Naailessen volgen?
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:12
Ik heb er al eens vaker aan gedacht en vandaag kwam ik weer een cursus tegen, naailessen....
Ergens twijfel ik heel erg, want ben zelf niet zo crea, maar om nou steeds aan m'n moeder te blijven vragen om kleding in te korten of te verstellen vind ik ook zo wat.
Het lijkt me ook wel leuk om zelf kleding te maken, maar aan de andere kant vraag ik me af waar ik de tijd vandaan ga halen...
Wie van jullie heeft naailessen gevolgd en doet er ook wat mee?
Dus maak je zelf kleding of is het alleen verstelwerk?
Zijn er een beetje leuke en hippe patronen tegenwoordig? Krijg altijd een beetje oubollig idee bij zelf kleding maken.....
Ergens twijfel ik heel erg, want ben zelf niet zo crea, maar om nou steeds aan m'n moeder te blijven vragen om kleding in te korten of te verstellen vind ik ook zo wat.
Het lijkt me ook wel leuk om zelf kleding te maken, maar aan de andere kant vraag ik me af waar ik de tijd vandaan ga halen...
Zijn er een beetje leuke en hippe patronen tegenwoordig? Krijg altijd een beetje oubollig idee bij zelf kleding maken.....
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:12
Ik heb er al eens vaker aan gedacht en vandaag kwam ik weer een cursus tegen, naailessen....
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:27
Het is niet oudbollig maar het is gewoon handig als je het kan. Ik heb nooit les gehad maar alles van mijn moeder geleerd. Ik maak minder voor mezelf dan vroeger maar ik doe het nog steeds. Laatst nog voor de vakantie van die tricot jurkjes/ tuniekjes gemaakt. Voor mezelf maar ook mijn dochter van 13 leer ik het nu. Vind ze geweldig als Ze in haar eigen jurkje loopt. Ik zou gewoon cursus doen je merkt snel genoeg of je het leuk vind om te doen. Succes!
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:37
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:40
Net als love2dance zegt het is totaal niet oudbollig, en een leuke tijd verdrijf vooral als hert regent en in de donkere en lange winteravonden mag ik graag wat doen. En wat ik dan vooral graag mag doen is om voorons gewone mansen dure haute couture die vorons vooralsnog onbetaalbaar is om die proberen na te maken soms lukt het soms niet. En soms zie ik in de stad ook wel iets hangen wat ik leuk vindt en weer niet en dan koop ik het toch en probeer het zo te modificeren dat ik het wel leuk vindt.
En ik heb het van mijn moeder en oma geleerd , toen ik nog klein was leerde ik het spelender wijs met borduren, daarna ging ik wel eens kussentjes maken en via de poppen kleertjes ben ik uiteindelijk mn eigen kleding gaan maken.
En er zijn patronen te over het hele www staat er vol mee.
En ik heb het van mijn moeder en oma geleerd , toen ik nog klein was leerde ik het spelender wijs met borduren, daarna ging ik wel eens kussentjes maken en via de poppen kleertjes ben ik uiteindelijk mn eigen kleding gaan maken.
En er zijn patronen te over het hele www staat er vol mee.
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:41
Ik heb een opleiding gedaan waar ook naailessen gegeven werden en ik doe er ook nog steeds wat mee.
Het is inderdaad handig om je eigen kleding te vermaken.
Er zijn genoeg leuke patronen in bladen als knip en burda te vinden en geloof me het is een stuk minder stoffig dan je denkt.
Als je het eenmaal onder de knie hebt kun je die patronen zelf ook wat naar je eigen smaak aanpassen.
Ik gebruik mijn naaimachine ook erg vaak voor het maken van (woon) accessoires.
Het is inderdaad handig om je eigen kleding te vermaken.
Er zijn genoeg leuke patronen in bladen als knip en burda te vinden en geloof me het is een stuk minder stoffig dan je denkt.
Als je het eenmaal onder de knie hebt kun je die patronen zelf ook wat naar je eigen smaak aanpassen.
