Mode & Beauty alle pijlers

Shampoo vet haar

31-10-2022 21:57 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al jaren heb ik snel vet haar. Ik moet het om de dag wassen en als ik te lang wacht, gaat mijn hoofdhuid jeuken. Als shampoo gebruik ik Timotei Detox met komkommmer, maar dat helpt niet echt. Ik heb lang Zwitsal babyshampoo gebruikt maar daarmee is mijn haar moeilijk kambaar omdat het lang is. Ik probeer al van alles maar niks lijkt te werken.

- Ik was het om de 2 dagen. Nu heb ik het zaterdagavond gewassen en ga ik het morgenavond terug wassen, hoewel ik nu al met vet haar en een jeukende hoofdhuid zit.
- Ik was mijn haar 2x en probeer mijn hoofdhuid niet teveel te masseren.
- Na de 2e keer wassen kam ik mijn haar naar voor en laat de shampoo intrekken. Uitspoelen doe ik nadat ik volledig gewassen ben.
- Geen conditioner of iets anders van producten.
- Ik probeer met lauw water mijn haar te spoelen, al moet ik toegeven dat ik er niet altijd de moed voor heb om met mijn hoofd onder een koude straal te staan.
- Een kam met grove tanden.
- Ik gooi mijn haar voorover en droog enkel de lengtes met een handdoek, gebruik nooit een haardroger.
- Idem voor het kammen, haar naar voor en enkel de lengtes kammen. Verder kam ik enkel 's ochtends mijn haar.

Wel moet ik toegeven dat ik vaak aan mijn haar zit, ook onbewust.

Welke shampoo is echt goed voor vet haar, zodat ik kan teruggaan naar 2-3x per week wassen zonder dat ik de laatste dag een vet hoofd heb?
Ik twijfel al een hele tijd om eens shampoo van bij de kapper te proberen, maar met mijn hoeveelheid haar kom ik met een beetje echt niet toe. Dan is €20 of meer voor een fles wel veel geld als je er niet lang mee doet.
Droogshampoo heb ik nog niet geprobeerd. werkt dat echt? Ik zie dan een hoofd vol wit poeder voor me, waardoor je alsnog je haar mag wassen.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Ik heb goede ervaringen met de gele shampoobar van Lush. Montalbano heet het zie ik op de website.
Wat voor haartype heb je? Ik heb stijl en glad haar, als het wat vetter wordt zie je dat dan ook sneller dan bijvoorbeeld bij krullend haar dat wat droger is van nature.
Ik moet het, als ik het los wil dragen, ook om de dag wassen. Ik heb geprobeerd om mijn haar te laten wennen aan minder wassen maar dat wil helaas niet lukken. Bij mij wordt mijn weerborstel/ kruin het eerst vet en dan valt het zo 'open' vanwege mijn stijle haar. Gelukkig heb ik wel mooi en lang haar, maar qua Styling is er niets mee aan te vangen. Zonde van de tijd.

Ik doe er een mouse in na het wassen, alleen de aanzet, en dat maakt het wat stugger en daarmee minder snel vet.

Ik vind droogshampoo wel fijn, heb de kokosboost van Andrelon en een voor bruin haar. De eerste is wat lichter dan de tweede, afhankelijk van wat ik wil met mijn haar kies ik er een.

Af en toe wisselen van shampoo zou verschil uit kunnen maken? Zoek eens build-up op, misschien kan dat het ook zijn.
aquake82 schreef:
31-10-2022 21:57
Ik twijfel al een hele tijd om eens shampoo van bij de kapper te proberen, maar met mijn hoeveelheid haar kom ik met een beetje echt niet toe.
Je hoeft ook niet je hele haar met shampoo te wassen. Alleen je hoofdhuid is voldoende. De rest van je haar wordt schoon bij het uitwassen.
strelitzia schreef:
31-10-2022 22:08
Wat voor haartype heb je? Ik heb stijl en glad haar, als het wat vetter wordt zie je dat dan ook sneller dan bijvoorbeeld bij krullend haar dat wat droger is van nature.
Ik moet het, als ik het los wil dragen, ook om de dag wassen. Ik heb geprobeerd om mijn haar te laten wennen aan minder wassen maar dat wil helaas niet lukken. Bij mij wordt mijn weerborstel/ kruin het eerst vet en dan valt het zo 'open' vanwege mijn stijle haar. Gelukkig heb ik wel mooi en lang haar, maar qua Styling is er niets mee aan te vangen. Zonde van de tijd.

Ik doe er een mouse in na het wassen, alleen de aanzet, en dat maakt het wat stugger en daarmee minder snel vet.

Ik vind droogshampoo wel fijn, heb de kokosboost van Andrelon en een voor bruin haar. De eerste is wat lichter dan de tweede, afhankelijk van wat ik wil met mijn haar kies ik er een.

Af en toe wisselen van shampoo zou verschil uit kunnen maken? Zoek eens build-up op, misschien kan dat het ook zijn.
Ook eerder steil haar. Als het pas gewassen is, krult het wat aan de punten.

Mijn haar is altijd los, maar ik heb het ook nog gehad als het vaak in een staart zat.
Ik was mijn haar ook om de dag en soms kan ik het 1 dag rekken maar dan kan het echt niet meer i.v.m. de jeuk die ik krijg. Ik heb droogshampoo gebruikt maar daar krijg ik ook jeuk van helpt ook niet optimaal. Zelfs die van Batiste voor bruin haar laat nog een waas achter bij mij.

En ik heb een tijdje terug zo'n massage ding voor mijn hoofdhuid gekocht bij Primark wat ik om de zoveel tijd gebruik. Heb het idee dat daardoor mijn hoofdhuid wat schoner wordt maar of dat ook echt zo is. https://www.hema.nl/mooi-gezond/persoon ... 10116.html
Steil - stijl... wat stom..

Maar goed, je haartype is ook van invloed op hoe het eruit ziet als het wat vetter wordt. Misschien dus ook voor jouw haar? Of hormonen?

Als je toch denkt dat er iets van slag in zit zou je ook eens naar de verschillende Curly Girl- methodes kunnen kijken.
Was je je haar 2x achter elkaar, waarom? En shampoo hoeft toch ook helemaal niet in te trekken? Misschien is dat juist wel belastend voor je hoofdhuid. Droogshampoo vind ik goed werken. Ik gebruik het soms en doe dat dan 's avonds, als er al iets van een witte waas blijft zitten is dat de volgende ochtend wel weer weg.
Discobar schreef:
01-11-2022 00:02
Was je je haar 2x achter elkaar, waarom? En shampoo hoeft toch ook helemaal niet in te trekken? Misschien is dat juist wel belastend voor je hoofdhuid. Droogshampoo vind ik goed werken. Ik gebruik het soms en doe dat dan 's avonds, als er al iets van een witte waas blijft zitten is dat de volgende ochtend wel weer weg.
Ik heb geleerd dat je je haar altijd 2x moet wassen. Bij de eerste wasbeurt zet de shampoo de haarschubben open zodat bij de 2de wasbeurt de verzorgende ingrediënten beter hun werk kunnen doen. En als je haar heel vet is kan het zijn dat niet al het vuil na 1 wasbeurt weg is waardoor je haar na het wassen weer sneller vet wordt.
Het is vaak hormonaal, en dan valt er helaas niet zoveel aan te doen. Ik heb jarenlang van alles geprobeerd, altijd toch vettig haar gehad. Ik gaf het maar op en begon te vermoeden dat het iets hormonaals was. Tijdens mijn zwangerschap was het inderdaad opeens helemaal weg, ik kon gewoon 1 keer per week mijn haar wassen! Helaas keerde mijn vettig haar terug binnen 6 weken na mijn bevalling :cry:
TsumTsum schreef:
01-11-2022 01:00
Ik heb geleerd dat je je haar altijd 2x moet wassen. Bij de eerste wasbeurt zet de shampoo de haarschubben open zodat bij de 2de wasbeurt de verzorgende ingrediënten beter hun werk kunnen doen. En als je haar heel vet is kan het zijn dat niet al het vuil na 1 wasbeurt weg is waardoor je haar na het wassen weer sneller vet wordt.
Inderdaad, mijn kapster zegt ook dat ik zeker 2 keer of zelfs 3 keer als het nodig is, mijn snel vet wordende haar moet wassen. Zodat het vet er echt goed uitgewassen is, anders sta ik na het wassen als het ware direct al met 0-1 achter.
Ik vind de droogshampoo van Batiste fijn en als je het gewoon gebruikt zoals op de verpakking (er zijn vast ook filmpjes van) dan krijg je geen witte waas.

Ik heb ook last gehad van een jeukende hoofdhuid en snel vet haar. Het kan zijn dat het snel vet wordt omdat je hoofdhuid zich wil beschermen dus het kan goed met elkaar te maken hebben.
De gember shampoo van de body shop helpt vaak goed, maar voor mij zijn vooral de shampoos van Petal Fresh echt heel fijn. Die met tea tree helpt goed tegen hoofdhuid problemen maar ook die met rozemarijn vind ik erg fijn.
En misschien is dubbel wassen te heftig voor je huid en kan je het een tijdje proberen met enkelvoudig wassen?

Net als met je gezichtshuid zal je huid sneller vet worden als je het teveel van alle lichaamseigen olie stript dus wellicht kan dat nog helpen en is je hoofdhuid een stuk rustiger en daardoor vanzelf minder vet.
Dionne36 schreef:
01-11-2022 01:10
Het is vaak hormonaal, en dan valt er helaas niet zoveel aan te doen. Ik heb jarenlang van alles geprobeerd, altijd toch vettig haar gehad. Ik gaf het maar op en begon te vermoeden dat het iets hormonaals was. Tijdens mijn zwangerschap was het inderdaad opeens helemaal weg, ik kon gewoon 1 keer per week mijn haar wassen! Helaas keerde mijn vettig haar terug binnen 6 weken na mijn bevalling :cry:
Klopt, bij mij is het ook hormonaal. Het snel vet worden (na 1 dag) begon dan ook in de puberteit. Inmiddels 30 jaar verder, kan ik zeggen dat er geen truukje is dat echt helpt. Jarenlang heb ik bijvoorbeeld mijn haar minder vaak gewassen dan eigenlijk nodig was. Want iedereen zei immers dat het minder snel vet zou worden als ik het minder vaak zou wassen. Maar dat is gewoon niet waar, als het hormonaal is. Uiteraard ook vele soorten shampoo uitgeprobeerd, en truukjes zoals appelazijn, no-poo, co-wash, noem het allemaal maar op.

Het snel vet worden is ook erfelijk, heb ik gemerkt. Mijn vader heeft het ook, maar mijn moeder en mijn siblings niet. Helaas hebben mijn eigen kinderen het ook weer van mij geërfd.

Het enige dat bij mij hooguit een paar uur(!) verschil maakt, is zo min mogelijk aan m’n haar zitten, dus inderdaad ook niet föhnen. En zo veel mogelijk ‘vriendelijke’ producten gebruiken (= zonder sulfaten, siliconen en parabenen).

Wel met af en toe een ‘reset’ (om ‘build-up’ te voorkomen) d.m.v. een shampoo die alleen sulfaten bevat.

Dit hoeft allemaal niet duur te zijn: Ik koop de goedkoopste producten uit de advieslijstjes van de CG-methode (Curly Girl). Dit zijn allemaal producten zonder sulfaten, siliconen en parabenen, die je o.a. gewoon bij Kruidvat kunt kopen.
Qua droogshampoo kan ik je die van Nourished aanraden (te koop via hun webshop). Mijn oudste dochter heeft snel erg vet haar en ze kan het wel een paar dagen rekken met dat spul voor ze weer moet wassen. Het is geen spuitbus, maar gewoon los poeder. Het laat bij haar absoluut geen waas achter.
De enige die bij mij daadwerkelijk werkt is van het merk Living Proof . En dan de PHD , de zogenaamde perfect hair day.
Hiervan blijft mijn haar fris van iedere dag tot om de dag wassen, tot slechts 2 keer per week met deze shampoo.
Hij ruikt niet lekker, maar helpt echt.
En dan de gewone shampoo niet de droogshampoo.
Je kan je haar dagelijks wassen met speciale elkedagshampoo.

Ik weet niet of je het gekleurd hebt maar dan speciaalshampoo voor gekleurd haar gebruiken. Die laat je haar van binnenin meer ongemoeid dan andere shampoos. Hij ontvet dus niet door en door en dit is gewoonlijk beter voor je haar. Je kan het dan ook vaker wassen zonder dat de kleur na drie beurten uit je haar verdwijnt. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Herkenbaar dat je haar snel vet is, dat heb ik ook. Wel heb ik krullen dus valt iets minder snel op. Sinds ik met dry and itchy van as i am ben gaan wassen, is mijn hoofdhuid zoveel rustiger! Want dat was vaak lastig: m'n haar is vet, mijn hoofdhuid vaak juist droog en geïrriteerd.
Je zou deze dus nog kunnen testen. Ik gebruik er maar een kleine hoeveelheid van en hij kost een tientje, dus dat is nog wel te overzien.
TsumTsum schreef:
01-11-2022 01:00

Nooit geweten!
Java schreef:
01-11-2022 03:21
Klopt, bij mij is het ook hormonaal. Het snel vet worden (na 1 dag) begon dan ook in de puberteit. Inmiddels 30 jaar verder, kan ik zeggen dat er geen truukje is dat echt helpt. Jarenlang heb ik bijvoorbeeld mijn haar minder vaak gewassen dan eigenlijk nodig was. Want iedereen zei immers dat het minder snel vet zou worden als ik het minder vaak zou wassen. Maar dat is gewoon niet waar, als het hormonaal is. Uiteraard ook vele soorten shampoo uitgeprobeerd, en truukjes zoals appelazijn, no-poo, co-wash, noem het allemaal maar op.

Het snel vet worden is ook erfelijk, heb ik gemerkt. Mijn vader heeft het ook, maar mijn moeder en mijn siblings niet. Helaas hebben mijn eigen kinderen het ook weer van mij geërfd.

Het enige dat bij mij hooguit een paar uur(!) verschil maakt, is zo min mogelijk aan m’n haar zitten, dus inderdaad ook niet föhnen. En zo veel mogelijk ‘vriendelijke’ producten gebruiken (= zonder sulfaten, siliconen en parabenen).

Wel met af en toe een ‘reset’ (om ‘build-up’ te voorkomen) d.m.v. een shampoo die alleen sulfaten bevat.

Dit hoeft allemaal niet duur te zijn: Ik koop de goedkoopste producten uit de advieslijstjes van de CG-methode (Curly Girl). Dit zijn allemaal producten zonder sulfaten, siliconen en parabenen, die je o.a. gewoon bij Kruidvat kunt kopen.

Dit. Ik heb het ook, en mijn puberdochter ook. Ik heb het opgegeven er iets aan te doen. Mijn haar is schouderlang en niet zo dik dus ik was het gewoon elke dag (of om de dag als ik nergens heen hoef, dan gebruik ik op de tussendag droogshampoo) met een milde shampoo en fohn het daarna droog. Kost me niet veel tijd, en daardoor heb ik geen frustraties over vet haar. Gewoon accepteren werkt voor mij het beste. Ik heb niet het idee dat mijn haar slechter wordt van vaak wassen. Ik doe dit al sinds mijn puberteit zo en er is nog geen kapper geweest die er iets over heeft gezegd. Mijn haar is gewoon sterk en glanzend, dus prima.
Hier hetzelfde, heb me er bij neergelegd. Wat nu prettig werkt om niet elke dag maar om de dag of heel soms de derde dag pas te wassen; droogshampoo. Dat werkt bij mij alleen goed als ik het voor het slapen (ook al op de dag waarop het gewassen is dus) in spray.
De volgende ochtend is het niet zo wazig en ‘voel’ ik het ook niet zitten.

Qua shampoo helpt anti roos shampoo goed om echt heel schoon te wassen. Dit gebruik ik niet elke keer maar om de paar wasbeurten.
Discobar schreef:
01-11-2022 09:01
Nooit geweten!

Het gaat ook niet altijd op hoor. Als je een sterk reinigende shampoo gebruikt is 1 x vaak afdoende.
Ik denk dat het bij mij ook hormonaal is want het begon inderdaad tijdens de pubertijd. Ik heb veel shampoos gebruikt zonder sulfaten, parabenen en siliconen maar daar wordt mijn haar uiteindelijk ook niet blij van. Soms werd het een paar uur na het wassen alweer vet. Dus gebruik nu gewoon een milde normale shampoo. En ook altijd conditioner in de lengtes en punten.
Misschien dit even lezen. In jou geval is 2 keer wassen dus helemaal niet nodig en kan het juist meer kwaad dan goed doen, geven ze hier aan.
https://www.tipsenweetjes.nl/mode-en-be ... -wasbeurt/

Ik zou dus beginnen met maar 1 keer wassen per wasbeurt. Eventueel wel met een conditioner in de lengtes en punten, zodat de haarschubben zich weer sluiten. Shampoo zet die namelijk open, waardoor het vuil er tussenuit kan. Conditioner sluit die schubben weer, waardoor vuil minder snel aan je haar blijft hangen. Niet te ver naar je hoofdhuid aanbrengen, want dan krijg je weer een vette hoofdhuid.
Bedankt voor de tips, er zitten hele bruikbare dingen tussen!

Tot mijn zwangerschap waste ik mijn haar 2x per week. In mijn zwangerschap was het minder snel vet. Een jaar na de bevalling begon het probleem met snel vet haar en ik moet het om de dag wassen.

Het 2x na elkaar wassen doe ik omdat de shampoo tijdens de eerste beurt "breekt". Pas de 2e keer schuimt hij.

Het laten trekken doe ik op aanraden van de kapper.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven