Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
Ik vind het echt verdrietig om te lezen hoe moeilijk sommigen het ermee hebben om grijs te worden.
Zelf was ik al gestopt met kleuren toen ik grijs werd. Heb nooit iets hoeven laten uitgroeien, dat scheelt misschien. Maar heb me ook nooit beseft dat dit zo'n big deal is. Misschien naïef.
Maar ik heb op m'n 35ste (toen begon het, ik ben nu 2jaar verder) m'n eerste grijze haren gewoon geaccepteerd.
Geen gedoe. Besef me nu ik dit topic lees dat ik daar heel veel geluk mee heb gehad.

Vriendin van mij heeft zich laten inspireren door mij en toen zij haar eerste grijze haren kreeg, ging ze ook niet verven. Zij is nu 39 en we lopen beide met grijze coupe.

Hopelijk gaat het bij iedereen goed voelen! Ik heb werkelijk nog nooit commentaar gehad zoals hier in dit topic schaamteloos wordt herhaald door drie forummers. Zegt meer over hun persoonlijkheden om dit te doen.
Just own it!! Niemand die er dan raar van op kijkt. Als je zelf onzeker erover bent, dan wordt dat onbewust echt gevoelt. Nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
08-12-2019 22:56
Xaviera, zeker leuk. En fijn dat de grijze uitgroei mooi is!

firedraakje, zeer herkenbaar. Ik heb ook lang getwijfeld, al een paar jaar, maar niet meer verven was heel lang geen reële optie. Inderdaad bang om er ouder uit te zien, bang voor de meningen van anderen, etc. etc.. Het is ook lastig, youtube/internet staat er vol mee. Ik ben nu veel aan het lezen en video's aan het bekijken, dat helpt en inspireert. Misschien helpt het jou ook?

Ik bekeek net trouwens een filmpje van een vrouw die adviseerde de uitgroei vooral niet te verbergen maar te "omarmen". Dat zou het proces makkelijker maken. Want je grijze uitgroei verbergen betekent ook dat je je schaamt voor iets waarvoor je je helemaal niet zou moeten schamen?! Ik denk daar zelf ook veel over na. Als je de grijze uitgroei verbergt met spray, hoedjes, sjaaltjes en eventueel een pruik, dan ben je voor je omgeving dus in 1 keer grijs en dat valt op. Bovendien vind ik die grijze uitgroei bij veel vrouwen niet eens zo lelijk.

Ik neig nu dus steeds meer naar het haar zo natuurlijk mogelijk laten uitgroeien, dus zonder spray of andere tierelantijnen...


Ik heb de uitgroei gedaan met hulp van de kapper (maar redelijk kort haar is op dat punt wel makkelijker). In het dagelijks leven zou ik me de moeite niet nemen om het continue te verbergen, maar mocht je nou een feestje hebben waar veel foto´s worden gemaakt kun je er wel even naar kijken. Afhankelijk van hoe het er dan uitziet, want het kan dus ook erg meevallen.

Volgens mij ligt het ook wel aan de kleur verf die je hebt gebruikt. Knalrood, paars of een kleur die compleet afwijkt van je eigen haarkleur zal meer opvallen dan wanneer je je lichtbruine lokken twee tinten donkerder verfde. En bij blond haar is het sowieso bijna nooit een probleem. Een tante ging van heel lichtblond naar grijs. Ja, je zag de uitgroei, maar daar was ook wel alles mee gezegd. Ze heeft overigens dezelfde kleur als ik. Familiekleurtje ;-D . We hebben echt mazzel met onze kleur.
Als ik dat eerder had geweten was ik al gestopt met verven toen ik 30 was.
ceylon wijzigde dit bericht op 09-12-2019 07:50
0.02% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Aha ja die l'oreal poederspray die is inderdaad zeker niet slecht, sorry, dacht dat je misschien iets heel nieuws bedoelde...

ik vind het super fijn dat er wat dingen zijn die je de mogelijkheid geven om ook eens een dagje net iets minder zichtbaar dapper te zijn zonder dat het direct een terugval betekent. (Voor die foto voor je werk ofzo) En droogshampoo gebruikte ik toch vaak al en dit soort dingen hebben een beetje een vergelijkbaar effect dat is heel handig. Maar gewoon dagelijks de progressie juist wel blijven zien helpt mentaal ook op een bepaalde manier. (Ik ben hier al even mee bezig)
Als je een sjaaltje of leuke muts gaat zien als middel om iets te verstoppen dan denk ik dat je mindset misschien er nog niet echt klaar voor is. Het idee is dat je jezelf wat mag helpen juist lijkt me om je doel te kunnen bereiken en daarbij mag je jezelf nog steeds versieren. Net zoals die nieuwe lippenstift de aandacht verlegt en je zelfvertrouwen boost. Als we het dan toch eens hebben over andere mensen en hun meningen dan denk ik, als Mien van hiernaast het nog steeds wil hebben over die paar centimeter grijs van mij terwijl ik die dag enthousiast mijn kast heb doorgespit voor een mooie outfit met leuke haarband dan doet ze wel echt heel goed haar best om iets te zoeken om over te miepen.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
08-12-2019 20:42
Ik lig dubbel van het lachen en snap niks van deze post. Ik ben niet jaloers op niemand en zeker niet op mensen die grijs door het leven willen gaan.
Snap je nou écht niet dat je met zo'n opmerking mensen beledigt?
Mij doet het niets, maar mensen die minder sterk in hun schoenen staan geef je hier nou niet bepaald zelfvertrouwen mee.

Eerlijkheid is prima, maar je kunt er ook voor kiezen je mening eens voor je te houden.
We weten nu allemaal zo langzamerheid wel dat jij grijs haar, kort haar, rood haar, kale mannen, baarden, snorren, afgrijselijk vindt. En dat iemand die van musea houdt door je sympathieke vriendenclubje wordt uitgelachen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.saarmagazine.nl/9-voordelen-van-grijs-haar/
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
08-12-2019 14:27
Ik vind inderdaad ook dat make-up, haarverf en leuke kleding echt gewoon de norm zijn in Nederland. Tuurlijk, smaken verschillen dus je kunt discussiëren over wat "leuke kleding" of "mooie make up' of een "leuk kapsel" is, maar van de vrouw met het kortpittige roodpaars geverfde kapsel en de Miss Etam trui tot de geblondeerde voetbalvrouw met opgespoten lippen en alles er tussenin, ik ben letterlijk nog nooit een meisje of vrouw tegen gekomen die nooit haar haar verft, nooit make up draagt en bewust slonzige kleding draagt.

Die lees ik alleen maar hier, en ik verdenk ze er bovendien van te liegen.
Meisjes/vrouwen die hun haar niet verven en geen make-up gebruiken zie ik veel. Maar wat slonzige kleding is, is een een kwestie van smaak, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Zit ik even op de fb pagina te kijken van de kapper en zie ik dit staan.
Invest in your hair it's the crown you never take off
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
09-12-2019 10:52
Zit ik even op de fb pagina te kijken van de kapper en zie ik dit staan.
Invest in your hair it's the crown you never take off
Ben ik het mee eens.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Juist nu ik rond de 40 ben is wel/ geen goede slaap bepalend voor hoe ik eruit zie.
Heb ik goed geslapen, zie ik er zonder make up goed en fris uit.
Niet goed geslapen is gewoon geen goed gezicht, ook niet met make up en haarverf.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
09-12-2019 10:52
Zit ik even op de fb pagina te kijken van de kapper en zie ik dit staan.
Invest in your hair it's the crown you never take off
In mijn geval een massief zilveren kroon. Of wit goud. Met diamanten en parels.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
09-12-2019 11:37
In mijn geval een massief zilveren kroon. Of wit goud. Met diamanten en parels.
:cheer2:
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
09-12-2019 12:18
:cheer2:
Momenteel helaas op een bleek vaatdoekgezicht :-D
Zonder make-up en in joggingbroek en slobbertrui
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
09-12-2019 07:46


ik vind het super fijn dat er wat dingen zijn die je de mogelijkheid geven om ook eens een dagje net iets minder zichtbaar dapper te zijn zonder dat het direct een terugval betekent. (Voor die foto voor je werk ofzo)
Het is inderdaad fijn dat de mogelijkheid er is. Ik ga over 2 maanden waarschijnlijk solliciteren en ik denk dat ik dan toch een haarband in doe of iets op mijn hoofd zet. Maar vanmorgen was ik op mijn werk en voelde ik niet de behoefte de uitgroei te camoufleren.
Wel besteed ik nu extra veel aandacht aan de rest van mijn uiterlijk. Dat deed ik al, maar nu ben ik er extra mee bezig. Leuk jurkje, make-up, hoge hakken en een mooie ketting. Vooral voor mijn werk moet ik er representatief uitzien maar ik vind het zelf ook fijn er goed en verzorgd uit te zien. Beetje afleiding van datgene wat momenteel op mijn hoofd gaande is ;)
Alle reacties Link kopieren
bij mij is het ook wel dat die grijze haren een andere structuur hebben die moeilijk in bedwang zijn te houden, dikker en ze zijn ook vaak korter en pieken dan door je scheiding heen met zo'n leuke bibber aan het eind die nog extra in het oog springt :facepalm: dus wat extra's om het plat te krijgen kan geen kwaad. ik wil ook weer gaan solliciteren en denk nu dat als ik voor een hogere, eventueel leidingevende, functie wil gaan die grijze haren misschien wel gaan helpen voor een wat meer serieuze uitstraling :hihi: misschien laat ik dan juist het bandje thuis haha

oh het mooie aan hoge hakken is dat het echt heel veel doet, voor hoe je beweegt en voor je lijn en knappe criticus die nog op je kruin weet te kijken trouwens
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
09-12-2019 11:11
Ben ik het mee eens.
Als je haar maar goed zit dan ben je in een vuilniszak nog mooi.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hier in het dorp werkt een vrouw in een mode winkel .
Haar tot de schouders zowat tot de oren is het uitgegroeid Het ziet er niet mooi uit ,en zeker niet representatief. Niks mis met grijs haar maar als je zover bent met die uitgroei verf het dan in zijn geheel mooi grijs en knip een model erin.
Alle reacties Link kopieren
Tjonge, stel je voor dat je niet 'mooi' bent. Hoe durf je naar je werk te gaan...
wat een fantastische bijdrage weer.... :roll: merci enzo he!
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
09-12-2019 15:16
Tjonge, stel je voor dat je niet 'mooi' bent. Hoe durf je naar je werk te gaan...
wat een fantastische bijdrage weer.... :roll: merci enzo he!

Een uitgroei tot de oren ziet er niet mooi uit, heeft niks mee te maken of je mooi bent of niet.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
09-12-2019 13:15
Bij mij hier in het dorp werkt een vrouw in een mode winkel .
Haar tot de schouders zowat tot de oren is het uitgegroeid Het ziet er niet mooi uit ,en zeker niet representatief. Niks mis met grijs haar maar als je zover bent met die uitgroei verf het dan in zijn geheel mooi grijs en knip een model erin.
Dat vroeg ik me dus eerder in het topic ook al af.
Of knip het in een mooi kort(er) model, dan is 't helemaal natuurlijk grijs. En laat het daarna weer langer groeien als je wil. Er zijn echt wel leuke korte kapsels, zonder dat het meteen het gevreesde 'kort pittig' is.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
09-12-2019 13:15
Bij mij hier in het dorp werkt een vrouw in een mode winkel .
Haar tot de schouders zowat tot de oren is het uitgegroeid Het ziet er niet mooi uit ,en zeker niet representatief. Niks mis met grijs haar maar als je zover bent met die uitgroei verf het dan in zijn geheel mooi grijs en knip een model erin.
Is inderdaad niet mooi en veel vrouwen die hun grijze haren laten uitgroeien lopen tegen dit probleem aan. Weet jij daar misschien een oplossing voor? Want haar grijs verven lukt niet bij iedereen en is een zwaar chemisch proces waar je haren helemaal kapot van kunnen gaan.

En kort laten knippen is voor veel vrouwen ook geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop het tegen die tijd op te steken. Ziet er ook niet fantastisch uit, ik weet het maar ik zie even geen andere oplossing. Ik begin niet aan highlights heb ik besloten. Dan duurt het alleen maar nog langer en zit ik minstens zo vaak en zo lang bij de kapper.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
08-12-2019 20:42
Ik lig dubbel van het lachen en snap niks van deze post. Ik ben niet jaloers op niemand en zeker niet op mensen die grijs door het leven willen gaan.
Jij bent zeker nicotine blond?
Van al dat gerook wordt je haar namelijk geel.
Alle reacties Link kopieren
Ja precies, met highlights duurt het nog langer. Mijn kapper zei dat je daarvoor 1 keer in de 2 maanden terug moet komen.
Over het wel/niet kort knippen, het hoeft natuurlijk niet superkort te zijn. Een bob zou bijvoorbeeld ook kunnen.

Ik zie zoveel vrouwen met uitgroei en dan donker geverfd lang haar waarvan ik denk van je zou er zoveel beter uitzien als je het ten eerste een stuk korter zou hebben en ten tweede een lichtere haarkleur (of dat nu grijs, wit of blond is).

Het is alsof ze er krampachtig aan vast houden.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
09-12-2019 10:52
Zit ik even op de fb pagina te kijken van de kapper en zie ik dit staan.
Invest in your hair it's the crown you never take off
Dus die kapper van jou zegt eigenlijk: investeer in de kapper.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven