Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Ik ging tellen en raakte ontmoedigd van hoeveel kleding ik niet draag want niet mooi meer of niet passend of slechts voor thuis op de bank.

Maar heb zo'n 20 jurken waarvan ik 3kwart wel vaak draag. Een paar kunnen wel weg.
Broeken en rokken beide zo'n beetje 5 stuks. Maar bij de rokken zitten ook die "voor op het strand of vakantiegevallen die ik ook niet zo veel meer waard vind.
Shirts en hemdjes . Heb van alles denk ik stapels van zo'n 15 stuk waarvan ik nog niet de helft draag want de rest niet leuk, verwassen of anderszins geval van kan eigenlijk wel weg.
Dan nog zo'n 10 truien, zelfde als bij de shirts, zit veel meuk tussen en 10 vesten waarvan ik 3kwart wel draag. 2 korte broeken, en 3 spijkerjacks

Conclusie ik moet meer opruimen en zorgen dat ikvvoornamelijk draagbare dingen in mijn kast heb.

Met de jurken en vesten lukt dat prima maar shirts hemdjes en truien moet ik gaan opruimen, verwassen of niet passende zooi weggooien en als er niet genoeg draagbaars overblijft toch aanvullen.
Reigie3 schreef:
20-02-2020 19:15
Ik vind dit allemaal wel heel minimaal. Bijvoorbeeld 1 winterjas zou voor mij veel te weinig zijn. Heb er 3 die ik echt regelmatig draag. (Heb er nog meer) Als het regent wil ik een jas aan met een goede capuchon. Over een jurk doe ik een andere jas aan dan over een broek. Kortom ik heb er echt meer nodig. Maar misschien ben ik geen goede maatstaf...


Helemaal met je eens hoor. Daarom schreef ik eerder vandaag ook dat die capsules van 30 stuks volgens mij per seizoen zijn. Oftewel minstens 2x 30 kledingstukken per jaar (een zomerse en een winterse).
Ik zou niet met dat minimale aantal wat jij quotte willen doen. Ik zou te vaak moeten wassen, en ik vind 3 winterjassen ook heel normaal: een langere voor bij een jurk, een hele dikke voor als het vriest en een niet te dikke warme jas voor winters zoals deze. Ik zou ook niet uitkomen met maar 3 jurken in een jaar. Ik wil minimaal een warme winterjurk met lange mouwen, een feestelijke jurk, een nette jurk voor bepaalde gelegenheden, een zomerjurk zonder mouwen en een zomerjurk met korte mouwtjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik echt wel met 30 a 40 kledingstukken vooruit kunnen. Het hele jaar door. Panty's, ondergoed en schoenen niet meegerekend.

Zelfs met een capsule houd ik kleding over die ik dan in die 3 maanden niet gedragen heb.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik niet echt zomerkleding heb. In de zomer draag ik longsleeves die ik in de winter onder een trui draag. Zomerjurken etc. vind ik niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik was een doos vergeten in de berging met zomerkleding. Een deel sla ik op wegens ruimtegebrek in de kast want in de winter nemen de vesten en de truien zo veel plek in. Ik heb momenteel 146 kledingstukken.

Schoenen, tassen, sjaals, ondergoed, sokken en singletjes niet meegerekend.

Ik ga proberen om op de 100 stuks uit te komen met uzv gelegenheidskleding. Veel draag ik toch niet en het zou dan ongeveer 30% van mijn kledingkast zijn.

Overigens is een capsule wardrobe niet een moetje. Maar het is wel interessant om er eens over na te denken wat je nu echt nodig bent versus wilt.
Ik vind het een geweldig idee een compacte kledingkast met alleen wat je echt nodig hebt. Heerlijk overzichtelijk en geeft rust ook denk ik. Maar met mijn werk en hobby heb ik soms wel drie sets per dag nodig. :facepalm: Misschien is de kleding splitsen per functie geen slecht idee, in ieder geval voor het overzicht.

Voor de toekomst vind ik het wel wat, maar ik zou nu geen kleding weg doen, die past/leuk is etc, simpel om dan minder te hebben. Dat zou zichzelf dan op den duur moeten inkrimpen.

Qua vaker hetzelfde dragen en opvallen, ik vraag me altijd af of andere mensen daar bewust van zijn. Maar valt het mij wel op bij anderen.
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij ook wel op bij anderen als ze vaak hetzelfde aan hebben maar ik denk dat de meeste mensen daar niet zo mee bezig zijn hoor. En ook al valt het wel op.... het is niet zo spannend.

Zelf draag ik bijna alleen wat neutralere dingen. Geen prints, weinig kleur. Ik heb van mijn favoriete spijkerbroek 2 exemplaren die bijna identiek zijn en ook van een goedzittende zwarte broek heb ik er 2.
Haha dat scheelt ook denk ik. Zoals iemand mij ooit zei; my favorite colour is flowers :-D ik word blij van kleur, in alles.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een spijkerbroek gekocht.... Aan de ene kant baal ik echt (gedachten als zie je wel dat je het niet kan). Aan de andere kant ben ik er ook wel blij mee, want zonder goede passende spijkerbroek wil ik eigenlijk ook niet. Hij was maar €25,00 en het zorgt er wel voor dat ik nu allerlei shirts en vesten kan gaan dragen. Terwijl ik dit tik denk ik wel: Reigie je bent gewoon een excuus aan het zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Reigie3,
Een beetje zoals ik met mijn panty obsessie afgelopen week. Ik kan hierdoor mijn kleding alle seizoenen door dragen en dus meer combineren, aan de andere kant voelt dit ook als het verzinnen van excuses om te kopen. Toch voor e35 panty’s gekocht deze maand. Schiet mij maar lek!
Alle reacties Link kopieren
Nou, confession time. Ik heb een paar laarzen gekocht die ik eigenlijk niet nodig heb maar die al sinds de herfst op mijn verlanglijst stonden. Ik vond ze destijds te duur maar vandaag keek ik weer even op mijn lijstje en zag ik dat ze met 50% korting waren. Normaal gesproken ben ik niet gevoelig voor de sale maar ik sta stijf van de stress (zowel werk als prive) en dan is dit toch een soort zoethoudertje. Plus ik heb natuurlijk vorig weekend iets gekocht voor die crematie. En 1 aankoop triggert me dan enorm.

Stiekem hoop ik dat die laarzen niet passen (moeten uit Spanje komen en heb ze nog nooit kunnen passen) en anders is het maar zo. Slap maar waar. Nu heb ik wel de afspraak met mezelf dat als ik iets nieuws koop dat er iets weg moet. Kan ik deze week even mooi over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen, we moeten toch maar trots zijn op ons zelf van wat we allemaal niet gekocht hebben. We zijn immers nog aan het afkicken.
Ik ga genieten van mijn spijkerbroek en mij voor de rest houden aan tot in ieder geval 1 mei niets kopen. De enige uitzondering hierop mag een nieuw badpak zijn want ik zwem elke week en die is eigenlijk wel echt te groot geworden.
Alle reacties Link kopieren
Lady_day, ik heb dat ook, kleding kopen is voor mij ook een soort van afreageren op spanningen. Het beroerde is dat het, bij mij tenminste, maar even helpt. Ook je gevoel van hoop dat ze niet passen snap ik en anders inderdaad maar echt van laarzen gaan genieten!
Kleding kijken en kopen zal voor mij ook altijd wel een hobby blijven.
Ik zou graag wat meer variatie in mijn outfits brengen juist. Als ik hier lees denk ik dat jullie mij een hele saaie piet zouden vinden.

Ik heb de neiging om steeds hetzelfde te dragen.....
Blauwe jeans, heel soms een zwarte, mijn tops hebben veelal hetzelfde model (omdat me dat het beste staat), enkellaarsjes (bijna plat, of met een hakje van 5 cm).
Weinig prints of een heel kleintje zoals een stipje.
Kleuren als aubergine, lichtgrijs, gebroken wit, zwart, veel verder kom ik niet.
Jurken en rokken draag ik (bijna) nooit. Alleen als het echt moet voor een heel speciale gelegenheid.
In de zomer draag ik het liefst een aansluitende 7/8 broek met een top met korte mouwen.
Zomerschoenen heb ik wel wat meer, variërend van slippers en flatjes tot espadrilles.

Vanavond bijvoorbeeld zijn we uitgenodigd bij iemand te komen eten en dan sta ik voor mijn kast en denk: "wat moet ik in vredesnaam aan?" Iedereen kan me uittekenen in hoe ik er altijd uitzie.

Wel een duidelijke stijl, dat dan weer wel :mrgreen:
En de andere kant is: ALS ik dan eens uit de band spring en iets heel anders aanschaf voel ik me daar zo oncomfortabel in dat het in de kast blijft hangen, dus ja...
Alle reacties Link kopieren
Herfst, ik heb ook heel vaak dezelfde soort dingen aan. Eigenlijk vind ik dat wel fijn. Ik weet wat ik graag draag en wat me goed staat. In de winter vaak coltruitjes/truien en in de zomer boothals. Ik houd niet van kleding met korte mouwen en v-hals vind ik ook niks. Zwart, grijs, wit, creme, bruin, navy en een heel klein beetje khaki en berry-achtige kleuren (max 10% van mijn garderobe). Streepjes draag ik wel, dierenprint in kleine doses (sjaal bijv.) maar verder geen kleur of prints.

Als je weet wat je graag draagt dan heb je ook minder miskopen.
Lady_Day schreef:
22-02-2020 08:33
Herfst, ik heb ook heel vaak dezelfde soort dingen aan. Eigenlijk vind ik dat wel fijn. Ik weet wat ik graag draag en wat me goed staat. In de winter vaak coltruitjes/truien en in de zomer boothals. Ik houd niet van kleding met korte mouwen en v-hals vind ik ook niks. Zwart, grijs, wit, creme, bruin, navy en een heel klein beetje khaki en berry-achtige kleuren (max 10% van mijn garderobe). Streepjes draag ik wel, dierenprint in kleine doses (sjaal bijv.) maar verder geen kleur of prints.

Als je weet wat je graag draagt dan heb je ook minder miskopen.

Dat is ook wel weer waar inderdaad. Soms vind ik mezelf zooooo saai :P

Ik heb een vrij grote cupmaat helaas, anders droeg ik ook veel meer streepjes. Ik vind de z.g. Parisienne-look ook erg leuk. Zwart/wit streepje in de breedte met zwarte smalle broek. Maar dat is bij mijn figuur helaas geen goed idee. Verder ben ik vrij slank (maat 38) maar die cupmaat verpest het een beetje >:-(
Heel soms draag ik het toch en dan met een losvallend zwart open vestje erover.

Edit: wat draag je als het heel warm is Lady? Ook geen korte mouwen?
Alle reacties Link kopieren
Die outfit die jij beschrijft daar kun je mij in uittekenen. Ik heb een kleine cupmaat maar snap wat je bedoelt (geldt ook voor strakkere coltruitjes).

Ook in de zomer draag ik tegenwoordig lange mouwen. Ik houd niet van de zon op mijn huid. Heb het ook niet snel warm overigens.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor Herfst, je kan mij ook uittekenen in hetzelfde silhouet. Vooral in de winter. Jeans, sneakers, trui. Ik heb de schurft aan winter en heb het altijd koud. Iets duns, ook in laagjes werkt hier niet: koud af en toe varieer ik met een dikke vest.

In de zomer af en toe en jurkje bij 25 graden of hoger en anders jeans en een shirtje, blouse whatever. Wel veel kleur, ook in de sneakers en oorbellen etc

Voor een gelegenheid wil ik nog wel een mooie epaillettentop aan doen met een jasje ofzo. Maar daar houdt het mee op. Terwijl ik eigenlijk best wel hele mooie nette vrouwelijke kleding heb.
Ik heb ook altijd hetzelfde stijltje. Ik heb echt een soort capsule van effen bloesjes, zwarte skinny’s en simpele jurkjes. Veel zwart en donkerblauw en een paar accentkleuren. Ik begin het nu ook een beetje saai te vinden, maar om iets anders te vinden is lastig. Ik heb het idee dat prints niet bij mij passen en andere modellen me niet staan.

Ik heb een meevallertje gehad, na een aantal financiële tegenslagen. Ik moet het gewoon op mijn spaarrekening zetten, maar ik wil zo graag een mooie nieuwe jurk of dure foundation kopen. Maar het slaat natuurlijk nergens op want ik heb helemaal niks nodig. Zo stom, die eeuwige koopzucht. Ik moet daar echt vanaf.
Lady_Day schreef:
22-02-2020 10:41
Die outfit die jij beschrijft daar kun je mij in uittekenen. Ik heb een kleine cupmaat maar snap wat je bedoelt (geldt ook voor strakkere coltruitjes).

Ook in de zomer draag ik tegenwoordig lange mouwen. Ik houd niet van de zon op mijn huid. Heb het ook niet snel warm overigens.

Klopt helemaal van die coltruitjes. Die draag ik ook nooit terwijl ze me heerlijk comfortabel lijken, maar het is geen gezicht bij mij.
Dus ik ben best een beetje jaloers op je. ;-)
Leuk om te lezen dat ik toch niet de enige ben met een beetje eentonige kledingkast-inhoud...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist ook even geteld. Ik heb, (inclusief schoenen en jassen, exclusief sportkleding en sokken/ondergoed) zo'n 65 stuks in m'n kast hangen/liggen/staan. Waarvan een deel waarschijnlijk alweer te groot is. Maar voorlopig red ik het ermee, tot het echt heel warm wordt heb ik niets nieuws nodig.
Trotter schreef:
22-02-2020 14:16
Ik heb zojuist ook even geteld. Ik heb, (inclusief schoenen en jassen, exclusief sportkleding en sokken/ondergoed) zo'n 65 stuks in m'n kast hangen/liggen/staan. Waarvan een deel waarschijnlijk alweer te groot is. Maar voorlopig red ik het ermee, tot het echt heel warm wordt heb ik niets nieuws nodig.


Kijk daar wil ik eigenlijk wel naar toe. Maar om van 190 stuks naar een derde daarvan te komen wordt nog best lastig denk ik. Ik neem aan dat ik de tweede helft van dit jaar wel een keer iets nieuws zal willen. Nja, voorlopig ga ik nog even door met wat ik heb, en het verveelt me nu nog niet.

Ik heb alweer een beetje opgeschoond: 3 rokken, 1 jurk en 2 vesten gaan weg. Nog ruim 180 kledingstukken over :proud:
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig dat jullie allemaal aangeven dat jullie een vrij 'eentonige' kledingstijl hebben. Mijn kledingstijl gaat juist echt alle kanten op: veel prints en allerlei kleuren en modellen. Ik hou dus vast aan mijn 150 hoor. Dan heb ik genoeg te combineren, want print op print op print is niet altijd zo mooi :)
Ik heb ook geen eentonige kledingstijl, vind ik. Ik herken op zich wel de voorkeur voor effen kledingstukken in vrij onopvallende kleuren, ook omdat die 'langer meegaan' (je raakt er niet snel op uitgekeken). Maar ik heb de laatste jaren vrij bewust een aantal jurken en tops met prints gekocht, en een aantal in opvallende kleuren, en dat leukt mijn stijl wel op. Ik heb een sterke voorkeur voor roodtinten (inclusief pink, donkeroranje en paars), en heb vrijwel geen blauwe kleding.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel verschillende prints (effen, streepjes, bloemen), maar heel veel blauwe, turkoise, grijze en groenige kleding. Ik denk dat meer dan 80-90% van mijn kleding blauw(achtig) is, in alle tinten. Daarnaast nog wat zwart en andere kleuren.
Ik draag absoluut geen bruine, oranje-achtige of beige kleding, dat staat me gewoon echt niet. Sinds ik dat weet (ik heb ooit een kleuranalyse laten doen) heb ik ook veel minder vaak miskopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven