Mode & Beauty alle pijlers

kleding bruiloft

24-09-2009 14:02 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga trouwen in november. Een aantal mensen van mijn familie wil in spijkerbroek en sportschoenen (nikes of iets) op mijn bruiloft verschijnen, omdat ze geen nette kleding willen aanschaffen voor 1 dag, (ze hebben er wel geld voor, want ze kunnen ook wekelijks computergames kopen voor de playstation 3, en een hoop geld uitgeven aan onzin, bijvoorbeeld aan spijkerbroeken van pall mall van 200 euro per stuk)

Ik ben het hier niet mee eens, mijn schoonfamilie komt wel netjes gekleed, en ik trouw zelf ook in een prachtige trouwjurk.

Ik vind het een beetje voor schut staan als mijn familie zo ordinair gekleed komt, terwijl ik een hoop geld neertel voor een prachtige bruiloft, en een diner in een duur restaurant.

Wat moet ik hier mee? Ze dreigen nu niet op mijn bruiloft te willen komen omdat ik verwacht dat ze netjes komen. Bij bonprix.nl heb je namelijk al een pak voor 29 euro, en bij wibra heb je overhemden en stropdassen voor 5 euro.....

Ik ga geen nette kleding voor ze kopen. Ik vind dat ze zelf ook wel wat moeite mogen doen om netjes op mijn bruiloft te verschijnen.

Iemand tips?
We live in a free world
Echt Fleurtje, anno 2009 zijn er zoveel goedkope opties.

Het gaat gewoon voor 99,9% van de mensen niet op dat ze écht geen geld hebben voor een beetje een behoorlijke outift.

De meesten hebben er gewoon geen zin in

En die ene arme tante die je dan misschien hebt en die in de bijstand zit, daar zou ik dan een mooi jurkje voor kopen

Maar die hordes Nederlanders die asociaal gekleed naar begrafenissen en bruiloften komen zitten echt niet allemaal in de bijstand.

Dus nee, je kan niet in iedereens portemonnee kijken maar ik denk dat als je het zou doen je zou schrikken hoeveel mensen er helemaal niet in campingsmoking zouden hoeven lopen omdat ze echt wel 2 tientjes hebben voor een leuk bloesje

Vind dit ongeveer hetzelfde argument als bij dikke mensen zeggen :"ja daar mag je niks van zeggen want wie weet hebben ze wel een schildklierafwijking"

Ja inderdaad...wie weet wel.......maar het overgrote deel heeft gewoon te veel gegeten.
quote:fleurtje schreef op 24 september 2009 @ 16:03:

En dat je duizenden euro's uitgeeft aan die bruiloft, daar heb IK toch niet om gevraagd?!

Maar goed, als er zo over gedacht wordt, dan weet ik het wel voor een volgende keer: dan kom ik gewoon níet.Alsof ze volgende maand weer gaat trouwen.
Daar ben ik het mee eens Fleur, voor de 1 is 30 euro niets, voor de ander is het veel. Jouw prioriteiten liggen dus waarshcijnlijk bij nette kleding en een dure bruiloft, hun prioriteit ligt bij iets anders.

Mijn familie is ook niet 1 van de netste, ik heb een grote luidruchtige familie je kent het wel. Maar ik zou ze voor geen goud op mijn bruiloft willen missen. Mijn vriend zijn familie is wat ingetogener en netter, maar ik vind dat zeker geen reden om mijn familie te vertellen dat zij dan ook maar netter moeten komen. Ik kan mijn vriend zijn familie dan ook wel zeggen; ja ik wil dat jullie op slippers met feyenoordsokken komen.
Ik zeg niet dat je maar gewoon in je ouwe kloffie moet komen opdraven, maar waarom zou je persé een nieuwe set kleding moeten aanschaffen voor een bruiloft. De meeste mensen hebben toch best wel een leuke set in de kast hangen? Snap niet waarom dat allemaal nieuw moet zijn, of chique. Lijkt me logisch dat de meeste mensen echt wel hun best doen om er gekleed uit te zien voor een bruiloft, maar dat hoeft dus niks te kosten!

Als ik ga solliciteren dan heb ik daarvoor een aantal setjes in de kast hangen, die ik dus al jaren daarvoor gebruik. En juist omdat het alleen maar daarvoor is bestemd, slijt het ook niet.
Eh, in mijn kast hangt genoeg spul dat voor een feestje goed kan, zelfs de kleding die ik draag als ik ga werken is nog best netjes.

En dan draag ik goedkope spullen. Mijn zus daarentegen heeft heel dure kleding en slaagt er dan alsnog in om eruit te zien alsof ze ermee uit bed komt.

Ik bedoel maar, je hebt netjes en netjes.

Ik zou in dit geval, Witbloempje, niks verwachten, niks zeggen. Bij het restaurant 4 personen minder opgeven. Komen ze, dan is snel genoeg een bord extra neergezet. Komen ze niet, ook goed, dan niet. En ik persoonlijk had allang gebroken met mijn familie, maar dat is aan jou verder. Maar nette kleding voor hen kopen en dan nog kans hebben dat ze evengoed niet komen, zou mijn optie ook niet zijn.
Ik vind dat dus eigenlijk niet kunnen, zo'n dresscode voor een bruiloft. Wederom vraag ik mij dan af; waar gaat het dan om??
Ik snap eigenlijk ook niet waarom een bruiloft altijd zo netjes moet zijn? Kunnen bruiloften in de kroeg tegenwoordig niet meer?

Vind dat het er ook maar net aan ligt wat je van een bruiloft verwacht.. En als je verwacht dat je gasten netjes gekleed gaan, vermeldt het duidelijk in de uitnodiging.

Ikzelf zou het ronduit verschrikkelijk vinden als familie van mij krom heeft gelegen om een mooi pak te betalen alleen maar omdat ik dat heb gewild. Dan zou ik liever hebben dat ze komen als zichzelf.
quote:[message=4016130,noline]Julus schreef op 24 Als ik ga solliciteren dan heb ik daarvoor een aantal setjes in de kast hangen, die ik dus al jaren daarvoor gebruik. En juist omdat het alleen maar daarvoor is bestemd, slijt het ook niet.En dan op je eerste werkdag binnen komen in oude afgetrapte spijkerbroek
@Julus: ik zeg ook niet dat je nieuwe kleding moet kopen

Maar veel mensen hier doen alsof het echt zo ongeveer het ergste is wat je je voor kunt stellen als je eens 1 dag in het jaar een beetje moeite doet voor je uiterlijk en niet terugvalt op de lekker makkelijke spijkerbroek met teenslippers.

Ik vind dit zo tenenkrommend Nederlands. Doe vooral geen moeite voor een ander, JIJ moet "je ding kunnen doen" en je happy voelen en lekker voelen en doen waar JIJ je fijn bij voelt en schijt aan de rest......wat een arrogante egocentrische maatschappij hebben we hier toch.
Witbloempje, erg lullig voor je. Maar je kunt de aard van het beestje niet veranderen. Denk dat het al heel wat is, als ze komen opdagen. Verwacht niks, dan kun je ook niet worden teleurgesteld. En bedenk waarom je gaat trouwen; uit liefde. Jij en je aanstaande zijn er, en daar draait je dag om.
Wat vind ik dit erg voor je zeg. Het gaat hier, zoals eerder gezegd, niet om de kleding. De relatie met je familie is verre van goed. Je hoeft het contact echt niet te verbreken, maar je kunt het er wel even op aan laten komen. Je bruiloft zou ik nog maar even voor lief nemen in de kleding die ze zelf willen dragen. De gedragen kleding zegt meer over hen dan over jou. Je moet het nu niet op de spits drijven, want dan is je bruiloft straks verknald en dat hebben ze niet verdiend.

Ik zou er verder geen aandacht meer aan schenken. Niet over de kleding en niet over oude koeien. Na de bruiloft laat je het initatief aan hen over.

Ik ben ooit bij een bruiloft geweest waar bijna alle daggasten perfect in de kleding zat. Er was echter één jongen in spijkerbroek en gympen. Het zag er in het hele plaatje eigenlijk niet uit. Dat zei meer over die jongen dan over de mensen die gingen trouwen hoor.

Op de begrafenis van mijn moeder zag mijn broer er ook niet uit. Een oude trui, een versleten spijkerbroek en afgetrapte schoenen. Zijn vrouw: een vest met capuchon, een oude broek en afgetrapte schoenen. Ik vond het vreselijk om te zien, maar hij voelde zich daar prettig in. Wie ben ik dan om daar tegenin te gaan.
Aaach, Witbloempje, dit vind ik echt heel sneu klinken. Je krijgt een knuffel van me.

*knuffel*

Maar mijn advies zou zijn: Laat het los. Ga er niet vanuit dat ze komen, dan kan het je alleen maar meevallen.
Marije, hoe raad je het?!

Snap ook niet waarom ik elke keer word aangenomen, zal wel aan mijn diep uitgesneden tijgertopje liggen dan.
Hmm 10 euro per kleding stuk? waar? ofnee dat geld niet voor grote maten natuurlijk.............
quote:americagirl schreef op 24 september 2009 @ 16:06:

Echt Fleurtje, anno 2009 zijn er zoveel goedkope opties.

Het gaat gewoon voor 99,9% van de mensen niet op dat ze écht geen geld hebben voor een beetje een behoorlijke outift.

De meesten hebben er gewoon geen zin in

En die ene arme tante die je dan misschien hebt en die in de bijstand zit, daar zou ik dan een mooi jurkje voor kopen

Maar die hordes Nederlanders die asociaal gekleed naar begrafenissen en bruiloften komen zitten echt niet allemaal in de bijstand.

Dus nee, je kan niet in iedereens portemonnee kijken maar ik denk dat als je het zou doen je zou schrikken hoeveel mensen er helemaal niet in campingsmoking zouden hoeven lopen omdat ze echt wel 2 tientjes hebben voor een leuk bloesje

Vind dit ongeveer hetzelfde argument als bij dikke mensen zeggen :"ja daar mag je niks van zeggen want wie weet hebben ze wel een schildklierafwijking"

Ja inderdaad...wie weet wel.......maar het overgrote deel heeft gewoon te veel gegeten.Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik kan zeggen dat ik een paar jaar geleden nog nieteens een tientje zou hebben gehad voor iets als een bruiloft. En dan is het écht niet aan een ander om te bepalen of ik dat wel of niet kan.
@Witbloempje: het gaat in jouw situatie natuurlijk al lang niet meer alleen over de kleding. Ik vind het naar voor je dat je zulke ongeinteresseerde ouders hebt, dat verdient niemand.

Maar ik zou denk ik geen energie meer in die familie stoppen

HEt kost jou denk ik vooral energie en je krijgt er zo weinig voor terug...
@Fleurtje: dat zal best, maar wat ik zeg is dat het merendeel van de mensen die hier roepen dat ze het onzin vinden om zich een beetje aan te kleden voor een bruiloft écht wel geld hebben en dat dat voor de meeste mensen wel geldt

Als je geld hebt voor een computer met internetverbinding moet een simpel zwart bloesje van 9,95 er ook nog wel af kunnen lijkt me?

Bovendien: wie heeft er nou alleen maar Ma flodder tshirts en afgetrapte spijkerbroeken in huis?? Je hebt toch altijd wel íets wat enigszins netjes is?
quote:americagirl schreef op 24 september 2009 @ 16:15:

@Fleurtje: dat zal best, maar wat ik zeg is dat het merendeel van de mensen die hier roepen dat ze het onzin vinden om zich een beetje aan te kleden voor een bruiloft écht wel geld hebben en dat dat voor de meeste mensen wel geldt

Als je geld hebt voor een computer met internetverbinding moet een simpel zwart bloesje van 9,95 er ook nog wel af kunnen lijkt me?

Bovendien: wie heeft er nou alleen maar Ma flodder tshirts en afgetrapte spijkerbroeken in huis?? Je hebt toch altijd wel íets wat enigszins netjes is?Wil je het écht weten?
Americagirl, mee eens. Dit gaat veel dieper dan het kleding-probleem. Op een voor haar zo belangrijke dag zou witbloempje willen zien dat haar familie echt moeite voor haar doet. Dat zou een manier zijn om aan te tonen dat ze haar wel degelijk heel belangrijk vinden. Door simpelweg tegemoet te komen aan haar wens. Het gaat er niet in zitten, ben ik bang en dat wordt een teleurstelling. Om jezelf te beschermen zou ik dan gewoon hopen dat ze komen en daar heel blij mee zijn.
quote:americagirl schreef op 24 september 2009 @ 16:14:

@Witbloempje: het gaat in jouw situatie natuurlijk al lang niet meer alleen over de kleding. Ik vind het naar voor je dat je zulke ongeinteresseerde ouders hebt, dat verdient niemand.

Maar ik zou denk ik geen energie meer in die familie stoppen

HEt kost jou denk ik vooral energie en je krijgt er zo weinig voor terug...zegt mijn vriend ook maar het is moeilijk..........
We live in a free world
quote:fleurtje schreef op 24 september 2009 @ 16:17:

[...]

Wil je het écht weten?
Nee, daar gaat het mij niet om

Maar het gaat er bij mij gewoon niet in dat in vrijwel elk ander land ter wereld iedereen wél feesteljik gekleed naar een bruiloft komt zonder gezeik en gezemel, (en ook heus niet iedereen dáár zal bakken met geld hebben) en dat het in Nederland meteen ontaard in een "ik dioe lekker waar ik zelluf zin in heb" discussie met argumenten als : "ik mot me toch lekker voelen in me eigen kleding" en "je kan niet verwachten dat gasten zich netjes aankleden"

Nou dan kan je dus wél
quote:americagirl schreef op 24 september 2009 @ 16:11:

@Julus: ik zeg ook niet dat je nieuwe kleding moet kopen

Maar veel mensen hier doen alsof het echt zo ongeveer het ergste is wat je je voor kunt stellen als je eens 1 dag in het jaar een beetje moeite doet voor je uiterlijk en niet terugvalt op de lekker makkelijke spijkerbroek met teenslippers.

Ik vind dit zo tenenkrommend Nederlands. Doe vooral geen moeite voor een ander, JIJ moet "je ding kunnen doen" en je happy voelen en lekker voelen en doen waar JIJ je fijn bij voelt en schijt aan de rest......wat een arrogante egocentrische maatschappij hebben we hier toch.

Ik reageer hier even op, omdat ik het ook prima vond dat mensen naar mijn bruiloft in spijkerbroek kwamen (elke keer dat ik het opschrijf moet ik trouwens denken aan kruistocht in spijkerbroek, maar dat is iets heel anders )

Alles doen zoals je zelf wilt onder het mom van "je eigen ding doen" vind ik ook doorgeslagen, dat is de andere kant op. Ik vind ook dat mensen aandacht aan hun kleding kunnen besteden voor iets als een bruiloft, maar ik vind dat je als bruidspaar geen eisen kunt gaan stellen. Je moet mensen ook in hun waarde laten en als je ze verplicht een pak aan te doen, doe je dat in mijn ogen niet.

Toen ik trouwde zaten mijn broers in de levensfase dat ze allebei geen nette kleding gebruikten in hun dagelijkse leven. Hun geld was op gegaan aan het vrijgezellenfeest (via ouders hebben we daar iets mee geregeld later). Mijn ene broer had een pak aan, met sneaker eronder (stond geweldig), mijn andere broer een spijkerbroek met een rib colbertje en ook sneakers. Ene schoonzus een donkere spijkerbroek, de ander weet ik niet meer. Maar die kleding maakte me niet uit, ik vond het gewoon fijn dat ik die dag met ze kon delen.

Argument wat ik hier al een paar keer heb gezien, over dat je als bruidspaar veel geld eraan uitgeeft vind ik kul. Daar kies je als bruidspaar voor. Een verjaardag met lekkere hapjes moet ik me dus mooier voor aankleden, dan de verjaardag bij mijn tante waar we in een kringetje de kaas met een augurk en asperges met ham eten?

Bij TO speelt er natuurlijk iets heel anders mee en draait het niet alleen om de kleding. En haar teleurstelling en verdriet kan ik me goed voorstellen. Ik hoop ook dat ze daar iets mee gaat doen.
Ben het met je eens dat gasten best moeite mogen doen, alleen is het niet aan een bruidspaar om te bepalen wat voor soort kleding ze aan moeten trekken. Dat vind ik te ver gaan.

Het is ook maar net wat je zelf belangrijk vind als bruidspaar. Maar wat ik niet snap, dat je als a.s. bruid altijd in spijkerbroek gekleed gaat, zelfs nooit een jurk draagt en dan ineens wel verwacht dat je gasten op chique naar ej bruiloft komen. Vind ik nooit zo geloofwaardig.
Fleur, ik heb een tante die werkelijk niks had. Niks nada noppes. Dus als er dan een feestje was in de familie, dan was er altijd wel iemand die haar meenam naar de winkel voor een bloesje ofzo, en dan in combinatie met een keurig gewassen en gestreken spijkerbroek en geleende schoenen. Ze kwam dan ook nooit met cadeautjes, maar met bijvoorbeeld een tegoedbon voor een keer helpen poetsen of een avondje oppassen.

Maar in geval van TO zijn het 4 personen (begreep ik), die wel geld hebben voor een playstation. Die spijkerbroeken hebben van 200 euro. Zo'n spijkerbroek kan in mijn ogen best als dat gecombineerd wordt met een leuk hemd.

Maar ik moet erbij zeggen dat wij zelf meer van het opdoffen zijn. Lekker een middagje tutten, haren netjes (liefst nog even naar de kapper), make-up, lekker parfummetje, mooie kleren aan (en die hoeven inderdaad niet duur te zijn).....

Zeg TO. Weet je wat? Laat je broer en zus maar thuis, dan kom ik wel naar de bruiloft Een fijn etentje is aan ons wel besteed. Laat je nog even weten of kinderen welkom zijn?? Onze dochter is 9 en lust alles.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven