Grijs haar: erfelijkheid grootste factor?
vrijdag 4 februari 2022 om 20:30
Is grijs haar wel zo erfelijk of spelen er veel meer andere factoren?
Als ik kijk naar mijn ouders (van Marokkaanse afkomst en in de jaren 70 als frisse twintigers naar Nederland geëmigreerd) zijn ze in hun vroege dertiger jaren al grijs beginnen worden.
Maar als ik kijk naar hun siblings, mijn ooms en tantes in Marokko'waarvan sommigen 10 tot 15 jaar ouder zijn dan mijn ouders-zijn zij op een hoge leeftijd pas lichtjes grijs geworden.
Een zus van mijn moeder had nog halverwege de 60 nog dik en zwart haar, een andere zus van mijn moeder kreeg ook pas ergens eind 50 haar eerste grijze haartjes.
Zelfde ouders, maar mijn tantes wasten hun haren nauwelijks en áls ze dat deden was het niet met shampoo en cremespoeling (daar hadden ze geen geld voor) maar met klei en maakten regelmatig haarmaskers van olijfolie, knoflook en rasoul.
Op hoge leeftijd hadden ze nog zwart, vol en gezond haar. In tegenstelling tot mijn moeder die in Nederland regelmatig haar haar waste met diverse shampoos en eerder grijs werd dan haar 10 tot 15 jaar oudere siblings.
Zo ook een nichtje van mij in Marokko die haar haar heel weinig waste (een keer per maand ofzo en dan alleen met klei) en prachtig dik glanzend haar had. Toen ze emigreerde naar Nederland begon ze haar haar ook te wassen met gewone shampoo, gebruikte af en toe een haarvoedingscreme, een nieuw haarkleurtje. Binnen een jaar was de dikte van haar haar gehalveerd, werd het dof en intussen is ze ook best vroeg grijs geworden in tegenstelling tot haar moeder in Marokko die amper grijs haar heeft (slechts her en der een grijs haartje bij haar slapen).
Heeft te vaak wassen en het gebruik van allerlei (chemische) haar producten dan toch een grotere invloed op het krijgen van grijs haar ipv dat erfelijkheid de grootste rol speelt?
Ps stress kan het ook niet altijd zijn. Mijn tantes waren arme weduwen die niet eens wisten of ze de volgende dag eten voor hun kinderen hadden. Dus veel kopzorgen, maar dat heeft niet tot sneller grijs haar geleid.
Als ik kijk naar mijn ouders (van Marokkaanse afkomst en in de jaren 70 als frisse twintigers naar Nederland geëmigreerd) zijn ze in hun vroege dertiger jaren al grijs beginnen worden.
Maar als ik kijk naar hun siblings, mijn ooms en tantes in Marokko'waarvan sommigen 10 tot 15 jaar ouder zijn dan mijn ouders-zijn zij op een hoge leeftijd pas lichtjes grijs geworden.
Een zus van mijn moeder had nog halverwege de 60 nog dik en zwart haar, een andere zus van mijn moeder kreeg ook pas ergens eind 50 haar eerste grijze haartjes.
Zelfde ouders, maar mijn tantes wasten hun haren nauwelijks en áls ze dat deden was het niet met shampoo en cremespoeling (daar hadden ze geen geld voor) maar met klei en maakten regelmatig haarmaskers van olijfolie, knoflook en rasoul.
Op hoge leeftijd hadden ze nog zwart, vol en gezond haar. In tegenstelling tot mijn moeder die in Nederland regelmatig haar haar waste met diverse shampoos en eerder grijs werd dan haar 10 tot 15 jaar oudere siblings.
Zo ook een nichtje van mij in Marokko die haar haar heel weinig waste (een keer per maand ofzo en dan alleen met klei) en prachtig dik glanzend haar had. Toen ze emigreerde naar Nederland begon ze haar haar ook te wassen met gewone shampoo, gebruikte af en toe een haarvoedingscreme, een nieuw haarkleurtje. Binnen een jaar was de dikte van haar haar gehalveerd, werd het dof en intussen is ze ook best vroeg grijs geworden in tegenstelling tot haar moeder in Marokko die amper grijs haar heeft (slechts her en der een grijs haartje bij haar slapen).
Heeft te vaak wassen en het gebruik van allerlei (chemische) haar producten dan toch een grotere invloed op het krijgen van grijs haar ipv dat erfelijkheid de grootste rol speelt?
Ps stress kan het ook niet altijd zijn. Mijn tantes waren arme weduwen die niet eens wisten of ze de volgende dag eten voor hun kinderen hadden. Dus veel kopzorgen, maar dat heeft niet tot sneller grijs haar geleid.
vrijdag 4 februari 2022 om 21:16
Maar de invloed van erfelijkheid blijkt niet altijd de grootste rol te spelen.
Ik denk dat chemische zooi in het haar het proces misschien versnelt. Als erfelijkheid de grootste rol speelt dan waren mijn ouders en mijn nichtje net zo laat grijs geworden als hun broers en zussen in Marokko die hun gaar nauwelijks wasten met chemische producten.
vrijdag 4 februari 2022 om 21:40
In je OP stel je dit als vraag en nu zet je het al neer als vaststaand feit?Mabido schreef: ↑04-02-2022 21:16Maar de invloed van erfelijkheid blijkt niet altijd de grootste rol te spelen.
Ik denk dat chemische zooi in het haar het proces misschien versnelt. Als erfelijkheid de grootste rol speelt dan waren mijn ouders en mijn nichtje net zo laat grijs geworden als hun broers en zussen in Marokko die hun gaar nauwelijks wasten met chemische producten.
Volgens mij is erfelijkheid de belangrijkste factor, en speelt leefstijl ook een rolletje.
https://www.kapsels.net/haarvragen/snellergrijs.htm
Dat het feit dat in jouw familie niet iedereen op dezelfde leeftijd grijs wordt is natuurlijk geen bewijs dat het dan niet erfelijk is.
Niet iedereen erft namelijk exact dezelfde eigenschappen, ook al hebben ze dezelfde ouders.
Mijn moeder was voor haar 40e helemaal grijs, mijn vader ook vrij jong.
Ik ben 57 en heb wel wat grijze haren, maar ik ben nog lang niet helemaal grijs.
solomio wijzigde dit bericht op 04-02-2022 21:43
22.86% gewijzigd
You're stronger than you think - which isn't saying much.
Week 5 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 5 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 4 februari 2022 om 21:43
Ik denk het nietMabido schreef: ↑04-02-2022 21:16Maar de invloed van erfelijkheid blijkt niet altijd de grootste rol te spelen.
vrijdag 4 februari 2022 om 21:56
Het is rasoul/ghassoul klei en intussen ook populair in Europa om de haren mee te wassen.
https://www.kudzu.be/nl/ghassoul-klei-l ... ires-hevea
vrijdag 4 februari 2022 om 22:37
Mijn ouders zijn pas na hun vijftigste langzaamaan grijs geworden. Mijn vader is overleden op zijn 65e, met grijzende slapen, verder nog donker haar. Mijn moeder is 70 en inmiddels aardig grijs, maar dat is eigenlijk pas van de laatste pakweg tien jaar.
Ik ben 45 en nog niet grijs. Mijn twee broers, één ouder en één jonger, zijn beide nu al grijzer dan mijn vader was toen hij stierf.
Bij mijn man in de familie is iedereen jong grijs geworden. Mijn man is 48 en al jaren meer witte dan donkere haren. Schoonzussen zijn ook al halverwege de twintig begonnen. Beide ouders ook 100% grijs sinds vele jaren.
Ik ben 45 en nog niet grijs. Mijn twee broers, één ouder en één jonger, zijn beide nu al grijzer dan mijn vader was toen hij stierf.
Bij mijn man in de familie is iedereen jong grijs geworden. Mijn man is 48 en al jaren meer witte dan donkere haren. Schoonzussen zijn ook al halverwege de twintig begonnen. Beide ouders ook 100% grijs sinds vele jaren.
vrijdag 4 februari 2022 om 22:48
vrijdag 4 februari 2022 om 23:06
Lekker, een knoflook haarmasker of een klei shampoo eens in de zoveel zijn. Dus heel vet en niet fris ruikend haar, het grootste deel vd tijd. Ik weet niet in hoeverre ik dan nog zo zou genieten van een volle bos, niet grijs haar.
Verder denk ik niet dat de dingen die jij als “chemische middelen” bestempelt, nou echt bijdragen aan grijs worden.
Ik ken ontzettend veel mannen en vrouwen, die hun prachtige volle bos haar, hun leven lang bijna elke volstoppen met “chemische troep”, en tot op late leeftijd kleur in hun haren behouden.
Behalve als je elke dag je haar verft, of telkens opnieuw laat permanenten, en dat jarenlang, kan ik me iets bij jouw theorie voorstellen.
Wat me nog net iets voor de hand liggender lijkt, meedenkende in jouw theorie, is dat er wellicht een (al dan niet licht) verband zou kunnen zijn tussen wat men hier qua voeding binnenkrijgt, in vergelijking met een land als Marokko.
Ik ben er wel van overtuigd, dat het meeste eten in landen als Marokko (zeker buiten de grote steden) natuurlijker en gezonder is, dan wat we hier allemaal hebben bedacht. Mijn man komt uit het Midden Oosten, en hij kon in het begon gewoon niet geloven, hoeveel shit wij eten hier, en hoe weinig aandacht en tijd we bereid zijn te stoppen, in het maken van een échte saus of soep, zonder pakjes.
Verder denk ik niet dat de dingen die jij als “chemische middelen” bestempelt, nou echt bijdragen aan grijs worden.
Ik ken ontzettend veel mannen en vrouwen, die hun prachtige volle bos haar, hun leven lang bijna elke volstoppen met “chemische troep”, en tot op late leeftijd kleur in hun haren behouden.
Behalve als je elke dag je haar verft, of telkens opnieuw laat permanenten, en dat jarenlang, kan ik me iets bij jouw theorie voorstellen.
Wat me nog net iets voor de hand liggender lijkt, meedenkende in jouw theorie, is dat er wellicht een (al dan niet licht) verband zou kunnen zijn tussen wat men hier qua voeding binnenkrijgt, in vergelijking met een land als Marokko.
Ik ben er wel van overtuigd, dat het meeste eten in landen als Marokko (zeker buiten de grote steden) natuurlijker en gezonder is, dan wat we hier allemaal hebben bedacht. Mijn man komt uit het Midden Oosten, en hij kon in het begon gewoon niet geloven, hoeveel shit wij eten hier, en hoe weinig aandacht en tijd we bereid zijn te stoppen, in het maken van een échte saus of soep, zonder pakjes.
vrijdag 4 februari 2022 om 23:30
Haarverf kruipt niet in je genen. Ik heb jarenlang ultrakort haar gehad en heb het nu laten groeien. Kastanjebruin met zilverwitte slapen vanaf mijn 46ste.
Helaas heb ik de belanda genen van mijn vaders familie geërfd, terwijl mijn Indische oma als 80'er nog zwart haar had en mijn moeder en tante nu als 70'ers.
Helaas heb ik de belanda genen van mijn vaders familie geërfd, terwijl mijn Indische oma als 80'er nog zwart haar had en mijn moeder en tante nu als 70'ers.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vrijdag 4 februari 2022 om 23:46
vrijdag 4 februari 2022 om 23:58
Ik heb pas geleden grijze haren ontdekt in m'n maandenlange uitgroei. Rondje google geeft aan dat rond 34 de gemiddelde vrouw grijze haren krijgt.
Ik heb Zuid Europees bloed en erg donker haar, en daar zie je het natuurlijk wel sneller bij. Mijn moeder is donkerblond en zover ik gezien heb heeft zij met 60+ amper tot geen grijze haren. Ik ben vroeg denk ik.
Anderzijds kleuren de meeste hun haar tegenwoordig en als je van jezelf niet zo donker bent valt het minder snel op ook.
Denk persoonlijk niet dat het aan shamppo e.d. ligt.
Ik heb Zuid Europees bloed en erg donker haar, en daar zie je het natuurlijk wel sneller bij. Mijn moeder is donkerblond en zover ik gezien heb heeft zij met 60+ amper tot geen grijze haren. Ik ben vroeg denk ik.
Anderzijds kleuren de meeste hun haar tegenwoordig en als je van jezelf niet zo donker bent valt het minder snel op ook.
Denk persoonlijk niet dat het aan shamppo e.d. ligt.
zaterdag 5 februari 2022 om 00:15
Omdat we als tweeverdieners die 5 dagen per week werken, geen tijd hebben om uren te staan koken na het werken? Moet er niet aan denken na werktijd nog een kip te slachten, te ontdoen van de veren, dan nog uren pruttelen totdat je soep hebtSaivash schreef: ↑04-02-2022 23:06Lekker, een knoflook haarmasker of een klei shampoo eens in de zoveel zijn. Dus heel vet en niet fris ruikend haar, het grootste deel vd tijd. Ik weet niet in hoeverre ik dan nog zo zou genieten van een volle bos, niet grijs haar.
, graan te malen en deeg maken, laten rijzen en om 22 uur eindelijk te eten.
Op zich denk ik wel dat voedsel van invloed kan zijn op de kleur van je haar.
Anderzijds, als ons eten zo slecht is, hoe kan het dan dat wij bijna allemaal zo lang zijn?
Mijn oma neemt nu een paar jaar ijzertabletten. Haar witte haar is helemaal donkergrijs/zwart geworden.
Dus aan wat we binnenkrijgen kan het liggen. Dit betekent alleen niet dat ons voedsel slecht is. Het is alleen van andere samenstelling. Onze piepers hebben een andere grond dan de piepers in Marokko.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
zaterdag 5 februari 2022 om 00:17
Ik heb donkerbruin haar. Op mijn 19e staken er al witte haren tussenuit. Ik heb wijsheidsglitter.
Mijn man had op zijn 17e grijze en witte haren tussen het zwart. Op zijn 30e was hij grijzer dan mijn vader nu(70).
Mijn oma spoelde haar haar vaak met salie thee en werd pas toen ze dat niet meer kon gauw grijs.
Van invloed? Genen, voeding, darmflora(hoe goed je je voeding opnemen kunt), stress. En vast nog meer.
Toen ik in 13 maanden tijd van alleen icsi is zinvol naar daar is het gat van de deur u bent uitbehandeld tijdens een 2e miskraam ging ben ik in 18 maanden behoorlijk grijs geworden. 1 stress 2 stress 3 stress 4 hormonen 5 gebrek aan voedingsstoffen(doodziek door de medicatie) 6 bijna doodgebloed door een miskraam 7 nog een keer weken niks binnengehouden 8 nog een miskraam met veel bloedverlies 9 stress 10 gebrek aan voedingstoffen (ik kreeg gewoon geen hap meer door mijn keel).
Nu een paar jaar verder en een deel van die haren is uitgevallen en het lijkt er op dat ik minder grijs aan het worden ben. Wat er teruggroeit heeft meer mijn oude kleur dan wit.
Kamille licht blond haar op.
Salie helpt tegen echt wit haar.
En zo is er vast nog meer.
Mijn Aangetrouwde tante koopt haar shampoo in Indonesië. Hetzelfde als haar hele familie. Want van Nederlandse shampoo wordt ze grijs. Bestudering van het etiket, volgens mij zit er een soort kleurstof in.
Haar tante is ook in Nederland en die heeft nu toe dat ze het al sinds haar 23e verft.
Mijn moeder had als kind roodblond haar. Ze werd steeds meer blond. Peper en zout blond. Het rood trok er met de eieren steeds meer weg.
Een vriendin van mij is blond. Ze denkt niet grijs te zijn. Houden zo. Donkerbruin of zwart haar is gewoon veel duidelijker als het grijs wordt.
Haar dat niet vaak wordt gewassen is niet direct vies of vet. Ik kan met eens per week een shampoowasbeurt en om de dag spoelen met water prima uit de voeten. Ik had een paar jaar geleden na 12 uur een vieze vette bende op mijn hoofd.
Mijn man had op zijn 17e grijze en witte haren tussen het zwart. Op zijn 30e was hij grijzer dan mijn vader nu(70).
Mijn oma spoelde haar haar vaak met salie thee en werd pas toen ze dat niet meer kon gauw grijs.
Van invloed? Genen, voeding, darmflora(hoe goed je je voeding opnemen kunt), stress. En vast nog meer.
Toen ik in 13 maanden tijd van alleen icsi is zinvol naar daar is het gat van de deur u bent uitbehandeld tijdens een 2e miskraam ging ben ik in 18 maanden behoorlijk grijs geworden. 1 stress 2 stress 3 stress 4 hormonen 5 gebrek aan voedingsstoffen(doodziek door de medicatie) 6 bijna doodgebloed door een miskraam 7 nog een keer weken niks binnengehouden 8 nog een miskraam met veel bloedverlies 9 stress 10 gebrek aan voedingstoffen (ik kreeg gewoon geen hap meer door mijn keel).
Nu een paar jaar verder en een deel van die haren is uitgevallen en het lijkt er op dat ik minder grijs aan het worden ben. Wat er teruggroeit heeft meer mijn oude kleur dan wit.
Kamille licht blond haar op.
Salie helpt tegen echt wit haar.
En zo is er vast nog meer.
Mijn Aangetrouwde tante koopt haar shampoo in Indonesië. Hetzelfde als haar hele familie. Want van Nederlandse shampoo wordt ze grijs. Bestudering van het etiket, volgens mij zit er een soort kleurstof in.
Haar tante is ook in Nederland en die heeft nu toe dat ze het al sinds haar 23e verft.
Mijn moeder had als kind roodblond haar. Ze werd steeds meer blond. Peper en zout blond. Het rood trok er met de eieren steeds meer weg.
Een vriendin van mij is blond. Ze denkt niet grijs te zijn. Houden zo. Donkerbruin of zwart haar is gewoon veel duidelijker als het grijs wordt.
Haar dat niet vaak wordt gewassen is niet direct vies of vet. Ik kan met eens per week een shampoowasbeurt en om de dag spoelen met water prima uit de voeten. Ik had een paar jaar geleden na 12 uur een vieze vette bende op mijn hoofd.
zaterdag 5 februari 2022 om 00:26
louti schreef: ↑05-02-2022 00:15Omdat we als tweeverdieners die 5 dagen per week werken, geen tijd hebben om uren te staan koken na het werken? Moet er niet aan denken na werktijd nog een kip te slachten, te ontdoen van de veren, dan nog uren pruttelen totdat je soep hebt
Anderzijds, als ons eten zo slecht is, hoe kan het dan dat wij bijna allemaal zo lang zijn?
Mijn oma neemt nu een paar jaar ijzertabletten. Haar witte haar is helemaal donkergrijs/zwart geworden.
Dus aan wat we binnenkrijgen kan het liggen. Dit betekent alleen niet dat ons voedsel slecht is. Het is alleen van andere samenstelling. Onze piepers hebben een andere grond dan de piepers in Marokko.
Serieus?
Met gewoon ijzertabletten van de Etos bijv.?
zaterdag 5 februari 2022 om 00:53
Je tanden en ontlasting kunnen er ook zwart door worden. Wellicht je haar dan ook? Ik heb de buikpijn die ik van die pillen kreeg er niet voor over
zaterdag 5 februari 2022 om 01:03
Nee dat wist ik niet…Sterrenstof74 schreef: ↑05-02-2022 00:53Je tanden en ontlasting kunnen er ook zwart door worden. Wellicht je haar dan ook? Ik heb de buikpijn die ik van die pillen kreeg er niet voor over![]()
zaterdag 5 februari 2022 om 04:29
Er is weleens sprake van geweest dat er een middel tegen grijs haar was ontdekt en dat klonk toen behoorlijk serieus. maar het middel werd alleen maar in de handel gebracht door sommige verkopers op Ebay en Amazon, die zelf volgens het officiële recept middelen in elkaar hadden geknutseld. Reviews van klanten waren niet erg positief maar ik weet niet of de middelen correct en lang genoeg zijn toegepast. Enfin je hoort er nooit meer wat van. Ik weet ook niet hoe populair het zou zijn geworden zelfs al had het geholpen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zaterdag 5 februari 2022 om 06:39
Ehm tja, das wat ik mijn man toen ook zei.louti schreef: ↑05-02-2022 00:15Omdat we als tweeverdieners die 5 dagen per week werken, geen tijd hebben om uren te staan koken na het werken? Moet er niet aan denken na werktijd nog een kip te slachten, te ontdoen van de veren, dan nog uren pruttelen totdat je soep hebt
Je vraag over onze lichaamslengte, vind ik best een goede. Aan de ene kant is dat vlgs mij ook deels genetisch bepaald. En is het niet zo dat “krachtvoeding” ook heel veel kan bereiken in hoe groot een mens of dier wordt? Denk aan een mengeling van toevoegingen in bijv poedermelk voor kinderen tot een jaar of 2, of andere producten en aanvullingen op wat onze lichamen nodig hebben om gebalanceerd voedsel binnen te krijgen? Vleeskalveren of kippen bereiken op die manier ook een grote lichaamsomvang.
Ik denk dan ook dat eten met veel toevoeging (wat ik als mogelijk bijdragende reden zie voor het probleem dat TO omschrijft) niet perse een reden hoeft te zijn, om niet goed te groeien. Behalve als je enkel ongezond eet, je leven lang.
En of het vroegtijdig grijze haren kan veroorzaken, daar ben ik niet zeker van. Ik probeerde voornamelijk met TO mee te denken, en kwam op deze gedachte uit.
En ja, onze piepers zijn net zo goed als die van Marokkaanse grond. Dat denk ik ook. Maar ik heb het dan vooral over de dingen daarnaast, uit pakjes en flesjes.
En daarbij vermoed ik ook wel, dat in Marokko op plekken ver buiten de stad, en zeker op het platte land, dat niet voor enige commerciële factor dienst draait, producten verkrijgbaar zijn die vrijwel onbespoten zijn. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Ik merk dat ik ook wel benieuwd ben, of de familie van TO in Marokko in een stad woont, of verder van de bewoonde wereld. Ik weet van de familie van mijn man, dat ze in een grote vervuilende stad wonen, waar ze ook gewoon allerlei haarproducten verkopen en volop gebruiken. Nog veel meer dan hier. En ik vermoed dan weer niet, dat de makers van die vele producten zich daar aan zoveel eisen en regels hoeven houden, zoals dat hier wel zo is.
zaterdag 5 februari 2022 om 07:06
Mijn moeder had donker, dik krullend haar en was vroeg grijs: mijn zus ook. Mijn vader had sluik haar en tot zijn dood op 80+ maar een paar grijze haren. Ik ben 50+, heb ook sluik haar en nog geen grijze haren.
We hebben, zeker toen we thuis woonden, allemaal dezelfde shampoo gebruikt. Wat toen nog veel minder mild was dan tegenwoordig.
Wat denk je hieruit te kunnen concluderen?
We hebben, zeker toen we thuis woonden, allemaal dezelfde shampoo gebruikt. Wat toen nog veel minder mild was dan tegenwoordig.
Wat denk je hieruit te kunnen concluderen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 5 februari 2022 om 07:39
Ik betwijfel dat onbespoten. Marokko heeft niet bepaald een goede naam als het om landbouwgiffen gaat. Veel spul dat hier verboden is, mag daar nog gebruikt worden en is overal vrij verkrijgbaar zonder enig toezicht, ook op het platteland. Ik denk dat je er gerust van uit kan gaan dat het daar dan ook volop gebruikt wordt.Saivash schreef: ↑05-02-2022 06:39
En ja, onze piepers zijn net zo goed als die van Marokkaanse grond. Dat denk ik ook. Maar ik heb het dan vooral over de dingen daarnaast, uit pakjes en flesjes.
En daarbij vermoed ik ook wel, dat in Marokko op plekken ver buiten de stad, en zeker op het platte land, dat niet voor enige commerciële factor dienst draait, producten verkrijgbaar zijn die vrijwel onbespoten zijn. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Ik merk dat ik ook wel benieuwd ben, of de familie van TO in Marokko in een stad woont, of verder van de bewoonde wereld. Ik weet van de familie van mijn man, dat ze in een grote vervuilende stad wonen, waar ze ook gewoon allerlei haarproducten verkopen en volop gebruiken. Nog veel meer dan hier. En ik vermoed dan weer niet, dat de makers van die vele producten zich daar aan zoveel eisen en regels hoeven houden, zoals dat hier wel zo is.
zaterdag 5 februari 2022 om 07:40
Teveel ijzer kan ook leverproblemen veroorzaken, het is dus niet verstandig die zomaar te gaan slikken.Sterrenstof74 schreef: ↑05-02-2022 00:53Je tanden en ontlasting kunnen er ook zwart door worden. Wellicht je haar dan ook? Ik heb de buikpijn die ik van die pillen kreeg er niet voor over![]()