Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
maandag 9 december 2019 om 18:50
jongengrijs schreef: ↑09-12-2019 17:23Is inderdaad niet mooi en veel vrouwen die hun grijze haren laten uitgroeien lopen tegen dit probleem aan. Weet jij daar misschien een oplossing voor? Want haar grijs verven lukt niet bij iedereen en is een zwaar chemisch proces waar je haren helemaal kapot van kunnen gaan.
En kort laten knippen is voor veel vrouwen ook geen optie.
Bekijk eens het filmpje van shining grey die kim koffijberg heeft geplaatst.
Hierbij laten ze de uitgroei voor wat het is en de rest blenden ze om de 3 maanden ongeveer met folies.
Daarna heeft ze een mooie grijze kleur. En nog steeds een mooi bos met haar.

maandag 9 december 2019 om 19:48
Dan gaat het in de tegen over gestelde richting en dan worden er lowlights gezet in donkere tinten grijs die weer mooi blenden met de grijs die je hebt.jongengrijs schreef: ↑09-12-2019 19:02Dat is prachtig, maar die vrouw is blond. Heb je ook een oplossing voor vrouwen met bruin/donker haar zonder dat de boel ontkleurd moet worden?
maandag 9 december 2019 om 20:25
Ja, dan ben je jaren bezig. Ik zie dat zelf niet zitten. Een pixie cut zie ik ook niet zitten en blonderen dus ook niet aangezien dat niet altijd goed uitpakt.
Zie je dat het niet zo gemakkelijk is? Je hebt een oordeel over een vrouw met grijze uitgroei maar hebt echt geen idee wat erachter schuilt.
Zie je dat het niet zo gemakkelijk is? Je hebt een oordeel over een vrouw met grijze uitgroei maar hebt echt geen idee wat erachter schuilt.

maandag 9 december 2019 om 20:41
jongengrijs schreef: ↑09-12-2019 20:25Ja, dan ben je jaren bezig. Ik zie dat zelf niet zitten. Een pixie cut zie ik ook niet zitten en blonderen dus ook niet aangezien dat niet altijd goed uitpakt.
Je kunt ook overdrijven he , als je er niks aan doet ben je toch ook lang bezig.
En tussentijds laat je je haar toch ook weleens knippen.
Het gaat er toch om van hoe je die overgang van je eigen haarkleur naar grijs mooi kunt overlappen.
maandag 9 december 2019 om 20:45
maandag 9 december 2019 om 21:04
Ooit zei een dame tegen me; als je het wilt hebben moet je het ook onderhouden. Die zin ben ik nooit vergeten, er schuilt veel waars in.
Het geldt ook echt voor alles he. Begin je met nepnagels, moet je elke zoveel weken investeren (tijd en geld) om het mooi te houden. Met een kapsel, een sportief figuur, nieuwe spullen, een tuin, huisdieren, kinderen, een huis, auto... Het heeft allemaal aandacht nodig en meestal kost het ook nog geld.
En wil je het niet meer is het nog een hoop gedoe om het weer kwijt te raken. Ze hadden ons wild moeten laten

De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 9 december 2019 om 21:43

maandag 9 december 2019 om 22:17
Ik heb mijn haar dus nog nooit geverfd en zie dit zeker als een voordeel. Kan me wel voorstellen dat het anders is als je al vroeg grijs begint te worden. Ik ben nu halverwege de veertig en tussen mijn boerenhondenmelkse nikszeggende asblonde haar is het nog steeds wat lastig om de grijze haren te ontwaren. Maar laat ze maar komen.

maandag 9 december 2019 om 22:18
Net als dat je over een kast af en toe een lapje moet halen, moet je je haar ook af en toe wassen. Maar een kast schilderen hoeft echt niet.Superhuisvrouw schreef: ↑09-12-2019 21:43Ja je kunt het zien als een kast, als je die niet af stoft wordt het ook grijs.
Moet je ook bij houden.![]()

maandag 9 december 2019 om 22:19
Touché.jongengrijs schreef: ↑09-12-2019 20:45Nee ik overdrijf niet. Ik ben met mijn haar minstens 2 jaar bezig als ik het op de natuurlijke manier zou laten uitgroeien. Alles wat je nog aan je haar gaat zitten klooien vertraagt dat proces alleen maar. Ik heb daar geen zin in en wellicht die vrouw in die kledingwinkel ook niet![]()
dinsdag 10 december 2019 om 07:01
mooi mooi mooi mooi
Mooi is maar één kwaliteit die iets of iemand kan hebben, en omdat het het eerste is waar we op letten is het nog niet het belangrijkste... maar zo zou je bijna gaan denken zo panisch als we kunnen doen over 'wat hoort' of niet of wat beter 'staat' of niet.
Het stikt toch van de lelijke dingen in het leven, daar kijk je dan maar omheen. Met een beetje geluk waardeer je het nut wel.
Je hoeft dan ook niet steeds te benoemen wat je lelijk vindt want dat is pas lelijk eigenlijk als je a; daarop focust en dan b; ook nog je best gaat doen om anderen daarin te betrekken.
Van alle dingen die je kan zeggen over iemand die die dag is opgestaan om aan het werk te gaan, die misschien wel al gezellig babbelend de beste outfits bij elkaar weet te sprokkelen voor iemand die dat zelf moeilijk vindt en die een boegbeeld durft te zijn voor wie klaar is met conformistisch naar de haarverf grijpen ga je het hebben over dat haar uitgroei niet mooi is. Ja nou dus en? Dan vind je dat en dan is dat echt voor niemand interessant. Niet voor haar, zeker niet voor ons want we hebben het allemaal al een keer gehoord hoor voor het geval je dacht dat we ons niet bewust waren van dergelijk bijzonder belangrijke meningen over dat ene aspectje van iemands uiterlijk. Dat nog tijdelijk is ook.
Mooi is maar één kwaliteit die iets of iemand kan hebben, en omdat het het eerste is waar we op letten is het nog niet het belangrijkste... maar zo zou je bijna gaan denken zo panisch als we kunnen doen over 'wat hoort' of niet of wat beter 'staat' of niet.
Het stikt toch van de lelijke dingen in het leven, daar kijk je dan maar omheen. Met een beetje geluk waardeer je het nut wel.
Je hoeft dan ook niet steeds te benoemen wat je lelijk vindt want dat is pas lelijk eigenlijk als je a; daarop focust en dan b; ook nog je best gaat doen om anderen daarin te betrekken.
Van alle dingen die je kan zeggen over iemand die die dag is opgestaan om aan het werk te gaan, die misschien wel al gezellig babbelend de beste outfits bij elkaar weet te sprokkelen voor iemand die dat zelf moeilijk vindt en die een boegbeeld durft te zijn voor wie klaar is met conformistisch naar de haarverf grijpen ga je het hebben over dat haar uitgroei niet mooi is. Ja nou dus en? Dan vind je dat en dan is dat echt voor niemand interessant. Niet voor haar, zeker niet voor ons want we hebben het allemaal al een keer gehoord hoor voor het geval je dacht dat we ons niet bewust waren van dergelijk bijzonder belangrijke meningen over dat ene aspectje van iemands uiterlijk. Dat nog tijdelijk is ook.
Lorem Ipsum
dinsdag 10 december 2019 om 09:47
jongengrijs schreef: ↑09-12-2019 19:25Ik zit er ook over te denken om me in ieder geval te laten adviseren. Mijn zus wilde er misschien ook heen. Wellicht wacht ik even af hoe het bij haar uitpakt.
Eigenlijk wil je er wel wat aan doen,en eigenlijk ook niet.
dinsdag 10 december 2019 om 09:50
Mijn witte servieskast blijft prachtig. Daar hoef ik niets aan te doenSuperhuisvrouw schreef: ↑09-12-2019 21:43Ja je kunt het zien als een kast, als je die niet af stoft wordt het ook grijs.
Moet je ook bij houden.![]()

dinsdag 10 december 2019 om 10:14
Goede post. Waar door een aantal forumsters waarschijnlijk totaal overheen gelezen wordt.turquasi schreef: ↑10-12-2019 07:01mooi mooi mooi mooi
dinsdag 10 december 2019 om 10:23
Betty_Slocombe schreef: ↑07-12-2019 18:25Ik ben niet slonzig, maar ik ben wél tevreden met mezelf. Dat is toch prima? Ik gebruik geen make-up, want ik heb er geen tijd voor en ik ben gezegend (een van de voordelen van overgewicht en ook genetisch bepaald) met een heel mooie huid, dus met alleen mascara lijkt het al heel wat. Maar zelfs dat kledder ik er maar twee keer per jaar op. Ik verf mijn haar niet, want de kleur bevalt me prima en ik vind mijn kleren mooi, al zal iemand anders er anders over denken.
Al met al straal ik uit dat ik blij ben met mezelf en dat is natuurlijk het beste dat je aan kunt trekken, een positieve uitstraling (ja, ik klink als een coach nu).
De tegenstelling die geschetst wordt, tussen verzorgde ververs aan de ene kant en slonzige grijsaards aan de andere kant is fijn voor een lekker zwartwitte discussie, maar is volkomen onterecht, natuurlijk.

(helaas heb ik met overgewicht ook nog een klotehuid, maar dat terzijde)
De reden dat vrouwen hier benoemen, volgens mij, dat ze zo 'slonzig' zijn, is doordat door (één van de) de vervend ververs genoemd is dat grijs haar slonzig en onverzorgd is. SJa.. dan noem je jezelf als niet-verver dus slonzig en onverzorgd, want dat ben je kennelijk, wát je ook aantrekt.

Verder heb ik inderdaad genoemd dat ik wel in joggingbroek naar de winkel ga, maar dat komt vooral door onverschilligheid en wordt gelijk op andere niet ververs geprojecteerd. Jammer.
Later is nu
dinsdag 10 december 2019 om 10:30
fashionvictim schreef: ↑08-12-2019 14:27Ik vind inderdaad ook dat make-up, haarverf en leuke kleding echt gewoon de norm zijn in Nederland. Tuurlijk, smaken verschillen dus je kunt discussiëren over wat "leuke kleding" of "mooie make up' of een "leuk kapsel" is, maar van de vrouw met het kortpittige roodpaars geverfde kapsel en de Miss Etam trui tot de geblondeerde voetbalvrouw met opgespoten lippen en alles er tussenin, ik ben letterlijk nog nooit een meisje of vrouw tegen gekomen die nooit haar haar verft, nooit make up draagt en bewust slonzige kleding draagt.
Die lees ik alleen maar hier, en ik verdenk ze er bovendien van te liegen.
Ik geef meestal aan dat wat ik verzorgd vind, JIJ waarschijnlijk als slonzig ervaart. En dat blijkt ook weer uit het feit dat iemand anders zegt dat 'grijs haar onverzorgd is'. HOE DAN als je wel gewoon wast en naar de kapper gaat. Dat slaat toch nergens op?
En verder ben je mij dus nog nooit tegengekomen, dat lijkt me duidelijk (hoewel ik vroeger wel verfde, ik had als 20 jarige een kort rood kapsel, was m'n leeftijd ver vooruit, zeg maar

Later is nu
dinsdag 10 december 2019 om 10:35
jongengrijs schreef: ↑08-12-2019 20:29Inderdaad, gewoon niet op reageren en als je dat moeilijk vindt biedt de negeerknop uitkomst. Die discussie is al pagina's lang gevoerd![]()
Sorry, ik kwam weer even kijken en vond Betty's post zo mooi. Die van Turquasi ook, trouwens.

Misschien twee nieuwe topics openen? Eentje voor de discussie en eentje voor de praktische tips en dan die van de discussie uit je lijst verwijderen

Succes!

Later is nu

dinsdag 10 december 2019 om 10:47
Daar verschillen we dan van mening over. De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen.
dinsdag 10 december 2019 om 10:48
Vooral dit. Nou is het ook lastig bijhouden wie er wat geschreven heeft, maar er wordt inderdaad zo links en rechts wel wat door elkaar gehaald.
Afijn. Die uitgroei heb je nou eenmaal een tijdje. Die heb je ook als je 20 bent en blond, en je haar paars, groen, roze of bruin hebt geverfd en er weer vanaf wilt. Of als je kroeshaar hebt dat je steil draagt en je wilt je krullen weer terug. Op het moment dat je iets ´definitief´ verandert, is het een hoop gedoe om het terug te draaien. En dus smeer je verf in je haar als je 17 bent, omdat je dat zo leuk vindt, en vervolgens verf je door tot je 98ste omdat je anders met de uitgroei zit. Botox is ook zoiets. Je kunt er makkelijk genoeg mee beginnen, maar de huidveroudering gaat gewoon door. Stop je er na tien jaar mee, dan krijg je er in één klap tien jaar aan rimpels bij. Met andere woorden; als je er eenmaal aan begint is het heel moeilijk om er weer mee te stoppen.
En nou is dit natuurlijk ook weer iets persoonlijks, maar ik heb het altijd leuk gevonden om met mijn uiterlijk te spelen. Ik heb mijn haar heel lang gedragen en extreem kort, en alles ertussenin. Ik heb ze heel lichtblond gehad, ontkleurd, sidecut, highlights, donkerbruin, permanent, steil en wat je verder nog maar kunt verzinnen, met uitzondering van de regenboogkleuren van tegenwoordig. Ik heb minstens 30 lippenstiften en ik schat zo´n 40 potjes nagellak (akkoord, die deel ik met mijn dochter, evenals sjaaltjes). In mijn badkamerkastje vind je bruin-zonder-zon, een lading make-up, verschillende cremes en olien en mijn kleding past niet in één kast. Een joggingbroek ligt er niet tussen.
Ik wissel dus regelmatig, doe maximaal vijf jaar met een kapsel (zou een toverstafje willen, want ben het nu aan het laten groeien), pas make-up aan aan de kleur van haar, huid en seizoen en ik vind verschillende kledingstijlen leuk, maar wat ik aantrok toen ik 20 was, dat vind ik nu niks meer. Niet omdat ik vind dat dat niet meer kan qua leeftijd, maar omdat ik het al gehad heb, klaar, next. En ook omdat mijn dochter nu dingen koopt waarvan ik soms denk: ik had mijn kleren moeten bewaren voor haar

Het enige dat er de afgelopen jaren veranderd is, is dat mijn haarkleur hetzelfde blijft. En eerlijk waar, ik heb nog nooit zoveel complimenten gehad. Alle kleuren verf die ik in mijn haar heb gehad hebben nooit de reacties opgeleverd die ik nu met het grijs wel krijg. Ik accepteer het als complimenten, maar soms denk ik ook wel eens dat het dus eigenlijk een belediging is met terugwerkende kracht....
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.