Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
woensdag 11 december 2019 om 22:13

donderdag 12 december 2019 om 00:17
Maar je reageert op iemand die wil stoppen met verven en daar tegenop ziet. Kan je wel zeggen, was niet begonnen met verven, maar lever je er dan ook een tijdmachine bij om terug in de tijd te gaan?pejeka schreef: ↑11-12-2019 20:51Ik heb mijn haar nooit geverfd, en toen ik grijs werd, ging dat geleidelijk. Wat grijze haren hier en daar, die door de jaren heen uiteraard meer werden, maar uitgroei heb je alleen als je éérst je haar verfde. Zo niet, dan gaat de natuurlijk geleidelijk zijn gang. Dus laat die verfpot staan. Dan heb je ook geen uitgroei of plotselinge overgang.
donderdag 12 december 2019 om 00:35
donderdag 12 december 2019 om 06:43
TO en firedraakje, herkenbaar. Aan de ene kant is het een leuke nieuwe fase En een experiment. Aan de andere kant realiseer ik me soms ineens dat het onomkeerbaar is. M’n eigen haarkleur, zoals ik het nog noem, komt nooit meer terug. Maar het is ook m’n eigen haarkleur niet meer. Dat is nu namelijk grijs.

donderdag 12 december 2019 om 07:34
Als je straks een aantal maanden niet hebt gekleurd dan ben je ook niet blij hoor, bij mij is de uitgroei best veel nu.
Heb trouwens met Koffijberg gebeld en als ik dat traject van Shining Grey inga zal dat mij een kleine € 1000.- gaan kosten, das leuk als je niks anders met je geld te doen hebt, ik zal dus een alternatief zoeken.
Ik heb wel drie keer vitamine C met anti roos shampoo gemengd en dat in mijn haar gedaan voor een aantal uur, het werd er enigszins lichter door. Zal dat maar weer eens doen denk ik.
Heb trouwens met Koffijberg gebeld en als ik dat traject van Shining Grey inga zal dat mij een kleine € 1000.- gaan kosten, das leuk als je niks anders met je geld te doen hebt, ik zal dus een alternatief zoeken.
Ik heb wel drie keer vitamine C met anti roos shampoo gemengd en dat in mijn haar gedaan voor een aantal uur, het werd er enigszins lichter door. Zal dat maar weer eens doen denk ik.

donderdag 12 december 2019 om 08:27
jongengrijs schreef: ↑11-12-2019 22:12Ik kan me dus niet eens meer herinneren waarom ik ooit begonnen ben met verven. De grijze haren waren in ieder geval niet de reden. Er ook gewoon helemaal niet over nagedacht dat het op latere leeftijd niet handig zou zijn, daar stond ik echt niet bij stil. Nu wel spijt van, maarja.
Precies. Zo is het bij mij ook gegaan. Ik ben gaan verven toen ik nog jong was. Gewoon als modieus extraatje. Leuk een kleurtje in je haar. Maar dan word je ouder, wil je je eigen haarkleur terug en dan zit je met de uitgroei.

donderdag 12 december 2019 om 08:28
dora-wee schreef: ↑12-12-2019 06:43TO en firedraakje, herkenbaar. Aan de ene kant is het een leuke nieuwe fase En een experiment. Aan de andere kant realiseer ik me soms ineens dat het onomkeerbaar is. M’n eigen haarkleur, zoals ik het nog noem, komt nooit meer terug. Maar het is ook m’n eigen haarkleur niet meer. Dat is nu namelijk grijs.
Nou onomkeerbaar. Je kunt altijd opnieuw gaan verven natuurlijk als het je echt ongelukkig zou maken.

donderdag 12 december 2019 om 08:30
pejeka schreef: ↑11-12-2019 20:51Ik heb mijn haar nooit geverfd, en toen ik grijs werd, ging dat geleidelijk. Wat grijze haren hier en daar, die door de jaren heen uiteraard meer werden, maar uitgroei heb je alleen als je éérst je haar verfde. Zo niet, dan gaat de natuurlijk geleidelijk zijn gang. Dus laat die verfpot staan. Dan heb je ook geen uitgroei of plotselinge overgang.
Ja leuk maar achteraf kijk je een koe.......
donderdag 12 december 2019 om 08:56
Laat er een stuk afknippen en houd dat bij. Iedere centimeter scheelt een maand zichtbare uitgroei.Xaviera1234567890 schreef: ↑12-12-2019 07:34Als je straks een aantal maanden niet hebt gekleurd dan ben je ook niet blij hoor, bij mij is de uitgroei best veel nu.
donderdag 12 december 2019 om 09:05
Ik heb sinds een jaar een collega die ik alleen maar ken met opgestoken lang haar. Gisteren zag ik haar voor het eerst met losse haren. Bleek dat ze haar verf aan het laten uitgroeien was, haar natuurlijke grijs was inmiddels tot op haar schouders, dus nu durfde ze 't weer los te doen. Het stond haar goed, meteen maar complimenten gemaakt met dit topic in mijn achterhoofd.
Dus dat kan ook nog: altijd je haar opsteken ipv korter knippen.
Dus dat kan ook nog: altijd je haar opsteken ipv korter knippen.
donderdag 12 december 2019 om 09:15
jongengrijs schreef: ↑11-12-2019 22:13Ik had trouwens een goede dag vandaag. Geen uitgroeispray gebruikt, gewoon mijn grijze uitgroei laten zien en ik voelde me er prima bij.
Ik vind wel dat het niet echt opschiet. Wellicht komt dat door mijn krullende haar, maar ik had wel wat meer verwacht na bijna 6 weken niet geverfd te hebben.
Je weet dat je haar zo'n centimeter per maand groeit? Dus je kunt uitrekenen hoe lang dit gaat duren.

donderdag 12 december 2019 om 10:00
Ik stond zonet bij de koffieautomaat op mijn werk, komt er een collega aan (jonge man, zo'n 25 jaar jonger dan ik) en die zegt: hé, heb je je haar geknipt!
Ik: ja, maar valt je nog iets anders op?
Hij kijkt mij een poos aan en aarzelt: heb je een nieuwe bril?
Mijn antwoord: Nee! Ik verf mijn haar niet meer! Het wordt grijs, zie je dat niet?
Hij (buigt zich naar mij voorover, ik ben kort, hij is lang en bestudeert mijn haar) O, ja nou je het zegt, het is inderdaad wat grijzer. Nou, staat je alvast goed!
Voor de statistieken, ik kleur het niet meer sinds maart en mij valt het wel op in de spiegel.
Waarschijnlijk had hij het wel gezien als de koffieautomaat dichter bij het raam had gestaan, maar toch! Dat compliment heb ik binnen vandaag.
Ik: ja, maar valt je nog iets anders op?
Hij kijkt mij een poos aan en aarzelt: heb je een nieuwe bril?
Mijn antwoord: Nee! Ik verf mijn haar niet meer! Het wordt grijs, zie je dat niet?
Hij (buigt zich naar mij voorover, ik ben kort, hij is lang en bestudeert mijn haar) O, ja nou je het zegt, het is inderdaad wat grijzer. Nou, staat je alvast goed!
Voor de statistieken, ik kleur het niet meer sinds maart en mij valt het wel op in de spiegel.
Waarschijnlijk had hij het wel gezien als de koffieautomaat dichter bij het raam had gestaan, maar toch! Dat compliment heb ik binnen vandaag.
donderdag 12 december 2019 om 10:11
Ach, met die uitgroei gaat het hetzelfde als met een puistje. De enige die er last van heeft ben je zelf. Ik denk dat deze collega laat zien wat ik al een paar keer probeerde uit te leggen; De meeste mensen vinden hun eigen uiterlijk belangrijk (of niet) en anderen boeit ze een stuk minder.
Tenzij de uitgroei echt een totaal andere kleur heeft zal het een ander nauwelijks opvallen en nog minder interesseren. Uitzonderingen daarop zul je vast ook hebben. Maar zolang je niet in de privé of story staat is jouw uitgroei het gesprek van de dag niet.
Tenzij de uitgroei echt een totaal andere kleur heeft zal het een ander nauwelijks opvallen en nog minder interesseren. Uitzonderingen daarop zul je vast ook hebben. Maar zolang je niet in de privé of story staat is jouw uitgroei het gesprek van de dag niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
donderdag 12 december 2019 om 10:55
Xaviera, dat is een hoop geld zeg, poehee. Ik geloof niet dat ik dat ervoor over heb. Wordt hem niet dus. Wat ga je nu doen?
Aviv, grappig verhaal. Dat bewijst maar weer eens dat we dingen voor onszelf vaak veel groter maken dan ze zijn. En de meeste mensen zijn ook gewoon vooral met zichzelf bezig, die letten helemaal niet op zoiets onbelangrijks als uitgroei.
Aviv, grappig verhaal. Dat bewijst maar weer eens dat we dingen voor onszelf vaak veel groter maken dan ze zijn. En de meeste mensen zijn ook gewoon vooral met zichzelf bezig, die letten helemaal niet op zoiets onbelangrijks als uitgroei.
donderdag 12 december 2019 om 11:10
Xaviera1234567890 schreef: ↑12-12-2019 07:34Als je straks een aantal maanden niet hebt gekleurd dan ben je ook niet blij hoor, bij mij is de uitgroei best veel nu.
Dat wat zij doen dat shining grey bij koffijberg zouden ze bij een andere kapsalon toch ook moeten kunnen.
En goedkoper Koffijberg is al duur.

donderdag 12 december 2019 om 11:19
Mijn haar is halverwege mijn rug zo lang en staat echt supermooi, afknippen is voor mij geen optie, ik zal het op de creatieve manier doen en opsteken, zal wellicht 3 cm van de punten afknippen maar meer niet.
Bij de reguliere salon waar ik kom zijn de dames geen voorstander van mijn project en denken niet echt mee, Koffijberg staat goed aangeschreven zijn zeer professioneel wat voor mij best belangrijk is, er zijn teveel prutskappers. Ik zal eens zien of ik ga voor high- en lowlights elders of gewoon even doorbijten.
Bij de reguliere salon waar ik kom zijn de dames geen voorstander van mijn project en denken niet echt mee, Koffijberg staat goed aangeschreven zijn zeer professioneel wat voor mij best belangrijk is, er zijn teveel prutskappers. Ik zal eens zien of ik ga voor high- en lowlights elders of gewoon even doorbijten.
donderdag 12 december 2019 om 11:19
Xaviera1234567890 schreef: ↑12-12-2019 07:34...
...
Mijn kapper heeft eerst alle verf eruit gehaald, een leuk kapsel geknipt en het blond geverfd. Heeft ongeveer 125 euro gekost. Na twee maanden was de uitgroei voldoende om het blond aan te passen. Dat heeft ze met lowlights gedaan (en langs de rand van de uitgroei getoupeerd). Samen met knippen ongeveer 80 euro.
Vervolgens is het elke zes weken gewoon geknipt (steeds rond de drie tientjes) en elke drie maanden werd gekeken of er iets aangepast moest worden. Hoe langer de uitgroei werd, hoe beter je kon zien waar het ´gewoon´ grijs was, en waar het wit was. Elke keer als er iets van kleuring in ging was het totaalbedrag rond de 80 euro. In totaal duurde het volledig uitgroeien ongeveer twee jaar (bob, dus onderin was het zo geregeld maar bovenop is het wel vrij lang natuurlijk).
Als ik dat allemaal bij elkaar optel heeft het inderdaad wel tegen de 1000 euro gekost. Ik tel knippen niet mee, dat deed ik toch al. Maar verdeeld over twee jaar viel het echt wel mee.
Nouja, vind ik dan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
donderdag 12 december 2019 om 11:22
1000 euro om de periode van uitgroei te versoepelen?
Wow! Wat een bedrag.
En wederom wordt er flink geld verdiend aan onzekerheid van vrouwen. Want stel je toch eens voor, dat ik voor gek loop....
Kom op, dames! Laat de mensheid een poepie ruiken en laat jezelf zien met alles wat in jouw eigen ogen niet perfect is! Zoals de anekdote hierboven aantoont, anderen zien het waarschijnlijk niet eens!
Wow! Wat een bedrag.
En wederom wordt er flink geld verdiend aan onzekerheid van vrouwen. Want stel je toch eens voor, dat ik voor gek loop....
Kom op, dames! Laat de mensheid een poepie ruiken en laat jezelf zien met alles wat in jouw eigen ogen niet perfect is! Zoals de anekdote hierboven aantoont, anderen zien het waarschijnlijk niet eens!
donderdag 12 december 2019 om 11:23
Xaviera1234567890 schreef: ↑12-12-2019 11:19Mijn haar is halverwege mijn rug zo lang en staat echt supermooi, afknippen is voor mij geen optie, ik zal het op de creatieve manier doen en opsteken, zal wellicht 3 cm van de punten afknippen maar meer niet.
Met lang haar zou ik inderdaad voor die tweede optie gaan. En verder accepteren. Wel jammer dat je eigen kapster niet wil meedenken, maar lang haar kleuren levert natuurlijk best een leuke cent op.
Uit welke regio kom je? Ik weet twee heel goede in het zuiden en ik denk dat andere dames hier ook wel tips hebben.
@ Amarna; met een representative (en toen net nieuwe) baan kijk je er een tikje anders naar. Had ik toen het werk gedaan dat ik nu doe, had ik het waarschijnlijk anders aangepakt (klantenservice, dus alleen te maken met collega´s).
donderdag 12 december 2019 om 11:37
Ik zag op Facebook iemand die zelf haar haar had ontkleurd en opnieuw blond had geverfd. Dat zou ik dus nooit durven.
Het resultaat was ook niet geweldig, al was ze wel van haar donkerbruine haren af. Het zag er enigszins raar uit.
Ik denk dat ik me erbij neerleeg. Serieus, ik vind het niet bij iedereen per se storend. Pikzwart en wit is niet zo'n mooie combi vind ik zelf, maar (donker) blond en grijs gaat best nog.
Het resultaat was ook niet geweldig, al was ze wel van haar donkerbruine haren af. Het zag er enigszins raar uit.
Ik denk dat ik me erbij neerleeg. Serieus, ik vind het niet bij iedereen per se storend. Pikzwart en wit is niet zo'n mooie combi vind ik zelf, maar (donker) blond en grijs gaat best nog.
donderdag 12 december 2019 om 14:31
Dus als je donker haar hebt moet je het weer wel laten verven, anders is het niet mooi? Of wat bedoel je?jongengrijs schreef: ↑12-12-2019 11:37Ik zag op Facebook iemand die zelf haar haar had ontkleurd en opnieuw blond had geverfd. Dat zou ik dus nooit durven.
Beetje een vreemde opmerking na een heel topic waarin niemand commentaar mag leveren, als je 't mij vraagt

donderdag 12 december 2019 om 14:54
Zoals bij vele dingen in het leven: bezint eer ge begint. En doe je dat niet, dan is het gezegde: wie zijn gat brandt, moet op de blaren zitten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 12 december 2019 om 15:56
Maar heb je dan ook spijt dat je ooit bent gaan verven? Ik snap dat dit een shitty haar periode gaat zijn, maar ooit wou je (nog!) geen grijs haar, of gewoon een ander kleurtje en was je toch ook wel blij met je haar?