klerenkast opruimen
woensdag 22 augustus 2012 om 16:15
Ik heb altijd moeite om mijn klerenkast opruimen en daarmee bedoel ik dingen weggooien, als ik het opruim, zeg ik vaak tegen mezelf, ach dat kan vast nog wel een keer aan, maar vervolgens doe ik het nooit aan, uiteindelijk beland alles weer terug in de kast.
Ik ben bang dat ik er dan spijt van krijg, en dat als ik het eenmaal weg heb gegooid niet meer terug kan krijgen..... Ik heb niet veel kleding voor mijn doen, maar wil toch wel netjes opgeruimde kledingkast hebben:)
Hebben jullie daar ook ervaring mee, moeite om iets weg te gooien? of hoe pakken jullie het aan?
Ik ben bang dat ik er dan spijt van krijg, en dat als ik het eenmaal weg heb gegooid niet meer terug kan krijgen..... Ik heb niet veel kleding voor mijn doen, maar wil toch wel netjes opgeruimde kledingkast hebben:)
Hebben jullie daar ook ervaring mee, moeite om iets weg te gooien? of hoe pakken jullie het aan?
woensdag 22 augustus 2012 om 16:19
Misschien is het voor jou handig om als je je kast hebt opgeruimd de opgeruimde kleding in een vuilniszak op zolder te zetten. Dan is er nog een weg terug zeg maar... Maar als je er echt niks meer uit hebt willen halen na een periode van een paar maanden kun je met gerust hart de kleding weg doen zonder er nogmaals door te hoeven.
woensdag 22 augustus 2012 om 16:21
Ja, dat ken ik. Mijn criterium is tegenwoordig: als ik het een heel jaar niet aan heb gehad dan is het klaar om weggedaan te worden.
En natuurlijk: als het niet meer past, verkleurd is, kapot en onherstelbaar: weg ermee.
Natuurlijk geldt dit niet voor aparte kleding. Mijn galajurk draag ik niet elk jaar maar gaat niet weg.
Binnenkort winterkleding uitzoeken en alles wat ik vorig jaar winter niet gedragen heb gaat dus weg. In ieder geval is dan eventjes mijn kast netjes:-)
En natuurlijk: als het niet meer past, verkleurd is, kapot en onherstelbaar: weg ermee.
Natuurlijk geldt dit niet voor aparte kleding. Mijn galajurk draag ik niet elk jaar maar gaat niet weg.
Binnenkort winterkleding uitzoeken en alles wat ik vorig jaar winter niet gedragen heb gaat dus weg. In ieder geval is dan eventjes mijn kast netjes:-)
woensdag 22 augustus 2012 om 16:24
Ik denk dat ik stappeltjes maak met twijfel geval en helemaal niet leuk, en dan nog eens goed ga kijkne:)
kleding wat ik vaak aan heb, gaat gelijk de kast in! Het is gelukkig dat ik niet kasten vol kleding vol:) maar soms versla ik er echt in, wat ik aan zou doen die dag, daarom wil ik mijn klerenkast overzichtelijker maken en dingen weggooien die ik niet meer aan deo
kleding wat ik vaak aan heb, gaat gelijk de kast in! Het is gelukkig dat ik niet kasten vol kleding vol:) maar soms versla ik er echt in, wat ik aan zou doen die dag, daarom wil ik mijn klerenkast overzichtelijker maken en dingen weggooien die ik niet meer aan deo
woensdag 22 augustus 2012 om 16:44
Ik ben juist erg rigoureus! Ik gooi veeeel te veel weg, dingen die nog mooi zijn geef ik aan mijn zusje.. Zie ik haar er dan in lopen dan denk ik vaak: oh dat was nog best leuk had ik nog wel kunnen dragen... Maar inderdaad als je het een jaar niet aan hebt gehad is de kans klein dat je het ineens veel gaat dragen.. Weg ermee! Goed excuus voor nieuw
woensdag 22 augustus 2012 om 16:58
Herkenbaar TO. Ik heb heel veel kleding die ik misschien inderdaad al een jaar niet gedragen heb, maar waarvan ik het toch zonde vind om het weg te gooien. Met verkleurde/te kleine dingen heb ik geen moeite, maar de meeste dingen zijn gewoon nog erg mooi en nauwelijks gedragen. Gewoon niet meer leuk, vergeten dat ik het had, andere combi ontdekt die leuker/comfortabeler is...
Ik zet het idd eerst in een vuilniszak op zolder, daarna probeer ik het aan mijn moeder/zusje te geven, maar als die het niet willen hebben dan gaat het pas naar de kledingcontainer...
Ik zet het idd eerst in een vuilniszak op zolder, daarna probeer ik het aan mijn moeder/zusje te geven, maar als die het niet willen hebben dan gaat het pas naar de kledingcontainer...
woensdag 22 augustus 2012 om 17:01
Twee keer per jaar kast opruimen (voorjaar en najaar) en bij kleding waarover ik twijfel deze nog eens passen. Blijf ik twijfelen dan hou ik het in mijn kast. Bij de volgende opruimsessie ga ik na of ik het het afgelopen half jaar gedragen heb en zo nee, dan gaat het weg. Ik geef het aan een meisje waarvan de ouders moeilijk rond kunnen komen en weet daarom dat ik er een ander een plezier mee doe als ik iets weg doe. Dit wil ook nog wel eens de doorslag geven als ik twijfel, dan denk ik: als ik het hou word ik er iig niet ineens heel gelukkig van, als ik het weggeef wordt zij er wel heel gelukkig van. Keuze gauw gemaakt...
Ik spreek toch geen Chinees?!
woensdag 22 augustus 2012 om 17:12
Voor het nieuwe seizoen (in dit geval herfst/winter) alle kleding passen en daarbij op de volgende dingen letten:
- wat niet past: weg (tenzij je -succesvol- bezig bent met afvallen en je kleding in 1 maar kleiner bijna aankunt)
- wat kapot of versleten is: weg.
- kledingstukken die je alleen op speciale gelegenheden draagt, bewaren
- alles met de hangers andersom in de kast hangen en het haakje van de kledinghanger omdraaien als je het kledingstuk gedragen hebt (of op nieuwe stapel bij kleding die je opvouwt), wat je aan het begin van de lente nog niet gedragen hebt: weg.
- wat niet past: weg (tenzij je -succesvol- bezig bent met afvallen en je kleding in 1 maar kleiner bijna aankunt)
- wat kapot of versleten is: weg.
- kledingstukken die je alleen op speciale gelegenheden draagt, bewaren
- alles met de hangers andersom in de kast hangen en het haakje van de kledinghanger omdraaien als je het kledingstuk gedragen hebt (of op nieuwe stapel bij kleding die je opvouwt), wat je aan het begin van de lente nog niet gedragen hebt: weg.
woensdag 22 augustus 2012 om 17:15
Ik maak meestal 3 stapels: dat wat moet blijven, dat wat weg moet en dat waarover ik twijfel. Vaak ruim ik aan het begin van het seizoen op, en de stapel met twijfelkleding leg ik dan onderin mijn kast, of in een hoekje, of een doos.. En als ik dat aan het eind van het seizoen inderdaad niet aangehad heb dan gaat het weg! Werkt als een tierelier.
woensdag 22 augustus 2012 om 17:18
Ik heb ook heeeel veel moeite om dingen weg te gooien. Laatst heb ik mijn kledingkast ook opgeruimd, en ik heb het expres samen met mijn moeder en zus gedaan. Toen zijn er zo'n 4 zakken weggegaan.
Het fijne van het met zijn drieën doen is dat er ten eerste een soort 'meeste stemmen gelden' kan zijn. Ten tweede worden er ook nog wat dingen overgenomen ipv weggedaan. En ten derde is er ook een soort medeleven als er een kledingstuk weggaat wat helemaal op is maar waar je een goede herinnering aan hebt.
Het fijne van het met zijn drieën doen is dat er ten eerste een soort 'meeste stemmen gelden' kan zijn. Ten tweede worden er ook nog wat dingen overgenomen ipv weggedaan. En ten derde is er ook een soort medeleven als er een kledingstuk weggaat wat helemaal op is maar waar je een goede herinnering aan hebt.
Liever elitair dan een pauper!
woensdag 22 augustus 2012 om 17:19
zo doe ik het ook...alles wat ik al lange tijd niet gedragen heb, doe ik weg. Net als verwassen, niet passende of kapotte kleding.
Moet trouwens nodig weer opruimen, want van de week had ik toevallig een t-shirt in mijn handen dat ik echt al jaren niet meer aangehad heb (en toen ik het paste, was het ook te klein).
Moet trouwens nodig weer opruimen, want van de week had ik toevallig een t-shirt in mijn handen dat ik echt al jaren niet meer aangehad heb (en toen ik het paste, was het ook te klein).
woensdag 22 augustus 2012 om 17:22
Alles wat langer dan 2 jaar niet gedragen is en het ziet er goed uit kan richtng de kringloop.
Je pakt het toch nooit meer uit de kast, je bent toch al vergeten dat het er lag. Ik vond laatst nog kleding met de prijskaartjes er nog aan onder een berg andere kleding.
En eigenlijk vond ik nadat ik het gepast had niet mooi staan. Zo duur was het niet geweest, dus het gaat met prijskaartje er aan naar de Dorcas winkel.
Je pakt het toch nooit meer uit de kast, je bent toch al vergeten dat het er lag. Ik vond laatst nog kleding met de prijskaartjes er nog aan onder een berg andere kleding.
En eigenlijk vond ik nadat ik het gepast had niet mooi staan. Zo duur was het niet geweest, dus het gaat met prijskaartje er aan naar de Dorcas winkel.
woensdag 22 augustus 2012 om 17:56
Steeds minder moeite mee. Ik geniet namelijk van een legere kast waar ik gewoon kan zien wat ik heb en dát dus ook draag. Wat er hangt moet passen, schoon zijn en heel en zo aan te trekken. Ik ben nu bijna door alles heen en dan ben ik helemaal blij
De meeste dingen zijn nog mooi, dus gaa naar kringloop of ander goed doel.
woensdag 22 augustus 2012 om 18:27
Ik ga er van het weekend er mee bezig!:) en wat ik niet meer hoef geef ik gewoon aan het leger des heils of ik geef het weg aan arme kinderen, dan doe ik toch iets met een goed gevoel, en dan zal ik er geen spijt van hebben! Want ik wil er voor zorgen dat mijn kast overzichtelijker lijkt en niet zo vol;) het is vaak zo als ik er iets uit haal, moet ik goed zoeken en weet zo dan niet wat ik graag aan wil, omdat ik best veel shirtjes heb!:) en ik weet nu al, welke kleren ik die meer draag.
ik denk dat ik daarna een goed gevoel heb:)
ik denk dat ik daarna een goed gevoel heb:)
woensdag 22 augustus 2012 om 18:57
Je moet opruimen voordat je rommel hebt.
Koop je een nieuwe broek, gooi je een oude broek weg.
Koop je een nieuwe jurk, doe je een oude jurk weg.
Ikzelf ben een verzamelaar. Ik heb 3 (!) kledingkasten. Ik ben ook echt blij met kleren. Gewoon voor de heb. Nu past me niet veel, probeer af te vallen na de zwangerschap. Maar ik hoop over een half jaar alles weer te passen. En dan kan ik gaan uitzoeken wat ik nog leuk vind en wat nog hip genoeg is. Want dit zijn kleren van 2 jaar terug....
Soms doen we kledingruil met vriendinnen. Dan ben ik gewoon blij als ik een ander gelukkig kan maken met mijn kleren. Dan kost het me minder moeite kleding weg te doen.
Soms is er een schoenen inruilactie. Goed doen met je oude schoen. Per paar ingeleverde schoenen krijg je 10 euro korting per bestede 40 euro. Dus...als ik dan opruim koop ik er nieuwe schoenen voor terug. Kost het me ook minder moeite.
Koop je een nieuwe broek, gooi je een oude broek weg.
Koop je een nieuwe jurk, doe je een oude jurk weg.
Ikzelf ben een verzamelaar. Ik heb 3 (!) kledingkasten. Ik ben ook echt blij met kleren. Gewoon voor de heb. Nu past me niet veel, probeer af te vallen na de zwangerschap. Maar ik hoop over een half jaar alles weer te passen. En dan kan ik gaan uitzoeken wat ik nog leuk vind en wat nog hip genoeg is. Want dit zijn kleren van 2 jaar terug....
Soms doen we kledingruil met vriendinnen. Dan ben ik gewoon blij als ik een ander gelukkig kan maken met mijn kleren. Dan kost het me minder moeite kleding weg te doen.
Soms is er een schoenen inruilactie. Goed doen met je oude schoen. Per paar ingeleverde schoenen krijg je 10 euro korting per bestede 40 euro. Dus...als ik dan opruim koop ik er nieuwe schoenen voor terug. Kost het me ook minder moeite.
woensdag 22 augustus 2012 om 19:31
Eerst vond ik het ook moeilijk om kleding weg te gooien, want misschien doe ik het toch nog een keer aan.... Ik ben nu overgestapt op de methode die hier al werd genoemd; lange tijd niet gedragen (minimaal een jaar) dan gooi ik het weg.
Ik m'n kledingkast ook maar eens op orde brengen, het is zo'n bende! Morgen begin ik...
Ik m'n kledingkast ook maar eens op orde brengen, het is zo'n bende! Morgen begin ik...
donderdag 23 augustus 2012 om 13:03
Ik heb hetzelfde probleem, vind het zo lastig om dingen weg te gooien.. Als ik iets minder vaak aandoe verhuist het van de ene kast naar de andere kast, en daarna naar een koffer of opbergbox op zolder, maar het gaat nog steeds niet weg. Of het moet kapot zijn..
Het is bij mij weleens zo dat ik na 3 jaar eens of zolder ga kijken, en dan toch nog kleren tegenkom die ik nu weer leuk vind
Maar mijn kledingkasten puilen wel uit, dus ik moet gewoon eens iets weggooien..
Het is bij mij weleens zo dat ik na 3 jaar eens of zolder ga kijken, en dan toch nog kleren tegenkom die ik nu weer leuk vind
Maar mijn kledingkasten puilen wel uit, dus ik moet gewoon eens iets weggooien..
donderdag 23 augustus 2012 om 13:41
Ik ruim ongeveer 2x per jaar mn kledingkasten op... heb 2 kasten vol met kleding, schoenen, tassen e.d, ben nogal gek op kleding kopen, vooral in de uitverkoop.
Wat ik langer dan een jaar niet aan heb gehad stuurt mn vriend naar Afrika, zn familie die hij daar heeft zorgt ervoor dat het een goede bestemming krijgt, er zijn daar altijd mensen die het goed kunnen gebruiken.
Dat zorgt er ook voor dat ik dingen makkelijker weg kan doen, ik weet dat het naar mensen gaat die er wel echt gebruik van maken, en als het bij mij al een jaar ongedragen in de kast ligt, zal ik het toch niet echt gaan missen.
Wat ik langer dan een jaar niet aan heb gehad stuurt mn vriend naar Afrika, zn familie die hij daar heeft zorgt ervoor dat het een goede bestemming krijgt, er zijn daar altijd mensen die het goed kunnen gebruiken.
Dat zorgt er ook voor dat ik dingen makkelijker weg kan doen, ik weet dat het naar mensen gaat die er wel echt gebruik van maken, en als het bij mij al een jaar ongedragen in de kast ligt, zal ik het toch niet echt gaan missen.