Mode & Beauty alle pijlers

Piek in uiterlijk.

12-01-2022 12:13 334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag

Ik zat net een grijze haar uit te trekken en terwijl ik naar mezelf keek in de spiegel kwamen er gedachten in me op.

Ik was als kind en in de puberteit nooit echt de 'mooiste' de groep.
Jongens wilden niet eens dood met mij gevonden worden en ik was altijd ' de veilige' vriendin die je mee kon nemen naar je vriend want 0,0 concurrentie. Hoe leuk ik me ook probeerde te kleden of op te maken...

Pas vanaf mijn plus minus 30/31e kwam daar verandering in. Ik werd ineens opgemerkt, omschreven als aantrekkelijk, mooi etc. Alsof eindelijk alles in mijn gezichts op zijn plaats viel.
Die bolle wangen die ik altijd haatte werden zachter en gaven me nu juist een frisse zachte uitstraling, mijn felle acne waar ik tot in mijn late 20'er jaren hardnekkig last van had verdween, mijn dikke neus was vanzelf smaller geworden, ik wist eindelijk welke haarkleur beter bij mijn gezicht paste etc etc.

Het voelde heel vreemd want ik was altijd de lelijkste in de groep en nu werd ik wel opgemerkt in de groep. Terwijl de vriendinnen die altijd opvielen door hun uiterlijk steeds minder opgemerkt werden. Alsof hun piek voorbij was.
Die periode heeft bij mij een jaar of 10 geduurd daarna merkte ik dat het afnam.

Had ik geen problemen mee want ik was al van kinds af aan gewend om niet op te vallen. Toen het langzaam weer afnam vond ik het wel prima zo.

Maar terwijl ik net in de spiegel keek vroeg ik me af of de meiden/vrouwen die heel vroeg en heel lang 'pieken' met hun uiterlijk er geen moeite mee hebben als ze merken dat ze over hun piek heen zijn.
Wat doet het met iemand die van kinds af aan bloedmooi is geweest, aan aandacht geen gebrek hadden, overal met een glimlach verwelkomd werden etc om te beseffen dat dat ineens voorbij is?
En hoe komt het dat sommige vrouwen heel jong pieken qua uiterlijk en anderen pas als ze 30/40/50 etc zijn?
Ik vind bv Oprah Winfrey een hele mooie vrouw nu ze ouder is of Camilla van Charles vind ik qua uiterlijk er veel beter uitzien dan toen ze een stuk jonger was, terwijl sommige vrouwen die heel jong al bijzonder knap waren die uitstraling niet meer hebben of zelfs om hun uiterlijk nu verafschuwt worden in de media, Brigitte Bardot bv.
Vrouwen die in hun jonge piek jaren werkelijk elke man konden krijgen en nu beseffen dat hun piek toch echt voorbij is en zij ook achteraan moeten staan. Wat doet dat met iemand die altijd bewonderd werd om haar uiterlijk?

(Jane Fonda is in mijn ogen een uitzondering! Wat een mooie vrouw is dat, toen en nu!)
ilse_de_l wijzigde dit bericht op 12-01-2022 12:32
13.68% gewijzigd
Ik groeide als kind op in Friesland in de jaren ‘70/80 tussen de steile, blonde, blauwogige kinderen. Ik lijk op mijn mediterraanse vader, bos donkere krullen, grote bruine ogen en een licht tintje, geen biologische vader in beeld en we gingen ook nog eens niet naar de kerk dus mijn basisschooltijd was vooral pesterij.

Ik denk dat ik op mijn mooist was tussen mijn 17e en 25ste, als ik oude foto’s bekijk. Ik kreeg eindelijk de felbegeerde contactlenzen, ontwikkelde een eigen identiteit die mijn dochter van 14 nu “beschamend en hilarisch” vindt, maar soit. Ik kwam al jong in de puberteit, ik ben klein, maar wel flinke voorgevel, flinke billen en een smalle taille. Ik vond dat ik een te dikke kont had, maar zou er nu een moord voor doen.

Tot ik bij toeval er achter kwam dat ik een hormoonstoornis had, gynaecoloog raadde toen nog vriend en mij aan om vruchtbaarheidsbehandelingen niet uit te stellen omdat zwanger worden dan wel eens helemaal niet meer kon lukken.
Één van de symptomen van de hormoonstoornis is overgewicht. Ik had daar nooit last van gehad, integendeel, maar toen de vruchtbaarheidsbehandelingen begonnen, begon ik aan te komen en tijdens mijn eerste zwangerschap zat er geen rem op de kilo’s en daarna gingen ze er heel, heel moeizaam weer af, tot ik gewoon niet verder afviel, wat ik ook deed.
Ik ben niet enorm zwaar, maar wel te zwaar, voor een gezond gewicht moet er minimaal 10 kilo af. Ik vind mezelf niet mooi met die nóg dikkere kont en dikke bovenbenen en zo rond mijn 45ste werd mijn relatief nog platte buik en aardig smalle taille ook een stuk minder. Mijn man vind me echt prachtig en dat is natuurlijk fijn, maar ik ben toch weer op dieet en loop en fiets me een ongeluk.
Ik heb mijn schoonmoeder als stok achter de deur, ik ken haar al bijna 30 jaar als veel te zwaar en inmiddels zijn al haar gewrichten op en moeten vervangen of zijn dat al, altijd pijn, valt altijd omdat ze het verrekt een rollator te gebruiken…dat wil ik voorkomen als het even kan.
Ik denk dat ik objectief gezien nu in mijn 'piek' zit, ben midden twintig. Dat is geen goed nieuws ben ik bang :P Hoop vooral dat met de jaren ook het zelfvertrouwen groeit, en ik leer accepteren dat het allemaal vervalt.

Ondanks dat ik nu niet echt de knapste ben (en aan alle kanten zo plat als een dubbeltje) krijg ik wel veel aandacht van interessante en leuke mannen. Dat is volgens mij 100% houding/uitstraling/karakter, want ik heb véél knappere vriendinnen die daar niet voor open staan en dat dus ook niet krijgen.

Overigens moet ik erbij zeggen: de aandacht van veertigers en vijftigers begon zo rond mijn 16e toen ik uit huis ging. Dat kap ik nu veel sneller af, ik denk dat zo'n kwetsbaar meisje van 16 een makkelijke prooi is voor veel mannen. Wederom mindset dus? Die ervaring maakt dat ik echt vrees voor toekomstige dochters en eigenlijk alle jonge meisjes.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Susan schreef:
12-01-2022 14:48
Dat bedoel ik inderdaad, maar als iemand schrijft "een beetje tiet" ga ik er vanuit dat het over grote(re) borsten gaat, want anders heeft iedereen minimaal wel een beetje tiet. Maar je hebt gelijk dat met kleiner ook niks mis is.
Ik vond mn kleine cup vreselijk en wilde een vergroting. Nu blij dat ik daar destijds geen geld voor had. Hoewel ik grote borsten zeker niet minder mooi vind, bedoel meer dat ik mn kleintjes heb geaccepteerd en nu als volwaardige tieten zie.
Ik denk dat je in iedere levensfase kunt pieken. Iemand die 50 is zal er niet meer uitzien alsof ze achttien is. Maar door zelfzorg, passende kledingkeuze (kleuren/materialen/contrasten die je ophalen), evt. make-up en uitstraling kunnen mensen op iedere leeftijd mooi zijn.
De een is van nature al wat men 'mooi' noemt maar iedereen kan mooi zijn! Dat zie je ook in van die make-over programma's.

Ik heb zelf een donkere bos krullen, krijg daar vaak positieve reacties op en zie best een beetje op tegen het moment dat dat duidelijk grijze delen krijgt (nu alleen nog af en toe een grijze haar die ik eruit trek) . Dan ga ik het zeker eerst kleuren. Zie er verder nog jong uit (word jong geschat) , dat wil ik graag nog even zo houden.
dagdromer1986 wijzigde dit bericht op 12-01-2022 17:59
1.09% gewijzigd
Volgens mij zijn de meeste mooie vrouwen hun hele leven aantrekkelijk.
Kees— schreef:
12-01-2022 12:24
Ik denk dat op het moment dat je bloedmooi was en je piek voorbij is, zoals jij dat schrijft, je ook oud genoeg bent om te beseffen dat het maar gek is dat het vaak om uiterlijk draait.

Ietwat anders maar ik ben dikker en dunner geweest door de jaren heen. Hoe mensen je anders benaderen (mij in ieder geval) als je normaal of slank bent versus dik bent is echt een vreemde gewaarwording. Mij heeft dat in ieder geval doen beseffen dat er heel veel oppervlakkige mensen zijn.
Dit is zo waar. Altijd lelijk eendje geweest tot 15e. Toen in ene begonnen mannen mij te zien. Tot 28ste. Ik werd voller en gezicht ging snel achteruit. Van regelmatig aandacht naar niks. Omdat ik altijd al gepest ben vond ik mannen eeuwig lang oppervlakkig. Ondanks dat doet het veel met je.
MadameJean schreef:
12-01-2022 14:53
Ik vond mn kleine cup vreselijk en wilde een vergroting. Nu blij dat ik daar destijds geen geld voor had. Hoewel ik grote borsten zeker niet minder mooi vind, bedoel meer dat ik mn kleintjes heb geaccepteerd en nu als volwaardige tieten zie.
Ik ben erg blij dat ik nooit ongelukkig ben geweest met m’n kleine borsten. Ik was altijd blij dat ik lekker kon gaan hardlopen zonder gedoe.
dagdromer1986 schreef:
12-01-2022 14:56
Ik denk dat je in iedere levensfase kunt pieken. Iemand die 50 is zal er niet meer uitzien alsof ze achttien is. Maar door zelfzorg, passende kledingkeuze (kleuren/materialen/contrasten die je ophalen), evt. make-up en uitstraling kunnen mensen op iedere leeftijd mooi zijn.
De een is van nature al wat men 'mooi' noemt maar iedereen kan mooi zijn! Dat zie je ook in van die make-over programma's.

Ik heb zelf een donkere bos krullen, krijg daar vaak positieve reacties op en zie best een beetje op tegen het moment dat dat duidelijk grijze delen krijgt (nu alleen nog af en toe een grijze haar die ik eruit trek) . Dan ga ik het zeker eerst kleuren. Zie er verder nog jong uit (word jong geschat) , dat wil ik graag nog even zo houden.
Ik krijg juist complimenten over mijn grijze, deels witte haar. Je teint wordt ook lichter als je ouder wordt en past dan mooi bij je haar. Wel heb ik de kleuren van kleding en makeup op mn nieuwe haarkleur afgestemd.
LaFolie schreef:
12-01-2022 14:51
krijg ik wel veel aandacht van interessante en leuke mannen. Dat is volgens mij 100% houding/uitstraling/karakter
Die zijn al zo bepalend! Mooie motoriek, rechtop staan, goede/open blik, lekker in je vel zitten, prettig karakter.
SaraSara200 schreef:
12-01-2022 18:14
Die zijn al zo bepalend! Mooie motoriek, rechtop staan, goede/open blik, lekker in je vel zitten, prettig karakter.
Dit gaat niet altijd op. Hoeveel 'minder knappe' vrouwen ondanks hun prettig karakter gewoon niet aantrekkelijk worden gevonden door mannen. Terwijl een bloedmooie vriendin die ernaast staat en bij wijze van niks zegt dan ja en nee wordt overladen door complimentjes hoe geweldig ze wel niet is.
Meestal wordt hun vriendin met 'open blik, prettig karakter, goede motoriek' gewoon gebruikt als bruggetje naar haar vriendin die op dat moment in de piek-periode van haar looks zit
.
henk-and-roelie wijzigde dit bericht op 13-01-2022 09:01
99.23% gewijzigd
Nooit mooi geweest. Ik heb het altijd moeten hebben van andere voordelen, karakter, hersens, uitstraling enzo. Enig uiterlijk voordeel is dat ik vrij lang ben met lange benen. Piekje lag laat, omdat ik mazzel had met mijn huid. Werd als 45 jarige vaak 30 geschat. Ik besteed overigens wel veel aandacht aan uiterlijke verzorging.
Dus al met al gewoon tevreden met mezelf en gewoon roeien met de riemen die ik heb.
beetje vrolijk en lief zijn voor elkaar helpt echt!
Ik ben nu midden 20 en ik heb geen idee of ik mijn piek gehad heb. Ik heb door mijn krullen en haarkleur altijd wel een beetje een opvallend uiterlijk gehad en zeker als kind werden mijn ouders er vaak op aangesproken hoe leuk ik eruit zag. Als ik naar foto's kijk van de middelbareschool zag ik er altijd mooi uit alleen zoals al gezegd is, besefte ik dat toen totaal niet.
Nu doe ik weinig moeite voor mijn uiterlijk en sta ook niet echt open voor complimenten. Merk wel zodra ik mij leuker kleed ik gelijk meer blikken krijg. Het enige is dat ik daar niets van vind, ik merk steeds meer dat innerlijk zoveel belangrijker is. Ik ken genoeg knappe meiden met een kut karakter waar ik, als ik een jongen geweest zou zijn, van mijn leven niet op zou vallen.
Word nu nog regelmatig jonger geschat en dat ga ik de komende jaren wel proberen te houden.
Ik denk dat vrouwen die een groot deel van hun leven het van hun uiterlijk mochten hebben of door de meerderheid knap werden bevonden ook veel meer te verliezen hebben als ze eenmaal ouder worden of om andere redenen gaan aftakelen.

Mijn uiterlijk is een deel van mijn werk geweest vroeger en in mijn wereldje draaide alles om uiterlijk.
Vergis je niet we hebben gewoon allemaal gestudeerd en zijn geen leeghoofden maar we waren ook allemaal knap.

Ik heb nog met een paar uit die tijd contact en allemaal zijn ze goed geconserveerd gebleven. De een gaat af en toe wat prikjes halen en de ander laat de natuur gewoon haar gang gaan maar ze zijn nog steeds bovengemiddeld knap en doen daar ook moeite voor.

Als ik voor mezelf spreek: ik heb ook gewoon veel te verliezen. Als je altijd knap gevonden werd en je wordt ouder en minder aantrekkelijk gevonden dan kan dat best als een klap in je gezicht voelen. Ik kwam best met veel dingen weg met mijn mooie grote ogen en mijn lange wimpers maar die tijd is wel een beetje geweest.
Ik weet dat men mij nog laaaang niet mijn leeftijd schatten en daar doe ik dan ook veel voor maar helaas helaas de frisheid is er gewoon vanaf. En het kost veul meer tijd om de boel een beetje opgeruimd eruit te laten zien.

Dus wanneer piekte ik? Ik denk van mijn 15e tot mijn 35ste. Daarna werd het zoetjesaan minder.
Ik zit nu aan de verkeerde kant van de 40 en in de overgang. Ik heb vetjes waar ik ze nooit had en grijze haren. Het is wat het is maar ik zou liegen als ik er niet van baal.
Mijn uiterlijk betekent namelijk alles voor me.
Ik compenseerde daar eigenlijk een heleboel andere dingen mee. En langzaam aan kan dat dus niet meer. En dat is best confronterend.

Als je altijd al vrij doorsnee was of het toch al niet van je uiterlijk moest hebben kan ik me indenken dat ouder worden je ook minder doet?
Sarai- schreef:
12-01-2022 21:34
Ik denk dat vrouwen die een groot deel van hun leven het van hun uiterlijk mochten hebben of door de meerderheid knap werden bevonden ook veel meer te verliezen hebben als ze eenmaal ouder worden of om andere redenen gaan aftakelen.

Mijn uiterlijk is een deel van mijn werk geweest vroeger en in mijn wereldje draaide alles om uiterlijk.
Vergis je niet we hebben gewoon allemaal gestudeerd en zijn geen leeghoofden maar we waren ook allemaal knap.

Ik heb nog met een paar uit die tijd contact en allemaal zijn ze goed geconserveerd gebleven. De een gaat af en toe wat prikjes halen en de ander laat de natuur gewoon haar gang gaan maar ze zijn nog steeds bovengemiddeld knap en doen daar ook moeite voor.

Als ik voor mezelf spreek: ik heb ook gewoon veel te verliezen. Als je altijd knap gevonden werd en je wordt ouder en minder aantrekkelijk gevonden dan kan dat best als een klap in je gezicht voelen. Ik kwam best met veel dingen weg met mijn mooie grote ogen en mijn lange wimpers maar die tijd is wel een beetje geweest.
Ik weet dat men mij nog laaaang niet mijn leeftijd schatten en daar doe ik dan ook veel voor maar helaas helaas de frisheid is er gewoon vanaf. En het kost veul meer tijd om de boel een beetje opgeruimd eruit te laten zien.

Dus wanneer piekte ik? Ik denk van mijn 15e tot mijn 35ste. Daarna werd het zoetjesaan minder.
Ik zit nu aan de verkeerde kant van de 40 en in de overgang. Ik heb vetjes waar ik ze nooit had en grijze haren. Het is wat het is maar ik zou liegen als ik er niet van baal.
Mijn uiterlijk betekent namelijk alles voor me.
Ik compenseerde daar eigenlijk een heleboel andere dingen mee. En langzaam aan kan dat dus niet meer. En dat is best confronterend.

Als je altijd al vrij doorsnee was of het toch al niet van je uiterlijk moest hebben kan ik me indenken dat ouder worden je ook minder doet?
Jeetje, Sarai, ik snap wel dat het rot is als je je hele leven gecomplimenteerd bent over je uiterlijk en dan houdt dat op. Al vind ik het wel heftig dat je zegt: mijn uiterlijk betekent alles voor me.
Maar het spijt me, je post klinkt wel een beetje als: gut, dit is een probleem dat veel erger is als je zo mooi bent als ik.
En dat ben ik niet met je eens. Mensen die niet bovengemiddeld mooi zijn, kunnen natuurlijk nog steeds prima tevreden zijn met hun uiterlijk, en/of het desondanks niet prettig vinden om te zien dat het uiterlijk niet meer hetzelfde is. Denk je echt dat alleen mooie mensen daar moeite mee hebben? Nou, nee. Er zijn ongetwijfeld in alle gradaties mensen die er geen ruk om geven en mensen die er zwaar aan tillen. En alles daar tussen in.
Ik neem mezelf als voorbeeld. Zeer doorsnee kind, mollige puber, daarna leuke vrouw om te zien. Ja, vijftien jaar geleden nog leuker om te zien. Ik zie mezelf niet als mooi, maar wel als aantrekkelijk. Best leuk om te zien. Maar ik ben ongeveer even oud als jij en ik vind het niet leuk om er steeds ouder uit te gaan zien, met het beeld van mijn moeder dat steeds meer in mijn nek hijgt om tevoorschijn te komen in de spiegel.
Dat recht is niet voorbehouden aan alleen mooie mensen, hoor.
Ik val een beetje over de toonzetting van: ach, als je het toch al nooit van je uiterlijk moest hebben is dat vast niet zo erg (klinkt als: ik weet dat niet, want ik kan me niet echt verplaatsen in die mensen). Het strijkt me wat tegen de haren in.
Is een leuke podcast over gemaakt: vroeger waren mannen aardiger. Die gaat over hoe je als vrouw uiteindelijk 'de mannelijke blik' verliest, oftewel niet meer interessant bent voor het andere geslacht. Ik denk dat dat best een hard gelag is voor vrouwen die vroeger echt mooi zijn geweest. Het gros is al meer gewend om niet altijd op te vallen. Ik heb tot mijn 45ste niets te klagen gehad en net toen ik dacht: zo hou ik het nog wel een paar jaar vol, sloeg de overgang toe. Ik was op m'n mooist op mijn 20ste. Vind ik zelf. Ik vind dat als ik om mij heen kijk ook, ik vind 19-20 jarigen fysiek op hun mooist.
Ik herken me totaal niet in het idee dat iemand het van het uiterlijk moet hebben. Ik ben altijd voor best mooi doorgegaan, maar ik heb dat altijd als een klein onderdeel van m’n hele zijn/bestaan gezien. Ik denk niet dat het voor mij erger is om ouder te worden dan voor ieder ander, wat een vreemde gedachte.

Ik weet dat er “pretty privilege” is, en ja, ik heb altijd wel veel sjans gehad, drankjes aangeboden gekregen, voor mogen in een rij met uitgaan en dat soort dingen. Maar dat zijn dingen die sowieso een beetje achter me liggen. Mijn baan heb ik er niet mee gekregen en veel andere echte wezenlijke dingen in het leven ook niet. Verder was en ben ik er nooit zo mee bezig. Hier geen prikjes of wat dan ook. Het enige waar ik heel precies op ben zijn m’n tanden.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 12-01-2022 22:05
9.46% gewijzigd
17 voor vrouwen.
Ilse_de_L schreef:
12-01-2022 18:35
Dit gaat niet altijd op. Hoeveel 'minder knappe' vrouwen ondanks hun prettig karakter gewoon niet aantrekkelijk worden gevonden door mannen. Terwijl een bloedmooie vriendin die ernaast staat en bij wijze van niks zegt dan ja en nee wordt overladen door complimentjes hoe geweldig ze wel niet is.
Meestal wordt hun vriendin met 'open blik, prettig karakter, goede motoriek' gewoon gebruikt als bruggetje naar haar vriendin die op dat moment in de piek-periode van haar looks zit
Zo kloppend dit. Maar andersom werkt dit ook vaak zo. Omdat ik het zelf vaak meemaakte, had ik juist oog voor de wat mindere knappe man. Uiteindelijk bleek hij dan wel hetzelfde in elkaar te steken als de knappere versie.

Ach ik vond mannen in mijn 20jarige vaak ook niet leuk. Al dat gezeur om het uiterlijk constant. Gelukkig wordt het later vaak minder en is karakter steeds belangrijker.
Ik word trouwens nu al grijs en ben midden 30 en het gaat hard.. Ook de rimpels en verzakking in het gezicht. Ik ga heel snel vergeleken met mijn omgeving. Daar baal ik flink van.
Ik ben nu in mijn piek, en eigenlijk maak ik me soms wel een beetje zorgen over wat als dat niet meer is. Ik ben pas 25 dus ik heb echt nog wel even te gaan, maar ergens beangstigt ouder worden me toch wel.

Vroeger als kind en tiener was ik altijd een buitenbeentje met rare interesses en soms een best irritante persoonlijkheid. Daarnaast een beetje mollig en geen idee hoe ik me flatterend moest kleden. Ik was eigenlijk die persoon op de middelbare schoolwaar men nog niet dood mee gevonden zou willen worden. Na de middelbare school ging ik beter voor me zelf zorgen, me beter kleden en ben ik afgevallen, en sindsdien ben ik eigenlijk altijd blij en trots geweest op mijn uiterlijk, ook omdat het me dus niet is komen aanwaaien (al is het natuurlijk ook een boel genetica).

Het voelt eigenlijk als een soort deadline. Ooit ben ik niet meer mooi, zal ik geen complimentjes meer krijgen over mijn uiterlijk en voor die tijd moet ik een talent of vaardigheid ontwikkeld hebben waardoor ik nog steeds iets van (zelf-)waarde kan behouden. Dat klinkt natuurlijk heel cru, maar ik geloof echt niet in al dat geneuzel dat je mooi bent op iedere leeftijd. Ja, natuurlijk zijn er mooie oudere vrouwen, maar dat is wel met de aantekening dat ze mooi zijn voor hun leeftijd. Echt niemand die een 60-jarige knapper vindt dan een 20-jarige als ze allebei even "mooi" zijn.
vampierprinsesje schreef:
12-01-2022 22:12
Ik ben nu in mijn piek, en eigenlijk maak ik me soms wel een beetje zorgen over wat als dat niet meer is. Ik ben pas 25 dus ik heb echt nog wel even te gaan, maar ergens beangstigt ouder worden me toch wel.

Vroeger als kind en tiener was ik altijd een buitenbeentje met rare interesses en soms een best irritante persoonlijkheid. Daarnaast een beetje mollig en geen idee hoe ik me flatterend moest kleden. Ik was eigenlijk die persoon op de middelbare schoolwaar men nog niet dood mee gevonden zou willen worden. Na de middelbare school ging ik beter voor me zelf zorgen, me beter kleden en ben ik afgevallen, en sindsdien ben ik eigenlijk altijd blij en trots geweest op mijn uiterlijk, ook omdat het me dus niet is komen aanwaaien (al is het natuurlijk ook een boel genetica).

Het voelt eigenlijk als een soort deadline. Ooit ben ik niet meer mooi, zal ik geen complimentjes meer krijgen over mijn uiterlijk en voor die tijd moet ik een talent of vaardigheid ontwikkeld hebben waardoor ik nog steeds iets van (zelf-)waarde kan behouden. Dat klinkt natuurlijk heel cru, maar ik geloof echt niet in al dat geneuzel dat je mooi bent op iedere leeftijd. Ja, natuurlijk zijn er mooie oudere vrouwen, maar dat is wel met de aantekening dat ze mooi zijn voor hun leeftijd. Echt niemand die een 60-jarige knapper vindt dan een 20-jarige als ze allebei even "mooi" zijn.
Tja. Gelukkig is het een voordeel dat je er met ouder worden ook minder belang aan hecht en meer oog hebt voor andere zaken. Tenminste, als ik voor mezelf spreek. Ik vind het jammer dat je blijkbaar vindt dat je niets méér te bieden hebt dan je uiterlijk.
Hoewel ik niet sta te springen van vreugde dat ik er ouder uit zie en dat dat alleen maar meer wordt, ken ik mezelf inmiddels erg goed. En ik vind mezelf een leuk mens. Natuurlijk, ook met onhebbelijkheden. Maar over het algemeen iemand die meer is dan hoe ze eruit ziet. Nee, ik heb geen bijzonder talent. Ik kan niet fantastisch zingen, ik heb geen talenten op sportief gebied en ik spreek geen zes talen. Dat maakt me als mens niet minder waardevol. En gelukkig heeft de tijd me ook geleerd om niet afhankelijk te zijn van de bewondering van andere mensen.
Wat ik mij altijd afvraag; je ziet redelijk veel mensen op een dag, op je werk, in de supermarkt, in de winkel, in het OV, op Instagram op foto’s, etc., en soms zie je een mooi iemand, maar onthoud je die dan ook echt? Ik bedenk me dan 5 sec., ‘diegene was knap!’ En na die 5 seconde ben ik dat weer vergeten en ga ik weer verder met mijn dag. Ik zie daarom vaak het nut niet van in om bijvoorbeeld opgemaakt naar de supermarkt te gaan of opgemaakt als ik met de trein naar mijn ouders reis.
In gesprekken en bij mensen die je kent is het natuurlijk wel duidelijk maar dan nog; ik vind iedereen gemiddeld en zie zelden echt knappe mensen of echt lelijke mensen. En ik ken ook weinig vriendinnen die echt veel sjans hebben, vraag me dan af waarom dat op Viva dan wel altijd is.

En owja, ik weet dat je meeleest dus; dankzij Juf Joke probeer ik er zolang mogelijk uit te zien met haar skin care adviezen! Ik ben echt zo benieuwd of dit over 20 echt heeft geholpen, haha
Jufjoke schreef:
12-01-2022 22:19
Tja. Gelukkig is het een voordeel dat je er met ouder worden ook minder belang aan hecht en meer oog hebt voor andere zaken. Tenminste, als ik voor mezelf spreek. Ik vind het jammer dat je blijkbaar vindt dat je niets méér te bieden hebt dan je uiterlijk.
Hoewel ik niet sta te springen van vreugde dat ik er ouder uit zie en dat dat alleen maar meer wordt, ken ik mezelf inmiddels erg goed. En ik vind mezelf een leuk mens. Natuurlijk, ook met onhebbelijkheden. Maar over het algemeen iemand die meer is dan hoe ze eruit ziet. Nee, ik heb geen bijzonder talent. Ik kan niet fantastisch zingen, ik heb geen talenten op sportief gebied en ik spreek geen zes talen. Dat maakt me als mens niet minder waardevol. En gelukkig heeft de tijd me ook geleerd om niet afhankelijk te zijn van de bewondering van andere mensen.
Het is ook verdrietig gedachtegoed, en gelukkig is dat echt niet hoe ik er altijd over denk. Maar soms in een duister moment dan denk ik "hetgeen wat nu mijn grootste goed is, zal ooit weggaan". Ik hoop inderdaad dat dat steeds minder vaak gebeurt naarmate ik zelf ouder word, uiteindelijk is schoonheid natuurlijk ook maar iets heel onbelangrijks zolang je er verzorgd en schoon uitziet. Maar zolang het gevoel ergens in m'n achterhoofd zweeft, gebruik ik het toch maar om me te motiveren iets te doen met m'n leven en niet alleen op de bank te hangen :)
happyface97 schreef:
12-01-2022 22:19
Wat ik mij altijd afvraag; je ziet redelijk veel mensen op een dag, op je werk, in de supermarkt, in de winkel, in het OV, op Instagram op foto’s, etc., en soms zie je een mooi iemand, maar onthoud je die dan ook echt? Ik bedenk me dan 5 sec., ‘diegene was knap!’ En na die 5 seconde ben ik dat weer vergeten en ga ik weer verder met mijn dag. Ik zie daarom vaak het nut niet van in om bijvoorbeeld opgemaakt naar de supermarkt te gaan of opgemaakt als ik met de trein naar mijn ouders reis.
In gesprekken en bij mensen die je kent is het natuurlijk wel duidelijk maar dan nog; ik vind iedereen gemiddeld en zie zelden echt knappe mensen of echt lelijke mensen. En ik ken ook weinig vriendinnen die echt veel sjans hebben, vraag me dan af waarom dat op Viva dan wel altijd is.

En owja, ik weet dat je meeleest dus; dankzij Juf Joke probeer ik er zolang mogelijk uit te zien met haar skin care adviezen! Ik ben echt zo benieuwd of dit over 20 echt heeft geholpen, haha
:HA: lastig is dat je dat nooit zal weten. Want je weet niet hoe het was geweest als je dat níet had gedaan.
Maar inderdaad, ik doe fanatiek aan huidverzorging. Om mijn huid er zo lang mogelijk goed uit te laten zien, dat is eigenlijk wel een belangrijke reden. Ik voel me beter/ mooier met een mooie huid.

Maar om op je reactie in te gaan: ook weer, puur voor mezelf sprekend: ik wil er graag goed uit zien en daar wil ik wat voor doen. Maar ik ben niet uit op bewondering van willekeurige vreemden. Dat is niet mijn doel. Ik heb het gevoel bij sommige reacties dat het vooral gaat om bewonderd worden. En dat vind ik niet iets waar je eigenwaarde van af zou moeten hangen. Zeker omdat het zo vergankelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven