een jaar geen kleding kopen
woensdag 24 december 2014 om 16:08
Hallo Allemaal,
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd

zaterdag 5 december 2015 om 12:19
Een tijdje terug schreef iemand (ik geloof Jetty) dat ze had gekeken hoeveel outfits ze kon maken met haar huidige garderobe. Ze had geloof ik foto's gemaakt met de verschillende combinaties.
Ik heb dat zelf gedaan met een appje. Dat is echt een tip. Doordat ik zie dat ik nog minstens 30 goede combi's in de kast heb hangen, besef ik dat ik echt de komende maanden niks hoef te kopen. Of je dat nu met een appje doet of gewoon met foto's maakt niet uit. Ik merk dat een duidelijk overzicht van wat ik heb mijn kooplust direct vermindert.
Ik heb dat zelf gedaan met een appje. Dat is echt een tip. Doordat ik zie dat ik nog minstens 30 goede combi's in de kast heb hangen, besef ik dat ik echt de komende maanden niks hoef te kopen. Of je dat nu met een appje doet of gewoon met foto's maakt niet uit. Ik merk dat een duidelijk overzicht van wat ik heb mijn kooplust direct vermindert.

zaterdag 5 december 2015 om 13:26
Ben ook wel benieuwd naar zo'n app, maar toch ben ik bang dat het uiteindelijk niet gaat werken bij mij. Theoretisch gezien zijn er heel veel combinaties te maken, maar ik heb dan toch een paar favorieten omdat ik bv bepaalde tinten heel mooi bij elkaar vind staan. Of dan vind ik een shirt net te lang of te kort voor op een bepaalde rok of broek, of ik vind de stijlen niet helemaal matchen. Misschien maak ik het zelf wel moeilijker dan het is, ben niet zo snel tevreden Wat bij mij goed werkt is als ik combinaties heb waar ik helemaal tevreden over ben, dus bv een jurk met laarzen, pantry, hemdje, riem. Het klopt dan helemaal en dan trek ik het vaak aan. Als er ergens iets schort draag ik het al veel minder. Of ik heb een broek die met veel dingen matcht en dan zit die net weer in de was als ik leuks bedacht heb. Maar ik ben wel benieuwd naar meer ervaringen met de app, wie weet...

zaterdag 5 december 2015 om 13:34
Ik vind het ook lastig om te bepalen wat nu eigenlijk te weinig/genoeg/teveel is.
Neem nu bijv spijkerbroeken. Ik heb er drie voor het voorjaar/zomer en drie voor najaar/winter. Is dat veel, weinig of genoeg? Ik wil namelijk zeker niet teveel hebben, maar als het aan de weinige kant is dan is de kans natuurlijk groter dat zo'n broek best snel verslijt. Deze broeken zijn toevallig bijna allemaal wel redelijk nieuw (minder dan twee jaar oud) en met de vorige lading spijkerbroeken heb ik gemiddeld vijf a zes jaar gedaan. Daarnaast heb ik ook nog wel andere broeken.
Sommige dingen blijven in mijn kast hangen en draag ik echt nooit, maar doe ik om de een of andere redden niet weg omdat ik dat dan weer zonde vind omdat dan door mijn hoofd gaat: hij was duur, het is maar een klein vlekje, misschien kan dit een 'klus'broek worden (maar ik klus nooit!) , misschien kan ik dat nette jurkje eindelijk dan deze kerst eens dragen (maar hij is eigenlijk net te strak, dus voel me comfortabeler in andere kleding etc. etc)
Maar als ik hoppakee nou eens alles weg zou doen wat ik toch eigenlijk niet zou dragen... heb ik nog wel genoeg dan? Vind ik moeilijke overwegingen.
Neem nu bijv spijkerbroeken. Ik heb er drie voor het voorjaar/zomer en drie voor najaar/winter. Is dat veel, weinig of genoeg? Ik wil namelijk zeker niet teveel hebben, maar als het aan de weinige kant is dan is de kans natuurlijk groter dat zo'n broek best snel verslijt. Deze broeken zijn toevallig bijna allemaal wel redelijk nieuw (minder dan twee jaar oud) en met de vorige lading spijkerbroeken heb ik gemiddeld vijf a zes jaar gedaan. Daarnaast heb ik ook nog wel andere broeken.
Sommige dingen blijven in mijn kast hangen en draag ik echt nooit, maar doe ik om de een of andere redden niet weg omdat ik dat dan weer zonde vind omdat dan door mijn hoofd gaat: hij was duur, het is maar een klein vlekje, misschien kan dit een 'klus'broek worden (maar ik klus nooit!) , misschien kan ik dat nette jurkje eindelijk dan deze kerst eens dragen (maar hij is eigenlijk net te strak, dus voel me comfortabeler in andere kleding etc. etc)
Maar als ik hoppakee nou eens alles weg zou doen wat ik toch eigenlijk niet zou dragen... heb ik nog wel genoeg dan? Vind ik moeilijke overwegingen.

zaterdag 5 december 2015 om 13:37

zaterdag 5 december 2015 om 14:39
Goed idee. Overigens denk ik dat je al gauw genoeg/teveel hebt en niet zo snel te weinig en het dus vooral een luxekwestie is. Als je bijv dat programma kijkt van Floortje naar het einde van de wereld en mensen dus niet eens de mogelijkheid hebben om in de stad te gaan shoppen of iets even snel online te bestellen. Maar aan de andere kant hoef ik natuurlijk ook niet de uitstraling te krijgen alsof ik op straat leef.
Ik denk dat ik 't gewoon ga proberen in 2016! En eens start met het uitpluizen van de kleding die mij op welke manier dan ook 'stoort' en dat voorlopig even aan de kant te leggen.
Heb ook ooit een handige tip gehoord om alles wat je steeds draagt bovenop de stapel te liggen of links van je rek te hangen. Dan is alles wat na een jaar dus onderaan ligt of rechts hangt de kleding die weinig is gebruikt. Dat ga ik ook proberen.
Ik denk dat ik 't gewoon ga proberen in 2016! En eens start met het uitpluizen van de kleding die mij op welke manier dan ook 'stoort' en dat voorlopig even aan de kant te leggen.
Heb ook ooit een handige tip gehoord om alles wat je steeds draagt bovenop de stapel te liggen of links van je rek te hangen. Dan is alles wat na een jaar dus onderaan ligt of rechts hangt de kleding die weinig is gebruikt. Dat ga ik ook proberen.
zaterdag 5 december 2015 om 17:37
Dat laatste doe ik dmv omdraaien van de hangers. Is bijna sport om alles omgedraaid te kringen . Nu bijna een jaar verder en meeste hangt idd andersom, dus dat is goed. Tussentijds al dingen verkocht die ik niet droeg. Niet alles zal omdraaien, maar ik ben best tevreden.
Op deze manier hoef je de structuur van hoe alles hangt niet aan te passen. Dat is wel goed voor het overzicht
Op deze manier hoef je de structuur van hoe alles hangt niet aan te passen. Dat is wel goed voor het overzicht

zaterdag 5 december 2015 om 18:51
zaterdag 5 december 2015 om 18:52
Dit jaar heb ik gemiddeld 50 euro per maand aan kleding uitgegeven, het jaar ervoor zat ik nog op gemiddeld 200 euro per maand. Voor volgend jaar wil ik naar gemiddeld 25 euro per maand gaan.
Ik ben tevreden over wat er in mijn kledingkast hangt; genoeg broeken, shirtjes en een paar jasjes, het is allemaal goed te combineren en het blijft ook mooi.
Maar waar ik wel erg van baal is dat gebreide en jersey kledingstukken zo snel lelijk worden ondanks voorzichtig wassen, het pilt, lubbert en slijt. Duur of goedkoop maakt niets uit en dit soort kledingstukken gaan maar 1 seizoen mee. Daar baal ik zo van!
Ik ben tevreden over wat er in mijn kledingkast hangt; genoeg broeken, shirtjes en een paar jasjes, het is allemaal goed te combineren en het blijft ook mooi.
Maar waar ik wel erg van baal is dat gebreide en jersey kledingstukken zo snel lelijk worden ondanks voorzichtig wassen, het pilt, lubbert en slijt. Duur of goedkoop maakt niets uit en dit soort kledingstukken gaan maar 1 seizoen mee. Daar baal ik zo van!

zaterdag 5 december 2015 om 22:20
zondag 6 december 2015 om 00:17
@ benq; ik herken heel erg wat je zegt qua snel slijten van jersey en gebreide kledingstukken. Na 1 seizoen is het niet meer mooi, terwijl het ook niet zo erg versleten is dat het direct wegmoet. In 2016 ga ik weer kleding kopen, alleen nog maar fairtrade en van goede kwaliteit, dus ook een hogere prijs maar omdat ik veel bewuster koop verwacht ik dat het in totaal wel mee zal vallen. En ik hoop dat de kleding dan ook langer mee zal gaan, maar dat zal moeten blijken..
zondag 6 december 2015 om 08:04
quote:Pippeloentje schreef op 06 december 2015 @ 00:17:
@ benq; ik herken heel erg wat je zegt qua snel slijten van jersey en gebreide kledingstukken. Na 1 seizoen is het niet meer mooi, terwijl het ook niet zo erg versleten is dat het direct wegmoet. In 2016 ga ik weer kleding kopen, alleen nog maar fairtrade en van goede kwaliteit, dus ook een hogere prijs maar omdat ik veel bewuster koop verwacht ik dat het in totaal wel mee zal vallen. En ik hoop dat de kleding dan ook langer mee zal gaan, maar dat zal moeten blijken..Pipppeloentje mijn ervaring is dat gebreid of jersey van een goed merk veel eerder crasht dan zo'n 100 procent kunststof ding van een paar euro en dat vind ik frustrerend want ik wil dat soort zooi niet kopen.
@ benq; ik herken heel erg wat je zegt qua snel slijten van jersey en gebreide kledingstukken. Na 1 seizoen is het niet meer mooi, terwijl het ook niet zo erg versleten is dat het direct wegmoet. In 2016 ga ik weer kleding kopen, alleen nog maar fairtrade en van goede kwaliteit, dus ook een hogere prijs maar omdat ik veel bewuster koop verwacht ik dat het in totaal wel mee zal vallen. En ik hoop dat de kleding dan ook langer mee zal gaan, maar dat zal moeten blijken..Pipppeloentje mijn ervaring is dat gebreid of jersey van een goed merk veel eerder crasht dan zo'n 100 procent kunststof ding van een paar euro en dat vind ik frustrerend want ik wil dat soort zooi niet kopen.

zondag 6 december 2015 om 08:39
quote:benq schreef op 06 december 2015 @ 08:04:
[...]
Pipppeloentje mijn ervaring is dat gebreid of jersey van een goed merk veel eerder crasht dan zo'n 100 procent kunststof ding van een paar euro en dat vind ik frustrerend want ik wil dat soort zooi niet kopen.
Klopt, dat vind ik ook frustrerend. Met kunststof kleding kun je vaak alles doen. Natuurlijke stoffen moet je heel voorzichtig wassen, en dan nog heb je kans op lubberen, pillen of vervagen. Ik heb afgelopen jaar twee mooie vestjes gekocht. Grotendeels katoen, draagt heerlijk. Maar na letterlijk vijf keer dragen en wassen zijn ze stug en kreukelig geworden.
Wat pippeloentje zegt vind ik helemaal lastig: dat het niet mooi meer is, maar ook nog niet zo versleten dat je het zonder schuldgevoel weg kunt gooien. Zo krijg je dus een kast vol kleding en niks om aan te trekken
Ik merk wel dat ik ook hierdoor een paar keer heb gedacht dat ik genoeg had om een lange tijd vooruit te kunnen, terwijl ik dan een paar weken later weer tot de conclusie kwam dat ik echt weer wat nodig had.
[...]
Pipppeloentje mijn ervaring is dat gebreid of jersey van een goed merk veel eerder crasht dan zo'n 100 procent kunststof ding van een paar euro en dat vind ik frustrerend want ik wil dat soort zooi niet kopen.
Klopt, dat vind ik ook frustrerend. Met kunststof kleding kun je vaak alles doen. Natuurlijke stoffen moet je heel voorzichtig wassen, en dan nog heb je kans op lubberen, pillen of vervagen. Ik heb afgelopen jaar twee mooie vestjes gekocht. Grotendeels katoen, draagt heerlijk. Maar na letterlijk vijf keer dragen en wassen zijn ze stug en kreukelig geworden.
Wat pippeloentje zegt vind ik helemaal lastig: dat het niet mooi meer is, maar ook nog niet zo versleten dat je het zonder schuldgevoel weg kunt gooien. Zo krijg je dus een kast vol kleding en niks om aan te trekken
Ik merk wel dat ik ook hierdoor een paar keer heb gedacht dat ik genoeg had om een lange tijd vooruit te kunnen, terwijl ik dan een paar weken later weer tot de conclusie kwam dat ik echt weer wat nodig had.

zondag 6 december 2015 om 09:21
@vlinder: Lees dat ook vaker: Alle kleding op mp gezet en binnen twee uur alles verkocht. Is mij nog nooit overkomen, zelfs niet met de kleding waar het prijskaartje nog aan hangt en dat voor 5% van de originele prijs weg mag. 't Staat bij mij na '3 keer bekeken' binnen twee uur op pagina >300 en vervolgens wordt er helemaal niet meer naar gekeken.

zondag 6 december 2015 om 09:23
Ja de criteria om iets weg te gooien vind ik ook moeilijk! Zit er een gat in dan is het niet moeilijk (tenzij een jeans) Ik heb ook een tijd veel bewaard om binnenshuis te dragen maar dat werkt ook niet echt want soms moet je even de deur uit of er wordt aangebeld. Als ik mij er armoedig in voel dan gaat het gewoon weg.

zondag 6 december 2015 om 10:19
Ik vind dat ook lastig! Een gat vind ik geen reden want die repareer ik zelf.... Wachten tot de stof totaal dun en doorgesleten is kan bij sokken maar niet bij bovenkleding. Het makkelijkste vind ik eigenlijk als polyester erg is gaan pillen, dat vind ik lelijk. Maar al die kleding die wat vaal, verdraaid, gekrompen etc is, waar trek je voor jezelf de grens?
Ik ben daarom benieuwd wat zo'n capsule wardrobe voor me gaat doen. Als ik zo'n item steeds niet aantrek of niet eens in de capsule wil doen, dat zegt dan genoeg...
Ik ben daarom benieuwd wat zo'n capsule wardrobe voor me gaat doen. Als ik zo'n item steeds niet aantrek of niet eens in de capsule wil doen, dat zegt dan genoeg...

zondag 6 december 2015 om 10:23
Polyacryl dat gaat pillen vind ik ook erg lelijk, net als truien die de vorm eigenlijk kwijt zijn. Daar heb ik er afgelopen najaar nog een paar van weggedaan. Ik wil eigenlijk ook geen (100%) polyacryl meer kopen, had gelezen dat pillen vooral gebeurt bij kleding die voor meer dan 50% uit polyacryl bestaat dus daar let ik wel op nu.
zondag 6 december 2015 om 10:43
quote:NYC schreef op 06 december 2015 @ 10:23:
Polyacryl dat gaat pillen vind ik ook erg lelijk, net als truien die de vorm eigenlijk kwijt zijn. Daar heb ik er afgelopen najaar nog een paar van weggedaan. Ik wil eigenlijk ook geen (100%) polyacryl meer kopen, had gelezen dat pillen vooral gebeurt bij kleding die voor meer dan 50% uit polyacryl bestaat dus daar let ik wel op nu.Echte wol pilt meer als kunststof en zelfs katoen pilt.
Polyacryl dat gaat pillen vind ik ook erg lelijk, net als truien die de vorm eigenlijk kwijt zijn. Daar heb ik er afgelopen najaar nog een paar van weggedaan. Ik wil eigenlijk ook geen (100%) polyacryl meer kopen, had gelezen dat pillen vooral gebeurt bij kleding die voor meer dan 50% uit polyacryl bestaat dus daar let ik wel op nu.Echte wol pilt meer als kunststof en zelfs katoen pilt.

zondag 6 december 2015 om 14:48
Ik ben inmiddels wel weer geïnspireerd voor 2016. Ik ga een nieuwe poging wagen. Wel in periodes van 3 maanden, in plaats van een jaar. Ik ben nu per 1 december begonnen, en wil tot 1 april niks kopen.
Ik begin toch te denken dat een capsule wardrobe misschien toch de oplossing is. Ik merk dat ik een soort fases heb, in mijn kledingstijl. Alleen weet ik niet waar ik dan de rest van mijn kleding moet laten. Alles opbergen in dozen lijkt me echt teveel gedoe.
Ik begin toch te denken dat een capsule wardrobe misschien toch de oplossing is. Ik merk dat ik een soort fases heb, in mijn kledingstijl. Alleen weet ik niet waar ik dan de rest van mijn kleding moet laten. Alles opbergen in dozen lijkt me echt teveel gedoe.

zondag 6 december 2015 om 20:41
Ik ga ook weer meedoen met de volgende regel: maximaal 1x per 2 maanden een kwalitatief mooi onmisbaar item uit de vintagewinkel. Verder shoppen in mijn kast. Ik begin volgende week, want ik heb nog een "onmisbare" waterdichte warme jas voor op de fiets besteld. Ben vast begonnen met me uit laten schrijven voor allerlei nieuwsbrieven van leuke sites.
dinsdag 8 december 2015 om 19:41
Ik wil eigenlijk ook wel heel graag mee doen! Heb veel te veel, maar ben dol op shoppen en mode. Ik leg mezelf de regel op dat ik in 2016 3 nieuwe items mag kopen. Verder niets.
Kast heb ik vandaag helemaal opgeruimd en heb 3 vuilniszakken vol goede kleding naar de kledingbak gebracht.
Kast heb ik vandaag helemaal opgeruimd en heb 3 vuilniszakken vol goede kleding naar de kledingbak gebracht.
anoniem_260425 wijzigde dit bericht op 09-12-2015 13:41
Reden: opgelegde regel aangescherpt
Reden: opgelegde regel aangescherpt
% gewijzigd