Ik gebruik mijn naaimachine ook erg vaak voor het maken van (woon) accessoires.
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:41
Ja, ik heb ooit, lang geleden een seizoen op naailes gezeten en heb hier nog steeds profijt van. In het begin veel voor mezelf gemaakt, later toen er kinderen kwamen veel kleding voor de kids. Op de markt kun je heel veel leuke stofjes kopen voor bijna niks. Dus ook niet erg als er eens iets mislukt. Ook altijd handig om zelf gordijnen, kussensloopjes e.d. te maken. De laatste jaren doe ik er niet zo veel meer mee. Alleen als het weer carnaval wordt: dan pakken maken voor de hele vereniging. Wel eenvoudige patronen, het moet wel leuk blijven.
Ben niet zo thuis in de patronen, die je nu kunt kopen, maar volgens mij gaan die ook gewoon met de mode mee. Wat ook ook regelmatig deed: kinderkleding kopen, namaken en daarna terugbrengen. Hoort natuurlijk niet, maar de kinderen hadden altijd wel iets aan, dat niemand anders had.
Dus als je eenmaal een cursus hebt gedaan, dan verleer je dat nooit meer. Ik vind het dus een aanrader, ook al ben je niet zo creatief, dan is het toch altijd handig als je weet hoe een naaimachine werkt.
Ben niet zo thuis in de patronen, die je nu kunt kopen, maar volgens mij gaan die ook gewoon met de mode mee. Wat ook ook regelmatig deed: kinderkleding kopen, namaken en daarna terugbrengen. Hoort natuurlijk niet, maar de kinderen hadden altijd wel iets aan, dat niemand anders had.
Dus als je eenmaal een cursus hebt gedaan, dan verleer je dat nooit meer. Ik vind het dus een aanrader, ook al ben je niet zo creatief, dan is het toch altijd handig als je weet hoe een naaimachine werkt.
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:46
Ik heb 5 jaar naailes gehad! Hartstikke leuk! Ik deed het vooral voor de hobby en om voor de kinderen te kunnen naaien. Maar bij mij zat ook een vlotte meid met lange benen die graag wilde leren hoe ze 1 bepaald soort broek zelf kon maken. (Toen had ze eenmaal de smaak te pakken en bleef hangen hahaha.)
Het is leuk om mee bezig te zijn maar het kost idd wel tijd en energie. En het is niet rats-flats en je hebt een jurkje. Wel leuk is weer shoppen voor allerlei leuke stofjes en bandjes!
En nu maak ik de jurkjes voor mijn meiden voor onze trouwdag en nog een bloesje voor zoonlief zodat hij goed bij zijn papa past!
Kei-leuk!!!!
Het is leuk om mee bezig te zijn maar het kost idd wel tijd en energie. En het is niet rats-flats en je hebt een jurkje. Wel leuk is weer shoppen voor allerlei leuke stofjes en bandjes!
En nu maak ik de jurkjes voor mijn meiden voor onze trouwdag en nog een bloesje voor zoonlief zodat hij goed bij zijn papa past!
Kei-leuk!!!!
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:46
Hoi,
Ook ik heb het van mijn moeder geleerd, al heb ik 3 jaar geleden wel een opfriscursusje gehad. Probeerde altijd zelf wat te rommelen maar leerde op die cursus wel de fijne kneepjes.
Ik maak heel veel zelf, niet eens zozeer voor mezelf maar megabakken voor kids. 2 meiden van 1 en 6, en een jongen van 4. Hele veel broeken, jurkjes, korte broeken, jasjes etc etc etc
Ik vind het heerlijk om te doen, werkt ontspannend en na een avondje achter de machien bruis ik van de energie.
Het is dus zeker aan te raden!
Ook ik heb het van mijn moeder geleerd, al heb ik 3 jaar geleden wel een opfriscursusje gehad. Probeerde altijd zelf wat te rommelen maar leerde op die cursus wel de fijne kneepjes.
Ik maak heel veel zelf, niet eens zozeer voor mezelf maar megabakken voor kids. 2 meiden van 1 en 6, en een jongen van 4. Hele veel broeken, jurkjes, korte broeken, jasjes etc etc etc
Ik vind het heerlijk om te doen, werkt ontspannend en na een avondje achter de machien bruis ik van de energie.
Het is dus zeker aan te raden!
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:49
quote:_Carrera_ schreef op 31 augustus 2010 @ 19:42:
(Weet je dat je het onderwerp 2x geplaatst hebt?)
Ja weet ik, berichtje is al naar de Angel toe!
Ik verwacht ook niet dat ik avonden achter de machine zal gaan zitten, maar dingen vermaken of idd die leuke tricotzomerjurkjes maken lijkt me toch wel erg leuk als je dat zelf kan.
(Weet je dat je het onderwerp 2x geplaatst hebt?)
Ja weet ik, berichtje is al naar de Angel toe!
Ik verwacht ook niet dat ik avonden achter de machine zal gaan zitten, maar dingen vermaken of idd die leuke tricotzomerjurkjes maken lijkt me toch wel erg leuk als je dat zelf kan.
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:50
Ik heb 5 jaar naailes gehad! Hartstikke leuk! Ik deed het vooral voor de hobby en om voor de kinderen te kunnen naaien. Maar bij mij zat ook een vlotte meid met lange benen die graag wilde leren hoe ze 1 bepaald soort broek zelf kon maken. (Toen had ze eenmaal de smaak te pakken en bleef hangen hahaha.)
Kei-leuk!!!!
Kei-leuk!!!!
dinsdag 31 augustus 2010 om 20:28
Ik beneen autodidact op naaigebied en heb mezelf dus alles aangeleerd vanaf een jaar of 9 al. Ik was altijd bezig met lapjes en een oude naaimachine. Les heb ik een blauwe maandag gehad, maar dat beviel me helemaal niet. Ik heb mijn eigen manier om dingen te doen die me veel beter lag dan de manier waarop het aangeleerd werd. Ik kan eigenlijk alles wel op de machine; van verstellen tot customizen van kleding, dekbedovertrekken, gordijnen en kussens tot leuke tassen en kleding maken. Ik ben wel een perfectionist dus als een naadje niet helemaal kaarsrecht zit, wordt dit net zo lang uitgetornd en opnieuw gestikt tot het wel goed is....en dan kan het soms lang duren. Er zijn super gave patronen te koop via internet, ook voor bijvoorbeeld historische kostuums en verkleedkleren voor kinderen.
Als je helemaal nog nooit met een naaimachine hebt gewerkt is les best een goed idee denk ik.
Als je helemaal nog nooit met een naaimachine hebt gewerkt is les best een goed idee denk ik.
dinsdag 31 augustus 2010 om 20:32
Kleren vermaken of korter maken is handig om te kunnen, ook nieuwe ritsen inzetten en iets innemen is fijn om zelf te kunnen.
Voor tricot heb je wel speciale steken en naalden op je machine nodig trouwens, of een lockmachine.
Kleding voor volwassenen zelf gemaakt, vind ik toch vaak niet zo geweldig. Voor kinderen kan het heel leuk zijn, gecombineerd met iets uit de winkel. Maar bij volwassenen moet je een wel heel goede naaister zijn wil het net zo hip zijn als in de winkel met dezelfde mooie afwerkingen. Dat is de reden dat ik vaak werk met bestaande kledingstukken die ik zelf verander of up to date maak.
Voor tricot heb je wel speciale steken en naalden op je machine nodig trouwens, of een lockmachine.
Kleding voor volwassenen zelf gemaakt, vind ik toch vaak niet zo geweldig. Voor kinderen kan het heel leuk zijn, gecombineerd met iets uit de winkel. Maar bij volwassenen moet je een wel heel goede naaister zijn wil het net zo hip zijn als in de winkel met dezelfde mooie afwerkingen. Dat is de reden dat ik vaak werk met bestaande kledingstukken die ik zelf verander of up to date maak.
dinsdag 31 augustus 2010 om 20:33
Ja waarom zou je dat niet kunnen? Gewoon beginnen. Ik maakte ooit barbiekleertjes, daarna begon ik mijn eigen broeken die te wijde pijpen hadden, strakker te maken (dat was in toen ik 15 was). De skinny bestond nog niet en ik wilde een broek met nauwe pijpen. Hup, op de machine en ik had er een. Ik heb er toen voor veel vriendinnen eentje moeten maken, erg leuk.
dinsdag 31 augustus 2010 om 20:39
Naailessen kunnen handig zijn. Vroeger kon iedereen het, maar tegenwoordig moet alles veel ingewikkelder. Er zijn zoveel verschillende manieren en vormen. Het is wel leuk als je het allemaal kan en weet hoe het moet. Zo kan je ook indruk maken op anderen. En dan hoef je het idd allemaal niet meer aan je moeder te vragen. Plus al doende doe je weer wat nieuwe contacten op, altijd handig! Zo kun je ook weer ervaringen uitwisselen.
dinsdag 31 augustus 2010 om 21:32
Oh tips voor een goede machine? Je kunt beter een goede oude tweedehandse machine kopen (dus een degelijke oude singer, husqvarna, bernina, elna noem maar op, uit de jaren 70/80) dan een nieuw prulding van 100,00 van blokker of andere winkel. Singer is sinds een paar jaar ook overgenomen door een chinees bedrijf en de kwaliteit is niet meer zoals het was. Veel plastic en snel kapotte machines. Een goed onderhouden tweedehandsje vind je bv op marktplaats, maar vooral ook bij een goede naaimachine winkel. Die hebben vaak wel "occassions".
dinsdag 31 augustus 2010 om 22:40
quote:Sylphide75 schreef op 31 augustus 2010 @ 21:32:
Oh tips voor een goede machine? Je kunt beter een goede oude tweedehandse machine kopen (dus een degelijke oude singer, husqvarna, bernina, elna noem maar op, uit de jaren 70/80) dan een nieuw prulding van 100,00 van blokker of andere winkel. Singer is sinds een paar jaar ook overgenomen door een chinees bedrijf en de kwaliteit is niet meer zoals het was. Veel plastic en snel kapotte machines. Een goed onderhouden tweedehandsje vind je bv op marktplaats, maar vooral ook bij een goede naaimachine winkel. Die hebben vaak wel "occassions".Dat kan ik beamen! heb ooit een nieuwe gekocht 1 jaar terrug maar wat een *** ding was dat heb toen weer een oudje gekocht, die deed het niet goed meer, ben er naar een naaimachine handelaar geweest die heeft hem compleet nagekeken en wat atndwieltjes gerepareerd en heb nu weer een bijna als nieuwe machiene en ik heb een Juki machine kompleet met bijbehorende tafel en al. ( komt uit een fallite naai atalier)
Oh tips voor een goede machine? Je kunt beter een goede oude tweedehandse machine kopen (dus een degelijke oude singer, husqvarna, bernina, elna noem maar op, uit de jaren 70/80) dan een nieuw prulding van 100,00 van blokker of andere winkel. Singer is sinds een paar jaar ook overgenomen door een chinees bedrijf en de kwaliteit is niet meer zoals het was. Veel plastic en snel kapotte machines. Een goed onderhouden tweedehandsje vind je bv op marktplaats, maar vooral ook bij een goede naaimachine winkel. Die hebben vaak wel "occassions".Dat kan ik beamen! heb ooit een nieuwe gekocht 1 jaar terrug maar wat een *** ding was dat heb toen weer een oudje gekocht, die deed het niet goed meer, ben er naar een naaimachine handelaar geweest die heeft hem compleet nagekeken en wat atndwieltjes gerepareerd en heb nu weer een bijna als nieuwe machiene en ik heb een Juki machine kompleet met bijbehorende tafel en al. ( komt uit een fallite naai atalier)