50/50 co ouderschap, alleen niet in de vakanties..?

17-06-2018 09:48 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs heb ik een topic geopend over de verdeling van het koophuis van mijn ex en mij.
Nu we in de scheidingsmolen zitten en binnenkort met een plan moeten komen, heb ik nog een volgend vraagstuk; co ouderschap.

Mijn ex wilde altijd volgende verdeling voor de zorg van onze dochter; 65% bij mij en 35% bij hem.
Nu bij de advocaat bekend werd dat het er dan op neer komt dat hij kinderalimentatie moet gaan betalen (dat hij meer verdient en onze dochter nou eenmaal meer bij mij is) werd alles ineens anders. Hij mist zijn dochter zo en nu wil hij plots 50/50 verdeling.
Op zich een heel goed idee; ik vind natuurlijk dat ze evenveel recht heeft op mij als op haar vader. En hij heeft ook recht op de helft van de tijd met haar.
Alleen is zijn oplossing nu oppasadressen en BSO. Hij werkt namelijk fulltime (36 uur) en ik parttime als ZZP'er. n in de vakanties (ik ben dan volledig vrij want werk in het onderwijs) wil hij dat zo door laten lopen, ze gaat dan naar de BSO terwijl ik gewoon thuis ben. Dus de vlieger van zijn dochter meer zien, gaat niet echt meer op...
De verdeling voorheen was altijd zo dat ik voor onze dochter zorgde, parttime werkte en haar daarom naar school kon brengen en ook weer daar kon halen.
Ik zo dit het liefste zo houden. Het idee dat ze naar oppassadressen moet in de vakanties omdat hij moet werken, geeft me een rotgevoel.

De alimentatie op een kindrekening storten zodra transparant is wat ervan gehaald wordt is op zich ook een goed idee, al is hij nogal manipulatief en vrees ik dat dit uitloopt op veel discussies.
Maargoed, ik wil ook water bij de wijn doen, want dit moet goed gebeuren en niet te lang voortslepen.
Ik voel (ik ken hem goed) dat het te maken heeft met het feit dat hij geen alimentatie wil betalen. Hij is boos en heeft al vele spelletjes gespeeld. Ik wil alleen op goede voet blijven staan (voorzover dat nog kan) en de juiste beslissingen nemen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen en gedachten hierover zijn. Dank alvast.
anoniem_360375 wijzigde dit bericht op 17-06-2018 09:50
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
17-06-2018 10:45
Maar dan gaat het toch helemaal nergens over? Als hij 3 weken weg is in de zomervakantie hoeft ze niet naar de BSO. Dus dan een week kerstvakantie BSO, week voorjaarsvakantie, paar dagen herfstvakantie en nog wat losse dagen.
Gaat toch nergens over?
Dat zij ze liever bij zich heeft, kan, maar dan moet je niet scheiden ;-D
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Als jij de verstandhouding met je ex zo goed mogelijk wilt houden dan moet je eerlijk tegen hem zijn.

Je zegt wel dat je co-ouderschap een goed idee vindt en dat je ex even veel recht heeft op je kind. Maar uit alles blijkt dat je daar niet achter staat.

Dat wekt irritatie op bij je ex.

Jij wil geen co-ouderschap. Dat blijkt uit je vorige topic en dat blijkt uit dit topic.

Jij wil niet dat je kind naar opa en oma of de BSO gaat. Jij bent beschikbaar na schooltijd en in de vakanties en dan wil je dat kind bij jou is.

Ik snap ook helemaal dat je dat wil.

Maar ex wil wel co-ouderschap. Wie ben jij om te zeggen dat het niet waar is dat hij zijn dochter mist.

Hij heeft ook vakantiedagen die hij kan opnemen als dochter bij hem is in de valantie. En al zal ze dan wel eens naar de BSO gaan dan kan hij haar 's avonds zien.

Blijkbaar heeft ex al water bij de wijn gedaan en is bereidt tot een 35/65 regeling. Je kan dat beter niet op de spits drijven door dat in de vakanties nog verder terug te brengen want dan loop je het risico dat hij straks zegt. Je kan de boom in. Ik ga helemaal voor 50 /50.

Jouw argument dat hij haar alleen maar meer wil in de vakantie omdat hij dan minder alimentatie hoeft te betalen snijdt geen hout.

Als het hem alleen daarom te doen was dan was hij vast ook niet accoord gegaan met 35/65 maar had hij vastgehouden aan die 50/50.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook co-ouderschap (al ruim 6 jaar) en het voelt inderdaad vreemd om kinderen naar de opvang te laten gaan als je zelf thuis bent (als andere ouder). Toch hebben wij dat zoveel mogelijk zo gelaten. Het is nl. voor de kinderen echt rustiger als ze weten ‘nu ben ik bij mama, die brengt me weg en haalt me op, daar eet en slaap ik’, in plaats van dat ze bijv. overdag naar papa gingen omdat die toevallig vrij was. Om rust en voorspelbaarheid in het gewissel (want dat blijft Co-ouderschap toch!) te houden, hebben we dus soms gekozen voor opvang in plaats van naar de andere ouder.

Hier storten we overigens beide naar draagkracht op een gezamenlijke rekening, waar ook de kinderbijslag naartoe gaat. Daar wordt alles van betaald voor de kinderen (en wordt ook een deel doorgeschoven naar een studiespaarrekening). Werkt goed! Misschien is dat voor jullie ook een idee?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet in het belang van je dochter bso en oppasadressen terwijl ze gewoon bij haar moeder kan zijn. Zou hier dan ook nooit mee accoord gaan. Neem jullie dochter als uitgangspunt, alimentatie staat daar los van.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
17-06-2018 10:45
Maar dan gaat het toch helemaal nergens over? Als hij 3 weken weg is in de zomervakantie hoeft ze niet naar de BSO. Dus dan een week kerstvakantie BSO, week voorjaarsvakantie, paar dagen herfstvakantie en nog wat losse dagen.
Gaat toch nergens over?
Dat zij ze liever bij zich heeft, kan, maar dan moet je niet scheiden ;-D
Je kan ook gewoon vinden dat kinderen niet voor niks vakantie hebben. Ik heb geen enkele moeite met kinderopvang maar zeker toen mijn kind op school zat was hij gewoon afgedraaid aan het einde van het jaar. Die vakanties waren gewoon nodig om op te laden. Ik zou zeker niet akkoord gaan dat mijn ex ons andere kind in de BSO dumpt als ze ook gewoon thuis lekker kan uitslapen, hangen, opladen, niksen op d'r eigen bed, boekjes kan lezen, etc.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-06-2018 11:17
Je kan ook gewoon vinden dat kinderen niet voor niks vakantie hebben. Ik heb geen enkele moeite met kinderopvang maar zeker toen mijn kind op school zat was hij gewoon afgedraaid aan het einde van het jaar. Die vakanties waren gewoon nodig om op te laden. Ik zou zeker niet akkoord gaan dat mijn ex ons andere kind in de BSO dumpt als ze ook gewoon thuis lekker kan uitslapen, hangen, opladen, niksen op d'r eigen bed, boekjes kan lezen, etc.
Op de BSO kun je ook hangen en bij opa en oma al helemaal lijkt me. Daarbij een week hangen lijkt mij wat lang. Dumpen vind ik soïso al geen sprake van als je een kind naar de BSO brengt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
redbulletje schreef:
17-06-2018 09:52
Het is zijn goed recht om geen alimentatie te willen betalen als hij daarop 50% van de verzorging voor zijn rekening neemt.
Eh nee dus. Zo werkt dat niet hé.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
17-06-2018 11:05


Hier storten we overigens beide naar draagkracht op een gezamenlijke rekening, waar ook de kinderbijslag naartoe gaat. Daar wordt alles van betaald voor de kinderen (en wordt ook een deel doorgeschoven naar een studiespaarrekening). Werkt goed! Misschien is dat voor jullie ook een idee?
Mag ik vragen wat je dan ongeveer stort? Mag ook fictief zijn maar ik vraag me af, ook nav die andere post van Amaqanda af hoe dat werkt. Betaal je daar dan ook de kinderopvang van? En ook boodschappen?
Am Yisrael Chai!
Hier ook een 50/50 regeling, ook in vakanties. Ieder is verantwoordelijk voor de opvang in zijn/haar dagen.
In de praktijk komt het erop neer dat ik rij neem op de dag en dat ze bij mij zijn en hij opvang regelt als ze bij hem zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
17-06-2018 11:23
Op de BSO kun je ook hangen en bij opa en oma al helemaal lijkt me. Daarbij een week hangen lijkt mij wat lang. Dumpen vind ik soïso al geen sprake van als je een kind naar de BSO brengt.
Ik heb jaren oppas thuis gehad. De vader van mijn kinderen werkt in wisseldiensten. Maar als hij ochtenddiensten had gingen ze na school echt wel veel liever naar hun vader en ik haalde ze dan weer op 's avonds na mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Heeft jouw ex geen vakantie in de zomervakantie TO.? En hoe oud is jullie dochter?
sugarmiss schreef:
17-06-2018 10:52
Als jij de verstandhouding met je ex zo goed mogelijk wilt houden dan moet je eerlijk tegen hem zijn.

Je zegt wel dat je co-ouderschap een goed idee vindt en dat je ex even veel recht heeft op je kind. Maar uit alles blijkt dat je daar niet achter staat.

Dat wekt irritatie op bij je ex.

Jij wil geen co-ouderschap. Dat blijkt uit je vorige topic en dat blijkt uit dit topic.

Jij wil niet dat je kind naar opa en oma of de BSO gaat. Jij bent beschikbaar na schooltijd en in de vakanties en dan wil je dat kind bij jou is.

Ik snap ook helemaal dat je dat wil.

Maar ex wil wel co-ouderschap. Wie ben jij om te zeggen dat het niet waar is dat hij zijn dochter mist.

Hij heeft ook vakantiedagen die hij kan opnemen als dochter bij hem is in de valantie. En al zal ze dan wel eens naar de BSO gaan dan kan hij haar 's avonds zien.

Blijkbaar heeft ex al water bij de wijn gedaan en is bereidt tot een 35/65 regeling. Je kan dat beter niet op de spits drijven door dat in de vakanties nog verder terug te brengen want dan loop je het risico dat hij straks zegt. Je kan de boom in. Ik ga helemaal voor 50 /50.

Jouw argument dat hij haar alleen maar meer wil in de vakantie omdat hij dan minder alimentatie hoeft te betalen snijdt geen hout.

Als het hem alleen daarom te doen was dan was hij vast ook niet accoord gegaan met 35/65 maar had hij vastgehouden aan die 50/50.
Hij wilde juist 35/65, maar omdat TO dan extra geld van hem kon eisen is hij naar 50/50 geswitcht zodat hij haar niets extra hoeft te betalen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-06-2018 10:52


Maar ex wil wel co-ouderschap. Wie ben jij om te zeggen dat het niet waar is dat hij zijn dochter mist.

Hij heeft ook vakantiedagen die hij kan opnemen als dochter bij hem is in de valantie. En al zal ze dan wel eens naar de BSO gaan dan kan hij haar 's avonds zien.

Blijkbaar heeft ex al water bij de wijn gedaan en is bereidt tot een 35/65 regeling. Je kan dat beter niet op de spits drijven door dat in de vakanties nog verder terug te brengen want dan loop je het risico dat hij straks zegt. Je kan de boom in. Ik ga helemaal voor 50 /50.

Jouw argument dat hij haar alleen maar meer wil in de vakantie omdat hij dan minder alimentatie hoeft te betalen snijdt geen hout.

Als het hem alleen daarom te doen was dan was hij vast ook niet accoord gegaan met 35/65 maar had hij vastgehouden aan die 50/50.
We zijn al 10 maanden uit elkaar. In die maanden hebben we een 65-35 regeling gehad. Hij heeft mij in niets ondersteund, geen alimentatie betaald, geen bijdrage voor haar muzieklessen, onderhoud, niets. Ook niet nadat ik het heel vaak gevraagd heb. Nu pas ben ik zover dat ik naar een advocaat ben gegaan omdat hij niet naar een mediator of advocaat wilde. De spelletjes. Ik had liever een mediator gehad, maar die kansen zijn verkeken, ik moet mezelf zien te redden. Hij heeft niets hoeven regelen in de tussentijd. Ik heb op 3 adressen gewoond met alle onrust van dien.

Je vraagt: wie ben ik om te zeggen dat het om een andere motivatie dan het missen van zn kind gaat? Zijn ex die langer dan 20 jaar naast hem heeft gelopen en 15 jaar heeft samengewoond met hem.
anoniem_360375 wijzigde dit bericht op 17-06-2018 12:03
0.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
17-06-2018 11:05
Hier ook co-ouderschap (al ruim 6 jaar) en het voelt inderdaad vreemd om kinderen naar de opvang te laten gaan als je zelf thuis bent (als andere ouder). Toch hebben wij dat zoveel mogelijk zo gelaten. Het is nl. voor de kinderen echt rustiger als ze weten ‘nu ben ik bij mama, die brengt me weg en haalt me op, daar eet en slaap ik’, in plaats van dat ze bijv. overdag naar papa gingen omdat die toevallig vrij was. Om rust en voorspelbaarheid in het gewissel (want dat blijft Co-ouderschap toch!) te houden, hebben we dus soms gekozen voor opvang in plaats van naar de andere ouder.

Hier storten we overigens beide naar draagkracht op een gezamenlijke rekening, waar ook de kinderbijslag naartoe gaat. Daar wordt alles van betaald voor de kinderen (en wordt ook een deel doorgeschoven naar een studiespaarrekening). Werkt goed! Misschien is dat voor jullie ook een idee?

Wat een fijne tips! Dankjewel, heb hier veel aan!
Alle reacties Link kopieren
_Monti_ schreef:
17-06-2018 11:59
Heeft jouw ex geen vakantie in de zomervakantie TO.? En hoe oud is jullie dochter?
Het gaat voornamelijk om alle andere vakanties, in de zomervakantie kan hij drie weken vrij krijgen gelukkig.
Als je er van overtuigd bent dat hij dit doet om jou te raken, desnoods over de rug van je kind heen (en ja die types bestaan helaas), kom je niet verder met steeds consessies doen, want het houdt dan nooit op.

Je kunt het best zo zakelijk mogelijk zijn. Reken alle opties uit en laat die via jouw advocaat aan hem voorleggen.

Als dat betekent dat BSO heel duur is dan ziet hij ook wel dat hij zo duurder uit is en kiest hij waarschijnlijk eieren voor zijn geld.

Als hij een optie kiest hou hem daar dan ook aan.

Kom niet in een machtsstrijd terecht, want dat kost je bakken met stress en zorg ook voor rust en duidelijkheid naar je kind toe.

Ik zag laatst dat er Youtube filmpjes zijn voor co-ouderschap met lastige mensen. Wellicht heb je daar wat aan.
anoniem_91778 wijzigde dit bericht op 17-06-2018 12:13
0.13% gewijzigd
Nouschi schreef:
17-06-2018 11:23
Op de BSO kun je ook hangen en bij opa en oma al helemaal lijkt me. Daarbij een week hangen lijkt mij wat lang. Dumpen vind ik soïso al geen sprake van als je een kind naar de BSO brengt.
Sowieso.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-06-2018 11:28
Mag ik vragen wat je dan ongeveer stort? Mag ook fictief zijn maar ik vraag me af, ook nav die andere post van Amaqanda af hoe dat werkt. Betaal je daar dan ook de kinderopvang van? En ook boodschappen?
Ja hoor! Wij storten maandelijks 225 euro, ex 125 euro. Daarnaast dus de kinderbijslag. Wat daarvan betaald wordt:
- kleding
- sport- en zwemlessen en benodigdheden daarvoor
- mobiel telefoonabonnement van de oudste

Wat overblijft, gaat naar een studiespaarrekening. We proberen daar de gehele kinderbijslag naartoe te storten, maar dat lukt niet altijd.

Apart betalen we tussenschoolse opvang (op basis van wat ieder zelf afneemt, deden we bij BSO ook toen we dat nog gebruikten), verjaardagscadeaus (soms ook leggen we samen in voor een groot cadeau, bijv. een nieuwe fiets) en boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
    -Nienke- schreef:
    17-06-2018 12:15
    Ja hoor! Wij storten maandelijks 225 euro, ex 125 euro. Daarnaast dus de kinderbijslag. Wat daarvan betaald wordt:
    - kleding
    - sport- en zwemlessen en benodigdheden daarvoor
    - mobiel telefoonabonnement van de oudste

    Wat overblijft, gaat naar een studiespaarrekening. We proberen daar de gehele kinderbijslag naartoe te storten, maar dat lukt niet altijd.

    Apart betalen we tussenschoolse opvang (op basis van wat ieder zelf afneemt, deden we bij BSO ook toen we dat nog gebruikten), verjaardagscadeaus (soms ook leggen we samen in voor een groot cadeau, bijv. een nieuwe fiets) en boodschappen.
    Oh, dat zou bij ons dus helemaal geen optie zijn zie ik al. Fijn dat dat bij jullie wel goed werkt.
    Am Yisrael Chai!
    -Nienke- schreef:
    17-06-2018 11:05
    Hier ook co-ouderschap (al ruim 6 jaar) en het voelt inderdaad vreemd om kinderen naar de opvang te laten gaan als je zelf thuis bent (als andere ouder). Toch hebben wij dat zoveel mogelijk zo gelaten. Het is nl. voor de kinderen echt rustiger als ze weten ‘nu ben ik bij mama, die brengt me weg en haalt me op, daar eet en slaap ik’, in plaats van dat ze bijv. overdag naar papa gingen omdat die toevallig vrij was. Om rust en voorspelbaarheid in het gewissel (want dat blijft Co-ouderschap toch!) te houden, hebben we dus soms gekozen voor opvang in plaats van naar de andere ouder.

    Hier storten we overigens beide naar draagkracht op een gezamenlijke rekening, waar ook de kinderbijslag naartoe gaat. Daar wordt alles van betaald voor de kinderen (en wordt ook een deel doorgeschoven naar een studiespaarrekening). Werkt goed! Misschien is dat voor jullie ook een idee?

    Zou doen wij het idd ook
    Alle reacties Link kopieren
    Smeetje schreef:
    17-06-2018 12:00
    Wat een fijne tips! Dankjewel, heb hier veel aan!
    Dus je bent om?
    Kind gaat gewoon in de vakanties naar zijn vader en naar opa / oma en de BSO?
    fashionvictim schreef:
    17-06-2018 12:17
      Oh, dat zou bij ons dus helemaal geen optie zijn zie ik al. Fijn dat dat bij jullie wel goed werkt.
      Het lijkt mij ook alleen werken als je nog redelijk on speaking terms bent. Als er sprake is van strijd, werkt zoiets natuurlijk niet.
      Smeetje schreef:
      17-06-2018 12:00
      Wat een fijne tips! Dankjewel, heb hier veel aan!
      Kijk bij ieder probleem wat er nog komt en uit je OP haal ik dat hij hier heel creatief in is heel objectief naar alle opties en draag die aan.

      Dan heeft hij geen vat meer op jou en dat geeft rust. Dat is goed voor jou en ook voor jullie kind.
      Nouschi schreef:
      17-06-2018 10:45
      Maar dan gaat het toch helemaal nergens over? Als hij 3 weken weg is in de zomervakantie hoeft ze niet naar de BSO. Dus dan een week kerstvakantie BSO, week voorjaarsvakantie, paar dagen herfstvakantie en nog wat losse dagen.
      Gaat toch nergens over?
      Dat zij ze liever bij zich heeft, kan, maar dan moet je niet scheiden ;-D
      Het zal sowieso niet meer dan de helft van de vakantie zijn.
      Ik werkte als zoon bij vader was en dus op de bso.
      De bso stond op mijn naam, omdat ik meer toeslag kreeg en er dus meer geld over bleef om aan zoon te besteden.
      In de vakantie ging hij wel of niet, afhankelijk van zijn vaders agenda.
      Als ex KOT wil kunnen krijgen moet er iig wel sprake zijn van 50/50 co-ouderschap geloof ik. Ook handig om even uit te zoeken (voor hem). Niet leuk om (soms) pasdrie jaar later opeens alles terug te moeten betalen.

      Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
      Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

      Terug naar boven