Mode & Beauty alle pijlers

Zoetwaterparels

22-12-2011 15:09 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag pas een filmpje over hoe cultive-parels worden gemaakt, dat dit gebeurt door een stukje weefsel met wat ronde bolletjes (als basis voor het parelmoer) in een oester te implanteren. Als ik het zo zag was dat nog een enorm werk en het eindresultaat is een ronde, lichtgekleurde parel.

Zelf heb ik verschillende sieraden met (wat ik altijd dacht) zoetwaterparels, waaronder een heel goedkoop (ong. 6 euro)kettinkje waarvan de parels lijken op onderstaande armband:

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit 'echte' gekweekte zoetwaterpareltjes zijn, omdat het zo weinig geld is voor zoveel werk. Ook zijn de pareltjes niet rond, vind ik ook wel apart.

Weet iemand hoe ze deze pareltjes maken/kweken?

En hoe komt het dat ze donkerblauw zijn en niet wit?

En hoe ze zo goedkoop verkocht kunnen worden?

Thanks!
Je bent toch niet in die Tell Sell reclame van vanochtend getrapt he?
Google is je vriend;

http://www.wapiti.be/artikel.php?id=16

http://www.zoetwaterparels.com/FAQpagina.htm
Bovenstaande armband is niet geknoopt, dat is wel gebruikelijk bij parelkettingen en armbanden, om het beschadigen van de parels te voorkomen (er zit dan een knoopje tussen de parels, in plaats van dat ze tegen elkaar aan geperst zitten).

Parels worden gekweekt door een zandkorreltje te injecteren in de schelp van een oester. De oester ziet dit als 'vreemd' en wil het weg hebben uit zijn huis. Hij kapselt het zandkorreltje daarom in, rond en rond en rond en rond et voila: de parel is geboren.

PS: Tell sell??
Heb geen Tel Sell gekeken vanochtend, haha! Wat zeiden ze daar over parels?

@Jorina, 2e link had ik al gezien, 1e geeft al duidelijkheid over de kleur in elk geval. Maar dan vraag ik me nog steeds af hoe mijn kettinkje zo goedkoop kan zijn. Dat zijn we 40 pareltjes, dus dat is best een hoop gedoe: voor elke parel moet een mossel/oester geweekt worden, opengewrikt en stukje parelmoer erin, weer een paar maanden/jaren (?) groeien, dan weer openwrikken en parel(s) eruit..

@septembergirl: bij mijn kettinkje zitten ze niet tegen elkaar aan en op het plaatje zit er volgens mij tussen elke parel wel draad.
TO, misschien zijn jouw parels geen echte parels (wat zoetwaterparels wel zijn, al is het een gekweekte versie) maar een kraal met een laagje parelmoer. Lijkt op een parel maar is het niet.
quote:Ikbenanoniem schreef op 22 december 2011 @ 15:27:

TO, misschien zijn jouw parels geen echte parels (wat zoetwaterparels wel zijn, al is het een gekweekte versie) maar een kraal met een laagje parelmoer. Lijkt op een parel maar is het niet.

Volgens mij zijn mijn pareltjes wel massief en daarbij hebben ze ook veel verschillende vormen (sommige zijn maar een paar millimeter groot).

Ik heb nog even doorgegoogled en vond een site die toch wat duidelijker was:

Het verschil tussen zout- en zoetwaterparels is voornamelijk dat de gecultiveerde zoetwaterparel meestal geen kern heeft (dit kan in de komende jaren veranderen !). De mossel heeft in zijn lichaam in feite te weinig ruimte om een kern te plaatsen. Ook is het niet mogelijk een ronde kern in de mantel te plaatsen. Maar het is geen probleem om een stukje donormantel in de mantel te plaatsen. Het is zelfs mogelijk om 20 of meer stukjes te implanteren aan elke kant ! Hierdoor wordt de productie van parels natuurlijk wel erg goedkoop. Dat komt dan ook ten uiting in de prijsverhouding zoetwater - zoutwater parel (bij dezelfde grootte).

Als er 20 parels in één mossel kunnen, dan kan ik me beter voorstellen dat ze zo goedkoop zijn!
quote:maryni83 schreef op 22 december 2011 @ 15:25:

Heb geen Tel Sell gekeken vanochtend, haha! Wat zeiden ze daar over parels?

@Jorina, 2e link had ik al gezien, 1e geeft al duidelijkheid over de kleur in elk geval. Maar dan vraag ik me nog steeds af hoe mijn kettinkje zo goedkoop kan zijn. Dat zijn we 40 pareltjes, dus dat is best een hoop gedoe: voor elke parel moet een mossel/oester geweekt worden, opengewrikt en stukje parelmoer erin, weer een paar maanden/jaren (?) groeien, dan weer openwrikken en parel(s) eruit..

@septembergirl: bij mijn kettinkje zitten ze niet tegen elkaar aan en op het plaatje zit er volgens mij tussen elke parel wel draad.

Ja duhuh logisch dat er draad tussen zit, hoe blijven ze anders bij elkaar zitten? Maar het gaat erom dat er een knoopje tussen de parels zit.

Ik probeer een plaatje te zoeken, maar mijn google is echt stuk! Bij iemand anders ook??
Maryni, zoetwaterparels zijn in het algemeen veel goedkoper dan zoutwater. Kan goed dus dat je 6¤ voor een kettinkje betaald hebt. Bij parels is het een beetje hetzelfde als met oa wijn en diamanten: voor weinig geld kun je ze kopen, maar er zit wel enorm kwaliteitsverschil in met de duurdere variant. Parels worden oa gewaardeerd om (from the top of my head) glans, kleur, herkomst en symmetrie/gladheid; beetje dezelfde categorieën als cut, color en clarity bij diamanten. Heb het een keer uitgezocht toen ik (kennelijk) dure parel oorbellen van man kreeg en per ongeluk tussen neus en lippen door vroeg of deze dan toevallig van Kruidvat kwamen, want daar had ik zoiets in de vitrine gezien (shame, shame :-) ). Is nog steeds grap bij ons thuis, of het cadeautje misschien van de Kruidvat kwam.
echte parels zijn zwaar en KOUD
quote:anna1983 schreef op 22 december 2011 @ 15:57:

Parels worden oa gewaardeerd om (from the top of my head) glans, kleur, herkomst en symmetrie/gladheid; beetje dezelfde categorieën als cut, color en clarity bij diamanten..Klopt, en ook de grootte speelt nog een rol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven