Stoppen met make-up
maandag 18 augustus 2025 om 17:39
Ik zou graag ervaringen willen van mensen die zijn gestopt met make-up. Zelf ben ik het ook aan het overwegen, na jarenlang niet naar buiten te zijn geweest zonder. Ik doe altijd een naturel look, maar gebruik wel: lichte foundation, blush, lipgloss, eyeliner, wenkbrauwgel, mascara, oogschaduw en een vrij natuurlijke highlighter (le glow van L'oreal).
Recent heb ik een fietstocht gemaakt zonder make-up en dit voelde zo goed en bevrijdend. Wel viel me op dat ik gelijk vrij onzichtbaar was voor mannen, maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg (ik heb een man die mij zonder make-up het mooist vindt, dus dat helpt).
Ik heb allerlei allergieën en hooikoorts en het lijkt me heerlijk als mijn oogmake-up eens niet uitloopt en als er geen man overboord is als ik eens in mijn ogen wrijf.
Het enige waar ik aan twijfel is dat mensen vaak denken dat ik ziek ben als ik geen make-up draag. Het verschil van met en zonder is bij mij extreem groot, groter dan bij gemiddelde mensen. Met make-up heb ik "best een leuk gezicht" en zonder is het echt "oude moeke met poriën en lijnen". Daarnaast word ik snel rood en lijk ik dan een tomaat met gaten. Ook heb ik bijna geen wenkbrauwen en zijn ze ook nog licht. Ik doe overigens wel veel aan skincare: exfoliëren, serums, retinol, hyaluronzuur, niacinamide en het jaarrond elke dag SPF30.
Zijn er meer mensen hier waarbij het verschil groot was, maar die tóch zijn gestopt met make-up? Hoe voel je je erbij? Ben je eraan gewend geraakt? Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe reageerde je omgeving?
Alvast bedankt
Recent heb ik een fietstocht gemaakt zonder make-up en dit voelde zo goed en bevrijdend. Wel viel me op dat ik gelijk vrij onzichtbaar was voor mannen, maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg (ik heb een man die mij zonder make-up het mooist vindt, dus dat helpt).
Ik heb allerlei allergieën en hooikoorts en het lijkt me heerlijk als mijn oogmake-up eens niet uitloopt en als er geen man overboord is als ik eens in mijn ogen wrijf.
Het enige waar ik aan twijfel is dat mensen vaak denken dat ik ziek ben als ik geen make-up draag. Het verschil van met en zonder is bij mij extreem groot, groter dan bij gemiddelde mensen. Met make-up heb ik "best een leuk gezicht" en zonder is het echt "oude moeke met poriën en lijnen". Daarnaast word ik snel rood en lijk ik dan een tomaat met gaten. Ook heb ik bijna geen wenkbrauwen en zijn ze ook nog licht. Ik doe overigens wel veel aan skincare: exfoliëren, serums, retinol, hyaluronzuur, niacinamide en het jaarrond elke dag SPF30.
Zijn er meer mensen hier waarbij het verschil groot was, maar die tóch zijn gestopt met make-up? Hoe voel je je erbij? Ben je eraan gewend geraakt? Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe reageerde je omgeving?
Alvast bedankt

dinsdag 19 augustus 2025 om 11:59
Goed idee die reminder! Dat ga ik ook doen, thanks voor de tipbroadway schreef: ↑19-08-2025 11:58dwing jezelf. en sowieso weg bij (light) frisdranken en vruchtensappen.
ik heb 6x per dag een reminder staat om te eten en als ik werk heb ik een 800ml thermos met theefilter. deze moet 3x per dag leeg van mezelf.
doe ik die stomme reminders en thermos niet dan drink ik misschien 1 beker aan vocht op een dag en eet ik niets tot ik omval en vreet dan een zak winegums weg.

dinsdag 19 augustus 2025 om 12:00
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:00
Ah ik vind wel dat je heel streng voor jezelf bent hoor. Wat ik al eerder schreef, we zijn ook als vrouw zijnde vaak heel erg kritisch op onszelf en elke onvolmaaktheid zie je zelf nog eens 10 keer zo erg.EstelleGallois schreef: ↑19-08-2025 11:55Ik ben wel meer dan wat voller en alles tekent hier heel sterk...ik ben echt bang dat als ik afval, het nog erger gaat worden.
Als ik in de spiegel kijk, zie ik zonder make-up en met een neutraal gezicht (ik heb óók nog een resting bitch face...) een woedende druipkaars terugkijken. Dat gaat nooit beter worden met nog eens 50 kilo eraf vrees ik![]()
Echt heel erg afvallen zou ik zelf ook niet snel doen dan gaat het bij mij ongetwijfeld ook hangen
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:02
Natuurlijk hebben de meeste vrouwen boven de 30 wel rimpels. Het valt niet direct op vind ik, want je ziet niet de foto van 10 of 20 jaar eerder ernaast. En het is meer als je lacht of fronst dat je het eerst ziet.EstelleGallois schreef: ↑19-08-2025 09:12Helemaal niet leuk voor jou, maar wel fijn om wat herkenning te lezen. Ik lees hier best regelmatig dat de meeste vrouwen geen rimpels hebben. Dan zijn ze 30, 40 of zelfs ouder. Hoe doen ze dat, vraag ik me altijd afMaar volgens mij is het gewoon geluk?
En ik denk dat de definitie van een rimpel per persoon ook wel verschilt, de één vindt dat eerder dan de ander.
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:09
Over dat wit zijn herken ik wel, ik word ook niet erg bruin maar ik hou ook niet van in de zon zitten. Vroeger hoorde ik daar vaak opmerkingen over, witte benen inderdaad, of een bruine arm naast die van jouw houden en dan zeggen; "ben je wel op vakantie geweest". Ik droeg ook nooit graag rokken daardoor, ben ook een beetje een rossig type.
Maar ik merk dat de laatste tijd bruin zijn veel minder belangrijk wordt gevonden, misschien ook door de berichten van zonneschade die er tegenwoordig veel meer zijn en ik zie steeds vaker mensen die niet bruin zijn met rokjes, vooral jonge mensen lijken zich daar steeds minder van aan te trekken. Goede ontwikkeling.
Maar ik merk dat de laatste tijd bruin zijn veel minder belangrijk wordt gevonden, misschien ook door de berichten van zonneschade die er tegenwoordig veel meer zijn en ik zie steeds vaker mensen die niet bruin zijn met rokjes, vooral jonge mensen lijken zich daar steeds minder van aan te trekken. Goede ontwikkeling.
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:14
Ik vind het ook een stomme opmerking. Meer richting onbeschoft dan richting niet nuttig. Het is erop gestoeld de ontvanger onzeker te maken over diens uiterlijk welke blijkbaar 'niet goed genoeg' is. Terwijl je huidkleur helemaal niet zou moeten uitmaken.
Ook ouderwets, want we weten allemaal dat een zongebruinde huid ongezond is.
Make-up ook, doe het voor jezelf en niet voor een ander.
Ik doe het bijna nooit. Eerder droeg ik wel eens lippenstift, want mijn lippen zijn vaak bleek, met name in de kou. Maar ja mijn man zoende me dan toch iets minder graag met dat laagje erop (het was geen gloss maar het gaf wel wat af natuurlijk). Logisch wel, hij wilde geen eigen rozere of rodere lippen. Dan maar niet.
Ik doe het bijna nooit. Eerder droeg ik wel eens lippenstift, want mijn lippen zijn vaak bleek, met name in de kou. Maar ja mijn man zoende me dan toch iets minder graag met dat laagje erop (het was geen gloss maar het gaf wel wat af natuurlijk). Logisch wel, hij wilde geen eigen rozere of rodere lippen. Dan maar niet.
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:17
make-up doe je toch nooit voor jezelf?
niet als je alleen bent?
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:22
Ik denk dat het hoofdzakelijk te maken heeft met zelfbeeld: ik vind zelf dat ik er heel goed uitzie en toch ben ik over de 45 en schrik ik me soms rot van een foto waarop ik 103 lijk. Maar die foto beschouw ik dan maar als een misverstand, want thuis in de spiegel (met zacht licht en make-up op) zie ik nauwelijks rimpels en zo wil ik mezelf ook zien. Beetje zelfbedrog, niks mis meeBontebok schreef: ↑19-08-2025 11:26Sorry hoor, het is helemaal niet normaal om op je vijftigste geen rimpels te hebben. Je moet niet afgaan op een enkeling die op viva roept dat ze heus geen rimpels heeft. Je kent die persoon helemaal niet. De mensen die ik ken van 50 plus hebben echt allemaal rimpels, pigmentvlekken, grote poriën en verzakte huid. Allemaal. Ze hebben ook allemaal skincare, de ene wat actiever dan de ander, en bij de enkeling met botox zie je ook echt wel dat ze 50 is.

dinsdag 19 augustus 2025 om 12:24
Claire45 schreef: ↑19-08-2025 12:22Ik denk dat het hoofdzakelijk te maken heeft met zelfbeeld: ik vind zelf dat ik er heel goed uitzie en toch ben ik over de 45 en schrik ik me soms rot van een foto waarop ik 103 lijk. Maar die foto beschouw ik dan maar als een misverstand, want thuis in de spiegel (met zacht licht en make-up op) zie ik nauwelijks rimpels en zo wil ik mezelf ook zien. Beetje zelfbedrog, niks mis mee![]()

dinsdag 19 augustus 2025 om 12:25
Hoezo niet? Ook als ik thuiswerk en de deur niet uitga doe ik mijn wenkbrauwen en vaak meer.Lila-Linda schreef: ↑19-08-2025 12:17make-up doe je toch nooit voor jezelf?
niet als je alleen bent?
Ik zie er prima uit maar geniet ‘s ochtends van een rustig moment pruttelen met make up.
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:28
Ja, mijn moeder bleef zich ook toen ze terminaal ziek was of niet naar buiten ging heel uitgebreid opmaken. Die deed dat echt voor zichzelf, voelde zich er beter bij.
Ik doe het "voor mezelf", maar vooral voor onverwachte momenten waarop ik toch mensen kan tegenkomen. Ook als ik thuis ben moet ik weleens vuilnis weggooien. En als je je dan niet opmaakt, zul je net zien dat je 5 verschillende buren tegenkomt.
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:29
Ja dat heb ik precies zo. Heerlijk mijn make-up momentje. Muziekje erbij, ik word er altijd rustig van in mijn altijd drukke hoofd. Maar ik ga ook make-uploos naar buiten als ik er geen zin in heb.
misssunshine wijzigde dit bericht op 19-08-2025 12:30
11.52% gewijzigd
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:30
Want wat gebeurt er dan als een buur of pakkegbezorger je zonder make up ziet?EstelleGallois schreef: ↑19-08-2025 12:28Ja, mijn moeder bleef zich ook toen ze terminaal ziek was of niet naar buiten ging heel uitgebreid opmaken. Die deed dat echt voor zichzelf, voelde zich er beter bij.
Ik doe het "voor mezelf", maar vooral voor onverwachte momenten waarop ik toch mensen kan tegenkomen. Ook als ik thuis ben moet ik weleens vuilnis weggooien. En als je je dan niet opmaakt, zul je net zien dat je 5 verschillende buren tegenkomt.
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:31
Ik ook, hoor! Het heeft (zei ik net al) met zelfbeeld te maken: ik voel me echt beter en ‘mooier’ als ik een beetje ben opgemaakt en parfum doe ik ook op als ik de hele dag geen mens zie. Gewoon voor mezelf.
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:33
oh dan pruttel ik onder de douche, smeer eens een crèmepje. Maar sla de make-up over
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:33
Ik ben (bijna) 52 maar ik heb de mazzel dat er iets in mijn DNA zit waardoor ik een prachtige gezichtshuid heb en op wat lachrimpeltjes na helemaal nog niets aan ouderdomsdingen heb. Ik gebruik dus nooit make up. Alleen als ik een feestje zou hebben (lees; zo goed als nooit), of als ik zoals as zaterdag weer Groene Elf ben op een kinderfestijn en ik door een professional compleet geschminkt wordt. Dat vind ik dan wel weer leuk. Maar ik vind make up gewoon gedoe. Als ik het opdoe vind ik dat mooi staan, maar noodzakelijk is het niet, het kost me tijd die ik aan andere dingen kan besteden en ik vind puur natuur gewoon prettiger. Gelukkig vindt mijn vriend puur natuur leuker dan met make up. Wat andere mannen vinden zal me volkomen aan mijn r**t roesten. Ik zit niet op mannelijke aandacht te wachten.
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:34
Dat maakt me dan weer niet uit wie ik allemaal tegen zou kunnen komen. Voor het sporten doe ik niks op.
Alleen toen een aantal maanden geleden aan 1 kant mijn wenkbrauw haren uitvielen met kale plekken vond ik dat niet zo tof staan en teken die altijd bij. Het is nog steeds niet helemaal aangegroeid.
Alleen toen een aantal maanden geleden aan 1 kant mijn wenkbrauw haren uitvielen met kale plekken vond ik dat niet zo tof staan en teken die altijd bij. Het is nog steeds niet helemaal aangegroeid.
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:34
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:35
Ik snap wel dat je het make-up stuk ook doet om 'gezien' te worden, maar ik vind het nog 'voor jezelf' als je zelf bepaalt dat je opsmeert wat jij leuk vindt en geen angst hebt om zonder de deur uit te gaan.
Ik draag geen make-up, wel hakken, natuurlijk begonnen als 'dan lijk ik langer en slanker' maar inmiddels is het helemaal niet meer hip om hakken te dragen. Maar ik vind het mooi en leuk, liefst alle kleuren van de regenboog, dus ik blijf het doen, voor mijzelf. Ook al krijg je er opmerkingen van dat het niet lekker kan lopen, boeit me niet.
Ik draag geen make-up, wel hakken, natuurlijk begonnen als 'dan lijk ik langer en slanker' maar inmiddels is het helemaal niet meer hip om hakken te dragen. Maar ik vind het mooi en leuk, liefst alle kleuren van de regenboog, dus ik blijf het doen, voor mijzelf. Ook al krijg je er opmerkingen van dat het niet lekker kan lopen, boeit me niet.
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:36
Ik heb een buurvrouw die zich altijd uitgebreid verontschuldigt als we elkaar onopgemaakt tegenkomen op straat met een vuilniszak in onze handen: ja, sorry hoor, zo vroeg nog, ik zie er niet uit, ben nog niet opgemaakt! Heel raar. Ik zou het gekker vinden om haar zo vroeg tegen te komen met een volledige glam-make-up.
Ik zit in een ontzettend knappe vriendinnengroep, echt stoten zijn we, geen rimpeltje te bekkenen. En mijn oogsterkte (zwakte?) is -6.5.Lila-Linda schreef: ↑19-08-2025 11:4350+ers die denken dat ze geen rimpels etc hebben zijn gewoon te ijdel voor een leesbril
![]()
dit maak je er echt zelf van. ik vind het richting onbeschoft gaan om een opmerking meteen zo'n zware lading mee te geven. zegt wel iets over je wantrouwen in je omgeving.It-is-joysjuhhh schreef: ↑19-08-2025 12:14Ik vind het ook een stomme opmerking. Meer richting onbeschoft dan richting niet nuttig. Het is erop gestoeld de ontvanger onzeker te maken over diens uiterlijk welke blijkbaar 'niet goed genoeg' is. Terwijl je huidkleur helemaal niet zou moeten uitmaken.
En doooooor!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in