50/50 co ouderschap, alleen niet in de vakanties..?

17-06-2018 09:48 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs heb ik een topic geopend over de verdeling van het koophuis van mijn ex en mij.
Nu we in de scheidingsmolen zitten en binnenkort met een plan moeten komen, heb ik nog een volgend vraagstuk; co ouderschap.

Mijn ex wilde altijd volgende verdeling voor de zorg van onze dochter; 65% bij mij en 35% bij hem.
Nu bij de advocaat bekend werd dat het er dan op neer komt dat hij kinderalimentatie moet gaan betalen (dat hij meer verdient en onze dochter nou eenmaal meer bij mij is) werd alles ineens anders. Hij mist zijn dochter zo en nu wil hij plots 50/50 verdeling.
Op zich een heel goed idee; ik vind natuurlijk dat ze evenveel recht heeft op mij als op haar vader. En hij heeft ook recht op de helft van de tijd met haar.
Alleen is zijn oplossing nu oppasadressen en BSO. Hij werkt namelijk fulltime (36 uur) en ik parttime als ZZP'er. n in de vakanties (ik ben dan volledig vrij want werk in het onderwijs) wil hij dat zo door laten lopen, ze gaat dan naar de BSO terwijl ik gewoon thuis ben. Dus de vlieger van zijn dochter meer zien, gaat niet echt meer op...
De verdeling voorheen was altijd zo dat ik voor onze dochter zorgde, parttime werkte en haar daarom naar school kon brengen en ook weer daar kon halen.
Ik zo dit het liefste zo houden. Het idee dat ze naar oppassadressen moet in de vakanties omdat hij moet werken, geeft me een rotgevoel.

De alimentatie op een kindrekening storten zodra transparant is wat ervan gehaald wordt is op zich ook een goed idee, al is hij nogal manipulatief en vrees ik dat dit uitloopt op veel discussies.
Maargoed, ik wil ook water bij de wijn doen, want dit moet goed gebeuren en niet te lang voortslepen.
Ik voel (ik ken hem goed) dat het te maken heeft met het feit dat hij geen alimentatie wil betalen. Hij is boos en heeft al vele spelletjes gespeeld. Ik wil alleen op goede voet blijven staan (voorzover dat nog kan) en de juiste beslissingen nemen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen en gedachten hierover zijn. Dank alvast.
anoniem_360375 wijzigde dit bericht op 17-06-2018 09:50
0.08% gewijzigd
fashionvictim schreef:
17-06-2018 10:08
Het gaat om een kind dat al op school zit. Voor schoolkinderen is BSO wel degelijk pittig, vooral in de vakantie. Belachelijk om je kind hele vakanties naar de BSO te sturen als het ook gewoon thuis kan zijn.
En om de week elke dag. Dan kan er die week dus niets na schooltijd plaatsvinden. Ook geen sport, afspreken met vriendjes etc.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-06-2018 10:05
ik zou denken aan wat in het belang van je dochter is en daar vervolgens voet bij stuk in houden. Dan maar ruzie, je bent toch al gescheiden en je kunt het maar 1 keer goed regelen voor je kinderen. Alles wat je nu slikt "vanwege de lieve vrede' is op lange termijn alleen maar nadelig voor je kind. Want over x jaar is die lieve vrede tussen jou en je ex er ook niet meer, op zijn hoogst is er dan sprake van warme afstandelijkheid, maar zit je kind nog wel opgescheept met wat je nu afspreekt.

Als ze straks geen opvang meer nodig heeft betekent deze verdeling bijvoorbeeld dat ze heel vaak alleen thuis zou zijn, om maar wat te noemen.

En als ze straks duurder in onderhoud wordt betekent het dat jij steeds meer moeite zal krijgen de eindjes aan elkaar te knopen.

Dus: goed nadenken over de gevolgen op korte en lange termijn, daar een voorstel voor doen en desnoods door de rechter laten bepalen als je er niet samen uitkomt.
+1!
Alle reacties Link kopieren
Hij kan in de vakantie toch een paar weken vrij nemen? Dan hebben jullie haar ieder 3 weken. Hij wil toch niet serieus de hele zomer doorwerken terwijl jullie dochter vrij is? En jij wil misschien ook wel met haar op vakantie, dat kan dan ook niet als ze de halve week bij hem moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
17-06-2018 10:10
Nee vind ik niet. Mijn ervaring is dat de grote kosten toch vooral opvang, sport, schoolspullen en dergelijke zijn en wanneer je 65% ipv 50% voor je kind zorgt is dat qua kosten verwaarloosbaar.
Daarnaast wat maakt het nu uit dat je per maand een paar tientjes meer aan je kind kwijt zou zijn dan je ex?
Ik zou me kapot schamen als ik met elk bonnetje voor schoenen of een broek ofzo aan kom wapperen dat ik de helft wil... ik betaal voor mijn kind wat ik kwijt kan, ik ga er van uit dat mijn ex dat ook doet en wanneer mijn kind niets te kort komt zal het mij een worst wezen wie meer bijdraagt in kosten.
Hoe kom je erbij dat het om tientjes gaat? Als er een groot inkomensverschil is dan kan het ook bij een 50/50 verdeling al om honderden euro's gaan en bij een andere zorgkorting wordt dat verschil natuurlijk alleen maar groter.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-06-2018 10:05


Als ze straks geen opvang meer nodig heeft betekent deze verdeling bijvoorbeeld dat ze heel vaak alleen thuis zou zijn, om maar wat te noemen.

En als ze straks duurder in onderhoud wordt betekent het dat jij steeds meer moeite zal krijgen de eindjes aan elkaar te knopen.

Dus: goed nadenken over de gevolgen op korte en lange termijn, daar een voorstel voor doen en desnoods door de rechter laten bepalen als je er niet samen uitkomt.
Hier heb ik nog niet eens over nagedacht...verhelderend!

dank voor de reacties.

Ik vind dat we alles naar draagkracht moeten verdelen. Prima natuurlijk als ze vaker bij mij is (graag zelfs!) en daar hoef ik echt geen alimentatie voor. Het gaat alleen om die lange termijn. Wat we nu afspreken is zo belangrijk; je gaat niet nog een keer naar de advocaat. Ook voor de onderlinge verstandhouding moet het zo evenwichtig mogelijk zijn.
En hij moet het inderdaad zelf weten, hoe hij de dagen regelt. Ik vind het alleen wat krom omdat de motivatie is dat hij zn dochter zo mist...dat is toch ook zo als ze bij de opvang zit?
Maar misschien is dit mijn wantrouwen naar hem toe en zijn zn beweegredenen toch oprecht. Ook hier wil ik eerlijk naar kijken.

Het gaat overigens niet om veel dagen BSO, ze gaat ook naar opa en oma op zijn dagen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
17-06-2018 10:06
Waarom zou opvang slecht zijn?

Mijn nichtje leer er super veel, heeft vriendjes, maakt muziek, schildert, leert samen spelen...goede voorbereiding op school.
Ja dat snap ik ook niet. Leuker dan de hele tijd bij moeder thuis zitten in de vakantie lijkt mij.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
17-06-2018 10:17
Ja dat snap ik ook niet. Leuker dan de hele tijd bij moeder thuis zitten in de vakantie lijkt mij.
Heb ik ergens gezegd dat opvang slecht is? :whut:
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-06-2018 10:15
Hoe kom je erbij dat het om tientjes gaat? Als er een groot inkomensverschil is dan kan het ook bij een 50/50 verdeling al om honderden euro's gaan en bij een andere zorgkorting wordt dat verschil natuurlijk alleen maar groter.
Ik heb het over de tijd dat je kind bij jou is. Wanneer je kind iets meer bij jou is, gaat dat om een keer extra douchen en eten in het geval van 65% van de week je kind thuis hebben ipv 50%.
De rest van de uitgaven kan je gewoon 50/50 regelen of naar draagkracht als dat nodig is omdat inkomensverschil dusdanig groot is.
Ik zou puur voor de 65/35 regeling geen heisa maken over alimentatie als de rest buiten de verdeling van dagen gewoon binnen een co-ouderschap geregeld kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Smeetje schreef:
17-06-2018 10:19
Heb ik ergens gezegd dat opvang slecht is? :whut:
Niet letterlijk, maar je wilt haar liever bij jou hebben in de vakantie dan dat ze naar de opvang gaat.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
17-06-2018 10:19
Ik heb het over de tijd dat je kind bij jou is. Wanneer je kind iets meer bij jou is, gaat dat om een keer extra douchen en eten in het geval van 65% van de week je kind thuis hebben ipv 50%.
De rest van de uitgaven kan je gewoon 50/50 regelen of naar draagkracht als dat nodig is omdat inkomensverschil dusdanig groot is.
Ik zou puur voor de 65/35 regeling geen heisa maken over alimentatie als de rest buiten de verdeling van dagen gewoon binnen een co-ouderschap geregeld kunnen worden.

Ik begrijp je echt niet. Alimentatie gaat toch gewoon over alle kosten van je kind, dus onderdak, eten, stroom, school, clubs, kleding, speelgoed, medische kosten, etc.

Ik begrijp niet hoe de verdeling die jij hier noemt werkt? Hoe bepaal je dan de rest van de uitgaven?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-06-2018 10:23
Ik begrijp je echt niet. Alimentatie gaat toch gewoon over alle kosten van je kind, dus onderdak, eten, stroom, school, clubs, kleding, speelgoed, medische kosten, etc.

Ik begrijp niet hoe de verdeling die jij hier noemt werkt? Hoe bepaal je dan de rest van de uitgaven?
ik begrijp m ook niet en lees dus weer even mee :-)
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
17-06-2018 10:21
Niet letterlijk, maar je wilt haar liever bij jou hebben in de vakantie dan dat ze naar de opvang gaat.
ik heb haar graag bij me inderdaad, het gaat mij om zijn motivatie. Hij wil haar meer bij zich hebben maar niet minder werken...
Af en toe BSO? niks mis mee!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-06-2018 10:23
Ik begrijp je echt niet. Alimentatie gaat toch gewoon over alle kosten van je kind, dus onderdak, eten, stroom, school, clubs, kleding, speelgoed, medische kosten, etc.

Ik begrijp niet hoe de verdeling die jij hier noemt werkt? Hoe bepaal je dan de rest van de uitgaven?
Dat bepaal je in overleg.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
17-06-2018 10:21
Niet letterlijk, maar je wilt haar liever bij jou hebben in de vakantie dan dat ze naar de opvang gaat.
Maar is dat dan zo raar? Als je zelf vrij bent (want onderwijs), dan is het toch logisch dat je liever zelf met je kind(eren) op stap gaat?
Amaqanda schreef:
17-06-2018 10:30
Dat bepaal je in overleg.
Klinkt deze man alsof er redelijk overlegd kan worden? Voor mij niet namelijk, dus moet je het zakelijk aanpakken. Dat betekent dus ook naar rato betalen en alle uitgaven op een rijtje zetten en documenteren.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
17-06-2018 10:31
Klinkt deze man alsof er redelijk overlegd kan worden? Voor mij niet namelijk, dus moet je het zakelijk aanpakken. Dat betekent dus ook naar rato betalen en alle uitgaven op een rijtje zetten en documenteren.
Ik heb geen idee of deze man redelijk is, dat kan ik niet bepalen aan de hand van een paar zinnen op een forum.
Alle reacties Link kopieren
Smeetje schreef:
17-06-2018 10:28
ik heb haar graag bij me inderdaad, het gaat mij om zijn motivatie. Hij wil haar meer bij zich hebben maar niet minder werken...
Af en toe BSO? niks mis mee!
Het zou om je dochter moeten gaan. Voor haar is er niks mis mee om naar de BSO te gaan in de vakantie, leuk juist.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
NIET ERIN TRAPPEN

Ik kan je alles vertellen over dubieuze constructies die redelijk lijken als je ondertekent maar hele nare gevolgen voor je kunnen hebben. En een ondertekend convenant kan je erg moeilijk veranderen. Dat heb ik pas geprobeerd. De rechter zegt dat ik voor een grote deel gelijk heb dat ik benadeeld ben, maar ik heb het ondertekent en er is geen juridische reden om het te kunnen wijzigen. En hij hoeft dus geen alimentatie te betalen ondanks dat hij 2x meer dan ik verdient en de kinderen bij mij wonen.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Sansa_ schreef:
17-06-2018 10:02
Laat anders de advocaat beide situaties voorrekenen. Dus wat het hem kost als hij zijn dochter in de vakantie naar de opvang brengt, en wat het hem aan alimentatie kost als ze naar jou gaat overdag in de vakantie.
Dit zou ik ook doen.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
17-06-2018 10:31
Maar is dat dan zo raar? Als je zelf vrij bent (want onderwijs), dan is het toch logisch dat je liever zelf met je kind(eren) op stap gaat?
Nee hoor, dat is zeker niet logisch.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
17-06-2018 10:31
Maar is dat dan zo raar? Als je zelf vrij bent (want onderwijs), dan is het toch logisch dat je liever zelf met je kind(eren) op stap gaat?
6 weken op stap met je kinderen vind ik wat veel. Daarom BSO, vakantiekampen etc.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je dochter eigenlijk? Hebben jullie dat al eens gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
17-06-2018 10:37
6 weken op stap met je kinderen vind ik wat veel. Daarom BSO, vakantiekampen etc.
Nou ja, die man zal toch wel een paar weken per jaar vakantie op mogen nemen en dan bijvoorbeeld 2-3 weken vrij zijn in de zomervakantie.

Ik had de indruk dat het meer om de andere vakanties ging ook (mei/herfst/kerst en dergelijke).
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
17-06-2018 10:40
Nou ja, die man zal toch wel een paar weken per jaar vakantie op mogen nemen en dan bijvoorbeeld 2-3 weken vrij zijn in de zomervakantie.

Ik had de indruk dat het meer om de andere vakanties ging ook (mei/herfst/kerst en dergelijke).
Maar dan gaat het toch helemaal nergens over? Als hij 3 weken weg is in de zomervakantie hoeft ze niet naar de BSO. Dus dan een week kerstvakantie BSO, week voorjaarsvakantie, paar dagen herfstvakantie en nog wat losse dagen.
Gaat toch nergens over?
Dat zij ze liever bij zich heeft, kan, maar dan moet je niet scheiden ;-D
nouschi wijzigde dit bericht op 17-06-2018 10:48
0.08% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-06-2018 10:05
ik zou denken aan wat in het belang van je dochter is en daar vervolgens voet bij stuk in houden. Dan maar ruzie, je bent toch al gescheiden en je kunt het maar 1 keer goed regelen voor je kinderen. Alles wat je nu slikt "vanwege de lieve vrede' is op lange termijn alleen maar nadelig voor je kind. Want over x jaar is die lieve vrede tussen jou en je ex er ook niet meer, op zijn hoogst is er dan sprake van warme afstandelijkheid, maar zit je kind nog wel opgescheept met wat je nu afspreekt.

Als ze straks geen opvang meer nodig heeft betekent deze verdeling bijvoorbeeld dat ze heel vaak alleen thuis zou zijn, om maar wat te noemen.

En als ze straks duurder in onderhoud wordt betekent het dat jij steeds meer moeite zal krijgen de eindjes aan elkaar te knopen.

Dus: goed nadenken over de gevolgen op korte en lange termijn, daar een voorstel voor doen en desnoods door de rechter laten bepalen als je er niet samen uitkomt.
Dit. Helemaal.
Regel het goed voor je dochter, beargumenteer het vanuit haar belang. Komen jullie er niet uit, dan laat je het voor de rechter komen en beargumenteer je daar wat in het belang van je dochter is. Pas als je een verdeling hebt waar zij bij gebaat is, kijk je welke financiële consequenties dat heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven