Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
Afgelopen week bij de kapper trouwens een boeiend gesprek afgeluisterd. Er kwam een oudere dame die haar vaalzwarte haar wilde laten bijkleuren. De kapster raadde dat af omdat het haar te poreus was en adviseerde om alleen de uitgroei te kleuren en de vaalzwarte pieken deels af te knippen. Volgens haar was het alleen met Olapex (?) nog verantwoord om het haar te verven.
Dan ben ik toch wel blij met mijn zachte bruin met grijze ‘babyhaar’. Het grijs is overigens beduidend dikker en steviger, bijna ‘normaal’ haar, dus misschien heb ik over een jaar of 15 wel een volle bos witte lokken.
Alle reacties Link kopieren
Account2 schreef:
06-12-2019 09:47
Hahahaha...ooh ik idem hoor...zo nu en dan. Vooral als het koud is. In de zomer wil ik vaak meer moeite doen. Maar als het koud is met het functioneel zijn (lees: warm) en zo snel mogelijk thuis bij de warmte. Ik ga niet voor niks een aantal maanden naar Spamje. Daar dooe ik dan ook weer meer moeite.

Ooh lekker, Spanje!

In de zomer doe ik niet zozeer meer moeite, maar is m'n huid beter en een jurkje staat al snel leuk.
Later is nu
Dreamer schreef:
06-12-2019 09:49
Ooh lekker, Spanje!

In de zomer doe ik niet zozeer meer moeite, maar is m'n huid beter en een jurkje staat al snel leuk.
In de zomer is het makkelijker. Ik heb de hele vakantie geen make-up op gehad, of alleen mascara, en zie er op alle foto’s opgetut uit. Leuk zomerjurkje, goede teint. In de winter kan ik gruwelijk wit worden (met gele ondertoon, dus onder TL-verlichting kan ik zo een kist in), en door altijd de verwarming aan word mijn huid droog en vlekkerig. Ik haat de winter.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
06-12-2019 09:49
Ooh lekker, Spanje!

In de zomer doe ik niet zozeer meer moeite, maar is m'n huid beter en een jurkje staat al snel leuk.
Nou ja misschien ook niet zozeer meer moeite maar net als de voorgaand spreekster, is het makkelijker. Ik gebruik sowieso niet veel make-up, beetje oogschaduw, ooglijntje en wenkbrauwen bij tekenen....en heel af en toe wanneer ik zin kippenstift. Maar Foundasion en die hele pancake gebeuren kan me gestolen worden
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
06-12-2019 09:48
Dankzij het forum denk ik er nog wel eens aan om m'n joggingbroek toch om te wisselen voor m'n spijkerbroek. Volgens sommige mensen maar een minimale verbetering, waarschijnlijk :proud:


Nee, een enorme verbetering.

Mijn man heeft een vrouwelijke collega. Let wel, we hebben het nu over een mannenomgeving, een vrouwelijke collega is tamelijk apart in dat wereldje. Haar naam is door de mannen een tikje verbasterd tot een mannennaam. Als zij bij een vergadering aanwezig is, hangt ze onderuit en de vetrollen komen onder het t-shirt uit. Bh vindt ze ook niet nodig.
Mooi om ´lekker jezelf´ te zijn, maar de heren zouden toch liever zien dat ze een grotere maat shirt koopt.

Maar hey, ze verft wel haar haar ;-D .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
05-12-2019 23:05
Begrijp het ook eerlijk gezegd niet, het zijn ook alleen de mensen met grijs haar die zo gepikeerd reageren

Gek hè, dat ze zich verdedigen als ze door forummers met geverfd haar worden weggezet als slonzig, onverzorgd, viezig en OUD (met hoofdletters)? Ik snap dan weer niet dat jij dat niet begrijpt. Ik begrijp het namelijk heel goed. Ik kan daar ook niet tegen, dat mensen alleen op basis van hun haarkleur worden afgeschreven. En dan ben ik zelf nog niet eens grijs. :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook al best wat zichtbare grijze haren (32), en dit jaar heb ik de kapper gevraagd om rond die grijze plukken blonde highlights te zetten icm een beetje balayage. Viel stukken minder op en is makkelijker om uit te laten groeien op die manier.

Of vraag je kapper om een spoeling in plaats van echte verf. Je grijze haren zullen wat meer oplichten en als je steeds een tintje lichter gaat heb je geen last van een 'balk' in je haar.

En over grijs an sich: je bent een mens, en liever grijs dan kaal!
"Well, that escalated quickly..."
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
06-12-2019 09:44
Nu voel ik me aangesproken :proud: Op werkdagen of als ik ergens op visite ga zie ik er zo goed mogelijk uit, haren in model (wel deels grijs), make-upje, leuke jurk of bloesje. Maar als ik nergens heen hoef of alleen naar de markt zou je me zo een euro geven voor een kop koffie. Mijn haar is dan wel schoon en gekamd, tanden gepoetst, maar verder doe ik er niets aan, en met een beetje pech heb ik mijn favoriete oude kleding aan die ze zelfs bij het Leger des Heils niet meer hoeven.
Ja echt? Daar zou ik me dan weer niet prettig bij voelen. Make-up enz doe ik niet, maar leuke kleding aantrekken doe ik wel graag, ook als ik even naar de (super)markt ga. Anders voel ik me echt een slons.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
06-12-2019 09:52
In de zomer is het makkelijker. Ik heb de hele vakantie geen make-up op gehad, of alleen mascara, en zie er op alle foto’s opgetut uit. Leuk zomerjurkje, goede teint. In de winter kan ik gruwelijk wit worden (met gele ondertoon, dus onder TL-verlichting kan ik zo een kist in), en door altijd de verwarming aan word mijn huid droog en vlekkerig. Ik haat de winter.

Ik heb pasgeleden de term "winterjeuk" ontdekt. Daar heb ik last van. Zodra het kouder wordt, breekt m'n huid aan alle kanten open. Nu zo extreem, dat ik maar weer eens naar de dermatoloog mag.
Later is nu
Dreamer schreef:
06-12-2019 11:12
Ik heb pasgeleden de term "winterjeuk" ontdekt. Daar heb ik last van. Zodra het kouder wordt, breekt m'n huid aan alle kanten open. Nu zo extreem, dat ik maar weer eens naar de dermatoloog mag.
Mijn handen zijn een ramp. Als het vriest scheuren ze zelfs spontaan.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
06-12-2019 11:17
Mijn handen zijn een ramp. Als het vriest scheuren ze zelfs spontaan.

ja, dat heb ik dus zo'n beetje op m'n hele bovenlichaam :(
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
06-12-2019 11:12
Ik heb pasgeleden de term "winterjeuk" ontdekt. Daar heb ik last van. Zodra het kouder wordt, breekt m'n huid aan alle kanten open. Nu zo extreem, dat ik maar weer eens naar de dermatoloog mag.

Auw. Ik heb alleen winterhanden en daar heb ik een goede creme voor. Maar dit... Lijkt me ook niet makkelijk op te lossen, de kans is groot dat het niet alleen maar aan de kou ligt, maar aan het afwisselend warm (binnen) en koud (buiten) gecombineerd met droge lucht en verwarming.

Je hebt er niks aan, maar :hug:
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Dank je :)

Ik kan ook niet tegen goede crèmes, hoop dat de dermatoloog dé oplossing heeft (maar ik heb er een hard hoofd in)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
06-12-2019 11:12
Ik heb pasgeleden de term "winterjeuk" ontdekt. Daar heb ik last van. Zodra het kouder wordt, breekt m'n huid aan alle kanten open. Nu zo extreem, dat ik maar weer eens naar de dermatoloog mag.
Wat naar! Is dat een vorm van eczeem?
Of psoriasis? Dat knapt op van de zon.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
06-12-2019 11:29
Wat naar! Is dat een vorm van eczeem?
Of psoriasis? Dat knapt op van de zon.
Ik heb constitutioneel eczeem en dat wordt erger met weerwisselingen, vooral met koud (en droog) weer heb ik er last van. Ik kan alleen katoenen kleren dragen, soms viscose, en dan nog irriteert het vaak op de huid. Zo min mogelijk kleding is voor mij erg prettig dus, in de zomer.

Oh.. en haar verven is ook geen optie, net als make up. Of ik dat nou wel of niet zou willen.
Daarom ben ik ook eigenlijk wel blij met hoe ik denk over mijn uiterlijk. Zoals ik al eerder zei, denk ik dat een aantal vrouwen hier echt heel ongelukkig zouden worden als ze mijn huid/lijf hadden, want allerlei dingen die zij belangrijk vinden te doen om zich prettig te voelen, kan ik dus niet doen. Gelukkig boeit dat mij niets. En ik had vroeger zelfs sjans als ik er uitzag als een clochard mét eczeem. Dat heeft vast gelopen :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
06-12-2019 11:25
Dank je :)

Ik kan ook niet tegen goede crèmes, hoop dat de dermatoloog dé oplossing heeft (maar ik heb er een hard hoofd in)


Met goede creme bedoel ik niet direct dure. Het is een huismerk-handcreme van de DM (Duitse drogist) met urea. Het spul is zo goedkoop dat ik vermoed dat dat ook nagenoeg het enige is dat erin zit. Geen parfum, geen rare toevoegingen. Laat ik het anders zeggen; ik snap de ingredienten en dat wil wat zeggen ;-D .

Vooral parfum is vaak een probleem. Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op parfum. Maar het droogt uit, dus ik heb het liever niet in shampoo, douchespul, conditioner en al het andere dat ik voor mijn vel gebruik. Want ik mag dan een mooie en gave huid hebben, parfum zorgt voor een droog en trekkerig vel met van die onderhuidse puisten, die een buitenstaander bijna niet ziet maar die wel heel veel pijn doen.

Parfum zelf kan gelukkig op kleren.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Met goede crème bedoel ik een crème die doet wat hij zou moeten doen, ongeacht prijs. Ik heb met de huisarts al verschillende basics geprobeerd, maar ik kreeg overal jeuk/uitslag van :(

Naar aanleiding van een topic van Boannan laatst toch weer eens een crème die velen aanrieden geprobeerd. Nouja.. niet handig dus.
Later is nu
Geronimo2 schreef:
05-12-2019 23:05
Ik vind niet dat het de norm is maar het is de norm. Uiterlijke verzorging (dus ook make-up/ haarverf en mode is een wereldwijde miljardenindustrie, de gemiddelde vrouw heeft meer kleding in haar kast dan ze ooit nodig heeft, verft haar haar en gebruikt make-up. Hier is er al snel een stelling belachelijk als het gaat om veel geld verdienen, jezelf knap vinden of modieus, als je jonger lijkt dan je bent, als je wel een drugs gebruikt of dronken bent, botox gebruikt en zo gaan we maar door. Het lijkt me ook heel vermoeiend als je zo gelukkig bent met je keuze dat je toch nog beledigd kan raken over zoiets oppervlakkigs als uiterlijk. Begrijp het ook eerlijk gezegd niet, het zijn ook alleen de mensen met grijs haar die zo gepikeerd reageren, het leven wordt een stuk leuker als je niet de behoefte voelt om je keuze zo met hand en tand te verdedigen.

Je hele post slaat nergens op. En oh ja ik heb niet 1 grijze haar dus voel me niet aangesproken.
En het dikgedrukte is helemaal onzin. Misschien moet je eens uit je luchtbel komen?
Account2 schreef:
06-12-2019 10:00
Nou ja misschien ook niet zozeer meer moeite maar net als de voorgaand spreekster, is het makkelijker. Ik gebruik sowieso niet veel make-up, beetje oogschaduw, ooglijntje en wenkbrauwen bij tekenen....en heel af en toe wanneer ik zin kippenstift. Maar Foundasion en die hele pancake gebeuren kan me gestolen worden

Kippenstift! Dat lijkt mij de beste make-up voor deze oude kip! :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
06-12-2019 11:12
Ik heb pasgeleden de term "winterjeuk" ontdekt. Daar heb ik last van. Zodra het kouder wordt, breekt m'n huid aan alle kanten open. Nu zo extreem, dat ik maar weer eens naar de dermatoloog mag.
Top: smeer voordat je gaat slapen je huid in met olijfolie. Ik doe het ook als mijn huid heel droog is (heb soms ook eczeem). Het is puur natuur, geen toegevoegde parfums en ook niet duur.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
noa schreef:
06-12-2019 13:02
Tip: smeer voordat je gaat slapen je huid in met olijfolie. Ik doe het ook als mijn huid heel droog is (heb soms ook eczeem). Het is puur natuur, geen toegevoegde parfums en ook niet duur.

heb ik ook al eens geprobeerd, maar helaas. Dat was trouwens in de zomer, 's winters durf ik het dus helemaal niet aan. (was een tip van mijn moeder) Ook uierzalf en vaseline zijn niet fijn.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
06-12-2019 12:54
Kippenstift! Dat lijkt mij de beste make-up voor deze oude kip! :biggrin:
Kippenstift!!! Hahaha, wat een grappige typefout!


Op het moment voel ik me niet kiplekker. Heb bronchitis. Voel me als een vaatdoek en zie er ook zo uit. Mijn teint past nu nog beter bij mn haar :@@:
Geronimo, laat me raden, jij woont in het gooi en denkt dat de hele wereld zo is?
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
06-12-2019 13:08
heb ik ook al eens geprobeerd, maar helaas. Dat was trouwens in de zomer, 's winters durf ik het dus helemaal niet aan. (was een tip van mijn moeder) Ook uierzalf en vaseline zijn niet fijn.
Dan heb jij het wel heel erg. Laatst heb ik bij Lush een handcreme geprobeerd, Helping Hands heet het ofzoiets. Heel lekker vettig. Ik vond het alleen n beetje duur. Maar goed, een dermatoloog is n beter idee.
Cum non tum age
Amarna beterschap! Klinkt niet fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven