Mode & Beauty alle pijlers

kleding/stijladvies, heeft dat zin?

07-12-2019 22:49 83 berichten
Toen ik nog een jong kind was, leende ik van die boeken uit de bibliotheek om samen met mijn beste vriendin te bepalen wat voor seizoenstype we waren. Aangezien het boeken uit de jaren tachtig waren (want het was bepaald niet goed gesteld met de openbare bibliotheken in Oost-Groningen), heb ik lang gedacht dat alleen koraal me goed zou staan. Maar dat kocht ik nooit, want veel kleren zijn er niet in die kleur en fraai vind ik het ook niet.

Maar nu heb ik toch echt wat nieuws nodig. En ik lijk maar geen idee te hebben van wat me echt goed staat. Het is meestal mwah-okay of echt leuk, maar ik kom er niet achter waarom echt leuk juist leuk is.
Dus vraag ik me af: heeft het zin om zo'n meneer of mevrouw eens te vragen een soort advies voor me op te stellen? Wat voor soort kleding bij mijn figuur past, wat voor soort kleuren wel en juist niet?

Heeft iemand hier ervaring mee? Het voelt namelijk enorm decadent zoiets te gaan doen, dus ik ben benieuwd of het überhaupt werkt. En straks mag ik weer alleen koraal, zeegroen en pink dragen.
Betty_Slocombe schreef:
07-12-2019 23:16
Ik hou niet zo van gezellig, ik wilde het echt meer als zakelijke transactie zien: ik geef jou geld, jij geeft mij een passend advies waar ik praktisch mee kan werken. Ik ben een beetje anders dan andere mensen, vrees ik.
Dat begrijp ik wel, heb ik ook. Winkel ook het liefst alleen.

Ik zou het gewoon doen. Ook om wat goede ideeën te krijgen over wat nou handige basisstukken zijn en hoe je die dan weer zou kunnen combineren met allerlei kleurige of spannende items.
En zoek gewoon iemand die een beetje op jouw lijn lijkt te zitten, als dat lukt tenminste :proud:
Betty_Slocombe schreef:
07-12-2019 23:19
Superidee, maar ik moet daar wel 2 uur voor rijden :proud: Maar echt heel goedkoop, dus dan heb ik de reiskosten er wel zo'n beetje uit. Iemand hier ervaring mee?
Ligt een beetje aan je budget denk ik. Ik zou me er ongemakkelijk bij voelen om daar zo’n mevrouw een uur bezig te houden, niets te kopen en vervolgens met de tips in mijn achterhoofd richting H&M en Zara te rennen (om maar wat te noemen).
Alle reacties Link kopieren
Ik volg al jaren het blog van Lida Thiry, na een tip hier op het forum ooit. Als ik ooit een stijladvies zou laten doen, dan bij haar. Je hoeft er niet eens naartoe, ze adviseert obv foto en een vragenlijst geloof ik.
https://www.lidathiry.nl/advies/

Misschien vind jij het niks (de website is wat op een oudere doelgroep gericht dan jij bent), maar ik heb het gevoel dat haar adviezen algemeen genoeg zijn om voor jongeren ook wel vaak op te gaan.

Maar sowieso zou ik eerst eens goed iemands blog oid bekijken voor ik er een stijladvies zou boeken. Want ook stijladviseurs hebben natuurlijk toch een beetje een eigen stijl en aanpak. Ik vind het altijd wel leuk om dat soort websites te bekijken en ik zie er regelmatig langskomen waarbij ik denk 'nou, daar zou ik dus echt nooit naartoe gaan'.
dana wijzigde dit bericht op 08-12-2019 00:16
Reden: link toegevoegd
2.11% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook gewoon op een "rustige" dag eens een kledingwinkel in gaan. Vraag om advies, zeg dat je graag wilt weten wat voor figuur je hebt en welke tips zij daarvoor hebben. Ook met de kleuren kunnen ze je vast helpen.
Ik werk zelf in een kledingwinkel en wij worden ook echt getraind in figuurtypes etc.
Dit zou ik gewoon als eerste proberen, mocht dit je echt tegenvallen kan je altijd nog geld uitgeven aan een stijl/kleuren analyse.
Voor kleuren/type kan je online ook wel testen vinden en aan de hand daarvan kan je ook vinden welke kleuren jou goed staan.
Eigenlijk kan iedereen wel elke kleur dragen, het is gewoon net welke teint je pakt. Fel rood hoef ik niet aan te trekken, maar net een warmere kleur rood kan ik weer heel goed hebben.
Met een beetje googelen, Kun je het zelf ook wel achterhalen wat voor kleutertype je bent en expirimenteren! Leuk!
Alle reacties Link kopieren
Bij de betere modezaken helpen ze je daar bij als je dat wil. Bij de zaken waar ik regelmatig kom hebben ze meerdere stylisten in dienst en ondanks dat ik dat niet perse nodig heb vind ik het wel fijn dat er iemand meekijkt met verstand en niet zo'n jonge griet waarbij ik dan denk dat kun je zo echt niet aan of die elke keer aankomt met kleding wat niet bij mijn figuur past.

Wil je wat minder aan de kleding uitgeven dan is het zeker de moeite om bij een onafhankelijk iemand advies in te winnen! Scheelt toch een hoop teleurstelling als je niet steeds eerst 10 kledingstukken hoeft te passen die voor geen meter staan.
Alle reacties Link kopieren
Noia schreef:
08-12-2019 00:15
Met een beetje googelen, Kun je het zelf ook wel achterhalen wat voor kleutertype je bent en expirimenteren! Leuk!
Ik denk dat ze die fase wel voorbij is ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
08-12-2019 00:30
Ik denk dat ze die fase wel voorbij is ;)
:rofl:
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dana schreef:
08-12-2019 00:10
Ik volg al jaren het blog van Lida Thiry, na een tip hier op het forum ooit. Als ik ooit een stijladvies zou laten doen, dan bij haar. Je hoeft er niet eens naartoe, ze adviseert obv foto en een vragenlijst geloof ik.
https://www.lidathiry.nl/advies/

Misschien vind jij het niks (de website is wat op een oudere doelgroep gericht dan jij bent), maar ik heb het gevoel dat haar adviezen algemeen genoeg zijn om voor jongeren ook wel vaak op te gaan.

Maar sowieso zou ik eerst eens goed iemands blog oid bekijken voor ik er een stijladvies zou boeken. Want ook stijladviseurs hebben natuurlijk toch een beetje een eigen stijl en aanpak. Ik vind het altijd wel leuk om dat soort websites te bekijken en ik zie er regelmatig langskomen waarbij ik denk 'nou, daar zou ik dus echt nooit naartoe gaan'.
Ik zat al te wachten tot iemand Lida zou noemen. In mijn ogen het tegenovergestelde van stijl en smaak. Veel regels, dat wel. Maar zo veilig en ouwelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ooit zo’n analyse bij een Lida-achtige mevrouw gedaan. Kan het aanraden. Je krijgt echt de hele mikmak: kleuren, accentkleuren, accessoires (groot/klein, zilver/goud, kettinglengte), model kledingstukken en maximale en minimale lengtes, schoenen, tassen. Ik wist niet eens dat er zoveel dingen waren om rekening mee te houden :-).

Het fijnste vond ik dat ze een soort ‘uniform’ samenstelde qua kledingstukken, schoenen &accessoires (en kleuren) wat ik foolproof kon kopen en aantrekken. Plus setjes voor ‘sportief’, ‘feestelijk’ en ‘zakelijk’. Ik heb eindelijk zo’n garderobe waarvan ieder kledingstuk ook daadwerkelijk in roulatie is. En ik kan nu heel makkelijk dingen laten hangen die ik wel mooi vind maar waarvan ik weet dat het niet voor mij is weggelegd.

Bij de Bijenkorf:Nah. Je krijgt korting op merk X en Y, als je het koopt. En daarvoor doen ze natuurlijk wel hun best.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gedaan. Ik werd altijd veel jonger geschat, zelfs vragen als: "Ben je de stagiaire?".

Veel tips gekregen qua kleuren, combinaties en ik shop nu met mijn kleurenwaaier. Winkel in, niet mijn kleuren? Volgende.

Ook qua stijl en qua model veel makkelijker. Ronde hals? No way. V-hals, ja graag.

Ik word nu nog steeds wel wat jonger geschat maar ik word niet meer aangezien voor de stagiaire terwijl ik al 13 jaar werkervaring heb :-)

Ik vond het heerlijk, even alle aandacht voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
08-12-2019 00:56
Ik zat al te wachten tot iemand Lida zou noemen. In mijn ogen het tegenovergestelde van stijl en smaak. Veel regels, dat wel. Maar zo veilig en ouwelijk.
Daarom probeerde ik ook te zeggen dat je het best iemand kunt kiezen die bij je past, en niet de eerste de beste die bij Google naar boven komt drijven want er zijn best onderlinge verschillen volgens mij.

Wat ik bijv. leuk vind bij Lida Thiry is dat ze in haar blogs ook aandacht besteedt aan dingen als stijltypes, waardoor ik bijvoorbeeld ineens begreep waarom sommige dingen die me in goede winkels zijn aangeraden en die me ook echt goed staan tóch altijd in de kast blijven hangen. En zo nog veel meer dingen waar ik nog nooit aan gedacht had. Dankzij haar blogs snapte ik ineens waarom sommige dingen die echt standaard op bijna al dat soort sites voor mijn figuurtype worden aangeraden bij mij echt vreselijk staan. Omdat er mbt je lijf meer speelt dan alleen of je een appel, een peer of een zandloper bijvoorbeeld bent.

Maar ik snap heel goed dat iemand anders Lida Thiry's tips misschien niks vindt. Zoals ik andere stijladviseurs weer niet leuk vind.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar heb ik een sessie bij de Bijenkorf gedaan. Omdat ik m’n kleurenpalet wel aardig weet, wilde ik de nadruk op wat me staat qua model en wat goede werkkleding zou zijn voor mij.
Ze vroeg best goed mijn prijsklasse uit en hield zich daar prima aan. Ik heb zeker wat gehad aan de tips, al ging ze soms uit enthousiasme me in de super modegevoelige items praten, terwijl ik wil voorkomen dat ik een stuk maar één seizoen draag.

Conclusie: ik vond het leuk en heb er wat aan gehad. Maar voor mij was het een kwartier fietsen en ik winkel daar sowieso wel.
Ik ben een drama met kleding/het inrichten van een huis. Heb ik gewoon totaal geen gevoel voor :rofl:
In mijn nieuwe huisje is veel grijs/zwart en mijn moeder heeft geholpen om het echt toonbaar te krijgen. Ben zelf in staat een paarse bank, een groene muur en een oranje vloerkleed te kopen. Ik voel em gewoon niet...
Met kleding hetzelfde. M’n zusjes gaan af en toe met mij shoppen en 3 keer per jaar bestel ik een doos van de zalando. Er wordt dan kleding voor je samengesteld. Ideaal! En ik zie er tenminste een beetje normaal uit:)
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dit ook een keer goed en eigenlijk liefste meteen basisgarderobe bij elkaar shoppen. Ik hou niet zo van winkelen, maarja af en toe is kleding kopen noodzakelijk.

Maar moet eerst nog even sparen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is wel dat zo’n advies beperkt houdbaar is. Ik heb ooit een analyse laten doen toen ik begin 20 was en heb daar nu, ruim 10 jaar later, echt niks meer aan. Wat zwaarder, ander figuur na de kinderen, iets oudere kop natuurlijk, intussen brildragend, behoefte aan wat diepere kleuren dan toen. Maar wel een paar jaar plezier van gehad. En ik heb het idee dat ik er nu zelf wel aardig goed in ben geworden :proud:
‘t Zal wel net zo zijn als met je kinderen, die van je eigen vind je meestal ook best mooi.
Alle reacties Link kopieren
Meestal weet je al uit ervaring wat je flatteert en wat niet en geeft zo'n styliste alleen maar bevestiging daarvan. Ik denk dat de huidige styliste je een modern uiterlijk willen geven, volgens de huidige trends, smaak, budget en het type wat je uitstraalt. Ze gaan dat versterken. Vaak voeren ze ook gesprekken met je zodat ze "invoelen" wat je wil.

Ik heb hier allemaal geen kaas van gegeten maar als ik zo bekijk hoe de mensen om me heen gekleed zijn (hoe beroerd) zeg ik: doen!
retrostar wijzigde dit bericht op 08-12-2019 07:59
1.47% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Of kijk voor inspiratie naar Fred van Leer, met Alles uit de kast op TLC.
Hij laat zien wat er werkt en wat niet, en waarom.

En hij is lief voor de mensen, laat hun pluspunten zien.
Ik denk dan op de bank sneller aan mijn opties, wat er wel en niet bij mij zou passen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weleens kleuradvies en stijladvies laten doen, dat was nog voor het computertijdperk dus dat ging met advertenties en foto's. Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe alles werkte vóór de computer maar ook vóór die tijd bestond het meeste van wat er nu is.

Maar ik kreeg een soort ringband terug met kleur- en stijladviezen, dat klopte ook allemaal wel maar in de praktijk kon ik die kleuren vaak niet vinden en mijn man haatte bepaalde kleuren (zoals mosterd, geel en groen) zodat ik alsnog in zwart, offwhite en terra bleef lopen. Dat ik met mijn zichtbare sleutelbeen geen punthals moest nemen en met mijn brede heupen uitlopende rokken moest dragen dat kon ik ook wel zelf bedenken. Meestal liep ik toch in casual kleding.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Is dit wat?

https://styleconsulting.nl/particulier/ ... leurtypes/

Ik weet mijn type dus heb haar site weleens gebruikt om weer even te checken welke kleuren mij mooi staan. Toevallig zie ik nu tijdens het kopiëren van de link dat ze uit Groningen komt.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook zelf uitzoeken welk kleurtype je bent: https://www.libelle.nl/mode-beauty/welk ... e-ben-jij/ en welke lichaamsvorm je hebt: https://www.assem.nl/berry/artikel/welk ... ijn-figuur

Als je dan gaat googelen op je vorm of kleurtype krijg je heel veel adviezen. Die adviezen kun je meenemen op een lijstje in je telefoon als je gaat winkelen en zo kan je uitproberen welke dingen je zelf ook echt leuk vindt.

Zo heb ik het in ieder geval gedaan :biggrin:

En Zalon vind ik ook leuk om af en toe te doen, hoewel ik meestal ruim de helft terug stuur.
anoniem_374045 wijzigde dit bericht op 08-12-2019 08:51
5.48% gewijzigd
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Gequote ipv bewerkt :facepalm:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Madderijn schreef:
08-12-2019 07:58
Of kijk voor inspiratie naar Fred van Leer, met Alles uit de kast op TLC.
Hij laat zien wat er werkt en wat niet, en waarom.

En hij is lief voor de mensen, laat hun pluspunten zien.
Ik denk dan op de bank sneller aan mijn opties, wat er wel en niet bij mij zou passen.
Ja ik vind dit ook een leuk programma! Dat over diepere kleuren gebruiken naarmate je ‘ouder’ wordt komt ook van Fred. Toen dacht ik: dat is waarom bepaalde kleuren die toen een succes waren mij nu echt niet meer zo goed staan.
‘t Zal wel net zo zijn als met je kinderen, die van je eigen vind je meestal ook best mooi.
Alle reacties Link kopieren
ik heb het wel eens bij de bijenkorf gedaan maar het probleem is dat alles wat mij staat ik niet mooi vind.

De kleuren die bij me passen zijn niet mijn favoriete kleuren en de modellen die bij mijn figuur staan vind ik geen leuke modellen.

Mijn smaak matcht niet bij mijn lijf.......
Ik ben een obese lentezandloper. Dus ik heb nog steeds een taille in maat 46. Helaas heb ik wel spekarmen, die ik bij voorkeur bedekt houd (ook vanwege kledingvoorschriften), maar van dit forum mag ik geen bolero dragen.

Als ik al die pagina's zo analyseer, dan moet ik dus voortaan wikkeljurken dragen in camel of (echt, ik lieg dit niet) koraal. Hmm. Ik ga jouw link eens bekijken, Malaguena!

Bedankt voor het meedenken. Ik denk dat ik mezelf dit gewoon gun. Bij mij in de buurt zit het grootste modehuis van het Noorden, maar ik ben een beetje bang voor snobbige medewerkers daar (al zijn er vast ook heel veel lieve).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven