trouwring: welke hand
dinsdag 30 december 2008 om 13:27
Aan welke hand zit de trouwring? Ik heb ooit gehoord dat ie bij katholieken aan de ene hand zit, en bij protestanten aan de andere (weet niet precies welke). Maar als je nou geen van beide bent?
Ik heb namelijk een ring gekregen, en deze past momenteel om geen enkele vinger. Ik wil hem nu graag kleiner laten maken, zo dat ie om de ringvinger past van de hand waar de trouwring niet komt (voor het geval die ooit nog gaat komen ).
Ik heb namelijk een ring gekregen, en deze past momenteel om geen enkele vinger. Ik wil hem nu graag kleiner laten maken, zo dat ie om de ringvinger past van de hand waar de trouwring niet komt (voor het geval die ooit nog gaat komen ).
dinsdag 30 december 2008 om 13:35
’Toon mij uw trouwring en ik zal u zeggen of u katholiek of protestant bent. Onzin? ‘Toch niet. Het dragen van de trouwring heeft door de eeuwen heen geleid tot streekgebonden of religie-gebonden gewoonten. Er zijn zo de verschillen tussen rechter- en linkerhand. In principe, zo leert onder meer de iconografie, staat rechts voor goed en links voor slecht. De rechterhand als drager van de trouwring lijkt de meest logische keuze. Die gewoonte is mondiaal ook fel verspreid, in Rusland en de meeste ex-Oostbloklanden bij voorbeeld. Maar in Frankrijk, Schotland, Zweden of Italië wordt de trouwring aan de ringvinger van de linkerhand gedragen. Vermoed wordt dat die keuze ooit gemaakt werd omdat het menselijk hart, de plek van de liefde en de trouw, het dichtst bij de linkerhand ligt. In Vlaanderen blijkt de situatie extra ingewikkeld. In West- en Oost-Vlaanderen draagt men de trouwring links, in Antwerpen en Brabant rechts en in Limburg is er een mix. Waarom precies? Andere richtlijnen allicht vanuit de vroegere kerkprovincies, die een gewoonte werden. Wie van spelletjes houdt, kan op basis van trouwring-kijken zelfs de geloofsovertuiging van de Nederlanders detecteren. In Nederland dragen katholieken hun verlovingsring rechts en hun trouwring links. Bij protestanten is het net omgekeerd. Let wel: dit geldt alleen voor de oudere bevolking. Bij de jeugd is die keuze veel minder consequent. Ook in Nederland kan ring-kijken u soms zelfs leren of u met een homo of hetero-medemens te doen hebt.
dinsdag 30 december 2008 om 13:36
dinsdag 30 december 2008 om 13:40
Maarre, je hebt dus nog geen trouwring? Je wilt een andere ring aan de hand dragen waar je niet ooit je trouwring (als het ervan gaat komen) wilt gaan dragen? Kan aan mij liggen, maar dat is best een beetje vreemd denk ik. Je weet niet of je ooit gaat trouwen, dus ik zou de ring doen aan de hand waar jij hem graag wilt hebben of waar de ring het lekkerste zit.
dinsdag 30 december 2008 om 13:41
Ik ben van huis uit protestant en draag mijn trouwring en diamanten verlovingsring allebei rechts.
Mijn man is Turks ( en "moslim") en draagt zijn ring links, maar vooral omdat zijn ring daar het beste past.
Als ik mijn ringen naar links wil verplaatsen zijn ze echt veel te groot. Hij links, ik rechts dus: gewoon praktisch opgelost.
Mijn man is Turks ( en "moslim") en draagt zijn ring links, maar vooral omdat zijn ring daar het beste past.
Als ik mijn ringen naar links wil verplaatsen zijn ze echt veel te groot. Hij links, ik rechts dus: gewoon praktisch opgelost.
if we all light up, we can scare away the dark...
dinsdag 30 december 2008 om 13:41
dinsdag 30 december 2008 om 13:42
Ik heb nu een ring die ik van mijn ouders heb gekregen rechts zitten (ook alleen omdat ik toen al een ringetje links had). Mijn voorkeur gaat dus eigenlijk ook al uit naar links. De andere ring heb ik om m'n middelvinger zitten, maar deze wilde ik eigenlijk toch op maat laten maken (of ruilen voor een kleinere maat) voor m'n ringvinger. Weet eigenlijk ook niet zo goed waarom...
Maar ik heb nog tot zaterdag om te beslissen.
Maar ik heb nog tot zaterdag om te beslissen.