Mode & Beauty alle pijlers

Naaimachine vs. lockmachine

18-03-2015 22:13 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel over de aanschaf van een lockmachine om mijn zelfgemaakte creaties netter te kunnen afwerken. Heeft iemand hier ervaring met de lockmachine, en wat zijn de voordelen/nadelen t.o.v. de naaimachine? Klopt het dat je naaimachine "overbodig" wordt? Ik zag namelijk creaties van iemand die alleen met de lockmode haar kleding had gemaakt...
Ik heb allebei maar mijn naaimachine is zeer zeker niet overbodig!

Mijn locker gebruik ik inderdaad voor afwerking en tricot met 4-draads locker in elkaar zetten. Een rolzoompje is ook erg leuk Maar voor heel zaken heb je echt gewoon je naaimachine nodig.

En een cursus/workshop hoe om te gaan met je locker en leren wat je er allemaal mee kunt is ook erg handig.

Veel plezier!
Met een lockmachine kun je toch geen ritsen inzetten? Of knoopsgaten maken?

Dan heb je toch alsnog een naaimachine nodig?

Wat mij betreft is een lockmachine alleen handig voor snel en netjes afgewerkte naden.
Vandaar ook "overbodig"... tussen haakjes Ik heb tot nu toe alles zelf geleerd, via filmpjes en uitleg en boeken... helaas is er hier in de buurt geen naaicursus of iets te vinden... dus dan maar via internet ;)
Voordelen lockmachine: professionele look qua afwerking, eenmaal ingeregen is het een fluitje van een cent

Nadelen: je kunt er niet zo heel veel mee, kost erg veel garen (en je koopt de leukste tricot waarbij ieder lapje weer om een andere kleur garen vraagt)

Zelf heb ik mijn oude naaimachine en lockmachine ingeruild en een nieuwe computergestuurde naaimachine aangeschaft. Tweelingnaald erin of met elastisch garen naaien: ook dan rolzoompjes of stretchsteken die niet 'lubberen' of tricot kapot trekken. En anders omzeil ik het door een paspel of biaisbandje. Ik ben denk ik te lui en te gemakzuchtig voor twee machines en ik werk niet meer zoveel met tricot (een kleuter heeft maar zoveel longsleeves nodig, toen hij een baby was maakte ik zowat alles van tricot).
Het voordeel van de lock is dat je gewone naden in één keer afwerkt Dus niet eerst zigzag (iedere kant dus 2 keer) en dan stikken maar in één keer roetsj. Vooral lekker snel bij lange naden als broeken, rokken, jasjes. De naaimachine is zeker niet overbodig maar ik doe het meeste toch met de lock.
In 1x naad naaien en omlocken kan mijn nieuwe naaimachine ook.

Voordeel van de lockmachine is dat deze ook gelijk een teveel afsnijdt, waar je bij de naaimachine de naadwaarde goed moeten hebben geknipt (en de naadwaarde goed instellen voordat je begint met naaien).

Als je vooral rokjes en jurken maakt, of veel baby/kinderkleding van voornamelijk tricot dan ben je het beste uit met een lockmachine.

Ben je meer van de accessoires (kussenhoezen, gordijnen, shawls, plaids) of katoen/denim/linnen/zijde dan zou ik kiezen voor een naaimachine.
Ik maak het beide heb een beginnend "bedrijfje" ... dus ik denk dat ik een goede koop doe als ik een tweedehands lockmachine aanschaf (nieuw is momenteel nog even buiten budget ;) ) Zijn er veel dames hier bezig met naaien of kleding maken?
Er was wel een topic over maar dat heb ik al lang niet meer actief gezien.
ik had al even zitten zoeken maar kon ook niets actiefs meer vinden...

Lemoos2: even off topic: onderschrift deed me schaterlachen :D
Met sommige lock machines kunt je een locksteek maken dus zo'n mooi afgewerkt randje, en een gewone steek ernaast. Een gewone steek ernaast is wel aan te raden, anders kan het gaan rafelen en uit elkaar vallen. Maar met een heel goedkope lockmachine, maakt ie alleen een lock dus moet je alles nog nalopen met de gewone naaimachine.

Ik vind lockmachines die zelf de extra stof wegsnijden erg handig maar die zijn ook duurder. Ik heb een naai en lockmachine maar die lockmachine is nogal prut en ik heb al een tijdje niks meer genaaid behalve gordijntjes.

Op pinterest vind ik wel heel veel leuke ideeen om zelf kleding te maken. En op welke.nl ook wel wat.

Op marktplaats vind je veel tweedehands machines maar koop er alleen 1 die je zelf hebt kunnen testen. Veel oude naaimachines zijn stuk omdat ze er niet tegen kunnen om jaren stil in de kast te staan.

Succes met je bedrijfje.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Dank je!

Is een lockmachine ook aan te raden voor chiffon?
.
quote:magrem schreef op 19 maart 2015 @ 00:00:

Dank je!

Is een lockmachine ook aan te raden voor chiffon?

Ja hoor prima. Ligt er aan wat ik wil maar ik kan dus ook zo'n mooi randje maken met mooi garen of gewoon afwerken en een zoompje natuurlijk.

Dat randje is wel ff oefenen met de instellingen.
Kijk anders even op verenigingsancho.nl heel veel tips op naaigebied. Even aanmelden en je ziet alle topics. Variërend van patronen tot machines en de vitrine wat mensen gemaakt hebben.
Ik weet niet wat je bedrijfje maakt maar slecht afgewerkte producten zien er niet heel professioneel uit. De lockmachine vervangt de naaimachine niet maar het is meer een aanvulling.

Is er een naaicafe bij jou in de buurt? Daar kan je de lockmachine proberen en kijken of het eat voor je is.
De lidl heeft trouwens elk jaar rond moeder dag een aanbieding met een locker die redelijk goedkoop is. Anders kun je misschien op de vraag/aanbodpagina kijken van Sancho. Dat is een website voor naaisters.
.
Babylocker vind ik een ideale lockmachine.

Het inrijgen is zo simpel, "blaast" de draden er zelf doorheen.

Ik ben er blij mee.
Ik zou niet meer zo der mijn locker kunnen. Ik heb een Bernina. Inderdaad naast mijn Pfaff, die ook veel kan, maar niet zoals mijn locker.

Het was een uitgave, maar echt het geld wel waard. En zo duur is dat lockgaren niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven