Stoppen met make-up
maandag 18 augustus 2025 om 17:39
Ik zou graag ervaringen willen van mensen die zijn gestopt met make-up. Zelf ben ik het ook aan het overwegen, na jarenlang niet naar buiten te zijn geweest zonder. Ik doe altijd een naturel look, maar gebruik wel: lichte foundation, blush, lipgloss, eyeliner, wenkbrauwgel, mascara, oogschaduw en een vrij natuurlijke highlighter (le glow van L'oreal).
Recent heb ik een fietstocht gemaakt zonder make-up en dit voelde zo goed en bevrijdend. Wel viel me op dat ik gelijk vrij onzichtbaar was voor mannen, maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg (ik heb een man die mij zonder make-up het mooist vindt, dus dat helpt).
Ik heb allerlei allergieën en hooikoorts en het lijkt me heerlijk als mijn oogmake-up eens niet uitloopt en als er geen man overboord is als ik eens in mijn ogen wrijf.
Het enige waar ik aan twijfel is dat mensen vaak denken dat ik ziek ben als ik geen make-up draag. Het verschil van met en zonder is bij mij extreem groot, groter dan bij gemiddelde mensen. Met make-up heb ik "best een leuk gezicht" en zonder is het echt "oude moeke met poriën en lijnen". Daarnaast word ik snel rood en lijk ik dan een tomaat met gaten. Ook heb ik bijna geen wenkbrauwen en zijn ze ook nog licht. Ik doe overigens wel veel aan skincare: exfoliëren, serums, retinol, hyaluronzuur, niacinamide en het jaarrond elke dag SPF30.
Zijn er meer mensen hier waarbij het verschil groot was, maar die tóch zijn gestopt met make-up? Hoe voel je je erbij? Ben je eraan gewend geraakt? Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe reageerde je omgeving?
Alvast bedankt
Recent heb ik een fietstocht gemaakt zonder make-up en dit voelde zo goed en bevrijdend. Wel viel me op dat ik gelijk vrij onzichtbaar was voor mannen, maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg (ik heb een man die mij zonder make-up het mooist vindt, dus dat helpt).
Ik heb allerlei allergieën en hooikoorts en het lijkt me heerlijk als mijn oogmake-up eens niet uitloopt en als er geen man overboord is als ik eens in mijn ogen wrijf.
Het enige waar ik aan twijfel is dat mensen vaak denken dat ik ziek ben als ik geen make-up draag. Het verschil van met en zonder is bij mij extreem groot, groter dan bij gemiddelde mensen. Met make-up heb ik "best een leuk gezicht" en zonder is het echt "oude moeke met poriën en lijnen". Daarnaast word ik snel rood en lijk ik dan een tomaat met gaten. Ook heb ik bijna geen wenkbrauwen en zijn ze ook nog licht. Ik doe overigens wel veel aan skincare: exfoliëren, serums, retinol, hyaluronzuur, niacinamide en het jaarrond elke dag SPF30.
Zijn er meer mensen hier waarbij het verschil groot was, maar die tóch zijn gestopt met make-up? Hoe voel je je erbij? Ben je eraan gewend geraakt? Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe reageerde je omgeving?
Alvast bedankt

dinsdag 19 augustus 2025 om 14:53
Ik zou nog eens nadenken waarom je het wilt, en wat je precies wilt. Je kunt natuurlijk stoppen met make-up, maar als jij je vervolgens minder zelfverzekerd voelt, want stel je komt net de buuf tegen op straat, wat win je er dan mee? Tijd uiteraard, maar afgezet tegen het mindere gevoel, is dat het dan waard?
Je wilt een routine hebben, waardoor je je van binnenuit het fijnste/mooiste voelt, want dan straal je dat ook uit naar buiten. Als een likje mascara en een lippenstift jou daarbij helpt, is dat toch ook prima?
Ik loop gerust zonder make-up rond, ga sporten, naar de supermarkt, meestal in het weekend of als het zo uitkomt. Maar op de meeste dagen voel ik me toch net wat zelfverzekerder met een beetje make-up. Als ik dan mijn spiegelbeeld zie, voel ik me net wat lekkerder en zelfverzekerder in m'n vel. Dat is voor mij de winst, en waarom ik het doe.
Je wilt een routine hebben, waardoor je je van binnenuit het fijnste/mooiste voelt, want dan straal je dat ook uit naar buiten. Als een likje mascara en een lippenstift jou daarbij helpt, is dat toch ook prima?
Ik loop gerust zonder make-up rond, ga sporten, naar de supermarkt, meestal in het weekend of als het zo uitkomt. Maar op de meeste dagen voel ik me toch net wat zelfverzekerder met een beetje make-up. Als ik dan mijn spiegelbeeld zie, voel ik me net wat lekkerder en zelfverzekerder in m'n vel. Dat is voor mij de winst, en waarom ik het doe.
dinsdag 19 augustus 2025 om 14:54
Als mensen je zonder make up er ziek uit vinden zien, is dat denk ik omdat ze de make up look gewend zijn. Als je nooit meer make up draagt, vergeten ze het beeld van met make up vanzelf.
Overigens vind ik het een zeer ongepaste opmerking.
Misschien een idee om als eerst te stoppen met foundation? (Ik vind foundation eigenlijk nooit mooi.)
Overigens vind ik het een zeer ongepaste opmerking.
Misschien een idee om als eerst te stoppen met foundation? (Ik vind foundation eigenlijk nooit mooi.)
Geen motto
dinsdag 19 augustus 2025 om 14:56
Wat een sneue manier van schrijven heb jij. Alsof je jezelf beter voelt en alles beter weet en ziet. Dat laatste klopt waarschijnlijk ook wel want jij ziet overal rimpels, uitgezakte gezichten en grote poriën, zelfs als ze er niet zijn waarschijnlijk.Bontebok schreef: ↑19-08-2025 14:27Dit ja. Natuurlijk hebben zij ook rimpels. Er kan wel verschil zitten in hydratatie van de huid. De ene heeft meer droogterimpels dan de ander. Maar je maakt mij niet wijs dat als die rimpelloze 50 plus viva forummers geen lachrimpels hebben, geen fronsje hebben en dat de kaaklijn begint te verslappen. Echt wat een ontzettende kolder. Laat die dames eens eerlijk naar zichzelf kijken. Of load dan maar eens een foto up als je zo stoer bent om hier te claimen dat je zonder botox en fillers nog een flawless en gladde skin hebt. Zonder filter graag. Wedden dat niemand durft?
En denken dat iemand op een anoniem forum foto's gaat plaatsen ter jouw bevrediging
Ik heb trouwens niemand zien schrijven dat ze flawless waren, bijna geen rimpels heb ik wel gelezen en pukkeltjes stond er ook. En waarom dat stoer is, werkelijk geen idee waarom dat stoer zou zijn, wel gewoon heel veel geluk en daar ben ik erg blij mee. Ik vergeet altijd dat je op dit forum nooit iets al te positief over jezelf mag praten want dan is er altijd wel een of ander zuur persoon die dat in twijfel trekt. Ben je zelf heel onzeker soms?
dinsdag 19 augustus 2025 om 15:01
Het is natuurlijk heerlijk om 's ochtends uit je bed te rollen eten, douchen, aankleden en dan naar buiten. Zonder eerst make-up op te smeren, want tijd rovend.
Maar ik doe het niet, ik gebruik minimaal make-up, geen foundation, wel een beetje concealer hier en daar en een lippotloodje voor de contouren van mijn lippen wat ik daarna wat uitsmeer op mijn lippen voor de kleur. Lippenstift vind ik erg vervelend zitten, vandaar. Verder gebruik ik al een langere tijd geen mascara meer, vond het te hard lijken in mijn gezicht en ben geen liefhebber van dat geklieder als er een haar in mijn mascaraborsteltje viel of anders. Ik heb donkere wimpers van mezelf alleen zijn ze helaas recht. Mijn wenkbrauwen zijn donker en wat bij geëpileerd en voor de rest gebruik ik alleen dagcreme en iedere dag spf 30, dat doe ik al jaren, daarnaast 'masseer' ik mijn gezicht na het opbrengen van de dagcreme met een massageroller met twee metalen ballen, vooral hard langs mijn kaaklijn.
Wat ik ook 1x per maand doe is mijn gezicht dermarollen, wordt hier niet zo gewaardeerd, denk ik, maar het werkt voor mij
Maar ik doe het niet, ik gebruik minimaal make-up, geen foundation, wel een beetje concealer hier en daar en een lippotloodje voor de contouren van mijn lippen wat ik daarna wat uitsmeer op mijn lippen voor de kleur. Lippenstift vind ik erg vervelend zitten, vandaar. Verder gebruik ik al een langere tijd geen mascara meer, vond het te hard lijken in mijn gezicht en ben geen liefhebber van dat geklieder als er een haar in mijn mascaraborsteltje viel of anders. Ik heb donkere wimpers van mezelf alleen zijn ze helaas recht. Mijn wenkbrauwen zijn donker en wat bij geëpileerd en voor de rest gebruik ik alleen dagcreme en iedere dag spf 30, dat doe ik al jaren, daarnaast 'masseer' ik mijn gezicht na het opbrengen van de dagcreme met een massageroller met twee metalen ballen, vooral hard langs mijn kaaklijn.
Wat ik ook 1x per maand doe is mijn gezicht dermarollen, wordt hier niet zo gewaardeerd, denk ik, maar het werkt voor mij

Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
dinsdag 19 augustus 2025 om 15:15
Natuurlijk deel je geen foto’s en ik zie dat je je aangesproken voelt. Dan zit er vast een kern van waarheid in wat ik schrijf.Misssunshine schreef: ↑19-08-2025 14:56Wat een sneue manier van schrijven heb jij. Alsof je jezelf beter voelt en alles beter weet en ziet. Dat laatste klopt waarschijnlijk ook wel want jij ziet overal rimpels, uitgezakte gezichten en grote poriën, zelfs als ze er niet zijn waarschijnlijk.
En denken dat iemand op een anoniem forum foto's gaat plaatsen ter jouw bevrediging
Ik heb trouwens niemand zien schrijven dat ze flawless waren, bijna geen rimpels heb ik wel gelezen en pukkeltjes stond er ook. En waarom dat stoer is, werkelijk geen idee waarom dat stoer zou zijn, wel gewoon heel veel geluk en daar ben ik erg blij mee. Ik vergeet altijd dat je op dit forum nooit iets al te positief over jezelf mag praten want dan is er altijd wel een of ander zuur persoon die dat in twijfel trekt. Ben je zelf heel onzeker soms?
dinsdag 19 augustus 2025 om 15:19
Wat trouwens ook een misselijke opmerking is is deze: “ik heb gewoon goede genen”. Wat een onzin. Huidveroudering is huidbeschadiging en heeft ermee te maken in hoeverre je huid bloot heeft gesteld aan bijvoorbeeld de zon. Hoe ouder je wordt hoe meer je huid zal beschadigen. Want je kan je huid wel beschermen maar nooit helemaal afdoende.
Goede genen zijn genen die minder geneigd zijn tot kanker en hartfalen.
dinsdag 19 augustus 2025 om 15:46
Als je normaal lichte oog make-up draagt en dan een keer niet zijn er al mensen die denken dat je ziek bent. Dat is puur het contrast met het dominante beeld dat ze van je hebben. Des te groter het contrast, des te eerder ze het denken.
Uiteraard heb je ook nog het type mens die zelfs bij mensen die van zichzelf een bleke teint hebben en nooit make-up dragen (waarbij dus geen sprake is van contrast) alsnog gaan vragen of ze ziek zijn. Maar mijn inziens is dat het type mens aan wiens mening je de minste waarde moet hechten.
Als je je bevrijd voelde tijdens een fietstocht zonder make-up zou ik wel aanraden om er lekker verder mee te experimenteren.
Uiteraard heb je ook nog het type mens die zelfs bij mensen die van zichzelf een bleke teint hebben en nooit make-up dragen (waarbij dus geen sprake is van contrast) alsnog gaan vragen of ze ziek zijn. Maar mijn inziens is dat het type mens aan wiens mening je de minste waarde moet hechten.
Als je je bevrijd voelde tijdens een fietstocht zonder make-up zou ik wel aanraden om er lekker verder mee te experimenteren.
dinsdag 19 augustus 2025 om 15:50
Bontebok schreef: ↑19-08-2025 15:19Wat trouwens ook een misselijke opmerking is is deze: “ik heb gewoon goede genen”. Wat een onzin. Huidveroudering is huidbeschadiging en heeft ermee te maken in hoeverre je huid bloot heeft gesteld aan bijvoorbeeld de zon. Hoe ouder je wordt hoe meer je huid zal beschadigen. Want je kan je huid wel beschermen maar nooit helemaal afdoende.
Dus je mag niet zeggen dat het je eigen verdienste is door goede verzorging en een gezonde levensstijl?
En je mag ook niet zeggen dat het vanzelf is gegaan doordat je er niks aan doet omdat je denkt dat dat niet nodig is?
Ik voel iets van jaloezie.
Het enige dat ik nooit gedaan heb, dat volgens mij echt slecht is voor je huid, is roken. Ook niet omdat roken voor wel meer dingen niet zo heel goed is.
En ja, ik zeg dat ik nauwelijks rimpels heb. Ik zie als mijn gezicht op neutraal staat een heel fijn lijntje waar een fronsrimpel zou kunnen komen. Twee heel fijne marionetlijnen vanaf zijkant neus.
Als ik dat vergelijk met leeftijdsgenoten is het echt minimaal. Gewoon geluk denk ik, maar wel blij mee.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
dinsdag 19 augustus 2025 om 15:50
Ik heb buiten lachrimpeltjes naast mijn ogen geen rimpels. En ik heb een varifocus bril met een lees en een ver gedeelte al vanaf mijn 40ste ofzo.Lila-Linda schreef: ↑19-08-2025 11:4350+ers die denken dat ze geen rimpels etc hebben zijn gewoon te ijdel voor een leesbril
![]()
dinsdag 19 augustus 2025 om 15:57
Huidveroudering heeft deels wel degelijk te maken met je genen.Bontebok schreef: ↑19-08-2025 15:19Wat trouwens ook een misselijke opmerking is is deze: “ik heb gewoon goede genen”. Wat een onzin. Huidveroudering is huidbeschadiging en heeft ermee te maken in hoeverre je huid bloot heeft gesteld aan bijvoorbeeld de zon. Hoe ouder je wordt hoe meer je huid zal beschadigen. Want je kan je huid wel beschermen maar nooit helemaal afdoende.
dinsdag 19 augustus 2025 om 16:10
Het gaat er natuurlijk over hoe kritisch je op jezelf bent, en hoe zwaar je daar vervolgens aan tilt en wat je bereid bent om daar dan aan te veranderen.Bontebok schreef: ↑19-08-2025 14:27Dit ja. Natuurlijk hebben zij ook rimpels. Er kan wel verschil zitten in hydratatie van de huid. De ene heeft meer droogterimpels dan de ander. Maar je maakt mij niet wijs dat als die rimpelloze 50 plus viva forummers geen lachrimpels hebben, geen fronsje hebben en dat de kaaklijn begint te verslappen. Echt wat een ontzettende kolder. Laat die dames eens eerlijk naar zichzelf kijken. Of load dan maar eens een foto up als je zo stoer bent om hier te claimen dat je zonder botox en fillers nog een flawless en gladde skin hebt. Zonder filter graag. Wedden dat niemand durft?
Als ik jouw post lees krijg ik vooral het idee dat je zelf niet zo tevreden bent over je uiterlijk en daar zwaar aan tilt. Dan kun je toch beter zijn als die vrouwen die zichzelf flawless noemen en ondanks hun putjes, rimpels en deukjes wel tevreden zijn?
dinsdag 19 augustus 2025 om 16:15
Nee joh, " goede genen" geeft vooral aan, dat je heus door hebt, dat niet alles maakbaar isBontebok schreef: ↑19-08-2025 15:19Wat trouwens ook een misselijke opmerking is is deze: “ik heb gewoon goede genen”. Wat een onzin. Huidveroudering is huidbeschadiging en heeft ermee te maken in hoeverre je huid bloot heeft gesteld aan bijvoorbeeld de zon. Hoe ouder je wordt hoe meer je huid zal beschadigen. Want je kan je huid wel beschermen maar nooit helemaal afdoende.
Dat je ook gewoon een flinke dosis pech/mazzel/aanleg hebt in het leven
dinsdag 19 augustus 2025 om 16:39
Neuh. Het goede genen verhaal is vooral om te benadrukken dat jij beter gefabriceerd bent dan de ander. Het is zo minachtend.Lila-Linda schreef: ↑19-08-2025 16:15Nee joh, " goede genen" geeft vooral aan, dat je heus door hebt, dat niet alles maakbaar is
Dat je ook gewoon een flinke dosis pech/mazzel/aanleg hebt in het leven
dinsdag 19 augustus 2025 om 16:41
dinsdag 19 augustus 2025 om 16:48
Maar juist dat fabriceren heb je niet zelf in de hand
Dat is pure mazzel. Em mazzel is behoorlijk belangrijk in het leven. Net zoals 7 vinkjes
dinsdag 19 augustus 2025 om 16:49
Een dikke of dunnere huid is erfelijk en een dikke huid rimpelt minder snel.
Night after night who treats you right
dinsdag 19 augustus 2025 om 16:50
Het is juist helemaal niet minachtend, want er wordt juist mee aangegeven dat het gewoon een kwestie van geluk is.
Ik (medio 50) heb gewoon nog een echt mooie huid. Dat is grotendeels een kwestie van geluk. Niks minachtends aan.
dinsdag 19 augustus 2025 om 16:59
Voor mij geeft het juist aan dat iemand vind dat íe geluk heeft gehad, oorzaak buiten zichzelf zoekend. Juist om aan te geven dat je uiterlijk niet maakbaar is.
dinsdag 19 augustus 2025 om 17:03
Een gezonde huid is hartstikke maakbaar alleen niet met terugwerkende kracht. Als je op je 50e nog moet beginnen met zon bescherming dan ben je te laat, die schade maak je niet meer ongedaan. Een andere factor zijn hormonen. Na de overgang blijft er van die goede gene al helemaal niks meer over. De invloed van genen op de conditie van je huid is zeer discutabel vinden dermatologen. Er zijn veel meer factoren van invloed en de grootste is de zon.
dinsdag 19 augustus 2025 om 17:06
Wat een aanname. Voor mij (en ik lees anderen ook) geldt juist dat goede genen vooral wordt gezien als mazzel. De meeste Nederlanders leven niet in een kaste-maatschappij waarbij we onze aangeboren eigenschappen een verdienste vinden.
En goede genen bestaan zeker wel, dat jij een associatie maakt met alleen kanker vind ik ook erg bijzonder. Kanker is maar in heel laag percentage afhankelijk van genen. Ik denk niet dat je dan helemaal weet hoe het werkt
dinsdag 19 augustus 2025 om 17:08
Mijn moeder smeert geen spf, wandelt uren in de zon, leeft ongezond en op wat hangende oogleden na geen rimpels (ik wel). Andere afkomst, dikkere huid. En dat is niet genetisch?Bontebok schreef: ↑19-08-2025 17:03Een gezonde huid is hartstikke maakbaar alleen niet met terugwerkende kracht. Als je op je 50e nog moet beginnen met zon bescherming dan ben je te laat, die schade maak je niet meer ongedaan. Een andere factor zijn hormonen. Na de overgang blijft er van die goede gene al helemaal niks meer over. De invloed van genen op de conditie van je huid is zeer discutabel vinden dermatologen. Er zijn veel meer factoren van invloed en de grootste is de zon.
dinsdag 19 augustus 2025 om 17:19
Zeg dat maar tegen al die jongeren die met acne worstelen. Of mensen met vitiligo of andere huidziekten. Huidkanker.
Heftige uitspraak die je daar doet. Ik ben het in ieder geval totaal niet met je eens.
Misschien had je uitspraak anders overgekomen als je 'mooie huid' had gebruikt in plaats van 'gezonde huid'. Maar ook dan is het in mijn ogen kortzichtig en kort door de bocht.
dinsdag 19 augustus 2025 om 17:20
Hou toch op, het gaat over huidveroudering haal d'r niet van alles bij. Ophitser.Itsnojoke schreef: ↑19-08-2025 17:19Zeg dat maar tegen al die jongeren die met acne worstelen. Of mensen met vitiligo of andere huidziekten. Huidkanker.
Heftige uitspraak die je daar doet. Ik ben het in ieder geval totaal niet met je eens.
Misschien had je uitspraak anders overgekomen als je 'mooie huid' had gebruikt in plaats van 'gezonde huid'. Maar ook dan is het in mijn ogen kortzichtig en kort door de bocht.
dinsdag 19 augustus 2025 om 17:20

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in