shein wordt duurder?
maandag 21 juni 2021 om 15:29
Hallo forummees, vanaf 1 juli wordt er over buitenlandse webshops BTW berekend en inklaringskosten. Voor zover ik weet is er een grens van €150 dat bepaald hoeveel inklaringskosten. Maar hoe zit het precies eigenlijk? Stel ik bestel €75 bij de shein komt daar dan nog 21% BTW over en daarnaast nog €4 inklaringskosten? Ik snap het niet helemaal. Wie weet hoe dit precies zit? Alvast erg bedankt!
maandag 21 juni 2021 om 17:05
Als het goed is wordt het bij zo'n grootschalige website al van te voren berekend en betaal je dat dus meteen als je iets koopt. BTW inderdaad over ieder bedrag (inclusief verzendkosten, waarom weet God), en als je dat dus online al betaalt komen daar geen administratiekosten meer bij, dat is alleen als PostNL het achteraf moet berekenen. Invoerrechten zijn pas vanaf 150, daar is niks aan veranderd.
Weer iets waar we de Europese Unie hartelijk voor kunnen bedanken.
Weer iets waar we de Europese Unie hartelijk voor kunnen bedanken.
maandag 21 juni 2021 om 17:24
Die BTW betaal je voortaan altijd ongeacht het bedrag (wel zo eerlijk uiteraard, eens dus)
Die inklaringskosten kunnen veel meer worden dan 4 euro maar het blijft vaag en hangt ook nog af of DHL of Post NL je pakje bezorgt in Nederland.
Ik heb bedragen gezien van 15 euro per pakje.
Het is heel ondoorzichtig wat natuurlijk raar is van de postdiensten.
De EU wil graag dat we diezelfde Chinese meuk kopen bij Bol of Blokker voor 5 keer de prijs, want dan is het opeens wèl eerlijke handel.
Die inklaringskosten kunnen veel meer worden dan 4 euro maar het blijft vaag en hangt ook nog af of DHL of Post NL je pakje bezorgt in Nederland.
De EU wil graag dat we diezelfde Chinese meuk kopen bij Bol of Blokker voor 5 keer de prijs, want dan is het opeens wèl eerlijke handel.
maandag 21 juni 2021 om 17:30
Ik hoor/lees regelmatig over slechte kwaliteit van de kleding. Zelf om die reden nooit aan begonnen.
Je kunt méér.
maandag 21 juni 2021 om 17:33
De kwaliteit is niet altijd fantastisch maar meestal wel oké. Wel veel polyester e.d.
Mijn dochters bestellen er weleens en dat zijn leuke dingen. Het komt tot nu toe altijd gewoon aan en retour ook geen probleem.
Wel even goed meten inderdaad!
maandag 21 juni 2021 om 17:34
Thanks. Vallen de maten groot of klein?freekenkaat schreef: ↑21-06-2021 17:33De kwaliteit is niet altijd fantastisch maar meestal wel oké. Wel veel polyester e.d.
Mijn dochters bestellen er weleens en dat zijn leuke dingen. Het komt tot nu toe altijd gewoon aan en retour ook geen probleem.
Wel even goed meten inderdaad!
maandag 21 juni 2021 om 17:35
Zoals de Primark. Ze hebben ook een duurdere lijn, daarbij is de kwaliteit echt wel goed. Ik vermijd de synthetische stoffen daar altijd, ze hebben een goede zoekfilter waarmee dat makkelijk kan. Betrouwbaar zijn ze zeker, nooit problemen gehad. De maten vallen normaal, alleen de t-shirts vind ik altijd groot vallen. Je kan bij de reviews goed zien wat andere mensen ervan vonden en die plaatsen zelf ook foto’s. Ze geven bij elk kledingstuk de centimeters aan en die kloppen dus je kan het ook goed opmeten.
maandag 21 juni 2021 om 17:50
Ahh super. Dankjewel. Dan zal ik zeker op de kwaliteit letten en de reviews lezen.Sjulia schreef: ↑21-06-2021 17:35Zoals de Primark. Ze hebben ook een duurdere lijn, daarbij is de kwaliteit echt wel goed. Ik vermijd de synthetische stoffen daar altijd, ze hebben een goede zoekfilter waarmee dat makkelijk kan. Betrouwbaar zijn ze zeker, nooit problemen gehad. De maten vallen normaal, alleen de t-shirts vind ik altijd groot vallen. Je kan bij de reviews goed zien wat andere mensen ervan vonden en die plaatsen zelf ook foto’s. Ze geven bij elk kledingstuk de centimeters aan en die kloppen dus je kan het ook goed opmeten.
maandag 21 juni 2021 om 18:11
Dat er BTW moet worden betaald is op zich logisch, maar er zijn genoeg webshops waar ze echt geen BTW eraf halen voor buitenlanders, dus dan kun je dubbel betalen. Ook is deze regeling nogal lullig voor zaken die je helemaal niet bij de Bol of Blokker kan halen. In de praktijk vind ik dit echt een naaierige regeling voor een unie die oorspronkelijk juist ontstaan is ten behoeve van vrije wereldhandel.Hetvrijewoord schreef: ↑21-06-2021 17:24Die BTW betaal je voortaan altijd ongeacht het bedrag (wel zo eerlijk uiteraard, eens dus)
De EU wil graag dat we diezelfde Chinese meuk kopen bij Bol of Blokker voor 5 keer de prijs, want dan is het opeens wèl eerlijke handel.![]()
In Amerika betaal je bijvoorbeeld pas iets van belasting over je import als het boven de 800 dollar is, een heffing gericht op bedrijven. Hier moet de gewone consument ook meebetalen.
maandag 21 juni 2021 om 18:50
Slechte kwaliteit, maten niet betrouwbaar en waarschijnlijk wordt alles gemaakt door (kinderslaven)slaven (Oeigoeren) die tevens worden verkracht en van familie zijn gescheiden, maar who gives a f****. Zolang wij maar goedkope shit kunnen kopen
maandag 21 juni 2021 om 20:43
maandag 21 juni 2021 om 21:33
Voor diegene die wil weten hoe kleding van Shein zit. Lees goed de reviews en kijk goed hoe ze vallen (groot of klein). Ik ben best kieskeurig met kleding en hier slaag ik wel vaak. Helaas blijft het wel onduidelijk hoe het zit met de inklaringskosten en BTW. Ben bang dat het een verassing is als je het pakketje binnen hebt..
anoniem_6493eb968b9e0 wijzigde dit bericht op 21-06-2021 21:45
Reden: Gevoelig onderwerp
Reden: Gevoelig onderwerp
25.68% gewijzigd
maandag 21 juni 2021 om 23:00
De EU is ontstaan uit de EEG die weer is ontstaan uit een vrijhandelszone voor kolen en gas..... vrije handel ja, maar niet voor "de wereld" maar voor de lidstaten onderling.vampierprinsesje schreef: ↑21-06-2021 18:11Dat er BTW moet worden betaald is op zich logisch, maar er zijn genoeg webshops waar ze echt geen BTW eraf halen voor buitenlanders, dus dan kun je dubbel betalen. Ook is deze regeling nogal lullig voor zaken die je helemaal niet bij de Bol of Blokker kan halen. In de praktijk vind ik dit echt een naaierige regeling voor een unie die oorspronkelijk juist ontstaan is ten behoeve van vrije wereldhandel.
In Amerika betaal je bijvoorbeeld pas iets van belasting over je import als het boven de 800 dollar is, een heffing gericht op bedrijven. Hier moet de gewone consument ook meebetalen.
Wat betreft BTW: tarieven en details verschillen een beetje per EU landaar dit word betaald door de consument. Allle winkels (online en "steen") moeten elk kwartaal BTW aangifte doen bij hun belastingdienst. Dus binnen de EU dragen winkels/bedrijven/dienstverleners de door consument betaalde BTW af aan de belastingdienst.
Shein, AliExpress, Wish etc. doen binnen de EU geen BTW aangifte want ze zijn niet in de EU.gevestigd. Dat is, naast gebrek aan kwaliteit, veiligheidsnormen, milieu-eisen en mensenrechten, de reden dat ze zo goedkoop zijn. En omdat de EU zelf graag een graantje meepikt van "onze" onbedwingbare consumptie-honger is die BTW regel nu aangepast tot bedragen onder de 21 euro. Op zich terevht, want bij de Primarkt betaal je ook BTW op eennpaar kousen van 4 euro.
Het wordt pas smerig bij de "afhandeling". Die pakketvervoerder, die wordt uitgekozen door verzender, bepaald zelf de handelingstarieven. Dus koop je straks kousen bij Shein voor 3 euro, dan betaald DHL/DPD/PostNL/Fedex voor jou de 21% BTW aan Wopke, en berekend dát door aan jou, plus...... een "kleine vergoeding" voor de door hen verrichte handelingen. En die vergoeding is een beetje waar ze zin in hebben..... ik heb ooit eens 38 euro "handeling" betaald voor 3,63 aan btw afdracht.... en daar kan je niks aan/tegen doen, behalve dan gewoon niks meer bestellen buiten de EU.
Opnieuw een prachtig/schofterig voorbeeld van de EU de gelijke handel predikt maar zichzelf wel méér gelijk vind dan anderen.
Desalniettemin wel een goed moment om de consumptie-honger te temperen en af te kicken van onze koopverslaving.....