Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
spuit-elf schreef:
18-01-2020 18:00
Hoe vaak vinden jullie trouwens dat je een kledingstuk kan dragen? Een simpele spijkerbroek of effen shirt draag ik rustig twee keer per week, maar van een opvallende jurk ben ik bang dat het gaat opvallen.
Ik draag heel veel dezelfde kledingstukken. Ik kan uit de voeten met een capsule van 15 stukken. Alles combineert met elkaar want ik draag voornamelijk uni kleding in dezelfde minimalistische stijl. Als iemand er op let dan zal diegene denken dat ik bijna altijd hetzelfde aanheb. Ik heb 2 dezelfde spijkerbroeken die ik vaak draag.
Mag ik ook meedoen?
Ik wil graag proberen dit jaar geen zomerkleding te kopen. ook geen schoenen. Of moet het echt heel het jaar zijn?
Beha's en slips wil ik buiten beschouwing laten.
Het is voor mij ook echt nodig om eens alles te dragen wat ik heb.
Ik lees net iemand die spijkerbroeken 2x per week dragen veel vindt?
Ik draag ze echt dagelijks. Ik heb meerdere broeken van hetzelfde merk en model.
In de zomer draag ik graag 7/8 broeken in lichte tinten.

Vorige zomer heb ik best veel schoenen gekocht. Grijze flatjes, groene espadrilles, verschillende leren zwarte slippers. Ik kan echt vooruit (hoop ik)
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
18-01-2020 19:07
Mag ik ook meedoen?
Ik wil graag proberen dit jaar geen zomerkleding te kopen. ook geen schoenen. Of moet het echt heel het jaar zijn?
Beha's en slips wil ik buiten beschouwing laten.
Het is voor mij ook echt nodig om eens alles te dragen wat ik heb.
Ik lees net iemand die spijkerbroeken 2x per week dragen veel vindt?
Ik draag ze echt dagelijks. Ik heb meerdere broeken van hetzelfde merk en model.
In de zomer draag ik graag 7/8 broeken in lichte tinten.

Vorige zomer heb ik best veel schoenen gekocht. Grijze flatjes, groene espadrilles, verschillende leren zwarte slippers. Ik kan echt vooruit (hoop ik)
Welkom, Herfst appeltaart! Natuurlijk hoeft het geen heel jaar te zijn. Jouw regels. Altijd goed.
Beha's en slips beschouw ik zelf ook niet eens echt als kleding. Dat is het natuurlijk wel, maar heeft echt een andere functie. Ik koop het sowieso niet vaak, maar als ik daarvan iets nieuws nodig heb, koop ik het wel. Dat is meer functioneel en roept bij mij geen koopdrang op.

(Lingerie bedoel ik nu niet, maar ondergoed. Dat is voor mij echt iets anders. )
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
18-01-2020 18:47
Ik draag heel veel dezelfde kledingstukken. Ik kan uit de voeten met een capsule van 15 stukken. Alles combineert met elkaar want ik draag voornamelijk uni kleding in dezelfde minimalistische stijl. Als iemand er op let dan zal diegene denken dat ik bijna altijd hetzelfde aanheb. Ik heb 2 dezelfde spijkerbroeken die ik vaak draag.
Ah, ziehier, iets wat we níet gemeen hebben: ik draag graag kleur en ben dol op prints. Net voor morgen een mintgroene blouse met koikarper print klaargelegd. Dat klinkt hysterischer dan het is trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
18-01-2020 19:22
Ah, ziehier, iets wat we níet gemeen hebben: ik draag graag kleur en ben dol op prints. Net voor morgen een mintgroene blouse met koikarper print klaargelegd. Dat klinkt hysterischer dan het is trouwens.
Klinkt leuk, die blouse! Mijn beste vriendin draagt ook heel veel kleur en ook prints. Ook meerdere prints tegelijk zonder dat het een circus wordt. Ik vind het geweldig maar het past gewoon niet bij mij. Het enige waar ik nog wel eens wild mee kan doen zijn schoenen en dan vooral sneakers.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
18-01-2020 19:07
Mag ik ook meedoen?
Ik wil graag proberen dit jaar geen zomerkleding te kopen. ook geen schoenen. Of moet het echt heel het jaar zijn?
Beha's en slips wil ik buiten beschouwing laten.
Het is voor mij ook echt nodig om eens alles te dragen wat ik heb.
Ik lees net iemand die spijkerbroeken 2x per week dragen veel vindt?
Ik draag ze echt dagelijks. Ik heb meerdere broeken van hetzelfde merk en model.
In de zomer draag ik graag 7/8 broeken in lichte tinten.

Vorige zomer heb ik best veel schoenen gekocht. Grijze flatjes, groene espadrilles, verschillende leren zwarte slippers. Ik kan echt vooruit (hoop ik)
Welkom, Herfst!

Je kunt het zo invullen als je wilt. Ik schrijf hier mee maar ik ga eerst voor 3 maanden.

Ondergoed en sokken vallen bij mij niet onder de no-buy. Voor mij zijn dit functionele dingen. Ik denk dat ik wel vooruit kan de komende maanden maar ik ga niet in een afgeragde slip lopen.
Jufjoke schreef:
18-01-2020 19:20
Welkom, Herfst appeltaart! Natuurlijk hoeft het geen heel jaar te zijn. Jouw regels. Altijd goed.
Beha's en slips beschouw ik zelf ook niet eens echt als kleding. Dat is het natuurlijk wel, maar heeft echt een andere functie. Ik koop het sowieso niet vaak, maar als ik daarvan iets nieuws nodig heb, koop ik het wel. Dat is meer functioneel en roept bij mij geen koopdrang op.

(Lingerie bedoel ik nu niet, maar ondergoed. Dat is voor mij echt iets anders. )

Dankjewel :) Ik ga mijn best doen deze zomer. Ik vind het in het voorjaar ook altijd al een verrassing bij de winter/zomer kledingwissel om te zien wat er nog in de kast ligt van vorig jaar :)
Lady_Day schreef:
18-01-2020 19:31
Welkom, Herfst!

Je kunt het zo invullen als je wilt. Ik schrijf hier mee maar ik ga eerst voor 3 maanden.

Ondergoed en sokken vallen bij mij niet onder de no-buy. Voor mij zijn dit functionele dingen. Ik denk dat ik wel vooruit kan de komende maanden maar ik ga niet in een afgeragde slip lopen.

Nee precies. Onderkleding is ook erg belangrijk voor hoe de bovenkleding valt vind ik.
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan!
herfstappeltaart schreef:
18-01-2020 19:07
Mag ik ook meedoen?
Ik wil graag proberen dit jaar geen zomerkleding te kopen. ook geen schoenen. Of moet het echt heel het jaar zijn?
Beha's en slips wil ik buiten beschouwing laten.
Het is voor mij ook echt nodig om eens alles te dragen wat ik heb.
Ik lees net iemand die spijkerbroeken 2x per week dragen veel vindt?
Ik draag ze echt dagelijks. Ik heb meerdere broeken van hetzelfde merk en model.
In de zomer draag ik graag 7/8 broeken in lichte tinten.

Vorige zomer heb ik best veel schoenen gekocht. Grijze flatjes, groene espadrilles, verschillende leren zwarte slippers. Ik kan echt vooruit (hoop ik)
Ik wilde al vragen, waar blijft herfstappeltaart ?

Hoi herfst !
Jufjoke schreef:
18-01-2020 19:22
Ah, ziehier, iets wat we níet gemeen hebben: ik draag graag kleur en ben dol op prints. Net voor morgen een mintgroene blouse met koikarper print klaargelegd. Dat klinkt hysterischer dan het is trouwens.
Ik hou ook van kleur en afwisselen qua stijltje. Print is dan weer niet zo mijn ding, op een streepje en stippeltje hier en daar na. Maar kleur op kleur :heart: :high5: Vraagt wel iets meer kleding dan een superminimalistische stijl, maar dat is geloof ik niemand's probleem hier. :P
Gekopbloemen schreef:
18-01-2020 19:45
Ik wilde al vragen, waar blijft herfstappeltaart ?

Hoi herfst !

:hello:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vrij minimalistische stijl en dan nog had ik meer dan 600 kledingstukken. Geen probleem hoor... ;)
Lady_Day schreef:
18-01-2020 19:47
Ik heb een vrij minimalistische stijl en dan nog had ik meer dan 600 kledingstukken. Geen probleem hoor... ;)
600 stuks......... :whip:

Haha , oeps ....... dan ben ik weer benieuwd , waar laat je dat in hemelsnaam. ( laat is liet )
Lady_Day schreef:
18-01-2020 19:47
Ik heb een vrij minimalistische stijl en dan nog had ik meer dan 600 kledingstukken. Geen probleem hoor... ;)
Wow! Ik heb denk ik 1,5 meter hangdingen en een stapeltje shirts in de la, verder natuurlijk ondergoed, sokken, panty's en onderhemdjes en achterlijk veel sportkleding (maar ik sport ook 4x per week, soms binnen, vaak buiten). Op een tijgerprintjurkje, een jurkje met bloemen en wat streepjesshirts heb ik alleen maar effen kleding. Daarom ben ik ook klaar met kleding kopen, wat ik in de winkels zie dat ik leuk vind is doorgaans een nauwelijks te onderscheiden variatie op iets dat ik al heb. Hoeveel verschillende zwarte jurkjes kan een mens hebben als je al een lange, korte, v-hals, boothals, wijde, plooi, strakke, casual, deftige en schattige zwarte jurk hebt?
maylina schreef:
18-01-2020 20:35
Wow! Ik heb denk ik 1,5 meter hangdingen en een stapeltje shirts in de la, verder natuurlijk ondergoed, sokken, panty's en onderhemdjes en achterlijk veel sportkleding (maar ik sport ook 4x per week, soms binnen, vaak buiten). Op een tijgerprintjurkje, een jurkje met bloemen en wat streepjesshirts heb ik alleen maar effen kleding. Daarom ben ik ook klaar met kleding kopen, wat ik in de winkels zie dat ik leuk vind is doorgaans een nauwelijks te onderscheiden variatie op iets dat ik al heb. Hoeveel verschillende zwarte jurkjes kan een mens hebben als je al een lange, korte, v-hals, boothals, wijde, plooi, strakke, casual, deftige en schattige zwarte jurk hebt?
Bij mij past 70 procent niet van wat ik heb, maar ik hoop nog steeds op dunnere tijden, lees een kilo’tje of 7,5 of 8 afvallen.
Ik vind het zonde om daarvoor een hele nieuwe garderobe aan te schaffen.
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
18-01-2020 20:28
600 stuks......... :whip:

Haha , oeps ....... dan ben ik weer benieuwd , waar laat je dat in hemelsnaam. ( laat is liet )
Heb mijn kledingstukken nooit geteld maar denk dat ik wel in de buurt van 600 stuks kom of er zelfs overheen ga....
Zal morgen eens globaal tellen. Ruimte is voor mij (helaas?) geen probleem dus ik doe ook weinig weg.

Heb echter ook veel kleding die waarschijnlijk te groot is en wil deze nu uitzoeken en wegdoen. Nu ik voorlopig geen kleding meer koop hoop ik uiteindelijk dat in mijn kast alleen maar kleding hangt die mooi is, past en die ik graag draag.
Het is echt erg maar ik weet geen eens meer wat ik allemaal heb....
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
18-01-2020 20:28
600 stuks......... :whip:

Haha , oeps ....... dan ben ik weer benieuwd , waar laat je dat in hemelsnaam. ( laat is liet )
Het idiote is dat ik niet eens echt door had hoeveel spul ik had. Ik begon met tellen en schrok me rot. Ik had een inbouwkast van ongeveer een meter breed met stang en 2 planken, een kledingrek van een meter lang, dan een aantal manden in een kast voor t-shirts en broeken en dan een stapel verhuisdozen op mijn zoldertje.

Toen ik alles op 1 bult gooide (a la Marie Kondo) zag ik pas hoeveel ik had. Ik denk dat ik nu iets van 100 kledingstukken heb maar misschien is het ook wel meer.
Ik weet niet hoeveel kledingstukken ik heb, zou ze moeten tellen, maar enorm veel is het niet.
Ik ben heel saai op dit gebied.
Ik vind veel niet staan, dus ik heb de neiging om steeds dezelfde modellen te kopen. Vorig jaar bijvoorbeeld heb ik wel zes dezelfde shirtjes gekocht bij Didi in verschillende tinten :-$ .
Ook heb ik dingen hangen die ik gekocht heb omdat ik ze mooi vond, maar bij nader inzien toch niet bij me vond passen (of ze zaten niet lekker).
Dit blijft dus hangen. Ik heb "lievelingskleding" en de neiging elke dag hetzelfde te dragen. Dat voelt comfortabel blijkbaar.
Vorige zomer en het jaar daarvoor heb ik schoenen gekocht voor de afwisseling (espadrilles, flatjes, gympen, slippers) maar in de praktijk doe ik dan bijna elke dag dezelfde schoenen aan.

Mijn voornemen is dus om deze zomer nu eens ècht alles te dragen wat ik heb en het dus niet voor niks te hebben aangeschaft.
:)
O ik heb trouwens wel veel basics liggen. Mijn allerfijnste basics zijn zwarte tops van Vero Moda met vierkante hals. Die zijn heel aansluitend en draag ik alleen ergens onder. Daar heb ik er een stuk of 12 van denk ik. Telt dat als 1 of 12? :proud:
Wat denk je zelf Herfstappeltaart :proud: Welkom hier, leuk dat je mee gaat doen!

Ik ga mijn kledingstukken niet tellen. Ik doe ook niet aan seizoenswissels, de kasten op onze slaapkamer zijn groot genoeg om altijd alles in het zich te hebben hangen. En toch kom ik nu ik nav deze challenge de kast wat meer doorzoek alweer iets tegen wat ik helemaal vergeten was. In dit geval een bijzondere panty, heb 'm direct maar gedragen gisteravond. Ook nog een trui gevonden die ik gekocht heb omdat hij zo goedkoop was, maar die ik toch niet zo geweldig vind. Komende week maar eens kijken hoe ik die wel ga dragen.

Ik vind kleding en schoenen online kopen waardeloos, dus uit webshops kan ik makkelijk wegblijven. Ik vind het lastiger om in de stad niets te kopen, zo vaak gaan we niet gezellig de stad in. Gisteren toevallig wel. Ik probeerde nog even mijn vriend zover te krijgen dat we voor hem wat kleding zouden shoppen, maar dat vond hij uiteindelijk toch niet nodig. We zijn gewoon geen enkele kledingwinkel binnen geweest.
De enige winkel waar ik wel iets gekocht heb was Simon Levelt. Ik vind losse thee een heel verantwoorde vervanging. Geen calorieën, geen massaconsumptieartikel, het is iets zinvols wat zeker op gaat. Het was niet perse nodig, want ik heb nog 9 andere smaken losse thee thuis staan, maar die 9 smaken zijn allemaal geen rooibos, en ik vind dat ik ook rooibosthee in huis moet hebben, dus die mocht ik nu wel kopen van mezelf. Het was een prima middagje stad, met vooral een gezellige lunch en lekker wat gedronken en gesnoept bij een barista.
Marana schreef:
19-01-2020 09:49
Wat denk je zelf Herfstappeltaart :proud: Welkom hier, leuk dat je mee gaat doen!

Ik ga mijn kledingstukken niet tellen. Ik doe ook niet aan seizoenswissels, de kasten op onze slaapkamer zijn groot genoeg om altijd alles in het zich te hebben hangen. En toch kom ik nu ik nav deze challenge de kast wat meer doorzoek alweer iets tegen wat ik helemaal vergeten was. In dit geval een bijzondere panty, heb 'm direct maar gedragen gisteravond. Ook nog een trui gevonden die ik gekocht heb omdat hij zo goedkoop was, maar die ik toch niet zo geweldig vind. Komende week maar eens kijken hoe ik die wel ga dragen.

Ik vind kleding en schoenen online kopen waardeloos, dus uit webshops kan ik makkelijk wegblijven. Ik vind het lastiger om in de stad niets te kopen, zo vaak gaan we niet gezellig de stad in. Gisteren toevallig wel. Ik probeerde nog even mijn vriend zover te krijgen dat we voor hem wat kleding zouden shoppen, maar dat vond hij uiteindelijk toch niet nodig. We zijn gewoon geen enkele kledingwinkel binnen geweest.
De enige winkel waar ik wel iets gekocht heb was Simon Levelt. Ik vind losse thee een heel verantwoorde vervanging. Geen calorieën, geen massaconsumptieartikel, het is iets zinvols wat zeker op gaat. Het was niet perse nodig, want ik heb nog 9 andere smaken losse thee thuis staan, maar die 9 smaken zijn allemaal geen rooibos, en ik vind dat ik ook rooibosthee in huis moet hebben, dus die mocht ik nu wel kopen van mezelf. Het was een prima middagje stad, met vooral een gezellige lunch en lekker wat gedronken en gesnoept bij een barista.

O maar ik kan ook alles in 1 kast kwijt hoor.Mijn kledingswissel is ook niet heel strikt. Maar als het herfst wordt gaan bijvoorbeeld de witte broeken en de echte lichtgekleurde zomershirts naar de bovenste plank (waar ik een opstapje voor nodig heb) en andersom. In de zomer gaan de dikke vesten naar de bovenste plank.
Ik heb ook genoeg spullen die ik zomer en winter draag.

Als één tellen dan maar?? :biggrin:

Fijn dat je zo'n gezellige middag hebt gehad!
Ik denk dat ieder mens favorieten heeft , maar daarmee word je natuurlijk ook blind voor al het andere leuks dat in je kast hangt. En dan uit de behoefte aan afwisseling nieuwe dingen kopen. :facepalm:

Ik heb nog best af en toe de behoefte, maar gelukkig wint 'winkelen en combineren uit eigen kast' voorlopig nog. En qua hebberigheid pas ik nu de truuk toe die ik ook voor de kinderen gebruik: "Ik zal het op je verlanglijstje zetten." Gewoon op een lijstje in mijn telefoon, kan ik aan het eind van het jaar altijd nog zien of ik daadwerkelijk behoefte aan dat/ zo'n product heb of dat ik eigenlijk heel goed toe kan met wat ik heb.

Voor vandaag heb ik een toffe combi uit de kast bedacht, nog nooit samen aangehad en het resultaat is heel 'mij'; Oudroze sweatjurk met bordeauxrode panty en een petrol vest en grijsgroene sneakers. Cool en comfi tegellijk.
Alle reacties Link kopieren
Goed idee om een lijstje te maken op je telefoon van wat je wil hebben. Ga ik ook doen!
Bij mij hangt/ligt ook alles in 1 kast. Dus hoef niks te wisselen. Maar toch vergeet ik in het najaar wat ik voor het voorjaar heb en andersom.
Och, dan lijkt het toch ik iets nieuws heb 😊

Cladwell, stylingbook en........
Wat was ook alweer die andere apl die voorbij is gekomen voor kledingcapsules?
Wil ze graag even vergelijken 🙂
Gekopbloemen schreef:
18-01-2020 20:50
Bij mij past 70 procent niet van wat ik heb, maar ik hoop nog steeds op dunnere tijden, lees een kilo’tje of 7,5 of 8 afvallen.
Ik vind het zonde om daarvoor een hele nieuwe garderobe aan te schaffen.
Dat ken ik, bij mij is denk ik zo'n 40% voor de 5 kilo lichtere ik. Nog een reden om niks nieuws te kopen, ik moet maar gewoon hard werken om te passen in wat ik al heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven