Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar: erfelijkheid grootste factor?

04-02-2022 20:30 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is grijs haar wel zo erfelijk of spelen er veel meer andere factoren?

Als ik kijk naar mijn ouders (van Marokkaanse afkomst en in de jaren 70 als frisse twintigers naar Nederland geëmigreerd) zijn ze in hun vroege dertiger jaren al grijs beginnen worden.
Maar als ik kijk naar hun siblings, mijn ooms en tantes in Marokko'waarvan sommigen 10 tot 15 jaar ouder zijn dan mijn ouders-zijn zij op een hoge leeftijd pas lichtjes grijs geworden.
Een zus van mijn moeder had nog halverwege de 60 nog dik en zwart haar, een andere zus van mijn moeder kreeg ook pas ergens eind 50 haar eerste grijze haartjes.
Zelfde ouders, maar mijn tantes wasten hun haren nauwelijks en áls ze dat deden was het niet met shampoo en cremespoeling (daar hadden ze geen geld voor) maar met klei en maakten regelmatig haarmaskers van olijfolie, knoflook en rasoul.
Op hoge leeftijd hadden ze nog zwart, vol en gezond haar. In tegenstelling tot mijn moeder die in Nederland regelmatig haar haar waste met diverse shampoos en eerder grijs werd dan haar 10 tot 15 jaar oudere siblings.

Zo ook een nichtje van mij in Marokko die haar haar heel weinig waste (een keer per maand ofzo en dan alleen met klei) en prachtig dik glanzend haar had. Toen ze emigreerde naar Nederland begon ze haar haar ook te wassen met gewone shampoo, gebruikte af en toe een haarvoedingscreme, een nieuw haarkleurtje. Binnen een jaar was de dikte van haar haar gehalveerd, werd het dof en intussen is ze ook best vroeg grijs geworden in tegenstelling tot haar moeder in Marokko die amper grijs haar heeft (slechts her en der een grijs haartje bij haar slapen).

Heeft te vaak wassen en het gebruik van allerlei (chemische) haar producten dan toch een grotere invloed op het krijgen van grijs haar ipv dat erfelijkheid de grootste rol speelt?

Ps stress kan het ook niet altijd zijn. Mijn tantes waren arme weduwen die niet eens wisten of ze de volgende dag eten voor hun kinderen hadden. Dus veel kopzorgen, maar dat heeft niet tot sneller grijs haar geleid.
Als je kijkt naar efelijkheid, moet je niet alleen naar je ouders kijken, maar ook naar de broers en zusters van je ouders.
Bij mij gaat het grijs worden net zo snel/traag als bij mijn vader. Mijn broers echter kregen de kans niet om grijs te worden, waren al vroeg kaal. En dat zie je aan moeders kant ook bij ooms.

Het ligt er maar net welke genen je van wie mee krijgt
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Mabido schreef:
04-02-2022 21:16
Maar de invloed van erfelijkheid blijkt niet altijd de grootste rol te spelen.
Ik denk dat chemische zooi in het haar het proces misschien versnelt. Als erfelijkheid de grootste rol speelt dan waren mijn ouders en mijn nichtje net zo laat grijs geworden als hun broers en zussen in Marokko die hun gaar nauwelijks wasten met chemische producten.
Jij denkt dat er nog nooit onderzoek gedaan is naar de oorzaken van grijs haar? En dat jij nu de oorzaak gevonden hebt? 1 familie is niet representatief voor de hele wereldbevolking.

Mijn man is nog maar een beetje grijs. Maar zijn jongere broer is al zeker 10 jaar volledig grijs. Broer was overigens blond en mijn man heeft bruin haar. Beiden nagenoeg zelfde levensstijl.
Soms heb je binnen een gezin ook grote verschillen in lengtes, terwijl ze toch echt hetzelfde eten.
Dat je dezelfde ouders hebt, betekent niet dat je helemaal hetzelfde bent.
Pelle schreef:
05-02-2022 08:50
Jij denkt dat er nog nooit onderzoek gedaan is naar de oorzaken van grijs haar? En dat jij nu de oorzaak gevonden hebt? 1 familie is niet representatief voor de hele wereldbevolking.

Mijn man is nog maar een beetje grijs. Maar zijn jongere broer is al zeker 10 jaar volledig grijs. Broer was overigens blond en mijn man heeft bruin haar. Beiden nagenoeg zelfde levensstijl.
Soms heb je binnen een gezin ook grote verschillen in lengtes, terwijl ze toch echt hetzelfde eten.
Dat je dezelfde ouders hebt, betekent niet dat je helemaal hetzelfde bent.
Eén familie niet natuurlijk, maar ook in families van andere vriendinnen van Marokkaanse afkomst werd het verschil opgemerkt tussen hun familie op het platteland in Marokko en hun siblings in Europa. Dat kan dus echt niet allemaal toeval zijn.
Mabido schreef:
05-02-2022 09:00
Eén familie niet natuurlijk, maar ook in families van andere vriendinnen van Marokkaanse afkomst werd het verschil opgemerkt tussen hun familie op het platteland in Marokko en hun siblings in Europa. Dat kan dus echt niet allemaal toeval zijn.
Platte land en stad zit ook wel verschil in, lijkt me. Alleen hetgeen wat je inademt al, op weg naar je werk.
Nog steeds wellicht geen reden voor bijdrage aan grijs haar, maar jouw theorie over de producten zoals shampoo, daar geloof ik echt niet in.
Ik ben wel benieuwd nu, hoeveel van mijn schoonfamilie hun haren verven.
Hopen mensen hier die hun haar met supermarktrotzooi ‘verzorgen’ en toch amper grijs worden. Ik bijvoorbeeld.
Attraverso schreef:
05-02-2022 09:09
Hopen mensen hier die hun haar met supermarktrotzooi ‘verzorgen’ en toch amper grijs worden. Ik bijvoorbeeld.
Ja, dat idee heb ik eigenlijk ook.
Attraverso schreef:
05-02-2022 09:09
Ik ben ook amper grijs. Tegen de 50. En ik was mijn haar elke dag. Met chemische producten blijkbaar, nooit met klei.
Ik weet niet of het erfelijk is. Mijn ouders zijn redelijk vroeg grijs geworden. Ik ben de oudste van 3 dochters (48), alledrie dezelfde kleur haar van origine en mijn zusjes zijn reeds behoorlijk gerimpeld en helemaal grijs. Ikzelf heb heel soms een grijze wenkbrauwhaar maar blijf op mijn hoofd nog gewoon bruin haar houden en geen grijs. Ook buiten wat lachrimpeltjes nog niets aan rimpels. Het kan ermee te maken hebben dat ik misschien geen kinderen heb ofzo? Ik heb ook meer en dikker haar dan beide zusjes. Dus ondanks de kleur die gelijk is, is ons haar qua hoeveelheid en dikte wel heel anders. Ze werden voor in de dertig al grijs trouwens.

Was mijn haar elke ochtend. Met andrelon uit de supermarkt. En doe niet aan dingen als verzorgende maskertjes oid.

Voor mijn hoofd gebruik ik eucerin dagcreme. Meer ook niet. Ik ga me daar een beetje honderden euros aan nonsens uitgeven zeg. Oh en factor 50 uiteraard.

Of ik ben gewoon van de melkboer. :rofl:

Oh wacht, mijn oma (van moeders kant) had ook een mooie huid en werd pas laat grijs. Mam zelf moest de vouwen er uit strijken toen ze mijn leeftijd had zo’n beetje. Dus misschien van oma?
Lois schreef:
04-02-2022 21:42
Nou, allemaal maar de haren wassen met klei om grijze haren te voorkomen.
Te laat! Ik ben 63 en wit!
Net als de familie van mn moeders kant.
Ik zit er niet mee. Krijg regelmatig complimentjes over mn haarkleur.
Pelle schreef:
05-02-2022 09:26
Ik ben ook amper grijs. Tegen de 50. En ik was mijn haar elke dag. Met chemische producten blijkbaar, nooit met klei.
Misschien zijn wij van diezelfde melkboer! De ouwe snoeperd
BuzzieBee schreef:
05-02-2022 10:06
Misschien zijn wij van diezelfde melkboer! De ouwe snoeperd
:lol:
We zijn wel even oud, dan heeft ie wel druk gehad.
Je ouders aren waarschijnlijk gewoon flink gestrest door het emigreren naar een vreemd land. Neem aan dat ze niet voor hun lol naar Nederland kwamen? Grijs worden als je onder druk staat gebeurt wel vaker.
lemoos2 schreef:
04-02-2022 21:55
Wat ik weet van vrouwelijke voorouders afkomstig uit de Maghreb: die Rhassoul klei mengen ze vaker wel dan niet met indigo henna. Dus gewoon geverfd haar.
Dit lijkt mij ook de meest voor de hand liggende verklaring. Misschien geeft Rhassoul ook wel een beetje kleur af.

In India heb je kruiden waar mensen hun haar mee wassen, ook 'oh zo goed voor je, zo dicht bij de natuur, mensen die dat gebruiken worden veel later grijs'. Ik heb die ook een tijdje gebruikt, ik had toen nog geen grijs haar, maar mijn highlights werden er verdacht donker van. Oftewel: die kruiden geven gewoon een beetje kleur af. Niet heel veel, het dekt niet als verf ofzo, maar wel genoeg om wat grijs mee te verdoezelen denk ik.
Ja, shampoo heeft daar echt geen (blijvende) invloed op. Het gaat erom wat voor pigment er uit dat haarzakje komt, daar kan een oppervlakkige factor als shampoo helemaal geen invloed op hebben.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Mijn vader had tot zijn dood zwart haar met wat grijzende slapen, terwijl zijn broers grijs en spierwit waren geworden. Mijn opa had ook nog donker haar tot op hoge leeftijd.
Mijn man is Arabisch en werd midden 20 al grijs.
Interessante vraagstelling, ik denk dat het door allerlei factoren komt. In Marokko is de lucht ook heel anders, veel vochtiger en mensen hebben daar gewoon een ander leefgewoonte. Natuurlijk hebben mensen daar ook stress, maar de vele leefregels die wij hier hebben zoals op tijd eten, op tijd op een afspraak komen, etc. hebben zij daar niet. Wellicht dat je dan ook minder stress hebt?
Even los van de hele grijs-vraag:

Ik heb naar aanleiding van dit topic de Marokkaanse kleipoeder (Rhassoul poeder) aangeschaft, aangezien ik op zoek was naar iets nieuws om mijn waar mee te wassen: en wow, ik ben wel echt onder de indruk.

Ik gebruik het dus als shampoo, en mn stijle fijne haar is nu zacht, makkelijk doorkambaar, mooie glans, niet snel vet meer, schoon, en heeft volume! Echt heel chill dit..
ik doe alleen maar een beetje water bij de poeder, meng het tot een papje, smeer het in over mn haar en laat het intrekken, en daarna is het ook gemakkelijk uit te spoelen.

Ik ben fan, thanks!

(o ja, ook heel fijn als gezichtsmasker)
BuzzieBee schreef:
05-02-2022 09:58
Ik weet niet of het erfelijk is. Mijn ouders zijn redelijk vroeg grijs geworden. Ik ben de oudste van 3 dochters (48), alledrie dezelfde kleur haar van origine en mijn zusjes zijn reeds behoorlijk gerimpeld en helemaal grijs. Ikzelf heb heel soms een grijze wenkbrauwhaar maar blijf op mijn hoofd nog gewoon bruin haar houden en geen grijs. Ook buiten wat lachrimpeltjes nog niets aan rimpels. Het kan ermee te maken hebben dat ik misschien geen kinderen heb ofzo? Ik heb ook meer en dikker haar dan beide zusjes. Dus ondanks de kleur die gelijk is, is ons haar qua hoeveelheid en dikte wel heel anders. Ze werden voor in de dertig al grijs trouwens.

Was mijn haar elke ochtend. Met andrelon uit de supermarkt. En doe niet aan dingen als verzorgende maskertjes oid.

Voor mijn hoofd gebruik ik eucerin dagcreme. Meer ook niet. Ik ga me daar een beetje honderden euros aan nonsens uitgeven zeg. Oh en factor 50 uiteraard.

Of ik ben gewoon van de melkboer. :rofl:

Oh wacht, mijn oma (van moeders kant) had ook een mooie huid en werd pas laat grijs. Mam zelf moest de vouwen er uit strijken toen ze mijn leeftijd had zo’n beetje. Dus misschien van oma?
Niet onwaarschijnlijk. Slaap je goed?
Want volgens mij is zo'n zwangerschap, bevalling en die tropenjaren echt niet heel echt vriendelijk voor je uiterlijk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven