker recept koken of iets bakken. Dingen die mij afleiding bieden. Ook (bewust) het rotte gevoel er gewoon laten zijn, helpt mij ook. Het gaat ook wel weer over, ook zonder kopen. Alleen zo doorbreek je volgens mij dat automatische gedrag van troostkopen.
Makkelijk? Nee, totaal niet maar wel de moeite waard om elke dag weer toe te passen als je iets wilt veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
20-01-2020 21:32
Dat is prima en goed van jullie, meerdere goals, maar met die goals ben je dan wellicht meer op z'n plek in het Low/No Buy topic. Al begrijp ik nog steeds niet zo goed wat voor goals je dan afstreept als je al die dingen niet koopt.
Afstrepen is misschien niet het juiste woord. Turven is het meer. Ik wil daarmee beter in kaart krijgen wat ik wel/niet nodig heb. Controle dingetje.

Wat is jouw persoonlijke doel dan om minder kleding te kopen? Ik wil bewustere keuzes maken, gaan voor kwaliteit ipv kwantiteit en hoe meer kleding.. hoe meer keuze stress er bij mij optreedt. En dank, zal ook in dat andere topic kijken.
Alle reacties Link kopieren
spuit-elf schreef:
20-01-2020 20:19
Ik heb de balen van wat gedoe op mijn werk. Ik merk dat ik daardoor direct de neiging krijg om mijzelf te willen opvrolijken met wat nieuws. Raar, want ik ben niet eens in de stemming om veel aandacht aan mijn kleding te besteden. Ik mag van mezelf ook geen andere onnodige dingen meer kopen, deze maand, en ik merk echt dat dat als een handicap voelt. Terwijl ik echt helemaal niks nodig heb. Kopen om het kopen, dus. Om mezelf af te leiden.

Hebben jullie dat ook? En wat doe je om dat te doorbreken? Ik heb ook nergens anders zin in, behalve een beetje internetten naar nieuwe schoenen of huis-prulletjes.
Heel herkenbaar. Kijk naar wat voor behoefte er eigenlijk achter zit. Verwen jezelf met bijvoorbeeld een warm bad. Een kopje thee waar je even lekker de tijd voor neemt. Even tutten in de badkamer met een gezichtsmasker, net wat jou blij maakt. Misschien liever een fijne wandeling, of een film kijken. Dan ervaar je misschien toch dat troost gevoel.

Oh. Edit. Oranjetulpje was me voor met hetzelfde advies.
jufjoke wijzigde dit bericht op 20-01-2020 22:26
Reden: Niet ver genoeg doorgelezen
2.73% gewijzigd
Katjespatatjes schreef:
20-01-2020 22:16

Wat is jouw persoonlijke doel dan om minder kleding te kopen? Ik wil bewustere keuzes maken, gaan voor kwaliteit ipv kwantiteit en hoe meer kleding.. hoe meer keuze stress er bij mij optreedt. En dank, zal ook in dat andere topic kijken.


Ik vind dat ik genoeg kleding heb. Ik heb in december (en in januari ook nog) kleding in mijn kast gevonden die ik een paar maanden geleden gekocht had en die ik alweer compleet vergeten was. Ik wil niet meedoen met de massaconsumptie. Ik heb de afgelopen vier jaar per jaar ongeveer 1000 euro aan kleding uitgegeven, en de 2 jaar daarvoor minder dan 500 euro per jaar. Ik vind dat ik eens per vijf jaar makkelijk een jaar minder of geen kleding zou moeten kunnen kopen als ik de andere jaren 1000 euro per jaar uitgeef. Ik vind dat we (als maatschappij) de wereld teveel belasten met 'de mode'.

Ik wil mijn kast uitdunnen en als ik straks (tweede helft van dit jaar of volgend jaar) wel weer kleding ga kopen wil ik dat heel bewust doen. Niet meer kopen in de uitverkoop omdat ik het voor dat geld niet kan laten liggen (want ik de praktijk bleek ik dat soort kleding toch niet te dragen). Ik wil niet meer een kledingstuk kopen met de gedachte dat ik het vast wel met iets van thuis kan combineren (wat dan toch lastig was, en dan droeg ik het niet of moest ik op zoek naar iets erbij wat dan vaak heel lastig was).


Wat is voor jou 'minder kleding'? Wanneer is deze challenge voor jou geslaagd? Voor mij is het geslaagd als ik minstens 6 maanden geen kleding koop. En hopelijk kan ik het daarna verlengen naar misschien wel een jaar.
anoniem_385856 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 22:31
7.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
20-01-2020 21:15
Ik geef je een hand.
Ik ook. Het topic gaat over kleding, en ik probeer het ook ontopic te houden. Maar naast geen kleding kopen, geldt het voor mij ook voor schoenen, make up en huidverzorging. Die laatste heb ik iets andere regels voor, maar toch.
De reden is dat dat allemaal gebieden zijn waar ik makkelijk teveel aan uitgeef. Geen kleding? Oké, koop ik wel schoenen. Dat werk. Dat wil ik voorkomen. Ik denk niet dat ik nu op andere gebieden extra ga uitgeven. Ik ben er in ieder geval alert op.
Voor mij vallen schoenen onder kleding trouwens. Maar panty's en sokken dan weer niet.
Alle reacties Link kopieren
@spuit-elf

Herkenbaar! Dat retail therapy gevoel is sterker als het wat minder gaat. Toch afvragen of je het wel echt nodig hebt voordat je het koopt.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren zag ik toevallig een mooie aanbieding van dekbedovertrekken: 1+1 gratis. Ik werd al weer helemaal wild want eigenlijk wil ik wel nieuwe. Het adrenaline gierde me al door de aderen toen ik dacht: 'waar ben ik mee bezig?' Ik heb nog zeker 4 dekbedovertrekken. Okay, ze zijn niet allemaal even mooi meer want mijn kat slaapt op bed en haar nageltjes blijven nog wel eens haken. Maar dat gaat ook met de nieuwe gebeuren.

Dat constant consumeren is gewoon waanzin. En waarom? Omdat het kan. Niet omdat ik het nodig heb. Ik heb mijn winkelmand weer leeg gekieperd en die 100 euro staat nog op mijn rekening.

Ik walg er dan gewoon een beetje van. Ik wil niet zo materialistisch zijn.
Alle reacties Link kopieren
@Marana
Hartstikke mooi dat je je bewust bent van hoeveel geld je uitgaf aan kleding. Ik merk dat het mij helpt om 2x per jaar mijn kast door te struinen. Het is inderdaad een aanrader, dus zou je daarmee kunnen beginnen. Ik vind altijd wel iets wat ik al een jaar niet heb gedragen. Dan bedenk ik wat ik ermee wil. Meestal betekent het gewoon dat het in een zak gaat die ik daarna doneer of aan mijn moeder geef.
Denk dat meer mensen aan de massaconsumptie willen ontsnappen. Blijft lastig omdat we continu blootgesteld worden aan koop dit en koop dat. In ieder geval goed bezig jij! Mijn doelen komen overeen met de jouwe en wil meer spaargeld hihi :biggrin:

Minder kleding is voor mij alleen kopen om iets te vervangen als het versleten is en niet omdat ik het gewoon wil hebben. Denk ook aan 6 maanden. Laagdrempelig proberen. Wil ook afvallen deze 6 maanden en misschien kan ik dan een leuk zomerjurkje en bikini kopen. Daar heb ik er niet zo veel van.

We gaan ervoor mensen. Leuk dat het niet alleen bij kleding blijft, ook al is dat voor een ander topic haha!
oranjetulpen schreef:
20-01-2020 19:53
Ik wil, behalve kleding, ook geen andere onnodige uitgaven doen.
Geen frutsels voor in huis, hooguit een bosje tulpen op zijn tijd. Ook voor horeca heb ik een max. bedrag per maand dit jaar.
Voor mij geldt ook wel dat ik noodgedwongen bezuinig omdat ik hoge zorgkosten heb. Mijn spaargeld heb ik afgelopen jaar voor de helft verkwist dus er is aanwas nodig.
Door automatisch mijn geld over te maken naar vaste spaarpotjes en met budgetten te werken, blijf ik ‘on track’.

Voor mij precies dit verhaal.
Ik heb dan niet de helft van m'n spaargeld verbruikt, maar wel hogere ziektekosten, wat meubels moeten vervangen wegens versleten. Ook ik doe het op jouw manier (potjes, budgetten, beperking horeca).
Lady_Day schreef:
20-01-2020 22:37
Gisteren zag ik toevallig een mooie aanbieding van dekbedovertrekken: 1+1 gratis. Ik werd al weer helemaal wild want eigenlijk wil ik wel nieuwe. Het adrenaline gierde me al door de aderen toen ik dacht: 'waar ben ik mee bezig?' Ik heb nog zeker 4 dekbedovertrekken. Okay, ze zijn niet allemaal even mooi meer want mijn kat slaapt op bed en haar nageltjes blijven nog wel eens haken. Maar dat gaat ook met de nieuwe gebeuren.

Dat constant consumeren is gewoon waanzin. En waarom? Omdat het kan. Niet omdat ik het nodig heb. Ik heb mijn winkelmand weer leeg gekieperd en die 100 euro staat nog op mijn rekening.

Ik walg er dan gewoon een beetje van. Ik wil niet zo materialistisch zijn.

Dat lijkt me best lastig. Ik heb geen last van koopdrang, maar wel van een soort gevoel van onrust dat ik in allerlei omstandigheden misschien passende kleding tekort kom. In de praktijk blijkt dat altijd nogal mee te vallen dus vandaar mijn voornemen voor deze zomer.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal no buy gaat me niet lukken, want heb echt wel een goede winterjas nodig straks ivm slijtage. Ook wil ik nog een paar hoge sneakers voor mijn skinny jeans.

Verder ben ik niets nodig als ik heel eerlijk ben. Zelfs sokken en Bh's liggen nog op voorraad met kaartjes er aan in de kast.

Vorig jaar is er 350 euro uitgegeven aan kleding (ik hou alles bij). Klinkt misschien als niet zo veel maar ik ben echt goed in koopjes scoren en koop veel 2e hands, zoals een vest van Essentiel Antwerp met kaartje er nog aan voor 8 euro of een skinny jeans voor 2 euro ook nog met kaartje bijv. Dat is eigenlijk best nog een hele berg uiteindelijk. Maar helemaal niets kopen gaat me niet lukken. Dan ga ik in 2021 helemaal ontsporen en kies daarom eerder voor mate.

Ik heb me voorgenomen om het budget dit jaar wederom naar beneden te stellen naar 250 euro ipv een complete no buy. Ook met het oog op een winterjas en een paar sneakers. Hetgeen wat ik er eventueel naast zou kopen zou dan vooral 2e hands zijn.

Een No Buy is tot koningsdag voor mij prima vol te houden. Maar ik lieg tegen mezelf als ik zou zeggen dat ik op Koningsdag helemaal niets zou kopen. Daarom ga ik ook niet zeggen dat ik 3 maanden aan no buy doe want dat is peanuts voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren
1 x is genoeg
broodtrommel wijzigde dit bericht op 22-01-2020 11:06
98.23% gewijzigd
Troostkopen (of retail therapy) is inderdaad de goeie omschrijving. Het woord alleen al zorgt dat ik besef wat een onzin het is, om dan naar nieuwe schoenen of een mooie badmat te gaan zitten googelen! En waarschijnlijk leidt het ook nog tot miskopen, omdat ik dan dingen wil gaan kopen die ik eigenlijk niet echt wil hebben, gewoon omdat ik “nu!” iets wil kopen.


Goed om dat te beseffen! Ik ga me nu afmelden voor alle nieuwsbrieven die ik steeds krijg.
Gekopbloemen schreef:
19-01-2020 19:45
Dat zeg jij heel goed, hard werken.
Man man wat valt dat tegen.
Ik ben nu voor 90 procent gestopt met suiker.
Eigenlijk pas twee weken geleden begonnen en het gaat niet snel.
Ik ben een paar jaar geleden 22 kilo afgevallen en vooralsnog lukt het me die kilo's er af te houden, met wat gejojo binnen een bepaalde marge. Als mensen me vragen wat mijn geheim is om af te vallen en het er af te houden vertel ik ze dat ik een boek ga schrijven over mijn methode: MEMB. Wordt een dun boekje hoor, de oplossing voor mij was namelijk Minder Eten, Meer Bewegen. Je kan hopen op een wonderdieet waarbij je veel lekkere dingen mag eten en toch afvalt, op sportattributen waarbij je met maar 5 minuten per dag een platte buik en stevige billen krijgt, in the privacy and comfort of your own home... Maar ik merk het meteen, als ik minder ga bewegen (de auto naar werk neem i.p.v. de fiets, niet kan sporten door een blessure), of gewoon teveel naar binnen prop, dan komen de kilo's er razendsnel weer aan. Ik kan het meestal beperken tot +2, dan geef ik mezelf een schop onder de kont, maar liever was ik -2, dus er is nog wat hard werk te verrichten.
maylina schreef:
21-01-2020 18:58
Ik ben een paar jaar geleden 22 kilo afgevallen en vooralsnog lukt het me die kilo's er af te houden, met wat gejojo binnen een bepaalde marge. Als mensen me vragen wat mijn geheim is om af te vallen en het er af te houden vertel ik ze dat ik een boek ga schrijven over mijn methode: MEMB. Wordt een dun boekje hoor, de oplossing voor mij was namelijk Minder Eten, Meer Bewegen. Je kan hopen op een wonderdieet waarbij je veel lekkere dingen mag eten en toch afvalt, op sportattributen waarbij je met maar 5 minuten per dag een platte buik en stevige billen krijgt, in the privacy and comfort of your own home... Maar ik merk het meteen, als ik minder ga bewegen (de auto naar werk neem i.p.v. de fiets, niet kan sporten door een blessure), of gewoon teveel naar binnen prop, dan komen de kilo's er razendsnel weer aan. Ik kan het meestal beperken tot +2, dan geef ik mezelf een schop onder de kont, maar liever was ik -2, dus er is nog wat hard werk te verrichten.
Heel knap van je ! Ik ben in ieder geval gestopt met snoepen en eet minder.
En bewegen moet ik echt, echt gaan doen.
Daar is veel winst te behalen denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven