Een jaar geen kleding kopen 2020

donderdag 9 januari 2020 om 12:48
Een nieuw jaar, een nieuwe start!
Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.
Veel succes!
Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.
Veel succes!

zondag 19 januari 2020 om 14:34
Welkom terug, Herfst! Goed dat je weer meedoet 
Qua lijstje maken; voor mij werkt het juist het beste als ik geen lijstje maak. Anders wordt ik er steeds aan herinnerd wat ik wil hebben. Dus ik probeer nu zoveel mogelijk los te laten.
En ik merk daardoor dat ik echt al heel veel mooie en goede kleding heb. Wellicht voor volgende winter een vest erbij (ik heb er maar 2 en die zijn al heel oud, echt van 10 jaar ofzo). Maar voor nu lukt het prima met truien of een lange mouwen shirt onder een blousje dragen. Daar heb ik er dan wel weer genoeg van. Of een t-shirtje met een blazer/leren jasje.
Nog even een compliment aan iedereen: Fijn dat we elkaar zo kunnen inspireren
! Ik word er helemaal blij van. Keep up the good work!

Qua lijstje maken; voor mij werkt het juist het beste als ik geen lijstje maak. Anders wordt ik er steeds aan herinnerd wat ik wil hebben. Dus ik probeer nu zoveel mogelijk los te laten.
En ik merk daardoor dat ik echt al heel veel mooie en goede kleding heb. Wellicht voor volgende winter een vest erbij (ik heb er maar 2 en die zijn al heel oud, echt van 10 jaar ofzo). Maar voor nu lukt het prima met truien of een lange mouwen shirt onder een blousje dragen. Daar heb ik er dan wel weer genoeg van. Of een t-shirtje met een blazer/leren jasje.
Nog even een compliment aan iedereen: Fijn dat we elkaar zo kunnen inspireren

zondag 19 januari 2020 om 14:39
Ieder zijn eigen manier.BlondAmsterdam123 schreef: ↑19-01-2020 14:34Welkom terug, Herfst! Goed dat je weer meedoet

zondag 19 januari 2020 om 16:23
Vandaag ben ik met mijn man naar een rommelmarkt geweest. Een heel grote. Vooral hij vindt dat erg leuk, maar ik vind er ook altijd wel iets. Laatste aanwinst van november ongeveer: een tof blazertje met een retro ruitje voor €1,50.
Nu ik niets mocht kopen, vond ik het toch even lastig. Maar het is wel gelukt, ik heb niets gekocht. Mijn man wel, hij gaat vooral voor de LP's en boeken.
Nu ik niets mocht kopen, vond ik het toch even lastig. Maar het is wel gelukt, ik heb niets gekocht. Mijn man wel, hij gaat vooral voor de LP's en boeken.

zondag 19 januari 2020 om 17:07
Oh super herkenbaar!!! En toen duurde het afvallen te lang en ben ik toch noodgedwongen maar een garderobe gaan aanleggen in mt 44-46.... en toen die compleet was lukte het afvallen ineens wel en pas ik nu weer in enkele items mt 42 die al een tijdje op zolder lagen wegens te klein. Dus ik kan binnenkort ook weer op zolder verder shoppen, plus de dingen die inmiddels echt te groot zijn, uit mijn kledingkast gaan verwijderen. Ruimtegebrek dwingt hier wel om regelmatig op te ruimen en spullen weg te doen.
zondag 19 januari 2020 om 19:12
Vanmiddag aardig wat kleding uit mijn kasten gepast. Veel broeken zijn echt te groot, ben namelijk ruim 20 kilo afgevallen. Heb geen echt goed passende spijkerbroek meer. Gelukkig nog wel een goede zwarte broek.
Wil het geen kleding kopen in ieder geval volhouden tot 1 mei dus de komende tijd maar veel jurkjes of tunieken aan. Draag ik toch meer dan broeken. Wil er ook nog 5 kilo af hebben dus ook om die reden is het goed dat ik wacht.
Wil het geen kleding kopen in ieder geval volhouden tot 1 mei dus de komende tijd maar veel jurkjes of tunieken aan. Draag ik toch meer dan broeken. Wil er ook nog 5 kilo af hebben dus ook om die reden is het goed dat ik wacht.

zondag 19 januari 2020 om 19:45
Dat zeg jij heel goed, hard werken.
Man man wat valt dat tegen.
Ik ben nu voor 90 procent gestopt met suiker.
Eigenlijk pas twee weken geleden begonnen en het gaat niet snel.

zondag 19 januari 2020 om 19:56
Wauw wat knap zeg! ToppertjeReigie3 schreef: ↑19-01-2020 19:12Vanmiddag aardig wat kleding uit mijn kasten gepast. Veel broeken zijn echt te groot, ben namelijk ruim 20 kilo afgevallen. Heb geen echt goed passende spijkerbroek meer. Gelukkig nog wel een goede zwarte broek.

En dan straks lekker shoppen als je op je streefgewicht bent

zondag 19 januari 2020 om 20:43
Ik draag ze gewoon toch. Om vervolgens te verzuchten dat ik waarschijnlijk al in de overgang ben.herfstappeltaart schreef: ↑19-01-2020 19:25Als het nu eens lekker koud werd kon ik ook nog eens genieten van een paar mooie lange, maar dikke en warme vesten die ik nog heb. Ik heb de helft deze winter nog niet aangehad wegens te warm.
Jullie ook?

zondag 19 januari 2020 om 20:44
Wat knap, Reigie3! Hoe heb je dat gefikst?Reigie3 schreef: ↑19-01-2020 19:12Vanmiddag aardig wat kleding uit mijn kasten gepast. Veel broeken zijn echt te groot, ben namelijk ruim 20 kilo afgevallen. Heb geen echt goed passende spijkerbroek meer. Gelukkig nog wel een goede zwarte broek.
zondag 19 januari 2020 om 21:06
Een combinatie van dingen: Koolhydraten sterk beperkt ( geen brood, pasta en aardappelen), intermittent fasting (16 uur per dag vasten, 8 uur eten) en elke dag ruim 10000 stappen zetten. Gaat er op deze manier eindelijk af. Ik ben ook al in de overgang en voorheen viel ik met moeite een paar kilo af, maar die zat er ook zo weer aan. Nu lukt het eindelijk wel en ook veel minder last van opvliegers.
zondag 19 januari 2020 om 22:14
Hi nieuw hier. Mag ik aansluiten bij dit topic? Mijn doel dit jaar is een low buy/ no buy. Alleen het hoognodige aanschaffen zoals refills van douchegel, shampoo, ondergoed laat ik ook toe.
Ik ben nogal een serialscroller op internet naar allerlei moois.. wat ik niet nodig heb. Iemand tips om minder het internet af te struinen?
en natuurlijk iedereen succes dit jaar!
Ik ben nogal een serialscroller op internet naar allerlei moois.. wat ik niet nodig heb. Iemand tips om minder het internet af te struinen?

maandag 20 januari 2020 om 08:17
Katjespatatjes: ik kan mezelf ook verliezen op internet. Althans, ik ben bijvoorbeeld snel afgeleid door bijvoorbeeld forum of whatsapp en dan ben ik minder productief. Ik kijk zelf dan vooral op mijn telefoon.
Omdat ik dit niet wil maar mezelf soms niet goed kan beheersen heb ik een app gedownload waarbij je voor een bepaalde tijd je internet (ook whatsapp) kan blokkeren.
Het heet Flipd.
Ik zet m vaak 4 uur in blokkeer en daarna nog 4 uur. Kan dan alleen bellen en gebeld worden en kan het niet terug draaien
Hier gaat het goed met low buy. Alleen nodige dingen gekocht zoals schoenen voor kinderen en voor mezelf hardloopschoenen, omdat oude versleten waren.
Verder geen kleding en make up voor mezelf of andere onnodige dingen.
Soms kreeg ik nog wel een ingeving dat ik ECHT een nieuwe trui nodig had. Maar bedacht me later dat dit helemaal niet waar is.
Vanaf nu denk ik ook echt niks meer nodig te hebben na de hardloopschoenen en schoenen voor kinderen dus ik maak er een "no buy" van tot 1 mei.
Omdat ik dit niet wil maar mezelf soms niet goed kan beheersen heb ik een app gedownload waarbij je voor een bepaalde tijd je internet (ook whatsapp) kan blokkeren.
Het heet Flipd.
Ik zet m vaak 4 uur in blokkeer en daarna nog 4 uur. Kan dan alleen bellen en gebeld worden en kan het niet terug draaien

Hier gaat het goed met low buy. Alleen nodige dingen gekocht zoals schoenen voor kinderen en voor mezelf hardloopschoenen, omdat oude versleten waren.
Verder geen kleding en make up voor mezelf of andere onnodige dingen.
Soms kreeg ik nog wel een ingeving dat ik ECHT een nieuwe trui nodig had. Maar bedacht me later dat dit helemaal niet waar is.
Vanaf nu denk ik ook echt niks meer nodig te hebben na de hardloopschoenen en schoenen voor kinderen dus ik maak er een "no buy" van tot 1 mei.
maandag 20 januari 2020 om 09:07
Wat knap dat het iedereen zo goed af gaat hier!
Leuk om te lezen ook dat sommigen van jullie zo creatief zijn met het vinden van nieuwe combinaties met wat je al hebt. Ik heb dat wat minder, maar vind het ook niet erg om vaak hetzelfde/heel erg erop lijkend aan te hebben. Op mijn werk heb ik werkkleding aan en in mijn vrije tijd zie ik niet constant dezelfde mensen, dus valt vast niet op.
Bij mij gaat het ook tot nu toe prima. Ik heb 1x geklikt op een advertentie van mijn favoriete merk spijkerbroek, want sale. En mijn favoriete broek is erg duur... Maar het model dat ik altijd draag was niet in de aanbieding. Als ik de volle mep moet betalen is dat prima, maar dat kan dan wel even wachten, dan heb ik niet dringend toch nog wel 1 broek erbij nodig
Ik droomde wel vannacht dat een paar oorbellen stuk ging, en ik het toen wel erg vond dat ik geen nieuwe mocht kopen. Genoeg oorbellen namelijk, ik draag toch vrijwel altijd dezelfde. Eenmaal wakker vond ik dat wel een beetje stom hoor. Ik dacht dat het me niet zo heel erg bezighield. Maar stiekem...
Oh ja en een vriendin met in mijn ogen een super leuke kledingstijl had laatst een nieuwe jurk aan, die ik echt prachtig vond. Dan word ik ook wel hebberig. Maar realiseerde me daarna ook wel dat zij een heel ander figuur heeft en die jurk mij vast geen goed zou doen. Hebberigheid weg.
Leuk om te lezen ook dat sommigen van jullie zo creatief zijn met het vinden van nieuwe combinaties met wat je al hebt. Ik heb dat wat minder, maar vind het ook niet erg om vaak hetzelfde/heel erg erop lijkend aan te hebben. Op mijn werk heb ik werkkleding aan en in mijn vrije tijd zie ik niet constant dezelfde mensen, dus valt vast niet op.
Bij mij gaat het ook tot nu toe prima. Ik heb 1x geklikt op een advertentie van mijn favoriete merk spijkerbroek, want sale. En mijn favoriete broek is erg duur... Maar het model dat ik altijd draag was niet in de aanbieding. Als ik de volle mep moet betalen is dat prima, maar dat kan dan wel even wachten, dan heb ik niet dringend toch nog wel 1 broek erbij nodig

Ik droomde wel vannacht dat een paar oorbellen stuk ging, en ik het toen wel erg vond dat ik geen nieuwe mocht kopen. Genoeg oorbellen namelijk, ik draag toch vrijwel altijd dezelfde. Eenmaal wakker vond ik dat wel een beetje stom hoor. Ik dacht dat het me niet zo heel erg bezighield. Maar stiekem...
Oh ja en een vriendin met in mijn ogen een super leuke kledingstijl had laatst een nieuwe jurk aan, die ik echt prachtig vond. Dan word ik ook wel hebberig. Maar realiseerde me daarna ook wel dat zij een heel ander figuur heeft en die jurk mij vast geen goed zou doen. Hebberigheid weg.
maandag 20 januari 2020 om 10:47
Gisteren een tuniek aangetrokken die ik al langer heb. Omdat ik er altijd iets onder draag, heb ik m een tijd geleden pas voor de eerste keer volgens wasvoorschrift gewassen en behandeld.
Past hij niet meer! En het materiaal is ook veranderd, bah. Vest eroverheen aangetrokken maar mooi kun je t niet meer noemen. En de draad uit de zoom ging ook nog los gedurende de dag....
Die kan dus weg helaas. Zo jammer! Was een duur ding en tijdloos.
Maarrrr.... dit triggerde mij dus om online te gaan kijken voor iets vervangends in de sale. En dan direct alle andere leuke dingen in mijn mandje te doen zodat ik gratis verzending heb.
Gelukkig bijtijds bij zinnen gekomen en alles afgesloten.
So far so good dus, totdat....
het vanochtend bleef kriebelen om te checken of die leuke tuniek er nog was....
Jullie snappen het al; ik heb de bestelling geplaatst en ipv blijdschap voel ik nu buikpijn
Voelt toch als falen alhoewel ik weet dat ik het gewoon retour kan sturen zonder problemen.
Maar het feit dat ik blijkbaar toch het idee heb dat ik iets nieuws moet omdat iets stuk gaat... manman wat een confrontatie met mijzelf.
Maar goed: even positief: ik ben er in getrapt maar ik heb nog niets gekocht. Ik ga het maar zien als een belangrijke les en zie het als een passessie in de winkel waarbij ik alleen pas en niets koop
Past hij niet meer! En het materiaal is ook veranderd, bah. Vest eroverheen aangetrokken maar mooi kun je t niet meer noemen. En de draad uit de zoom ging ook nog los gedurende de dag....
Maarrrr.... dit triggerde mij dus om online te gaan kijken voor iets vervangends in de sale. En dan direct alle andere leuke dingen in mijn mandje te doen zodat ik gratis verzending heb.
Gelukkig bijtijds bij zinnen gekomen en alles afgesloten.
So far so good dus, totdat....
het vanochtend bleef kriebelen om te checken of die leuke tuniek er nog was....
Jullie snappen het al; ik heb de bestelling geplaatst en ipv blijdschap voel ik nu buikpijn
Voelt toch als falen alhoewel ik weet dat ik het gewoon retour kan sturen zonder problemen.
Maar het feit dat ik blijkbaar toch het idee heb dat ik iets nieuws moet omdat iets stuk gaat... manman wat een confrontatie met mijzelf.
Maar goed: even positief: ik ben er in getrapt maar ik heb nog niets gekocht. Ik ga het maar zien als een belangrijke les en zie het als een passessie in de winkel waarbij ik alleen pas en niets koop
maandag 20 januari 2020 om 11:24
Ik heb zojuist nog contact opgenomen met de klantenservice vd webwinkel om de geplaatste order te annuleren. Dit ging helaas niet vanwege automatisch systeem. Retourzending kan wel.
Besloten dat ik geeneens ga passen want als het dan leuk staat, heb ik weer een dilemma.
Ongezien retour dus. Ik kan dit
Besloten dat ik geeneens ga passen want als het dan leuk staat, heb ik weer een dilemma.
Ongezien retour dus. Ik kan dit

maandag 20 januari 2020 om 11:28
Heel verstandig. Als je gaat passen en het blijkt naar je zin, is het alleen maar moeilijker om het retour te sturen.oranjetulpen schreef: ↑20-01-2020 11:24Ik heb zojuist nog contact opgenomen met de klantenservice vd webwinkel om de geplaatste order te annuleren. Dit ging helaas niet vanwege automatisch systeem. Retourzending kan wel.
Ongezien retour dus. Ik kan dit![]()
Natuurlijk kun je dit!
maandag 20 januari 2020 om 11:34
Had je dezelfde besteld, oranjetulpen?
Wat bij mij helpt is mijn verlanglijst bij Zalando helemaal leeghalen. Ik heb geen zin genoeg om die hele site door te spitten maar toen ik een lijstje had keek ik elke dag even.
Zelf ben ik wel rustig momenteel. Ik heb hier nog wel een trui liggen die ik moet retourneren. Had ik in december besteld. Het is mijn lievelingstrui maar dan in een andere kleur. Prachtig hoor maar ik heb em niet nodig. Nog een paar maanden en dan heb ik sowieso geen dikke truien meer aan.
Ik heb net even gekeken wat mijn uitgaven tot nu toe waren deze maand en ik heb gewoon echt niets onnodigs gekocht. Een proteinemasker voor mijn haar misschien. Ik had er wel eentje maar die deed niks.
Het is wel een lange maand omdat ik in december vroeg uitbetaald kreeg vanwege de feestdagen.
Wat bij mij helpt is mijn verlanglijst bij Zalando helemaal leeghalen. Ik heb geen zin genoeg om die hele site door te spitten maar toen ik een lijstje had keek ik elke dag even.
Zelf ben ik wel rustig momenteel. Ik heb hier nog wel een trui liggen die ik moet retourneren. Had ik in december besteld. Het is mijn lievelingstrui maar dan in een andere kleur. Prachtig hoor maar ik heb em niet nodig. Nog een paar maanden en dan heb ik sowieso geen dikke truien meer aan.
Ik heb net even gekeken wat mijn uitgaven tot nu toe waren deze maand en ik heb gewoon echt niets onnodigs gekocht. Een proteinemasker voor mijn haar misschien. Ik had er wel eentje maar die deed niks.
Het is wel een lange maand omdat ik in december vroeg uitbetaald kreeg vanwege de feestdagen.

maandag 20 januari 2020 om 11:36
Ja, de belangrijkste tip is eigenlijk gewoon niet doen. De tip van Eviva is wel een goede. Maar verder: leid jezelf af, zorg voor een andere invulling van die tijd die je daar voor gebruikt. Bijvoorbeeld een boek lezen, een korte wandeling maken, forummen, iets anders online volgen wat je ook interessant vindt (ik lees graag over huidverzorging bijvoorbeeld). Ik heb ontdekt dat filmpjes over make up reviews me hebberig maken, en declutter filmpjes juist het tegenovergestelde gevoel geven. Als ik zie dat iemand bijvoorbeeld 34 foundations wegmikt, dan krijg ik daar plaatsvervangend buikpijn van. Zo wil ik niet worden! Maar inmiddels ben ik die filmpjes wel weer bui en probeer ik sowieso YouTube en online winkels helemaal te mijden.Katjespatatjes schreef: ↑19-01-2020 22:14Hi nieuw hier. Mag ik aansluiten bij dit topic? Mijn doel dit jaar is een low buy/ no buy. Alleen het hoognodige aanschaffen zoals refills van douchegel, shampoo, ondergoed laat ik ook toe.
Ik ben nogal een serialscroller op internet naar allerlei moois.. wat ik niet nodig heb. Iemand tips om minder het internet af te struinen?en natuurlijk iedereen succes dit jaar!
Het is een gewoonte. Hardnekkig, ik ken het, maar het is af te leren. Dat serialscrollen wakkert altijd mijn kooplust aan, dus ik probeer het gewoon helemaal niet meer te doen.

maandag 20 januari 2020 om 11:52
oranjetulpen schreef: ↑20-01-2020 10:47Gisteren een tuniek aangetrokken die ik al langer heb. Omdat ik er altijd iets onder draag, heb ik m een tijd geleden pas voor de eerste keer volgens wasvoorschrift gewassen en behandeld.
Ook al is het wat langer geleden dat je het kocht, zou je toch niet even contact opnemen met de webshop/winkel hierover? Het hoort niet zo te veranderen met 1 normale wasbeurt. Ik zou hier achteraan gaan als ik jou was.
Goed dat je hebt geprobeerd de nieuwe order tegen te houden! Niet passen lijkt me heel verstandig, gewoon direct terugsturen, klaar, niet meer aan denken.

maandag 20 januari 2020 om 12:31
De tuniek heb ik in Berlijn gekocht en al langer geleden dus reclameren laat ik maar zitten. Ik heb nog een andere tuniek en die heb ik vandaag aangetrokken en is prima. Ik doe het er gewoon mee, genoeg alternatieven. Ik wil helemaal niet zo materialistisch zijn en in de stress schieten om een kledingstuk.Marana schreef: ↑20-01-2020 11:52Ook al is het wat langer geleden dat je het kocht, zou je toch niet even contact opnemen met de webshop/winkel hierover? Het hoort niet zo te veranderen met 1 normale wasbeurt. Ik zou hier achteraan gaan als ik jou was.
Goed dat je hebt geprobeerd de nieuwe order tegen te houden! Niet passen lijkt me heel verstandig, gewoon direct terugsturen, klaar, niet meer aan denken.
Die verwassen tuniek kwam nauwelijks de kast uit dus missen ga ik m toch niet
maandag 20 januari 2020 om 14:26
@Eviva1984
Dank voor de tip! Lijkt me wel praktisch zo'n app die je reguleert. En inderdaad gewoon niet scrollen haha.
@Jufjoke
Dat ken ik. Bepaalde filmpjes op YouTube wakkeren ook mijn koopdrang aan. Kijk sinds kort ook minimalism filmpjes. Wat ook leuk is zijn filmpjes over intentional living en slow life, kijk dan graag naar hoe iemand iets lekkers kookt of een goede kop thee zet.
Dank voor de tips! Hoe houden jullie je 2020 goals bij? Ben zelf van de lijstjes.
Dank voor de tip! Lijkt me wel praktisch zo'n app die je reguleert. En inderdaad gewoon niet scrollen haha.
@Jufjoke
Dat ken ik. Bepaalde filmpjes op YouTube wakkeren ook mijn koopdrang aan. Kijk sinds kort ook minimalism filmpjes. Wat ook leuk is zijn filmpjes over intentional living en slow life, kijk dan graag naar hoe iemand iets lekkers kookt of een goede kop thee zet.
Dank voor de tips! Hoe houden jullie je 2020 goals bij? Ben zelf van de lijstjes.
maandag 20 januari 2020 om 14:35
Oh, dat van die makeup YT filmpjes.... herkenbaar. Dan zie ik zo'n vlogger een of ander palette gebruiken en het ziet er zo gaaf uit. Vervolgens koop ik het en zie ik er uit als een clown.
Toen ik net bezig ging met Marie Kondo etc. luisterde ik heel veel naar de podcasts van The Minimalists. Na een tijdje is het vooral heel veel herhaling maar in het begin had ik er echt wat aan.
Wat mij nu helpt is mijn spaarrekening zien groeien. Ik heb in de laatste 2 jaar echt wel een mooi bedrag bij elkaar weten te sparen en het kan nog beter.
Toen ik net bezig ging met Marie Kondo etc. luisterde ik heel veel naar de podcasts van The Minimalists. Na een tijdje is het vooral heel veel herhaling maar in het begin had ik er echt wat aan.
Wat mij nu helpt is mijn spaarrekening zien groeien. Ik heb in de laatste 2 jaar echt wel een mooi bedrag bij elkaar weten te sparen en het kan nog beter.

maandag 20 januari 2020 om 15:29
Ik heb daar nog niet zo over nagedacht. Ik weet wat ik mezelf wel en niet toesta. Wel is bijvoorbeeld gewone verzorging zoals douchegel, deo enzovoort. Ook boodschappen wil ik blijven doen zoals ik deed (doe ik nu ook niets geks mee).Katjespatatjes schreef: ↑20-01-2020 14:26
De rest is gewoon nul, dus dat behoeft geen lijstjes. Ik denk en hoop dat het zien van een groeiende spaarrekening voldoende motivatie is. Ik heb wel een spaardoel, maar heel erg concreet is dat nog niet.