50/50 co ouderschap, alleen niet in de vakanties..?

17-06-2018 09:48 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs heb ik een topic geopend over de verdeling van het koophuis van mijn ex en mij.
Nu we in de scheidingsmolen zitten en binnenkort met een plan moeten komen, heb ik nog een volgend vraagstuk; co ouderschap.

Mijn ex wilde altijd volgende verdeling voor de zorg van onze dochter; 65% bij mij en 35% bij hem.
Nu bij de advocaat bekend werd dat het er dan op neer komt dat hij kinderalimentatie moet gaan betalen (dat hij meer verdient en onze dochter nou eenmaal meer bij mij is) werd alles ineens anders. Hij mist zijn dochter zo en nu wil hij plots 50/50 verdeling.
Op zich een heel goed idee; ik vind natuurlijk dat ze evenveel recht heeft op mij als op haar vader. En hij heeft ook recht op de helft van de tijd met haar.
Alleen is zijn oplossing nu oppasadressen en BSO. Hij werkt namelijk fulltime (36 uur) en ik parttime als ZZP'er. n in de vakanties (ik ben dan volledig vrij want werk in het onderwijs) wil hij dat zo door laten lopen, ze gaat dan naar de BSO terwijl ik gewoon thuis ben. Dus de vlieger van zijn dochter meer zien, gaat niet echt meer op...
De verdeling voorheen was altijd zo dat ik voor onze dochter zorgde, parttime werkte en haar daarom naar school kon brengen en ook weer daar kon halen.
Ik zo dit het liefste zo houden. Het idee dat ze naar oppassadressen moet in de vakanties omdat hij moet werken, geeft me een rotgevoel.

De alimentatie op een kindrekening storten zodra transparant is wat ervan gehaald wordt is op zich ook een goed idee, al is hij nogal manipulatief en vrees ik dat dit uitloopt op veel discussies.
Maargoed, ik wil ook water bij de wijn doen, want dit moet goed gebeuren en niet te lang voortslepen.
Ik voel (ik ken hem goed) dat het te maken heeft met het feit dat hij geen alimentatie wil betalen. Hij is boos en heeft al vele spelletjes gespeeld. Ik wil alleen op goede voet blijven staan (voorzover dat nog kan) en de juiste beslissingen nemen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen en gedachten hierover zijn. Dank alvast.
anoniem_360375 wijzigde dit bericht op 17-06-2018 09:50
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-06-2018 10:05
ik zou denken aan wat in het belang van je dochter is en daar vervolgens voet bij stuk in houden. Dan maar ruzie, je bent toch al gescheiden en je kunt het maar 1 keer goed regelen voor je kinderen. Alles wat je nu slikt "vanwege de lieve vrede' is op lange termijn alleen maar nadelig voor je kind. Want over x jaar is die lieve vrede tussen jou en je ex er ook niet meer, op zijn hoogst is er dan sprake van warme afstandelijkheid, maar zit je kind nog wel opgescheept met wat je nu afspreekt.

Als ze straks geen opvang meer nodig heeft betekent deze verdeling bijvoorbeeld dat ze heel vaak alleen thuis zou zijn, om maar wat te noemen.

En als ze straks duurder in onderhoud wordt betekent het dat jij steeds meer moeite zal krijgen de eindjes aan elkaar te knopen.

Dus: goed nadenken over de gevolgen op korte en lange termijn, daar een voorstel voor doen en desnoods door de rechter laten bepalen als je er niet samen uitkomt.
Dit. Van dubbele ervaringsdeskundige.

Met de oudste heb ik op papier bijna 50/50, maarin de praktijk niet. De truc zat in m in op donderdagochtend wisselen. Op papier is hij verantwoordelijk voor zoon op donderdag, evenals eens in de twee weken tot half vier op maandag. In de praktijk merkte zoon hier weinig van, werd alleen op donderdagochtend door papa gehaald en naar school gebracht, totdat hij het zelf kon.
Inmiddels heeft zoon geregeld dat hij hier luncht en zelf mag kiezen op donderdagmiddag waar hij heengaat.
Papa is altijd zes uur of later thuis.

Probeer voor jezelf en dochter op te komen. Geef ook tijd met papa. Maar wees ook slim.
En wil je co-ouderschap of een (uitgebreide) omgangsregeling? Achteraf zou mijn zoon meer gebaat zijn bij 1 thuisbasis en tussendoor heen en weer. Menig volwassene vindt 2 huizen ook niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
17-06-2018 13:18

En wil je co-ouderschap of een (uitgebreide) omgangsregeling? Achteraf zou mijn zoon meer gebaat zijn bij 1 thuisbasis en tussendoor heen en weer. Menig volwassene vindt 2 huizen ook niet fijn.
Ik ben ook geen voorstander van co-ouderschap. Dat wordt natuurlijk door de ander uitgelegd als gemene ex die de vader zijn kinderen wil ontnemen maar ik doe dat echt in het belang van de kinderen. Niemand wordt blij van meer dan 10 jaar in verschillende huizen te moeten leven en steeds maar heen en weer te moeten.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-06-2018 13:59
Ik ben ook geen voorstander van co-ouderschap. Dat wordt natuurlijk door de ander uitgelegd als gemene ex die de vader zijn kinderen wil ontnemen maar ik doe dat echt in het belang van de kinderen. Niemand wordt blij van meer dan 10 jaar in verschillende huizen te moeten leven en steeds maar heen en weer te moeten.
Betekent dat dus dat je ook zou toestemmen in een regeling waarbij het hoofdverblijf bij vader is, en jij je kind alleen een (lang) weekend per twee weken zou zien, bijvoorbeeld?

Dat vind ik namelijk het lastige bij dit soort uitspraken. Ik begrijp wat je zegt, maar m’n man vindt het al vreselijk dat hij de helft van de tijd z’n zoons niet ziet en zou echt doodongelukkig worden als hij ze nog minder zou zien. Ik snap dat je in het belang van de kinderen moet denken in dergelijke situaties, maar ik snap dat de opoffering voor hem hier als te groot voelt.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
17-06-2018 16:53
Betekent dat dus dat je ook zou toestemmen in een regeling waarbij het hoofdverblijf bij vader is, en jij je kind alleen een (lang) weekend per twee weken zou zien, bijvoorbeeld?

Dat vind ik namelijk het lastige bij dit soort uitspraken. Ik begrijp wat je zegt, maar m’n man vindt het al vreselijk dat hij de helft van de tijd z’n zoons niet ziet en zou echt doodongelukkig worden als hij ze nog minder zou zien. Ik snap dat je in het belang van de kinderen moet denken in dergelijke situaties, maar ik snap dat de opoffering voor hem hier als te groot voelt.
Het is moeilijk, maar als kind daar gelukkiger in zou zijn, hoop ik dat ik dat kan. Maar er zijn meer mogelijkheden dan eens een weekend per 2 weken. Samen eten, samen naar sport etc, maar wel in hetzelfde bed slapen.
Waarom open je steeds een nieuw topic? Je krijgt vast meer relevante reacties als je alles bij elkaar houdt.
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
17-06-2018 20:15
Het is moeilijk, maar als kind daar gelukkiger in zou zijn, hoop ik dat ik dat kan. Maar er zijn meer mogelijkheden dan eens een weekend per 2 weken. Samen eten, samen naar sport etc, maar wel in hetzelfde bed slapen.
Eens. Hier ook geen co-ouderschap omdat ik dat niet in het belang van de kinderen vindt. En toch zien ze hun vader heel veel; daar eten, sport etc en ze kunnen er heen wanneer ze maar willen.
Heb veel kinderen gezien in een co-ouderschap en daar later als jong-volwassenen vertelden hoe belastend dat was als kind zijnde.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
17-06-2018 16:53
Betekent dat dus dat je ook zou toestemmen in een regeling waarbij het hoofdverblijf bij vader is, en jij je kind alleen een (lang) weekend per twee weken zou zien, bijvoorbeeld?

Dat vind ik namelijk het lastige bij dit soort uitspraken. Ik begrijp wat je zegt, maar m’n man vindt het al vreselijk dat hij de helft van de tijd z’n zoons niet ziet en zou echt doodongelukkig worden als hij ze nog minder zou zien. Ik snap dat je in het belang van de kinderen moet denken in dergelijke situaties, maar ik snap dat de opoffering voor hem hier als te groot voelt.
Als mijn kind dat heel erg graag zou willen en het zou beter zijn, dan zou ik dat wel toestaan, ja. Vooralsnog is het geen optie. Maar al zou mijn kind niet bij me wonen, dan zou ik op andere manieren proberen kind regelmatig (in ieder geval vaker dan alleen in het weekend) te zien. Samen eten, samen een activiteit ondernemen, helpen op school, samen lunchen, 's middags na school afspreken, je kunt natuurlijk best wel manieren verzinnen om regelmatig contact te hebben zonder dat je kind in 2 huizen hoeft te wonen.

En ja, natuurlijk zou ik mijn ex dergelijk contact toestaan maar hij vraagt er niet om en als ik zelf vraag of ze extra naar hem toe kan (bijvoorbeeld omdat ze aangeeft dat te willen) kan het nooit. Dus dan zal het wel meevallen met dat missen, neem ik aan.
Am Yisrael Chai!
Nouschi schreef:
17-06-2018 10:21
Niet letterlijk, maar je wilt haar liever bij jou hebben in de vakantie dan dat ze naar de opvang gaat.
Nou dat is gek he?
Niet te geloven wat een rare reacties
Alle reacties Link kopieren
_Monti_ schreef:
17-06-2018 21:44
Eens. Hier ook geen co-ouderschap omdat ik dat niet in het belang van de kinderen vindt. En toch zien ze hun vader heel veel; daar eten, sport etc en ze kunnen er heen wanneer ze maar willen.
Heb veel kinderen gezien in een co-ouderschap en daar later als jong-volwassenen vertelden hoe belastend dat was als kind zijnde.
Ik kom er helaas niet meer vanaf, totdat kind zelf dit durft. Co ouderschap wordt tegenwoordig gepresenteerd als de heilige graal, maar het is vooral leuk voor de ouders.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
17-06-2018 22:20
Nou dat is gek he?
Niet te geloven wat een rare reacties
Dan gaat het niet om het kind of de ego van papa of mama. Normaal gaat kind toch ook niet naar opvang als 1 van ouders thuis is? (Uitzonderingen daar gelaten). Dat zou trouwens echt co-ouderen zijn ipv dit is jouw dag, dit is mijn dag. Iedere dag de dag van het kind.
fashionvictim schreef:
17-06-2018 21:48
Als mijn kind dat heel erg graag zou willen en het zou beter zijn, dan zou ik dat wel toestaan, ja. Vooralsnog is het geen optie. Maar al zou mijn kind niet bij me wonen, dan zou ik op andere manieren proberen kind regelmatig (in ieder geval vaker dan alleen in het weekend) te zien. Samen eten, samen een activiteit ondernemen, helpen op school, samen lunchen, 's middags na school afspreken, je kunt natuurlijk best wel manieren verzinnen om regelmatig contact te hebben zonder dat je kind in 2 huizen hoeft te wonen.

En ja, natuurlijk zou ik mijn ex dergelijk contact toestaan maar hij vraagt er niet om en als ik zelf vraag of ze extra naar hem toe kan (bijvoorbeeld omdat ze aangeeft dat te willen) kan het nooit. Dus dan zal het wel meevallen met dat missen, neem ik aan.
:O En dat was die vent die bij jou aandrong op een tweede leg omdat hij zonodig vader wilde worden? Ben je mooi klaar mee dat ie jou er nu voor op laat draaien.
Joostisandersgeaard2 schreef:
18-06-2018 09:16
Ik kom er helaas niet meer vanaf, totdat kind zelf dit durft. Co ouderschap wordt tegenwoordig gepresenteerd als de heilige graal, maar het is vooral leuk voor de ouders.
Eens. De meeste ouders moeten er niet aan denken ieder weekend of halverwege de week steeds van huis te wisselen, maar vinden het prima dat hun kinderen dat na een scheiding wel moeten. Heel bijzonder vind ik dat altijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken werkelijk geen enkel kind die in vakantietijd heel graag naar de BSO wil, want dat is zo gezellig, leuk en leerzaam.
Zelfs na schooltijd vinden de meeste kinderen die ik ken BSO al niet leuk. Laat staan dat ze daar ook nog wekenlang in de vakantie heen moeten.
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
18-06-2018 09:16
Ik kom er helaas niet meer vanaf, totdat kind zelf dit durft. Co ouderschap wordt tegenwoordig gepresenteerd als de heilige graal, maar het is vooral leuk voor de ouders.
Mee eens, en dan is het ook nog zo dat er behoorlijk wat - meestal vaders, die verdienen nog steeds vaker meer dan moeders - ouders zijn die het vooral leuk voor hun portemonnee vinden, dat co-ouderen. En ondertussen worden de kinderen in kwestie bij opa en oma of op de opvang gedumpt. Maar hee, je hoeft in ieder geval geen alimentatie te betalen!
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Baudolino schreef:
18-06-2018 10:42
Ik ken werkelijk geen enkel kind die in vakantietijd heel graag naar de BSO wil, want dat is zo gezellig, leuk en leerzaam.
Zelfs na schooltijd vinden de meeste kinderen die ik ken BSO al niet leuk. Laat staan dat ze daar ook nog wekenlang in de vakantie heen moeten.
Wie heeft het over wekenlang dan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
18-06-2018 10:42
Eens. De meeste ouders moeten er niet aan denken ieder weekend of halverwege de week steeds van huis te wisselen, maar vinden het prima dat hun kinderen dat na een scheiding wel moeten. Heel bijzonder vind ik dat altijd.
Dus komen er veel samengestelde gezinnen.
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
18-06-2018 11:00
Dus komen er veel samengestelde gezinnen.
Hoe bedoel je?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-06-2018 10:55
Mee eens, en dan is het ook nog zo dat er behoorlijk wat - meestal vaders, die verdienen nog steeds vaker meer dan moeders - ouders zijn die het vooral leuk voor hun portemonnee vinden, dat co-ouderen. En ondertussen worden de kinderen in kwestie bij opa en oma of op de opvang gedumpt. Maar hee, je hoeft in ieder geval geen alimentatie te betalen!
Of de status van "ik zorg de helft voor mijn kind". Uiteindelijk faciliteer ik ook de ruime werkweek van mijn ex met zakenreisjes.
Voor de scheiding ving ik kind al grotendeels op. Was ook overvallen door zijn voorstel van co ouderschap. Vreemd genoeg is het dus alleen 50/50 op papier. Er kan nooit iets met zijn werk, terwijl vreemd genoeg ik alles weet te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
18-06-2018 10:42
Eens. De meeste ouders moeten er niet aan denken ieder weekend of halverwege de week steeds van huis te wisselen, maar vinden het prima dat hun kinderen dat na een scheiding wel moeten. Heel bijzonder vind ik dat altijd.
Klopt. Ikzelf heb het een tijd gedaan, maar kreeg er helemaal een punthoofd van. Wat ontzettend veel tijd en energie kost dat.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
18-06-2018 11:02
Hoe bedoel je?
Omdat al die mensen na een scheiding geen zin hebben om in 2 huizen te wonen, wat hun kinderen wel doen. Dus wordt de boel in elkaar geschoven in 1 huis, zonder goed naar de kinderen te kijken. En die kinderen wonen wel in 2 huizen en per huis wisselt de gezinssamenstelling dan ook nog door de verschillende regelingen voor de kinderen.
En dit klapt dan in bijna 70% van de gevallen.

(En ja, ik ben er ook zo een :facepalm: . En vandaag extra cynisch want de pms is gestart :facepalm: :facepalm: )
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
18-06-2018 11:05
Of de status van "ik zorg de helft voor mijn kind". Uiteindelijk faciliteer ik ook de ruime werkweek van mijn ex met zakenreisjes.
Voor de scheiding ving ik kind al grotendeels op. Was ook overvallen door zijn voorstel van co ouderschap. Vreemd genoeg is het dus alleen 50/50 op papier. Er kan nooit iets met zijn werk, terwijl vreemd genoeg ik alles weet te regelen.
Herkenbaar. Die van mij vindt het ook heeeeerlijk om te kunnen opscheppen dat ie zo betrokken is. Roept ie ook overal. Gaat ook expres winkelen met kind zodat de winkelmeisjes denken dat ie zo'n leuke hippe hands-on vader is.

Dat ie geen alimentatie betaalt, nooit kan en nooit iets kan regelen (nee, sorry, dan zit ik in het vliegtuig...) terwijl ik met mijn veel drukkere baan het wel allemaal geregeld krijg ziet natuurlijk niemand aan de buitenkant.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-06-2018 11:11
Herkenbaar. Die van mij vindt het ook heeeeerlijk om te kunnen opscheppen dat ie zo betrokken is. Roept ie ook overal. Gaat ook expres winkelen met kind zodat de winkelmeisjes denken dat ie zo'n leuke hippe hands-on vader is.

Dat ie geen alimentatie betaalt, nooit kan en nooit iets kan regelen (nee, sorry, dan zit ik in het vliegtuig...) terwijl ik met mijn veel drukkere baan het wel allemaal geregeld krijg ziet natuurlijk niemand aan de buitenkant.
Dat is gewoon winkelmeisjes versieren. Sta ik in het pashokje, zijn de verkoopsters druk met man en dochter :facepalm: Net zoiets al man met puppy in park. En man probeert niet eens te versieren.

We dwalen af...
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
18-06-2018 11:09
Omdat al die mensen na een scheiding geen zin hebben om in 2 huizen te wonen, wat hun kinderen wel doen. Dus wordt de boel in elkaar geschoven in 1 huis, zonder goed naar de kinderen te kijken. En die kinderen wonen wel in 2 huizen en per huis wisselt de gezinssamenstelling dan ook nog door de verschillende regelingen voor de kinderen.
En dit klapt dan in bijna 70% van de gevallen.

(En ja, ik ben er ook zo een :facepalm: . En vandaag extra cynisch want de pms is gestart :facepalm: :facepalm: )
Moet je eerst wel weer iemand tegenkomen natuurlijk. En idd kinderen blijven altijd heen en weer gaan. Bijna inherent aan een scheiding.
Sterkte met de pms :devil:
nouschi wijzigde dit bericht op 18-06-2018 11:43
0.13% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
18-06-2018 11:39
Dat is gewoon winkelmeisjes versieren. Sta ik in het pashokje, zijn de verkoopsters druk met man en dochter :facepalm: Net zoiets al man met puppy in park. En man probeert niet eens te versieren.

We dwalen af...
Je hebt het zwaar te pakken idd :rofl:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nergens gelezen wat de dochter zelf wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven