Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
quote:spuit-elf schreef op 29 november 2015 @ 11:03:

Ik wil denk ik ook wel weer meedoen, maar ik weet nog niet precies hoe. Een jaar niks kopen gaat toch niet lukken. Ik kan wel minder kopen, en bewuster, maar als ik me niet voor neem om echt helemaal niks te kopen, ga ik toch weer los. Bovendien gaat het me nu juist om de rust van het helemaal niet met winkelen bezig zijn, en die heb ik alleen als ik echt helemaal niks koop.

Ik ga nu eerst proberen om tot 1 april niks te kopen. Ik heb gemerkt dat een nieuw seizoen voor mij echt een valkuil is. De winter doorkomen moet dus wel lukken. Als het straks weer warmer wordt ga ik wel nadenken over wat ik voor het voorjaar en de zomer nog wil hebben.Ja, ik zat ook te denken, misschien neem ik mijzelf voor om van 2016 vooral een "bewust kopen"-jaar te maken en de focus te leggen op het inhouden van impulsaankopen te doem. Maar ook: tijd van dingen weg doen die ik nooit meer draag, versleten zijn, ongedragen miskopen waarvan ik nu vaak nog denk: misschien ooit. Nee, in 2016 moet dat dus of (graag) gedragen gaan worden óf het moet gewoon weg. Ik wil geen dingen meer die (stiekem) ergernis oproepen. En misschien als dat plan lukt dan ben ik in 2016 zo goed bezig geweest dat "in 2017 geen kleding kopen" niet eens meer als een challenge voelt maar dat ik gewoon écht verzadigd en tevreden ben omdat alle kleding gewoon echt goed is en bij mij past. Dat is nu zo'n beetje mijn instelling.
Dat laatste: ik werk er naartoe, zo voelt het.

Ieder zijn regels, overall lijkt onze instelling (de 2016 'kandidaten' tot dusver) hetzelfde en dus kunnen we elkaar ondersteunen.
Joepieeeeee

Meer dan 11 maanden geen kleding gekocht!
Prrrr, mauw miawwwww.
Goed zeg, Jane-Ice!
quote:NYC schreef op 30 november 2015 @ 14:22:

Goed zeg, Jane-Ice! Dank je, en nooit gedacht dat ik het kon!
Prrrr, mauw miawwwww.
Hoi allemaal!

Weer even een berichtje van mij (lang geleden).

Ik heb nog steeds maar op 2 ´gelegenheden´ geshopt, tijdens mijn 2 vakanties.

Over 2 weken ga ik een weekendje weg en dat wordt mijn derde shopmoment dit jaar.

Ik heb wel weer een aantal dingen die ik nu echt nodig heb maar ik merk dat ik die vaste shopmomenten erg fijn vind.

Ik heb daarom geen impulsaankopen gedaan en tijdens de shopmomenten kan ik echt kopen wat ik nodig heb. Nadeel is wel dat ik dan snel de neiging krijg dat ik echt wel het moment moet benutten. Kan heel vervelend zijn als je juist dan niet kan vinden wat je zoekt maar dan heb ik maar pech.

Misschien is dit een goede tussenoplossing voor wat mensen die nog twijfelen voor volgend jaar ;)
Wauw Jane-ice!
Super, Jane-Ice! Wat doe je als het jaar voorbij is?

@apple, dat zou voor mij eerder averechts werken. Als ik iets tegenkom dat aan de eisen voldoet ben ik al heel blij en koop ik het, als ik zou kiezen voor vaste momenten is de kans groot dat ik het moeilijk kan vinden en ga ik misschien dan juist miskopen doen omdat ik dan op dat moment de kans heb. Maar ieder zijn eigen manier. Voor mij is dat het meeste laten liggen, tenzij ik iets tegenkom wat helemaal goed is.

Ik houd al een hele tijd bij wat ik koop en voor welk bedrag. Wat je ziet in de loop der tijd is dat ik minder gekocht heb, maar wel duurdere items, vooral weloverwogen, dingen waar ik echt blij mee ben. Nagedacht over hoe het te combineren, wat er nog ontbreekt. Een enorme verbetering. Zo te lezen heeft het afgelopen jaar bij de meesten van jullie veel bewustwording gebracht, wat ook het belangrijkste doel was voor de meesten volgens mij. Ben benieuwd hoe iedereen verder gaat in 2016 en blijf graag meelezen.
Als het jaar voorbij is dan ga ik eerst wat basic's halen en wat sportkleren.

Daarna ga ik rustig mijn "ouwe kleding" vervangen.

Jassen en sommige truien draag ik al 10 jaar, ze zijn nog mooi hoor maar ik heb ze echt te lang.

Ik ben wel blij dat ik binnenkort wat weer nieuws "mag" kopen.
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik ben na 4 maanden toch de fout in gegaan... Was in een stad in het buitenland en heb daar 2 vesten en een blouse gekocht zonder erbij na te denken. En ook nog schoenen gekregen van mijn vriend (maar dat telt niet vind ik ).

In ieder geval baal ik er wel een beetje van, vooral omdat ik nu echt op mijn geld moet letten. Vanaf nu dus weer opnieuw beginnen.
quote:NYC schreef op 28 november 2015 @ 16:51:

Grootepan, ik wil eigenlijk ook wel meedoen in 2016 maar als ik daaraan denk schiet meteen als eerst door mijn hoofd: wat moet ik de komende maand dan nog aanschaffen om het jaar door te komen? Niet helemaal eerlijk dus maar een aantal basics moet ik zeker nog hebben en ook met ondergoed/sokken ga ik niet uitkomen, daarvan is al veel >5 jaar oud en inmiddels zo vaak gewassen dat het uitgelubberd en aan vervanging toe is.

Voor mij zijn sokken, onderbroeken, bh's enz niet onderdeel van dit. Stel je voor dat je bh's allemaal kapot gaan of je onderbroeken zijn ineens allemaal te klein/groot. Daar kun je toch echt niet zonder?

Maar ik kan wel zonder dat extra truitje want ik heb er nog 10 liggen.

En ook ik denk, wat kan ik dan nu allemaal nog even snel kopen? En ik denk dat ik dat ook ga doen voor de winter in ieder geval. Ik keek gisteren in mijn kast en het is allemaal zwart en wat "gewone, lelijke" dingen. Dus ik heb me voorgenomen om het volgende weekend mijn kast heel erg te gaan opruimen en inventariseren of ik nog iets moet hebben voor deze winter.

En voor de zomer mag ik straks wel een paar nieuwe shirtjes kopen want die heb ik niet echt meer. Maar meer ook niet!
Ik doe ook graag mee. Al een aantal jaar koop ik weinig kleding, maar helemaal niets is me nog niet gelukt. Bepaalde dagen van de maand heb ik een zwak voor troepjes en met name accessoires, terwijl ik die bijna niet draag, zonde dus. En als ik voor iets dat ik nodig heb naar de sale ga kom ik ook met teveel spullen terug. Ik wil inzetten op helemaal niets kopen, ook geen ondergoed of accessoires.

Wat ik lastig vind is hoe om te gaan met kleren die je niet draagt, maar wel prima passen. Elke keer met opruimen komen ze op de stapel wegdoen, maar omdat ik het dan toch zonde vind om prima kleren weg te doen belanden ze toch weer op de plank. Ik zit eigenlijk een beetje klem tussen opdragen (alles houden en spullen die ik nooit draag gaan opmaken) en minimaliseren (schoon schip maken en alleen houden wat ik draag). Want als ik wat ik niet draag wegdoe moet ik eerder weer iets kopen als spullen versleten zijn. Wat zouden jullie doen of hebben jullie gedaan?
quote:Minimalista schreef op 02 december 2015 @ 14:35:

Ik doe ook graag mee. Al een aantal jaar koop ik weinig kleding, maar helemaal niets is me nog niet gelukt. Bepaalde dagen van de maand heb ik een zwak voor troepjes en met name accessoires, terwijl ik die bijna niet draag, zonde dus. En als ik voor iets dat ik nodig heb naar de sale ga kom ik ook met teveel spullen terug. Ik wil inzetten op helemaal niets kopen, ook geen ondergoed of accessoires.

Wat ik lastig vind is hoe om te gaan met kleren die je niet draagt, maar wel prima passen. Elke keer met opruimen komen ze op de stapel wegdoen, maar omdat ik het dan toch zonde vind om prima kleren weg te doen belanden ze toch weer op de plank. Ik zit eigenlijk een beetje klem tussen opdragen (alles houden en spullen die ik nooit draag gaan opmaken) en minimaliseren (schoon schip maken en alleen houden wat ik draag). Want als ik wat ik niet draag wegdoe moet ik eerder weer iets kopen als spullen versleten zijn. Wat zouden jullie doen of hebben jullie gedaan?

Ik heb deze zomer ook mijn kleerkast helemaal opgeruimd. Alle kledingstukken die me ook maar iets van negatief gevoel gaven (dan voornamelijk schuldgevoel) heb ik verkocht, weggegeven aan een vriendin die ze wel graag wou, of naar de kringloopwinkel gebracht.

Ik was het zo beu om die stukken telkens te zien hangen en me er slecht bij te voelen.
quote:vlinder021 schreef op 30 november 2015 @ 15:43:

@apple, dat zou voor mij eerder averechts werken. Als ik iets tegenkom dat aan de eisen voldoet ben ik al heel blij en koop ik het, als ik zou kiezen voor vaste momenten is de kans groot dat ik het moeilijk kan vinden en ga ik misschien dan juist miskopen doen omdat ik dan op dat moment de kans heb. Maar ieder zijn eigen manier. Voor mij is dat het meeste laten liggen, tenzij ik iets tegenkom wat helemaal goed is.

Dat kan, maar ik kom dus op andere momenten niks tegen want ik ga geen winkels in. Ik kijk alleen naar kleding tijdens die trips en niet op andere momenten. Dus zo loop ik ook nooit tegen iets aan wat 'helemaal goed is'.
Ik zou de miskopen allemaal wegdoen. Dan hou je een garderobe over die je zelf leuk vindt, overzichtelijk ook.

Kleren afdragen waar je je niet lekker in voelt, dat voelt als een straf, toch ? Zo wordt het "jaar geen kleding kopen" helemaal geen leuke uitdaging, denk ik dan.
De meeste spullen voelen niet als miskoop, ik heb gewoon andere kleren die ik liever draag. Maar sommige dingen voel ik me niet top in, die moeten er maar eens uit...
Dan moet je gewoon denken dat iemand anders er nog flink wat aan kan afdragen wanneer je het weggeeft en dat maakt het misschien wat gemakkelijker.

Ik heb het meer met wegdoen van; stel je voor dat ik zoiets over een jaar weer wil dragen en dan is het er niet meer. Dat zou zonde zijn. En op die manier ruim ik mijn kast nooit echt radicaal op....
Bij mij werkt het ook om goed te kijken of iets past, of het materiaal fijn is. Of het een goed gevoel geeft. Natuurlijk, je maat kan veranderen waardoor je iets wegdoet wat je later weer zou passen. Maar als iets nu geen goed gevoel geeft of de stof zit je gewoon niet lekker, dan is dat over een jaar niet anders denk ik.

Ik heb het een tijd gehad met jurkjes. Had er veel te veel ten opzichte van de draaggelegenheden. En eigenlijk vond ik sommige een beetje strak of kort. Dus uitgezocht eindelijk en een groot deel verkocht op marktplaats. En blij toe. Ik denk niet dat ik naar die modellen terug zou gaan. En ik heb ook niet ineens 100 feestjes gehad ;)
Net als Jane-Ice heb ik nu 11 maanden geen kleding gekocht Heel blij dat ik het volhoud. En ook ik ga als eerste nieuwe basics kopen. Maar, vanaf nu is mijn streven alle kleding (ook de basics) fairtrade te kopen. Met zo min mogelijk schade aan het milieu en veel aandacht voor eerlijke werkomstandigheden die mijn kleding maken. Daar heb ik veel over gelezen dit jaar, dus ik denk dat dat moet lukken.
Ook voor jou:
En wat leuk dat er nu weer een nieuwe groep is met hetzelfde voornemen! Ik ben echt heel blij dat ik het doe, dus veel succes gewenst!
Goed bezig pippeloentje!

Dank voor de tips. Het is denk ik ook dat ik weleens kleding heb weggedaan die ik niet zo mooi vond staan en later die stukken miste. Dan was ik vergeten waarom ik ze had weggedaan en zag ik een mooier beeld van die spullen voor me dan ze blijkbaar echt waren. Ik moet de Konmarie methode maar eens loslaten op mijn kast...
Ik heb vanochtend gemerkt dat iets anders ook werkt, namelijk af en toe van baan wisselen! Ik had vanochtend weinig inspiratie en trok iets aan wat ik al zeker 7 jaar in de kast heb en voor mij saai en niet zo leuk meer is. Ik dacht nog, dat wanneer ik me er vandaag niet helemaal fijn meer in voel, gaat het weg. Maar op het werk (ben hier nu bijna een jaar), kreeg ik vanmorgen allerlei complimentjes! Dus ik denk dat ik het nog maar even hou....
Ik ben inmiddels weer wat verder in mijn minder-kopen proces (al heb ik ondertussen al weer wat gekocht helaas).

Heb een aantal vlogs gekeken over minimalisme, capsule wardrobes, herstellende shopaholics en ecomode. Ben nu dus helemaal in de mood!

Verder heb ik een appje geinstalleerd waarmee ik mijn garderobe in kaart kan brengen. Simpel foto ervan maken en klaar. Het leuke is dat de app vervolgens suggesties kan maken voor nieuwe combis. Als ik dan eens geen inspiratie heb vraag ik om een suggestie en wie weet komt er dan wel iets boven wat al lang in mijn kast ligt te verstoffen. Zo hoop ik meer te kunnen genieten van wat ik al heb (wel eerst nog even alles invoeren..........).

Als laatste wil ik kleding die niet meer zo mooi is wegdoen. Ik had daar altijd veel moeite mee, omdat ik die kledingbakken nooit zo vertrouw, maar nu las ik dat H&M sinds een tijdje kleding inzamelt en dit recyclet. Hebben jullie daar iets over gehoord? Lijkt me de ideale oplossing.

Ik hoop door mijn kleding meer op te gaan dragen en dan niet meteen te vervangen (want ik heb immers nog 10 truitjes van hetzelfde) dat mijn kledingkast na mijn jaar van minder kopen.... een stuk leger en overzichtelijker wordt.
ik heb er geen ervaring mee, maar ik dacht meteen, daar krijg je korting voor op je volgende aankoop (paar procent). Dus das in situatie van niet kopen wel gevaarlijk ;)

Ik breng het vaak naar kringloop, is dat ook een optie? Er zijn ook kledingbanken en in sommige plaatsen voor nette kleding om mensen te helpen die gaan solliciteren (kan niet meer op de naam komen). Dat zijn ook mooie bestemmingen vind ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven