Mode & Beauty alle pijlers

Terugkeer van size zero?

20-03-2023 21:39 82 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las net dit artikel:

https://www.elle.com/nl/lifestyle/lifes ... ns-opinie/
En ik vind het nogal zorgelijk. Alweer zo'n trend die via TikTok de jongere meiden bereikt.

Tja waarom deel ik dit, ik vind het jammer. En ben benieuwd of dit ook daadwerkelijk zo is onder de jeugd. Herkennen jullie dit bij jullie dochters of in de omgeving?
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
21-03-2023 09:15
Nou, wat ik hier toch weer allemaal lees ... Kleine maten zijn volgens sommigen hier raar, sneu, niet-vrouwelijk, niet normaal... De mensen die dit zeggen zijn deel van het probleem hoor!

Oók size zero is normaal en vrouwelijk. Het zijn namelijk vrouwen, met lichamen, dus het is normaal. Laten we inderdaad in godsnaam gaan voor acceptatie van alle lichamen, en dan met bodyneutrality in plaats van het net zo toxic 'bodypositivity'.
We zijn allemaal mensen wat voor maat je ook mag dragen. En iedereen is verschillend. Ik vind diversiteit nog altijd het mooist.

Wat betekent nou trouwens bodypositivity? Gaat het daar nou niet eigenlijk erom dat iemand zijn lichaam accepteert zoals deze is of bedoelen ze daar iets anders mee?
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameBijoux schreef:
21-03-2023 10:51


Wat betekent nou trouwens bodypositivity? Gaat het daar nou niet eigenlijk erom dat iemand zijn lichaam accepteert zoals deze is of bedoelen ze daar iets anders mee?
Dat je een ander niet afzeikt om zijn of haar lichaamsbouw :proud:
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is bodypositivity het normaliseren van hoe mensen eruit zien in alle vormen en maten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
anura schreef:
21-03-2023 10:44
Heel dun vindt men eng omdat het er breekbaar uitziet. Eng is ook het eerste woord dat mij te binnen schiet als ik iemand met zulke dunne benen zie. Smaken verschillen, ik zou zelf niet zo dun willen zijn als de modellen hierboven, ik vind dat simpelweg niet mooi. Andersom zullen er genoeg vrouwen zijn die dat met mij hebben. Dat is prima.
Dat kan, maar dikke mensen eng noemen wordt toch heel anders op gereageerd.
Ugli schreef:
21-03-2023 11:00
Dat kan, maar dikke mensen eng noemen wordt toch heel anders op gereageerd.
Echt? Daar heb ik, als plussize vrouw, nooit iets van gemerkt. Er wordt alleen gevoelig gereageerd door mensen die zelf ook wat dikker zijn.
kindrebel schreef:
21-03-2023 10:40
Ik heb zulke benen (nu na mijn 40ste ietsje voller maar nog steeds skinny) en daar ben ik heel blij mee. :)
En als puber was ik zo'n size zero meisje zonder eetprobleem. Veel afkeuring gekregen gedurende mijn hele leven, maar ik vond en vind superslank nog steeds het mooiste lijf dat een vrouwmens kan hebben. Sue me. :biggrin:
Mooi :heart:

Ik heb het tegenovergestelde. Grote borsten, brede heupen, volle benen. Ik vond het vooral in de puberteit, toen ik nog niet eens te zwaar was, onprettig. De gore aandacht van volwassen mannen. Het niet echt een "meisjeslichaam" hebben, maar als "vrouw" worden gezien vanaf je 13e. Het mag dan "vrouwelijk" zijn, maar ik vind het meer een moederlijk lichaam (nu ik moeder ben vind ik dat overigens niet meer erg). Vanaf je 13e horen dat je "werpheupen" en "goeie uiers" hebt is gewoon echt niet leuk. Ik houd ook van dat meisjesachtige dun :heart: Elegant, sierlijk, hertjesachtig.

De laatste jaren heb ik overigens wel genoten van het feit dat mijn lichaamsbouw meer trendy was. Dat heeft mijn zelfvertrouwen, zelfs nu als dertiger, echt goed gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
vaniteifear schreef:
21-03-2023 09:24
Dat is de bedoeling ook. Ik las ooit dat die zo slank mogelijk moeten zijn, om als een soort "kleerhanger" (heel oneerbiedige en niet door mij bedachte term) te fungeren voor de kleding die geshowd wordt. En ik snap dat ergens ook wel. Een enorme boezem of kont zouden afleiden van het ontwerp lijkt me.
Werkelijk, “de bedoeling”? De ontwerper kan ook met een rek vol kleding de catwalk op rijden als dat het idee is.
Het is gewoon heel ouderwets en schadelijk te denken dat je lichaam onderdeel is van een trend. En die jonge meiden zijn daar knap gevoelig voor.

Trends zouden passé moeten worden, ook die bergen kleding die ieder jaar weer wordt weggebracht. Het is gewoon knetterslecht voor het milieu. De hele branche zou zich de ogen uit de kop moeten schamen.

Er ligt zoveel (winstgevend) potentieel om voor ieder lijf wat moois te ontwerpen, maar nee, die jonge meiden wordt een schuldgevoel aangepraat dat je niet meedoet en zo schuift de branche alle verantwoordelijkheid van zich af.

Dit zouden we voor onze dochters verre van normaal moeten vinden. Het erge eraan is dat deze gevaarlijke trend door nota bene zelf een moeder (Kim K) weer uit de koker wordt gehaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook het tegenovergestelde van de elegante hertjesbouw. Ik denk dat ik dezelfde bouw heb als jij Vanitei. En ik herken de opmerkingen ook...

Ik vind dat elk lichaamstype moet worden geaccepteerd en dat er niet zoiets zou moeten bestaan als trend in lichaamsbouw. Simpelweg omdat je je bouw niet kunt veranderen. Size zero zit er met mijn bouw gewoon niet in, ook met een BMI van 19 (dat heb ik natuurlijk al 100 jaar niet meer) blijf ik grote borsten en brede heupen houden.
MissPiglet schreef:
21-03-2023 11:19
Ik heb ook het tegenovergestelde van de elegante hertjesbouw. Ik denk dat ik dezelfde bouw heb als jij Vanitei. En ik herken de opmerkingen ook...

Ik vind dat elk lichaamstype moet worden geaccepteerd en dat er niet zoiets zou moeten bestaan als trend in lichaamsbouw. Simpelweg omdat je je bouw niet kunt veranderen. Size zero zit er met mijn bouw gewoon niet in, ook met een BMI van 19 (dat heb ik natuurlijk al 100 jaar niet meer) blijf ik grote borsten en brede heupen houden.
Ja, dan denk ik inderdaad dat wij dezelfde bouw hebben. Ik was ook met geen mogelijkheid slank te krijgen, ook niet met een gezond BMI :biggrin:

Intussen heb ik het geaccepteerd. Ik ben nu ook moeder en mijn focus ligt meer op gezond zijn dan op onhaalbaar slank zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mensen die willen pesten vinden daar wel een reden voor, je uiterlijk is dan gewoon het meest voor de hand liggend waarschijnlijk... hoe je eruit ziet doet er eigenlijk niet eens echt toe.
Verder zouden trends zich mogen beperken tot het inspireren van mensen die zelf weinig fantasie hebben qua kleding of haar. Een beetje zoals religie aanhangen is voor mensen die zonder zo'n kader en gemeenschap kennelijk slecht functioneren. Maar als verder iedereen nou gewoon helemaal ophoudt met het letten op wie wat weegt en wat draagt dan kunnen we onze energie gebruiken voor leukere of noodzakelijke dingen zoals het milieu.
Lorem Ipsum
StevieNicks schreef:
21-03-2023 11:18
Werkelijk, “de bedoeling”? De ontwerper kan ook met een rek vol kleding de catwalk op rijden als dat het idee is.
Het is gewoon heel ouderwets en schadelijk te denken dat je lichaam onderdeel is van een trend. En die jonge meiden zijn daar knap gevoelig voor.

Trends zouden passé moeten worden, ook die bergen kleding die ieder jaar weer wordt weggebracht. Het is gewoon knetterslecht voor het milieu. De hele branche zou zich de ogen uit de kop moeten schamen.

Er ligt zoveel (winstgevend) potentieel om voor ieder lijf wat moois te ontwerpen, maar nee, die jonge meiden wordt een schuldgevoel aangepraat dat je niet meedoet en zo schuift de branche alle verantwoordelijkheid van zich af.

Dit zouden we voor onze dochters verre van normaal moeten vinden. Het erge eraan is dat deze gevaarlijke trend door nota bene zelf een moeder (Kim K) weer uit de koker wordt gehaald.
Ik ben het met je eens hoor, ook het dikgedrukte. En het erge is dat ik er zelf net zo hard aan meedoe. Kleding inslaan, een paar keer dragen en vervolgens maar naar het kringloop brengen. Ik heb zelfs kleding in mijn kast hangen met de prijskaartjes er nog aan :(

Weet je, ik ga er vanaf nu gewoon op letten en dat drastisch minderen. Jouw post is in die zin wel een eye opener voor mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beide trends zijn zorgelijk omdat jonge meiden hier nu eenmaal gevoelig voor zijn.

Hoeveel jonge meiden zie je nu met opgespoten lippen ed , vreselijk vind ik dat.
Net als die butt-liften. Alleen maar goed dat dat nu op zijn retour is!
peertjes wijzigde dit bericht op 21-03-2023 11:39
1.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk wel dat we af moeten van het idee dat anorexia wordt veroorzaakt door de modetrends. Ik heb 1 vriendin gehad met boulimia en een close familielid die nu nog worstelt met anorexia. Maar de reden dat ze een eetstoornis hebben/hadden, komt echt niet door media. Daar zit toch vaak een ander trauma onder. Het begint soms wel met lijnen om aan een beeld te voldoen, maar de regels die ze zichzelf opleggen geeft een structuur die fijn voelt (gevoel van controle hebben over iets) en dan gaat het van kwaad tot erger.

Opmerkingen van mensen uit je directe omgeving over hoe je eruit, hebben uiteindelijk veel meer invloed dan de media.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
21-03-2023 11:32
Ik denk wel dat we af moeten van het idee dat anorexia wordt veroorzaakt door de modetrends. Ik heb 1 vriendin gehad met boulimia en een close familielid die nu nog worstelt met anorexia. Maar de reden dat ze een eetstoornis hebben/hadden, komt echt niet door media. Daar zit toch vaak een ander trauma onder. Het begint soms wel met lijnen om aan een beeld te voldoen, maar de regels die ze zichzelf opleggen geeft een structuur die fijn voelt (gevoel van controle hebben over iets) en dan gaat het van kwaad tot erger.

Opmerkingen van mensen uit je directe omgeving over hoe je eruit, hebben uiteindelijk veel meer invloed dan de media.
Daar heb je gelijk in, maar dergelijke opmerkingen zijn vaak wel ingegeven door wat in de media staat.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
DG2015 schreef:
21-03-2023 11:45
Daar heb je gelijk in, maar dergelijke opmerkingen zijn vaak wel ingegeven door wat in de media staat.
Het is juist andersom. Als iemand die erg dun was weer aankomt, en je zegt dan dingen als: wat zie je er weer goed uit nu. Dan trigger je juist de anorexia. Zo leer ik dat van mijn familielid.
Stressed is just desserts spelled backwards
sprokkelientje schreef:
21-03-2023 10:42
Nee hoor, dat mag toch.
Je smaak is je smaak. Zolang je lijven die buiten jouw smaak vallen niet veroordeelt.
Dit topic staat vol met berichten over hoe lelijk en eng een lijf is. Maar iemand die dun mooi vindt moet er op gewezen worden dat je een lijf niet mag veroordelen? :bonk:
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameBijoux schreef:
21-03-2023 10:51


Wat betekent nou trouwens bodypositivity? Gaat het daar nou niet eigenlijk erom dat iemand zijn lichaam accepteert zoals deze is of bedoelen ze daar iets anders mee?

In mijn ogen: bodypositivity vind ik nogal dwangmatig en nep. De nadruk ligt alsnog heel erg op uiterlijk, waar ik me juist zo groen en geel aan erger. Je móet mooi zijn, je móet jezelf mooi vinden. Waarom mag ik mezelf niet gewoon lelijk vinden? Dat kan toch? Waarom is uiterlijk zó belangrijk dat er constant een focus op ligt en ik constant aan mezelf moet werken om mijn uiterlijk te accepteren? Als ik nou gewoon slim, grappig, lief en lelijk ben en dat ook van mezelf vind, is dat dan niet oké? Dat vind ik het verschil met bodyneutrality. De focus van uiterlijk af. Gewoon, als mens heb je meer te bieden dan een uiterlijk, dus laten we lekker daar op focussen.

Mijn lichaam is er, het functioneert redelijk, het draagt mijn hersenen de wereld rond. En daar kan je dan best waardering en dankbaarheid voor voelen. Klaar.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Afvalcultuur is inderdaad iets anders dan meisjes anorexia en boulimia aanpraten.
Mijn moeder was vroeger altijd op een dieet, mijn schoonmoeder ook. Zij kregen dat weer mee van hun moeders en uit de media, dat dat hoorde en iedereen, vooral de vrouwen dan, was aan de lijn.
Daar werden ze niet gezonder of slanker van hoor, maar het geeft vrouwen constant het idee dat je letterlijk minder ruimte mag innemen met je lijf. Ik dacht ook als tiener dat ik was aangekomen als ik huid op mijn buik kon vastpakken, en toen een docent zei dat hij dacht dat ik anorexia had was ik zelfs een beetje trots. Dat is toch ziek.

Ook is het infantiliserend. Vaniteifear heeft het ook over hertjes en meisjes, het ging toch over lijven van volwassen vrouwen? Waarom zou je willen dat die lijken op kinderen (meisje=kind)?
Allemaal onderdeel van het patriarchaat waarin vrouwen klein, schattig, mooi en lief horen te zijn.

Dus voor de duidelijkheid JA elk lijf, dun of dik is prima maar NEE het verheerlijken van extreem dun zijn ten koste van je gezondheid en geluk is niet prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Body positivity is voor mij dat iedereen er mag wezen. Dat je positief bent over je lichaam. Dat betekent niet dat je het heel mooi hoeft te vinden, het kan ook heel sterk of heel gezond zijn, dus eigenlijk dat je je lichaam waardeert in plaats van jezelf afbrandt. Als je zo naar je eigen lichaam kan kijken, kan je dat ook naar de rest van de wereld.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
21-03-2023 12:41
In mijn ogen: bodypositivity vind ik nogal dwangmatig en nep. De nadruk ligt alsnog heel erg op uiterlijk, waar ik me juist zo groen en geel aan erger. Je móet mooi zijn, je móet jezelf mooi vinden. Waarom mag ik mezelf niet gewoon lelijk vinden? Dat kan toch? Waarom is uiterlijk zó belangrijk dat er constant een focus op ligt en ik constant aan mezelf moet werken om mijn uiterlijk te accepteren? Als ik nou gewoon slim, grappig, lief en lelijk ben en dat ook van mezelf vind, is dat dan niet oké? Dat vind ik het verschil met bodyneutrality. De focus van uiterlijk af. Gewoon, als mens heb je meer te bieden dan een uiterlijk, dus laten we lekker daar op focussen.

Mijn lichaam is er, het functioneert redelijk, het draagt mijn hersenen de wereld rond. En daar kan je dan best waardering en dankbaarheid voor voelen. Klaar.
Ik ben het met je eens. Ik erger me best aan hoe er gereageerd wordt op bijv prinses Amalia en haar uiterlijk. Hoezo is dit zo'n punt? Het gaat er toch meer om of ze deugt, een goed persoon is, dat ze compassie heeft voor anderen?
En ja ik vind haar soms truttig gekleed, maar dat kan ook haar smaak zijn. Waarom is haar uiterlijk zo'n ding? Uiteindelijk moet ze het toch van heel andere kwaliteiten hebben om deze 'baan' in te vullen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Aan de andere kant mag de groep mensen die zich graag wel op uiterlijk richten dat ook wat mij betreft. Zo vindt iedereen zijn eigen cirkel wel weer om in te bewegen en erkenning en herkenning in te vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
er is een stroming non diet dietitians, die prachtig tegen de stroom in gaan
Die laten zien, dat roomijs eten, gewoon prima past in een gezonde levensstijl.
Die ontvangen bedreigingen vanuit de dieethoek. We hebben ons zelf en elkaar helemaal gek gemaakt, met deze zieke dieetcultuur
Alle reacties Link kopieren Quote
anura schreef:
21-03-2023 12:47
Body positivity is voor mij dat iedereen er mag wezen. Dat je positief bent over je lichaam. Dat betekent niet dat je het heel mooi hoeft te vinden, het kan ook heel sterk of heel gezond zijn, dus eigenlijk dat je je lichaam waardeert in plaats van jezelf afbrandt. Als je zo naar je eigen lichaam kan kijken, kan je dat ook naar de rest van de wereld.
Plus (voor mij een toevoeging) op het moment dat ik positief ben over mijn lichaam en mijn lichaam waardeer voor wat het WEL kan, ben ik ook veel meer geneigd beter voor mijn lichaam te zorgen (gezond(er) eten, meer sporten, tijd nemen voor ontspanning) in plaats van als ik alleen maar de hele dag zou horen / denken dat mijn lichaam lelijk is, er niet mag zijn, niet de moeite waard is etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
21-03-2023 11:54
Het is juist andersom. Als iemand die erg dun was weer aankomt, en je zegt dan dingen als: wat zie je er weer goed uit nu. Dan trigger je juist de anorexia. Zo leer ik dat van mijn familielid.
Ah, dat bedoelde je. Dankjewel.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
21-03-2023 10:20
Ik vind het altijd apart dat je niks mag zeggen over dikke mensen maar dunne mensen wel eng mag noemen.

Mag van mij best hoor!
Ik kan sommige dikke mensen heel ongezond vinden.
Sommigen vinden mij waarschijnlijk dik, en wellicht ook ongezond.
Helemaal prima, ieder zijn mening.
metallover wijzigde dit bericht op 21-03-2023 14:20
13.64% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven