Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Vandaag samen met man een heuse walk in closet gemaakt. Wegens studerende kinderen hebben we nu een kamer over, daar zijn alle Ikea Stolmen kasten in gegaan. Echt heel fijn, zoveel ruimte! En meteen eens kritisch door alle kledingstukken gegaan. Er staan inmiddels 6 goedgevulde boodschappentassen met kleding van man, zoon en mij voor het goede doel.

Een paar kledingstukken waar ik mijn twijfel over heb móét ik deze maand een keer dragen van mezelf. Doe ik dat niet, dan moet het weg.
herfstappeltaart schreef:
26-02-2020 15:25
Oh ik dacht in je post te lezen dat je het echt heel vervelend vond van die blouse. Jij hoeft daar verder overigens niets voor te doen. Je hulp kan dat claimen bij haar WA-verzekering.
Ik baal ook wel, maar leer er wel mee leven :biggrin: Ik wil mijn verder fantastische werkster ook niet met dat gedoe opzadelen voor die paar tientjes. Ga lekker heel lang rondkijken voor een pracht van een nieuwe bloes die ik dan volgend jaar van mezelf mag kopen. Lekker lang voorpret.
Bijna 2 maanden om en nog steeds no-buy hier. Ik ben nog niet bezig met en grote kast-opruiming, pluk er wel elke keer kleding tussenuit die ik geprobeerd heb en niks voor me doet.

De kledingrekening loopt al lekker op (budget voor het hele gezin, maar daar ging toch een leuk deel van naar mij :$ )
maylina schreef:
26-02-2020 22:36
Ik baal ook wel, maar leer er wel mee leven :biggrin: Ik wil mijn verder fantastische werkster ook niet met dat gedoe opzadelen voor die paar tientjes. Ga lekker heel lang rondkijken voor een pracht van een nieuwe bloes die ik dan volgend jaar van mezelf mag kopen. Lekker lang voorpret.
Ook weer leuk :)
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
26-02-2020 15:26
Ik ben op het moment een kilo of drie te zwaar. Ik moet dat er eerst af hebben voor ik mijn zomerkleding ga doorpassen :proud: :facepalm:
Ik ben momenteel ook iets eh voller, maar dat komt door de operatie en weinig beweging. Toch kan ik qua jurkjes en tops etc wel al een schifting maken. Ook qua kleur, lengte, defecten etc.. Succes met de 3 kilo :)

Kwam er bij het sorteren achter dat ik 65!!! Shirts/ tops/ blouses heb voor de zomer (singletjes niet meegerekend, dan kom ik op 80). Geen wonder dat ik sommigen niet draag, ik kom er simpelweg niet aan toe. Een aantal zijn al bijna 8 jaar oud maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen deze weg te doen. Ze zien er nog goed uit en ben ze ook niet echt zat. Toch wil ik elk jaar weer nieuwe shirts :facepalm:

Na het ontbijt weer verder
broodtrommel schreef:
27-02-2020 08:18

Toch wil ik elk jaar weer nieuwe shirts :facepalm:
Heel herkenbaar! Ik heb minstens zoveel shirts en ik wil elk jaar weer nieuwe shirts hebben. Deze kledingstop is dus heel goed voor mij; kan ik tenminste deze zomer al mijn leuke shirts gaan dragen.
Reigie3 schreef:
27-02-2020 19:42
Heel herkenbaar! Ik heb minstens zoveel shirts en ik wil elk jaar weer nieuwe shirts hebben. Deze kledingstop is dus heel goed voor mij; kan ik tenminste deze zomer al mijn leuke shirts gaan dragen.
Ja het is echt te erg. Een soort blinde vlek.

Ben nog steeds bezig. Ik doseer het tussen wat items repareren. Gaatje, knoopje ed zodat ik het weer ga dragen. Als het materiaal nog in topconditie is ga ik het niet weg gooien vanwege een miniem gaatje. Van 2 items moet ik even garen halen die hiermee overeen komen en dan weer zo goed als nieuw.

Mijn kledingkast heeft echt maar een handjevol kleding wat gemaakt is in Europa kwam ik gaandeweg achter :/. Zelfs bij de dure merken is het allemaal China, Bangladesh etc. Hier ga ik volgend jaar op letten bij de aanschaf van nieuwe producten. Of bamboe, hemp materialen en sustainable supply chains.

Gisteren ook naar mijn eerste kledingruil geweest. Was bij Jux in de winkel en wel geinig. Slechts 300 meter bij me vandaan en gratis. Maat S en M waren goed vertegenwoordigd, L wat minder dus hoop de volgende keer wat meer geluk te hebben of bij een grotere meer keus. Maar uiteindelijk wel geslaagd. Wat niet past ruil ik de volgende keer gewoon weer.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 29-02-2020 08:34
2.14% gewijzigd
Wat een leuk topic. Hier wil ik mijn allereerste berichtje op dit forum wel achterlaten! :-D

Ik ga de uitdaging aan. Drie maanden lijkt me mooi om mee te beginnen!
Boerenkool87 schreef:
28-02-2020 20:19
Wat een leuk topic. Hier wil ik mijn allereerste berichtje op dit forum wel achterlaten! :-D

Ik ga de uitdaging aan. Drie maanden lijkt me mooi om mee te beginnen!
Welkom en veel succes!
Wat een verslaafd zooitje zijn we eigenlijk als 3 maanden geen kleding kopen al een uitdaging is...
maylina schreef:
26-02-2020 22:33
Vandaag samen met man een heuse walk in closet gemaakt. Wegens studerende kinderen hebben we nu een kamer over, daar zijn alle Ikea Stolmen kasten in gegaan. Echt heel fijn, zoveel ruimte! En meteen eens kritisch door alle kledingstukken gegaan. Er staan inmiddels 6 goedgevulde boodschappentassen met kleding van man, zoon en mij voor het goede doel.

Een paar kledingstukken waar ik mijn twijfel over heb móét ik deze maand een keer dragen van mezelf. Doe ik dat niet, dan moet het weg.
Wat fijn! Heerlijk om overzicht te hebben over wat je werkelijk hebt (en draagt!)
chocolol schreef:
28-02-2020 22:25
Wat een verslaafd zooitje zijn we eigenlijk als 3 maanden geen kleding kopen al een uitdaging is...
In alle eerlijkheid...ja, ik voel me eigenlijk wel een beetje verslaafd ja. Maar qua kleding en schoenen gaat het goed. Ik doe bewust mijn best om dingen te dragen die ik weinig draag, en om nieuwe combinaties te maken. Dat gaat prima, ik heb niet heel erg veel behoefte om er dingen aan toe te voegen.
Hoewel ik vanavond met mijn man ben gaan winkelen. Voor hem weliswaar. We hebben een leuke nieuwe winkel ontdekt, waar ze overhemden met bijzondere print hebben, daar houdt hij van. En...ze hadden een 3 halen 1 betalen actie. Man kon er maar twee vinden die zijn smaak en zijn maat waren. Dus de derde heb ik gekozen voor mezelf. En maat S, leuke print, enigszins inlopend in de taille, dus oogt best nog wel vrouwelijk. Man vond het sexy. Ik eigenlijk ook wel.
Maar ik heb dat overhemd dus niet gekocht; het was gratis. (Zeg nou zelf, je gaat toch geen twee overhemden kiezen als het 3 halen 1 betalen is)
Groot gelijk Jufjoke, zo'n overhemd laat je niet liggen. En hij telt gewoon niet mee voor je no buy ;)

Ik ben gisteren een dagje gaan winkelen met een vriendin. Zat leuke dingen gezien maar ik kon het prima laten hangen allemaal. En het was toch gezellig.
Eigenlijk best treurig dat we daar dan verbaasd over zijn dat het toch gezellig is als we niets kopen. ;-)

Ik geef het toe na deze opruimronde. Ik ben een verslaafde. Het is een hobby van me, maar vooral het verkrijgen van nieuwe kleding. De rush van iets nieuws in je kast (kan ook 2e hands zijn) en vooral koopjes. Nu ik ziek thuis zit lijk ik er wel extra op gefocust. Dat ruilen beviel me prima en het is natuurlijk niets uitgeven maar die rush was hetzelfde.

Ben nu bij de broeken aangekomen, daarna de tassen en de schoenen nog uitzoeken.

Gisteren weer een tasje in de recycleton gegooid met 2 favo kledingstukken en mijn idem schoenen die echt op waren na jaren trouwe dienst. :cry:
Ik ben ook verslaafd hoor. En 3 maanden geen kleding kopen blijkt voor mij gewoon een te grote opgave te zijn. Ik vraag me ook af in hoeverre het niet 'mogen' de drang sterker maakt. Over een maand komt mijn kledingpotje 'vrij' - ik haal het bedrag voor de laarzen er af maar dan nog heb ik een paar honderd euro in dat potje zitten. Ik ben benieuwd of ik dan nog steeds die drang voel.
De drang om iets nieuws te kopen neemt bij mij juist af, na een tijdje. Ook omdat ik er niet over na ‘hoef’ te denken, als ik toch niks mag kopen van mezelf.

De vorige keer voelde ik me ook blijer met de kleding die ik had, als ik een no-buy deed. Nu juist niet: ik kom er juist achter dat ik heel weinig kleding heb waar ik me echt prettig in voel. Meer kopen heeft dan ook eigenlijk geen zin. Ik kom er achter dat ik eigenlijk niet weet wat ik zoek, of dat ik iets zoek wat niet bestaat. De kleding die ik echt leuk vind is vaak ook al jaren oud, en nergens meer te vinden. Ik probeer deze maanden dus niet alleen te sparen, maar ook om er achter te komen wat ik dan eigenlijk moet kopen, als het weer mag van mezelf.
broodtrommel schreef:
29-02-2020 08:25
Eigenlijk best treurig dat we daar dan verbaasd over zijn dat het toch gezellig is als we niets kopen. ;-
Was meer omdat er hier een tijdje geleden iemand was die met moeder of schoonmoeder op stap ging, ze waren gewend te gaan winkelen en zij vroeg zich af of het wel leuk was om dat nu ook te gaan doen terwijl zij zich een no buy had opgelegd.

Mijn vriendin is een shopaholic, die heeft denk ik 200 paar schoenen en een kledingkamer van 4x5 meter, wanden vol met plafondhoge kasten, stampvol kleding. Die vindt mij no buy 2020 echt van den zotte, kan zich er niks bij voorstellen.
spuit-elf schreef:
29-02-2020 12:45
De drang om iets nieuws te kopen neemt bij mij juist af, na een tijdje. Ook omdat ik er niet over na ‘hoef’ te denken, als ik toch niks mag kopen van mezelf.

De vorige keer voelde ik me ook blijer met de kleding die ik had, als ik een no-buy deed. Nu juist niet: ik kom er juist achter dat ik heel weinig kleding heb waar ik me echt prettig in voel. Meer kopen heeft dan ook eigenlijk geen zin. Ik kom er achter dat ik eigenlijk niet weet wat ik zoek, of dat ik iets zoek wat niet bestaat. De kleding die ik echt leuk vind is vaak ook al jaren oud, en nergens meer te vinden. Ik probeer deze maanden dus niet alleen te sparen, maar ook om er achter te komen wat ik dan eigenlijk moet kopen, als het weer mag van mezelf.
Dat eerste: nog niet zo. Het tweede probeer ik ook. Ik heb na 2 maanden eindelijk mijn lijstje 30 toffe combinaties af. Mijn erbij behorende conclusie is dat ik vooral blij ben met mijn werkoutfits en dat ik dan op vrije dagen iets confortabels uit de kast trek, maar dat dat bijna altijd hoodies van man zijn of andere vormeloze truien. Ik heb dus voor als ik eenmaal weer iets ga kopen een mooie, warme en confortabele trui/ vest op mijn lijst gezet.
RegretteRien schreef:
29-02-2020 14:35
Dat eerste: nog niet zo. Het tweede probeer ik ook. Ik heb na 2 maanden eindelijk mijn lijstje 30 toffe combinaties af. Mijn erbij behorende conclusie is dat ik vooral blij ben met mijn werkoutfits en dat ik dan op vrije dagen iets confortabels uit de kast trek, maar dat dat bijna altijd hoodies van man zijn of andere vormeloze truien. Ik heb dus voor als ik eenmaal weer iets ga kopen een mooie, warme en confortabele trui/ vest op mijn lijst gezet.
Zo doe ik het ook een beetje. Door te kijken wanneer is denk: “ik heb niks om aan te trekken” probeer ik er achter te komen waar ik behoefte aan heb. Ik ben er nog niet uit wat dat is, maar in elk geval niet het zoveelste jurkje wat alleen leuk is met panty’s en hakken, waardoor ik het toch weinig draag. 😀
Overigens ga ik vanavond een kledingstuk uit de kast trekken wat ik echt weinig draag:... Mijn trouwjurk. Themafeestje waar ie volledig in past. :-D
spuit-elf schreef:
29-02-2020 12:45
Dat heb ik ook. Ik ga gewoon niet naar winkels, probeer de etalages te negeren (woon dicht bij de stad) en dan maal ik er ook niet om. Het viel me wel op hoeveel post en mail ik krijg van winkels. De meeste heb ik linea recta in de (digitale) prullenmand gegooid, een paar mooie magazines heb ik bekeken voor inspiratie om nieuwe combinaties uit bestaande kleding te maken. Dan lijkt de verslaving toch wel mee te vallen. Het lijkt meer een soort vervelingsding, dat kopen.

Wat ook helpt: ik was vijf kilo zwaarder geworden waardoor veel kleding me niet meer stond en ik weinig meer leuk vond om te dragen. Nu ben ik weer aan het afvallen, dus herontdek ik allerlei kleding en heb ik geen muffintops, ritsen die halverwege blijven steken en openpuilende blousen meer. Twee vliegen in een klap!
Lekker Luistervink! Zo'n goed gevoel he, dat die vergeten kleding nu weer zo goed bevalt.

Ik heb deze eerste 2 maanden geen enkel probleem gehad met het niet kopen van kleding. Ben in januari 1x een middagje de stad in geweest, en toen heb ik lekkere thee gekocht en uitgebreid geluncht, was een prima middag. En gisteren was ik ook in een stad, aan het einde van de middag, gezellig wat gedronken en gegeten met vriendinnen zonder ook maar enige winkel in te gaan.

Ik weet wel dat het de komende maand, als het mooier weer gaat worden, wel lastiger wordt voor mij. Maar ik heb nog genoeg kleding in de kast om het een paar maanden uit te zingen, of het nu 10 of 25 graden is buiten. Ik ga gewoon niet naar de stad klaar (en ik heb gelukkig niks met online winkelen, krijg ook geen enkele nieuwsbrief).
RegretteRien schreef:
29-02-2020 16:20
Overigens ga ik vanavond een kledingstuk uit de kast trekken wat ik echt weinig draag:... Mijn trouwjurk. Themafeestje waar ie volledig in past. :-D
Wat leuk!
Ik had een 'dubbele' trouwjurk en het onderste deel heb ik helemaal 'op' gedragen. Het bovendeel trek ik af en toe aan in een hete zomer. En mijn schoenen zijn dit jaar 22 jaar oud en draag ik nog steeds een paar keer per jaar. Ik vind het altijd leuk om ze weer aan te trekken. Trouwens is veel van mijn kleding 'oud' maar van goede kwaliteit en ik ben redelijk vorm- en smaakvast.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik heb vanmiddag online Skechers gekocht. Ik had dezelfde gister aan met wandelen en mijn sokken werden doorweekt. Bleek aan de onderkant een heel gat te zitten. Ik wandel heel veel (elke dag tenminste 10000 stappen) en deze Skechers lopen echt het beste.
Zag ze in de uitverkoop dus toch maar gekocht. Maar baal eigenlijk wel.
Ben mij er ook echt wel bewust van dat ik verslaafd ben! Heb genoeg andere schoenen ook al lopen die minder fijn. Weet ook nog niet of ik ze ga houden.
Reigie3 schreef:
29-02-2020 18:36
Ik heb vanmiddag online Skechers gekocht. Ik had dezelfde gister aan met wandelen en mijn sokken werden doorweekt. Bleek aan de onderkant een heel gat te zitten. Ik wandel heel veel (elke dag tenminste 10000 stappen) en deze Skechers lopen echt het beste.
Zag ze in de uitverkoop dus toch maar gekocht. Maar baal eigenlijk wel.
Ben mij er ook echt wel bewust van dat ik verslaafd ben! Heb genoeg andere schoenen ook al lopen die minder fijn. Weet ook nog niet of ik ze ga houden.
Ik snap dat je baalt omdat je het niet van plan was. Maar ik vind dit soort aankopen juist wel slim. Je weet dat je er veel aan gaat hebben. Als je wacht tot ze nergens meer te krijgen zijn heb je weer kans op miskopen, omdat je weer andere schoenen moet zien te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven