Mode & Beauty alle pijlers

Eeuwige kledingfrustratie... Herkenbaar?

17-09-2020 22:36 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames!

Zojuist heb ik mijn zomergarderobe uit het hanggedeelte van mijn kast gehaald en netjes opgevouwen, en mijn herfst/wintergarderobe uit het liggende gedeelte gehaald en opgehangen. Dit ritueel doe ik dus 2x per jaar en ik stuit dan altijd weer op dezelfde problemen. Namelijk: ik kom wéér tot de conclusie dat ik zo’n veertig procent van mijn zomergarderobe wederom een hele zomer niet heb gedragen, maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om de spullen weg te gooien (omdat de kwaliteit nog goed is, omdat ik niet weet of ik het in de toekomst toch nog wel ga dragen, of omdat ik hoop ooit nog andere kledingstukken aan te schaffen waardoor ik dingen weer mooier kan combineren... Enzovoorts.) Ander probleem: ik kom tot de conclusie dat ik een groot deel van mijn wintergarderobe niet meer met plezier draag, maar krijg het niet aangevuld met kleding die ik mooi vind, waar ik écht gelukkig van word en die lang mooi blijft.
Kortom, klassiek voorbeeld van een té volle kast, maar nooit kleding om te dragen ;-D

Ik probeer enigzins minimalistisch te leven en niet zomaar dingen aan te schaffen. Maar voor kleding lukt dat me echt heel slecht. Ik heb een poos geprobeerd te investeren in duurdere merken zoals bijvoorbeeld Cos, maar ik vond de kwaliteit van de kleding niet bepaald denderend, moest er altijd erg voorzichtig mee omspringen en op de hand wassen. Niet ideaal. En na twee jaar intensief dragen raak ik er toch weer op uitgekeken. Dus nu koop ik dan goedkopere kleding (vero moda, h&m, mango), die qua kwaliteit natuurlijk nog meer tegenvalt. En dan voel ik me weer schuldig als ik het na een jaar dragen weer weggooi en denk ik: waarom heb ik hier niet beter over nagedacht toen ik ‘m kocht?

Wie herkent dit? Wie heeft tips of oplossingen? Hoe bouw je nou een duurzame garderobe op, waar je niet binnen een jaar op uitgekeken raakt?
Alle reacties Link kopieren
Honingbij_ schreef:
19-09-2020 13:15
Met zomergarderobe bedoel ik met name rokjes en jurkjes die echt te dun zijn voor de herfst. Bovendien merk ik dat ik in de zomer graag pastels en wit draag, terwijl ik in de winter juist graag in zwart en donker ga met wolle truien. Dus ik heb eigenlijk wel echt twee garderobes.
Ahhh als je smaak echt seizoens afhankelijk is, is dat wel lastig inderdaad.
Al kun je pastels en donkere kleuren ook prima combineren ;)
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Je hebt travelstof in verschillende diktes. De dunnere broeken draag ik ook gewoon in de winter maar dan met een thermolegging eronder. Ik draag in de winter ook meer laagjes, dus eerst leuk hemdje, dan een blouse en daarna een jasje of langer vest. In de winter draag ik ook meestal een sjaal erbij.

Voor buiten draag ik nier zo vaak een jas, ik pak eerder een grote warme sjaal als jas.

Sinds een half jaar heb ik een systeem in mijn kast. Ik pak van rechts en na wassen hang ik het links terug. Zo draag je alles of je ziet wat er aan de rechterkant blijft hangen wat je niet meer graag draagt. Er zijn natuurlijk favorieten die ik ook wel pak als ze nog links hangen maar het helpt echt om bijna al mijn kleding te dragen.

De dingen van travelstof die ik niet of nauwelijks pak zet ik op Marktplaats of Facebook. Kleding van travelstof is heel goed te verkopen. Het brengt meestal nog 40-60% van de nieuwwaarde op.

Ik koop daar ook af en toe wat travelkleding. Ik zou vroeger nooit hebben gedacht dat ik 2e hands zou willen kopen en dragen maar de spullen van Studio Anneloes zien er na jaren nog mooi uit. Als ik echt iets heel graag wil koop ik het gelijk nieuw. Het is best duur dus soms wacht ik tot ik het op Marktplaats of Facebook zie staan in mijn maat of ik koop het in de uitverkoop als ik geluk heb.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij heel goed werkt is het '1 erin, 1 eruit'-principe. Als ik iets nieuws wil aanschaffen moet er ook iets van hetzelfde soort eruit. Daardoor denk je goed na over wat je eventueel kwijt zou willen en hou je op den duur alleen nog kledingstukken over die je echt graag wilt houden.

Verder beperk ik mezelf door alleen nieuwe dingen te kopen van duurzame merken (ArmedAngels, People Tree etc). Dat doe ik een of twee keer per jaar. Verder alleen tweedehands. Scheelt een hoop keuzestress ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik had hetzelfde probleem, bizar veel kleding in de kast en slechts een aantal items die ik werkelijk met plezier droeg.
Ik heb toen de beslissing genomen om er rigoureus doorheen te gaan en dat heb ik gedaan! Ik hield slechts een aantal items over die ik echt graag droeg. Kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk alleen heel graag mooie basics draag zonder printjes en alleen rustige kleuren zoals nachtblauw, mosgroen, beige, grijs, wit en zwart. Verder draag ik graag items van spijkerstof (jasje, blouse en jurkje) en katoen of linnen. Heb toen de kast aangevuld met een paar goede basics, pantalons/shirts/jurkjes/vesten/jeans en ervoor gezorgd dat praktisch alles met elkaar te combineren is. Ik heb nu veel minder keuze stress en draag alles met evenveel plezier!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee tips:

- marie kondo (boek & Netflix) een opruimmethode om je kleding op te ruimen
- volg indiaaninjekast op Instagram, ik vind haar heel inspirerend met het motto ‘winkelen in je kast’
Alle reacties Link kopieren
Marie Kondo met stip op 1. Ik heb echt meerdere rondes gedaan en ik wil er binnenkort nog eentje doen. Ik denk dat ik iets an 100 kledingstukken heb maar zoveel dingen die ik nooit aan heb. Ik denk dat ik iets van 30 dingen wél aanheb hoewel ik het soms wat moeilijk in te schatten vind want sinds maart loop ik vooral in yogabroeken en sneakers.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens de filmpjes van A Small Wardrobe op YouTube, bijvoorbeeld:
https://youtu.be/uFbYbtN3P6k

Zij heeft erg goede tips waar ik zelf ook veel aan heb gehad.

Mijn persoonlijke tips:
- Koop geen printjes (muv een heel klassieke print), want daar raak je snel op uitgekeken en ze ogen bovendien druk en daardoor goedkoop.
- Kies een paar kleuren waarin jij je prettig voelt en houd je vervolgens strikt aan die kleuren. Ik koop bijvoorbeeld alleen nog crème/champagne, khaki en zachtroze en dat past altijd bij elkaar.
- Koop alleen kledingstukken waarvan je al weet hoe en waarmee je ze kunt combineren.
Alle reacties Link kopieren
O, en typische 'basic' kledingstukken zoals het leren jasje, het spijkerjasje, een paar sneakers, een paar stilettohakken, etc. etc. die werken voor mij totáál niet. Dus houd ook niet vast aan de overtuiging dat iedere vrouw die in haar garderobe moet hebben.
Daveotion schreef:
03-10-2020 17:07
O, en typische 'basic' kledingstukken zoals het leren jasje, het spijkerjasje, een paar sneakers, een paar stilettohakken, etc. etc. die werken voor mij totáál niet. Dus houd ook niet vast aan de overtuiging dat iedere vrouw die in haar garderobe moet hebben.


Ja goeie tip inderdaad! Ik heb jaren een witte blouse in mijn kast gehad, want die moet iedereen hebben. En hij was nog prima. Zonde om weg te doen. Maar dragen deed ik m niet. Voor mij ook geen spijkerjasje, wit t-shirt, twinset of trenchcoat. En ik koop geen blazers meer. Ik heb er nog 3 hangen waarover ik al een poos twijfel of ik ze weg zal doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk topic; ik las het nét nadat ik mijn hele kledingkast had leeggehaald. Ik doe dat dus ook 2 keer per jaar, in voor- en najaar. Alles gaat op het bed en dan maak ik setjes. Nu was de herfsteditie aan de beurt, dus ik heb alle zomerkleding die ik 2 jaar niet gedragen heb op een stapel gelegd om weg te brengen naar de tweedehandswinkel. Alle andere zomerkleding, op hier en daar een shirtje na, in een doos gedaan. Een erg grote doos, dat wel. Zo'n joekel van een plastic bak. Of eigenlijk twee, want ik besloot om dit jaar van de herfst/winter ook geen jasjes meer te dragen. Ik heb een dozijn keurige en mooie en vaak ook dure jasjes waar ik geen afscheid van wil nemen. Ik had ze nodig voor heel nette gelegenheden maar mijn werk is veranderd. Nu een jaartje alleen maar mooie vesten! Daar heb ik er ook 12 van waaronder nog één gloedjenieuwe die ik van de week kocht - okergeel is weer in en ik ben dol op okergeel.
Als bepaalde kleuren in de mode zijn die ik mooi vind, koop ik er goede stukken van. Het genoemde vest past exact bij een 7 jaar oude broek die ik al 4 jaar niet gedragen had maar die nog prima is. Bovendien vind ik het momenteel lastig broeken kopen want ik hou niet van die broeken die hoog op je enkels zitten. Ik kan geen hakken dragen. Ik draag altijd dure en mooie sneakers maar toch. Ik ben ook erg op kleur! Basiskleuren voor mij zijn zwart, donkerblauw, donkergroen, bruin en taupe of roze. Dan heb ik 12 shirtjes van hetzelfde model in verschillende kleuren, met 3/4 mouwen. Ze zitten heerlijk en blijven mooi. 's Zomers draag ik wat lichter spul maar ik vind mouwloze topjes mij afgrijselijk staan en wit kan ik al helemaal niet aan.
Ik heb al een prachtige donkerblauwe trui gekocht voor de winter, een zwart/grijze broek en het genoemde vest. Nu alleen nog een paar fijne stretch colshirtjes. Met 12 vesten, 8 broeken, 10 truien en een stapel colshirtjes kan ik allerlei combinaties maken. Een van de broeken is zwart/grijs/donkergroen/donkerrood en daar heb ik dus een zwart of grijs of donkerrood of groen shirt bij, met een zwart of donkergroen vest - en zwarte of donkergroene sneakers.
Ik draag overigens nooit jurken of rokken want die staan me niet. Ik heb een 'net zwart jurkje' en nette zwarte schoenen voor noodgevallen en dat is het.
En ja, ook nu ik thuis werk, trek ik fijne kleren aan. Ik wil niet in mijn huispak achter de camera ;-). Ná werktijd gaat natuurlijk onmiddellijk wel het huispak aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook favoriete kleuren.

Lila, lichtgrijs, creme, licht oud roze en beige staan mij niet, dus dat koop ik ook niet. Ik heb veel zwart, zwart met bloemenprints, bordeaux roze of bordeaux rood, groen , wit met bloemenprints, wat helemaal wit en wat bruintinten. Blauw hou ik niet van (in vrijwel niks, alleen nagellak), dus daar heb ik welgeteld 1 shirtje van.

Omdat ik nu thuiswerk heb ik 2 paperbag broeken gekocht van fijne stof, zit als een joggingbroek maar zo loop ik er toch niet bij als ma flodder. En meer jurkjes, want die zijn normaal veel te kort of veel te koud om naar werk te dragen maar nu kan ik ze gewoon aan, want ik hoef niet met het koude OV en in een koud kantoor te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Leuk onderwerp.
Mijn kast zit vol en eigenlijk draag ik de helft amper. Ik heb destijds veel retro stijl spullen gekocht en ineens voel ik me daar te.oud voor :cheers:

Hoeveel kleding hebben jullie eigenlijk?
En hoeveel stuks van alles?

Ik ben een aan het tellen gegaan en kom op dik 130 ( wel meer zelfs) zonder echte zomer kleding en zonder ondergoed pyamas ed.
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt geen idee. Alles past in een PAX kast van IKEA van 1 meter bij 1.35. Het is een hang gedeelte met 5 lades en op de plank boven het hang gedeelte ligt mijn zomerdekbed. Aan het hang gedeelte hangt de bovenkleding van het huidige seizoen en in de lades zit de rest. Mijn schoenen zitten in de Hermes schoenenkast met 2 vakken van IKEA, daar zitten een stuk of 10 paar schoenen in en meer heb ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb denk ik 50 paar schoenen en ik denk 150 kledingstukken. Sokken en ondergoed tel ik niet mee overigens. Panty's ook niet.

Schoenen kan ik niet weg doen. Heel af en toe gaat er een paar de deur uit maar onderaan de streep blijft het aantal gelijk. Van die kleding denk ik dat ik nog wel iets van 30 a 50 dingen weg zou kunnen doen.

Ik ben ooit gaan tellen en gestopt bij 600. Het gaat dus al stukken beter ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het niet tellen. Maar ik heb een kledingkamer met 2 meter Pax kast en een viervaks schoenenkast. Daar past niet alles in, dus ik heb in een lege hoek nog 3 van die mega plastic bakken opgestapeld staan met seizoenskleding. En op de overloop nog een paar kledingzakken met vesten/colberts aan een verwarmingsbuis hangen.

Ik heb ook meer dan 50 paar schoenen/laarzen en die liggen zelfs in mijn woonkamer in een dressoir en vaste kast.

Ik ben geen fan van kleding te snel weg doen. Ik neem een voorbeeld aan Trinny die soms een jaar (of 2) iets niet draagt, wat dan toch opeens een nieuw leven krijgt.

Sommige kledingstukken draag ik maar een enkele keer per seizoen. Maar dat vind ik helemaal niet erg. Komt altijd een jaar later wel weer eens van pas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu de ruimte dus ik doe ook minder weg dan toen ik nog in mijn kleine huisje zat. Ik heb nu inderdaad een hele slaapkamer voor mijn kledingrek en schoenen.

En inderdaad, soms kun je ook iets herontdekken. Ik heb zo'n lang zwart gilet van de Zara herontdekt (Trinny draagt dat ding ook vaak). Heb ik al jaren, bijna nooit gedragen maar opeens 'voelde' ik em.

Maar dingen als skinny jeans... daar ben ik voorlopig wel klaar mee. Ik heb nog 1 skinny gehouden en de rest ligt klaar voor de kringloop. Met hoge laarzen vind ik het nog wel mooi maar verder niet.

Schoenen vind ik echt heel moeilijk om weg te doen. Ik heb vele paren waarvan ik betwijfel of ik ze ooit nog zal dragen (hakken). Ik heb zoveel andere mooie schoenen en laarzen. Eigenlijk moet ik stoppen met kopen maar ik heb me onlangs laten verleiden tot een paar Ann Demeulemeester laarzen die echt ingelopen moeten worden. Pffftt... ik vind ze echt mooi maar ik heb toch een beetje spijt want ze zijn echt stug, als Dr. Martens :(
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde - best wel de nodige kleding die ik wel leuk vind, maar op de 1 of andere manier niet draag. En ik kan er ook niet altijd de vinger opleggen waarom ik het niet draag.

Oja, de basics die iedere vrouw zou moeten hebben....die witte blouse hangt al 10 jaar ongedragen in de kast. Hij staat op zich prima, maar daar waar het bij andere mensen er in combinatie met een trendy broek hip uitziet, vind ik het bij mij enorm truttig ogen.

Ik probeer nu alleen dingen te kopen die a) een goede kleur hebben (uit mijn kleurenpalet), b) goed vallen te combineren met wat ik al heb en c) goed past (is een uitdaging met lengtemaat 36) en als het ff kan van betere kwaliteit stof heeft.

Ben ik trouwens de enige die niet wild wordt van travelstof? Had er hier op het forum veel positiefs over gehoord, dus was laatst eens een winkel langsgegaan waar ze dat hadden. Ik vond het echt een verschrikkelijk lelijke stof. Voelde niet prettig, oogde niet mooi, kortom ik vind het niks.
Alle reacties Link kopieren
Maxi, ik houd wel van travelstof maar er zit wel verschil in kwaliteit. De travelstof van JapanTKY en Woman by Earn vind ik het mooist.
Alle reacties Link kopieren
Travel stof ken ik niet, wat is daar speciaal aan?

Schoenen heb ik erg weinig. 4 paar denk ik die al jaren mee gaan en 2 paar laarzen van 10 jaar oud.
Ik vind veel moeilijk schoenen die goed zitten, heb wel een zwak voor het merk brako.
Sneakers vind ik niet mooi bij mij, heb ik 1paar zwarte die nog redelijk zijn.

Ik heb dan wel een enorme jasjes en vesten-tic die dat compenseert!
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Het viel mij ook nogal tegen Maxi, de kleding van Studio Anneloes met name, toen ik dat na alle enthousiaste verhalen eens in een winkel bekeek.

Jeetje Minionette, zo weinig schoenen? Ik heb meer dan 30 paar. Ik draag sommigen erg weinig, maar schoenen kunnen prima jaren mee. Net zoals sommige andere kledingstukken. Ik heb een jurk hangen die ik al 13 jaar heb en ieder jaar enkele keren draag.
In februari had ik bijna 200 kledingstukken (exclusief leggings, sjaaltjes, sportkleding, ondergoed, sokken, panty's). Inmiddels al wat minder, ik ben wat aan het opruimen, maar heel hard gaat het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een aantal items van travelstof.
Vind bijvoorbeeld merken als Angelle Milan of Vera Jo nog wel fijn betaalbaar.
Ja Angelle Milan, daar heb ik een aantal jurken van :D
Alle reacties Link kopieren
Over kleding gesproken, weten jullie waar je een mooie sjaal met bijpassende muts (en evt ook handschoenen) kunt scoren? Ik hou van fijne wol die niet kriebelt, maar shop tegenwoordig alles online dus kan niet even voelen.
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
14-10-2020 22:34
Over kleding gesproken, weten jullie waar je een mooie sjaal met bijpassende muts (en evt ook handschoenen) kunt scoren? Ik hou van fijne wol die niet kriebelt, maar shop tegenwoordig alles online dus kan niet even voelen.

Als je het kunt betalen zou ik voor kashmere gaan, dan weet je dat het heerlijk is. H&M en Zara hebben daar tegenwoordig ook items van dus laat je niet verleiden tot de absolute hoofdprijs.

Merinowol is een goede tweede.
Alle reacties Link kopieren
Konijnmetbril schreef:
15-10-2020 08:47
Als je het kunt betalen zou ik voor kashmere gaan, dan weet je dat het heerlijk is. H&M en Zara hebben daar tegenwoordig ook items van dus laat je niet verleiden tot de absolute hoofdprijs.

Merinowol is een goede tweede.
Helemaal mee eens. H&M heeft een premium quality lijn en die is best heel okay (en ik ben een kledingsnob).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven