Mode & Beauty alle pijlers

Mode na je 40ste

28-04-2022 09:35 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben halverwege de 40 en merk dat mijn taille (waar ik al nooit veel van had) begint te verdwijnen. Kan de leeftijd zijn of te maken hebben met coronakilos die zijn blijven plakken maar feit is dat ik mijn broeken een maatje groter koop dan een paar jaar terug. Ik vind dat geen probleem, dus ben niet op zoek naar lijntips (heb nu maat 38 dus alsnog prima), maar wel naar kledingtips. Ik ben klein van stuk, heb een klassiek gezicht en nu dus een tailleloos lijf. Wel prima borsten en benen gelukkig, maar soms kijk ik in de spiegel en denk ik: aaaah, wat een moeke!
Dus dames, hebben jullie tips voor stijlvolle kleding die me er niet uit laten zien als een moeke? Wat vinden jullie mooi bij 40+ vrouwen?
Crop tops en van die flodderende bloemetjes minirokjes met docs er onder vind ik echt iets voor jonge meiden.
VivaRosa22 schreef:
08-05-2022 09:46
Dat is denk ik ook het fijne naarmate je wat ouder wordt, je bent je meer bewust van wat goed bij je past en staat. En je laat je minder leiden door trends.

Zijn er dingen die jullie echt no-go vinden voor boven de 40 of 50 of welke leeftijd dan ook?
Jazeker. Ik vind erg kinderachtige opdrukken op shirts of rare teksten niet kunnen. En twee staartjes of twee vlechtjes vind ik ook echt potsierlijk. Ook tuinbroeken, die bij jonge meiden met een kort topje nog wel hip leuk kunnen staan, vind ik echt geen succes bij de gemiddelde veertigplusser.
VivaRosa22 schreef:
Dat is denk ik ook het fijne naarmate je wat ouder wordt, je bent je meer bewust van wat goed bij je past en staat. En je laat je minder leiden door trends.

Zijn er dingen die jullie echt no-go vinden voor boven de 40 of 50 of welke leeftijd dan ook?
Nee. Ik hou ervan wanneer ik mensen zie die overal maling aan hebben en zich kleden zoals ze zelf willen. Voor mij bestaat er niet iets als: kan niet meer of daar ben je te oud voor. Geniet gewoon van de diversiteit.
Ik draag kleding waar ik me lekker in voel. Voor sommigen te jong, voor anderen te saai whatever. Je kunt het nooit goed doen. Doe gewoon vooral aan wat je leuk vindt. Ik vind mensen die zo in het leven staan leuk.
Jufjoke schreef:
08-05-2022 09:53
Jazeker. Ik vind erg kinderachtige opdrukken op shirts of rare teksten niet kunnen. En twee staartjes of twee vlechtjes vind ik ook echt potsierlijk. Ook tuinbroeken, die bij jonge meiden met een kort topje nog wel hip leuk kunnen staan, vind ik echt geen succes bij de gemiddelde veertigplusser.
Eens. Ik draag vrouwenkleding, geen meisjeskleding. Ik draag zomers bijvoorbeeld zelden korte rokjes maar wel korte broekjes (geen jeans). Het zit ‘m wat mij betreft niet in de hoeveelheid been dat ik ‘mag’ laten zien, maar wat het uitstraalt. Een broekje met daarop een blouse en daaronder sneakers vind ik veel beter bij mijn 45 lentes passen dan een rokje met een top. Of als het heel warm is, wissel ik de blouse voor een tanktop en draag ik daarop een kimono die langer is dan mijn broek.
Eens. Lekker belangrijk wat een ander vindt. Ik zou zelf niet meer in hele korte tops lopen, want daar voel ik me niet meer prettig bij. Verder draag ik wat ik altijd droeg: dat wat ik mooi vind.
VivaRosa22 schreef:

T-shirts met mickeymouse print. Of andere stripfiguren.

Ballerina's. Waar de draagsters op lopen te sloffen omdat ze veel te slap zijn.

Van die grote grove sneakers. Van designer merken, zoals Balenciaga en peperduur. Ik vind ze spuuglelijk, het lijken cruiseschepen.
Dubbel
amarna wijzigde dit bericht op 08-05-2022 10:11
98.68% gewijzigd
Boomvalkje schreef:
08-05-2022 10:00
Nee. Ik hou ervan wanneer ik mensen zie die overal maling aan hebben en zich kleden zoals ze zelf willen. Voor mij bestaat er niet iets als: kan niet meer of daar ben je te oud voor. Geniet gewoon van de diversiteit.
Ik draag kleding waar ik me lekker in voel. Voor sommigen te jong, voor anderen te saai whatever. Je kunt het nooit goed doen. Doe gewoon vooral aan wat je leuk vindt. Ik vind mensen die zo in het leven staan leuk.
Je hoeft het ook niet goed te doen voor een ander. Je mag helemaal dragen waar je je lekker in voelt, geen enkel probleem. Dat geldt voor iedereen. Dan mag ik er nog wel een mening over hebben. Daar hoeft die ander helemaal niets mee.
kindrebel schreef:
08-05-2022 10:03
Eens. Ik draag vrouwenkleding, geen meisjeskleding. Ik draag zomers bijvoorbeeld zelden korte rokjes maar wel korte broekjes (geen jeans). Het zit ‘m wat mij betreft niet in de hoeveelheid been dat ik ‘mag’ laten zien, maar wat het uitstraalt. Een broekje met daarop een blouse en daaronder sneakers vind ik veel beter bij mijn 45 lentes passen dan een rokje met een top. Of als het heel warm is, wissel ik de blouse voor een tanktop en draag ik daarop een kimono die langer is dan mijn broek.
Als het heel warm is draag ik een tanktop of top omdat de rest te warm is. Ik vind mijn comfort belangrijker dan wat anderen vinden van mijn kleding.
amarna schreef:
08-05-2022 10:05
T-shirts met mickeymouse print. Of andere stripfiguren.

Ballerina's. Waar de draagsters op lopen te sloffen omdat ze veel te slap zijn.

Van die grote grove sneakers. Van designer merken, zoals Balenciaga en peperduur. Ik vind ze spuuglelijk, het lijken cruiseschepen.
Dat is jouw smaak niet, maar heeft niks te maken met no go.
Ik wil zelf bepaalde dingen niet meer omdat ik het niet meer vind passen bij mijn leeftijd.

Bijvoorbeeld Broeken met scheuren, korte rokjes en shirtjes, te strak en te bloot, opdrukken zoals teksten, bandnamen, plaatjes van dieren/steden/idolen/stripfiguren etc, eigenlijk vind ik ineens opdrukken in het algemeen niet meer geslaagd.

Maar dat leg ik alleen mezelf op. Over wat iemand anders met dezelfde leeftijd als ik aantrekt heb ik geen mening.
Te bloot is een relatief begrip, ik draag gerust mouwloze tops en shorts, maar op een ‘sportieve’ manier, dus niet met een diep decolleté en een push up bh, dan wordt het ordinair en dat heeft wel met leeftijd te maken, vind ik. Twintigers komen daar nog mee weg, dan kan het een knipoog hebben, maar bij mij straalt het wanhoop uit.

Die grote Balenziaga-achtige gympen heb ik wel, lopen heerlijk maar ik draag ze alleen onder flared broeken. Onder een jurk wat elegantere gympen.
VivaRosa22 schreef:
Niet in het algemeen, maar ik heb bij mezelf wel gemerkt dat bepaalde dingen gewoon echt niet mooi meer stonden op een gegeven moment. Korte wijde rokjes werden opeens raar toen ik 43 was. Dat was niet omdat ik dacht 'ik ben nu boven de 40, dat kan niet meer'. Dat was, ik keek in de spiegel en opeens stond het niet meer. Ik weet niet precies waarom, dat zijn heel subtiele dingen, echt een kwestie van centimeters en millimeters. Er was iets heel subtiel veranderd in de vorm van m'n benen waardoor het er gewoon raar uitzag opeens.

Iets vergelijkbaars heb ik meegemaakt met m'n schouders/armen toen ik een jaar of 47 was - veel vrouwen van die leeftijd vinden hun armen niet mooi meer en willen dan geen mouwloze dingen meer dragen, dat heb ik op zich niet zo (ik bedoel ja m'n armen zien eruit alsof ik zo oud ben als ik ben maar ik heb daar geen probleem mee), maar er was toen wel opeens een bepaalde armsgatvorm die niet mooi meer stond. Halterneck staat wel nog mooi. En een klein kapmouwtje staat nu mooi terwijl dat juist niet zo mooi stond toen ik jonger was.

Het zijn heel subtiele dingen. Bepaalde delen van je lichaam worden ietsje voller of juist ietsje peziger. Waar je de nadruk op wilt leggen en wat je wilt verdoezelen, verandert daardoor ook een beetje. Zo grofweg is de lijn wel: taille wordt minder uitgesproken, benen worden dunner (minder gespierd), nek wordt peziger enzovoort. Dat heeft wel consequenties voor wat meestal mooier staat qua neklijn, rok/broeklengte enzovoort. In die zin zijn er denk ik wel generalisaties te maken van het type 'bij oudere vrouwen staat dit meestal wat mooier dan dat'. Maar er zijn natuurlijk nog steeds grote verschillen in lichaamsbouw die veel meer verschil maken voor wat mooi staat bij de een of bij de ander.
Koffieverkeerd schreef:
08-05-2022 10:08
Als het heel warm is draag ik een tanktop of top omdat de rest te warm is. Ik vind mijn comfort belangrijker dan wat anderen vinden van mijn kleding.
Waarom denk jij dat ik dat draag om wat anderen van mij vinden? Misschien vind ik dat gewoon mooi en heb ik een huid die ik liever niet teveel blootstel aan zonlicht?
Het hangt er ook vanaf hoe je er verder uit ziet, ik weet niet goed hoe ik het moet uit leggen maar ik doe een poging. En nu moet iedereen het natuurlijk helemaal zelf weten hoe ie er bij loopt. Maar dat is mijn mening wat ik vaak niet vind staan boven je 40e. Te hip gekleed, sommigen komen er mee weg omdat álles hip is. Maar dan zie ik iemand met een klassiek uiterlijk met daaronder neon roze sneakers met grove zolen. Dat vind ik niet staan. Terwijl een ander er wellicht wel mee weg komt.

Sowieso na je 25e geen 2 staarten of vlechten. En na je 40e geen shirt met kinderachtige prints of zogenaamd grappige prints of met bepaalde teksten. Van die concert-shirts vind ik dan wel weer leuk.

Gescheurde broeken hetzelfde, hangt er helemaal van af hoe diegene er voor de rest uit ziet.

Skinnies vind ik meestal niet mooi staan, al maakt daarvan de leeftijd niet echt uit. Het benadrukt te veel minpunten. Niets mis met minpunten maar ik zou er niet de nadruk op leggen.
amarna schreef:
08-05-2022 09:43
Precies! Ik ben 63 en draag gympen.
En heb 3 spijkerjasjes.

Van trendy/niet trendy is trek ik me niets aan. Ik draag wat ik leuk vind en me flatteert.
Kleuren maken veel verschil. Met een foute kleur voor mn teint en grijze bos haar lijk ik ziek en 80.

Ook ik heb weinig taille. Met kleding die optisch taille creeert lijk je slanker. Dus geen empirelijn of prinsesselijn met hoge tailles. En geen rechtvallende kleding.
Ik draag ook gewoon wat ik mooi vind. Trendy of niet maakt me niets uit en ook niet wat een ander ervan vind.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
VivaRosa22 schreef:

Ik vind dat een ieder zelf moet weten wat hij aantrekt. Daar bemoei ik me niet mee. Wat voor type en figuur je bent/hebt speelt ook een rol. Maar als ik voor mezelf spreek: Geen twee paardestarten meer,broeken met hele grote gaten op de knie (heb ik nooit mooi gevonden),erg kinderachtige opdrukken,hotpants (nooit gedragen trouwens,de horror vind ik ze).
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Ik heb trouwens meer dat ik nu dingen wel draag omdat ik al over een bepaalde horde heen ben qua leeftijd. Dat ik juist sneller denk: ‘Ach, de verwachtingen liggen toch niet erg hoog meer dus trek dat Ibizagewaad dat je van je zus kreeg maar aan om door de buurt te wandelen’.
En waar ik vroeger mijn eigen creaties nooit in het openbaar droeg, draag ik mijn zelfgefröbelde truien en vesten nu wel naar werk.
lemoos2 schreef:
08-05-2022 18:34
Ik heb trouwens meer dat ik nu dingen wel draag omdat ik al over een bepaalde horde heen ben qua leeftijd. Dat ik juist sneller denk: ‘Ach, de verwachtingen liggen toch niet erg hoog meer dus trek dat Ibizagewaad dat je van je zus kreeg maar aan om door de buurt te wandelen’.
En waar ik vroeger mijn eigen creaties nooit in het openbaar droeg, draag ik mijn zelfgefröbelde truien en vesten nu wel naar werk.
Heerlijk toch. Volgens mij ben jij een heel leuk mens.
Jufjoke schreef:
08-05-2022 18:52
Heerlijk toch. Volgens mij ben jij een heel leuk mens.
Daar zijn de meningen sterk over verdeeld :proud:
Ik zie de laatste tijd vaak het merk me and em 'me+em' op FB passeren.
Zie daar heel veel dat ik wel zou willen maar ben niet gewend om kleding online te kopen. Vooral niet omdat het nogal prijzig is. Iemand ervaring?
Attraverso schreef:
09-05-2022 20:15
Ik zie de laatste tijd vaak het merk me and em 'me+em' op FB passeren.
Zie daar heel veel dat ik wel zou willen maar ben niet gewend om kleding online te kopen. Vooral niet omdat het nogal prijzig is. Iemand ervaring?
Geen ervaring maar volgens mij komt dat merk regelmatig voorbij in de Instagram posts van Trinny Woodall. Zij is sowieso leuk om te volgen, ze deed vroeger die show ‘What not to wear’ en tegenwoordig laat ze zien hoe 40+ vrouwen zich kunnen kleden, hoe je kleren combineert en ze laat zien welke kleuren mooi bij elkaar staan enz. Erg leuk, al gaat ze soms nogal over de top, maar ze geeft goede adviezen voor basics (ook van Me&Em) en ze koopt veel betaalbare spullen bij Zara, H&M en Cos, juist om te laten zien dat mooi gekleed gaan niet peperduur hoeft te zijn.

Laatst showde ze een witte blazer die ik ook heb met eronder een kanten topje en ineens dacht ik: oh ja, dát is een goede combinatie! Ik vind haar inspirerend, en ze neemt het allemaal niet zo serieus, dat help ook.
Is zij van Trinny en Susanna? Zij hebben ook een keer een reeks in NL gemaakt. Ze hadden toen een geniale rant over spijkerjasjes. Over hoe vreselijk doe dingen zijn. Briljant. Want, amen to that. :biggrin:
kindrebel schreef:
09-05-2022 20:51
Is zij van Trinny en Susanna? Zij hebben ook een keer een reeks in NL gemaakt. Ze hadden toen een geniale rant over spijkerjasjes. Over hoe vreselijk doe dingen zijn. Briljant. Want, amen to that. :biggrin:
Ja, zij is het! Op YouTube staan heel veel filmpjes onder de titel ‘closet confessions’ die heel leuk zijn.
Ik ga kijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven