Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd

donderdag 12 december 2019 om 16:02
@Ceylon, bedoel je met haarverf verwijderaar of ontkleurd? Want bij het Kruidvat kan ik ook van die haarverf verwijderaar kopen, geen bleekmiddelen staat op de verpakking, en ik heb daar ook goede resultaten van gezien. Ik zal daarna dan wel een toner dan wel verf over de punten moeten doen.
Bedankt voor de tip in elk geval.
Bedankt voor de tip in elk geval.

donderdag 12 december 2019 om 17:34
Ja ik benoemde dit in het begin van het topic als tip, maar dit schijnt net zo schadelijk te zijn als bleek.Xaviera1234567890 schreef: ↑12-12-2019 16:48Het staat op de verpakking dat er geen bleekmiddelen inzitten, het product zet de haarschubben open zodat de kleur eruit kan. Weet het niet.

donderdag 12 december 2019 om 19:53
Mijn geverfde haar is rood/bruin, goudbruin met henna er overheen, slapen zijn bijna wit de rest middenbruin/donkerbruin.
Omdat het allerlei kleuren zijn weet ik niet goed wat te doen.
Nee, ik ben dus ook bang dat mijn haar lelijk wordt wanneer ik met zoiets aan de gang ga. Het schijnt ook nog eens te stinken naar rotte eieren zodat je haar daarnaar blijft stinken.
Omdat het allerlei kleuren zijn weet ik niet goed wat te doen.
Nee, ik ben dus ook bang dat mijn haar lelijk wordt wanneer ik met zoiets aan de gang ga. Het schijnt ook nog eens te stinken naar rotte eieren zodat je haar daarnaar blijft stinken.

donderdag 12 december 2019 om 21:26
Xaviera, zoveel kleuren lijkt wel erg ingewikkeld. Ik zou het inderdaad laten gaan. Ik zat vandaag in de trein tegenover een vrouw die dus had gekozen voor lichter verven, ik denk om de overgang minder groot te maken. Het was afschuwelijk. Ze had donker haar van zichzelf met flink wat grijs erin. En dan halverwege een blonde onderkant. Ik was acuut genezen van alle pogingen tot lichter verven, ontkleuren etcetera. En ik vond haar geweldig want ze had nu blijkbaar besloten dat ze gewoon maar even de boel uit moest zitten. Ik schat dat ze over een half jaar die lelijke blonde onderkant af kan knippen. Als ze meeleest: hou vol! Haar eigen haarkleur was zoveel mooier dan de geverfde onderkant. Vraag me af wat ze gezegd had als ik haar echt gecomplimenteerd had...
donderdag 12 december 2019 om 21:50
Je kan nog wel eens tegenover mij hebben gezetendora-wee schreef: ↑12-12-2019 21:26Xaviera, zoveel kleuren lijkt wel erg ingewikkeld. Ik zou het inderdaad laten gaan. Ik zat vandaag in de trein tegenover een vrouw die dus had gekozen voor lichter verven, ik denk om de overgang minder groot te maken. Het was afschuwelijk. Ze had donker haar van zichzelf met flink wat grijs erin. En dan halverwege een blonde onderkant. Ik was acuut genezen van alle pogingen tot lichter verven, ontkleuren etcetera. En ik vond haar geweldig want ze had nu blijkbaar besloten dat ze gewoon maar even de boel uit moest zitten. Ik schat dat ze over een half jaar die lelijke blonde onderkant af kan knippen. Als ze meeleest: hou vol! Haar eigen haarkleur was zoveel mooier dan de geverfde onderkant. Vraag me af wat ze gezegd had als ik haar echt gecomplimenteerd had...

donderdag 12 december 2019 om 22:42
Dat is dus een beetje het gevaar met ontkleuren en dan weer verven. Het resultaat wordt niet bij iedereen zo mooi als ze ons doen willen geloven.
Maar dat is voor mij niet de enige reden om het niet te doen. Ik heb het voor mezelf gewoon nodig om geleidelijk aan grijs te worden. Ik vind dat toch prettiger dan wanneer het in 1 keer BAM grijs is.
Herkennen jullie dat?
Xaviera, ik zou dat spul gewoon lekker in de schappen laten staan.
superhuisvrouw, inderdaad fijn dat je meedenkt!
Maar dat is voor mij niet de enige reden om het niet te doen. Ik heb het voor mezelf gewoon nodig om geleidelijk aan grijs te worden. Ik vind dat toch prettiger dan wanneer het in 1 keer BAM grijs is.
Herkennen jullie dat?
vrijdag 13 december 2019 om 11:56
Dat spul van het kruidvat doet het niet. Dat wil zeggen; mijn haar werd er een bosje stro van (ja, ik heb zo´n beetje alles uitgetest, gelukkig heb ik heel dik haar en kan ik me een misser wel permitteren) maar na het drogen had ik gewoon nog dezelfde kleur. Oh, het ruikt naar rotte eieren.... Niet doen als je ´s avonds een etentje thuis hebt gepland.
De kapster gebruikte iets anders en dat werkte wel, het stonk ook niet. Evengoed was mijn haar daarna geel, want ze krijgen er veel uit, maar niet álles. Maar er zat gewoon héél veel verf in en het had een groene glans in bepaald licht. Ik had toen net een nieuwe baan en dat groen was niet heel charmant. Om dat weer goed te krijgen moest er eerst zoveel mogelijk uit.
Maar even uit mijn hoofd, want het is alweer een tijdje geleden: haarverf hecht zich aan je haar als een soort bolletjes die vergroten, dat spul zou ervoor moeten zorgen dat ze weer krimpen en daardoor daarna uitgespoeld kunnen worden. Je haar wordt er NIET mooier van en je moet het vooral ook niet doen in de hoop dat je daarna je eigen, originele kleur weer terug hebt, want dat gaat hem niet worden.
Ontkleuren met blondeerzooi kan ook, maar dan moet je wel stevig haar hebben.
Ga je thuis aan de gang (of bij een slechte kapper), accepteer dan dat er altijd een kans bestaat dat je er naderhand met de tondeuse overheen moet. Als je dat absoluut niet wilt, blijf er dan gewoon vanaf. Want ontkleuren is, hoe dan ook, nooit de beste behandeling.
De kapster gebruikte iets anders en dat werkte wel, het stonk ook niet. Evengoed was mijn haar daarna geel, want ze krijgen er veel uit, maar niet álles. Maar er zat gewoon héél veel verf in en het had een groene glans in bepaald licht. Ik had toen net een nieuwe baan en dat groen was niet heel charmant. Om dat weer goed te krijgen moest er eerst zoveel mogelijk uit.
Maar even uit mijn hoofd, want het is alweer een tijdje geleden: haarverf hecht zich aan je haar als een soort bolletjes die vergroten, dat spul zou ervoor moeten zorgen dat ze weer krimpen en daardoor daarna uitgespoeld kunnen worden. Je haar wordt er NIET mooier van en je moet het vooral ook niet doen in de hoop dat je daarna je eigen, originele kleur weer terug hebt, want dat gaat hem niet worden.
Ontkleuren met blondeerzooi kan ook, maar dan moet je wel stevig haar hebben.
Ga je thuis aan de gang (of bij een slechte kapper), accepteer dan dat er altijd een kans bestaat dat je er naderhand met de tondeuse overheen moet. Als je dat absoluut niet wilt, blijf er dan gewoon vanaf. Want ontkleuren is, hoe dan ook, nooit de beste behandeling.
ceylon wijzigde dit bericht op 13-12-2019 12:15
1.78% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

vrijdag 13 december 2019 om 12:06

vrijdag 13 december 2019 om 12:44
jongengrijs schreef: ↑12-12-2019 22:42Dat is dus een beetje het gevaar met ontkleuren en dan weer verven. Het resultaat wordt niet bij iedereen zo mooi als ze ons doen willen geloven.
Herkennen jullie dat?
Ik herken het helemaal. Ik had het geleidelijke uitgroeiproces ook nodig om te wennen. Hoe verder de uitgroei tevoorschijn kwam, hoe leuker ik het begon te vinden en hoe ongeduldiger ik werd. Plotselinge veranderingen zijn sowieso niks voor mij. Ik moet al 14 dagen wennen als ik iets nieuws in de woonkamer heb gezet

zaterdag 14 december 2019 om 08:54
Zal ik doen! Het verfuitgroeiproces gaat niet heel snel, dus weet niet hoe vaak ik iets te melden heb.. Mijn haar is rond de 30 - 50 cm (krul) , dus dat is minimaal drie jaar voordat het volledig grijs is. Maar kan me voorstellen dat ik het op een gegeven moment iets korter knip.jongengrijs schreef: ↑11-12-2019 22:11Herkenbaar, ik sta ook nooit stil bij mijn leeftijd behalve dan op mijn verjaardag, maar nu word je er toch even extra mee geconfronteerd zeg maar. Ik zou het leuk vinden als je hier mee komt schrijven!
Zit nu op drie weken, normaal zou ik het volgende week weer laten verven, maar dat heb ik nu dus afgezegd.
Met alle discussies weet ik niet precies wie er nu nog meer aan het uitgroeien is?
every journey starts with a single step
zaterdag 14 december 2019 om 09:53
Leuk! (hmm.. is dat het goede woord hier?) Hoe lang ben je al bezig?
every journey starts with a single step
zaterdag 14 december 2019 om 10:39
Hier nog iemand. Heb nu niet het mooiste haar, een cm of 4 uitgroei, wat grijs gemengd met bruin is, dan wordt het wat roodbruinachtig en verder naar beneden steeds donkerder van de lagen verf die er in zitten. (thuisverver hier....).
Opgestoken vind ik het nog wel gaan, het is dan wat streperig, maar los vind ik het nu niet echt mooi. Maar ja, ik was het verven echt zat, na een week zag je het al weer glinsteren en de onderkant werd steeds donkerder wat ik ook niet mooi vind.
Nav dit topic besloten niets te doen met highlights oid maar het gewoon uit te zitten.
Ik verwacht dat ik tegen de zomer volgend jaar wel een niet te korte korte coup kan laten knippen. Tot die tijd niet te veel eraf, anders kan ik het niet meer opsteken.
Leuk om te lezen hoe een ieder hier zo mee bezig is! En succes.
oh en tot nu toe heeft alleen mijn schoonmoeder nog tegen me gezegd dat het tijd is om mijn haar weer te verven, maar verder geen commentaar...
Opgestoken vind ik het nog wel gaan, het is dan wat streperig, maar los vind ik het nu niet echt mooi. Maar ja, ik was het verven echt zat, na een week zag je het al weer glinsteren en de onderkant werd steeds donkerder wat ik ook niet mooi vind.
Nav dit topic besloten niets te doen met highlights oid maar het gewoon uit te zitten.
Ik verwacht dat ik tegen de zomer volgend jaar wel een niet te korte korte coup kan laten knippen. Tot die tijd niet te veel eraf, anders kan ik het niet meer opsteken.
oh en tot nu toe heeft alleen mijn schoonmoeder nog tegen me gezegd dat het tijd is om mijn haar weer te verven, maar verder geen commentaar...

zaterdag 14 december 2019 om 12:03
Ik heb een tijdje meegelezen en juist de knoop doorgehakt om wél te gaan verven tijdens de overgangsperiode van het grijs worden. Niet omdat ik dit bij anderen lelijk vind ofzo, maar wel bij mijzelf. (Het grijs komt bij mij op totaal onlogische plaatsen door).
Over een paar jaar als ik het weer wil laten uitgroeien, vervloek ik wellicht mijn keuze. Maar dat zien we dan wel weer
Ik vind grijs haar overigens vaak heel mooi staan, ook bij jongere vrouwen. En ik denk dat de associatie met ‘oudere vrouw’ vanzelf minder wordt als meer jongere vrouwen hun natuurlijke grijs laten zien.
Succes allemaal!
Over een paar jaar als ik het weer wil laten uitgroeien, vervloek ik wellicht mijn keuze. Maar dat zien we dan wel weer

Ik vind grijs haar overigens vaak heel mooi staan, ook bij jongere vrouwen. En ik denk dat de associatie met ‘oudere vrouw’ vanzelf minder wordt als meer jongere vrouwen hun natuurlijke grijs laten zien.
Succes allemaal!
zaterdag 14 december 2019 om 16:22
Wat zijn "onlogische plaatsen"? Je borsthaar?Doro75 schreef: ↑14-12-2019 12:03Ik heb een tijdje meegelezen en juist de knoop doorgehakt om wél te gaan verven tijdens de overgangsperiode van het grijs worden. Niet omdat ik dit bij anderen lelijk vind ofzo, maar wel bij mijzelf. (Het grijs komt bij mij op totaal onlogische plaatsen door).
Over een paar jaar als ik het weer wil laten uitgroeien, vervloek ik wellicht mijn keuze. Maar dat zien we dan wel weer![]()
Succes allemaal!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 14 december 2019 om 18:36
Haha, herkenbaar. En ik word helemaal kriegelig als zoiets simpels als een nieuw dekbedovertrek toch niet helemaal is wat ik zocht of mooi vind. Geheid dat de oude er dan weer op gaat! Nieuw vloerkleed idem dito.herfstappeltaart schreef: ↑13-12-2019 12:44Ik herken het helemaal. Ik had het geleidelijke uitgroeiproces ook nodig om te wennen. Hoe verder de uitgroei tevoorschijn kwam, hoe leuker ik het begon te vinden en hoe ongeduldiger ik werd. Plotselinge veranderingen zijn sowieso niks voor mij. Ik moet al 14 dagen wennen als ik iets nieuws in de woonkamer heb gezet.
Mijn zus gaat volgende week naar koffijberg, ik ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen. Mocht het goed uitpakken maak ik misschien ook een afspraak.
zaterdag 14 december 2019 om 18:38
Leuk dat je naar aanleiding van deze discussie besloten hebt niet meer te vervenenniee schreef: ↑14-12-2019 10:39Hier nog iemand. Heb nu niet het mooiste haar, een cm of 4 uitgroei, wat grijs gemengd met bruin is, dan wordt het wat roodbruinachtig en verder naar beneden steeds donkerder van de lagen verf die er in zitten. (thuisverver hier....).

Nu 6 weken niet geverfd, schiet lekker op maar niet heus..