50/50 co ouderschap, alleen niet in de vakanties..?

17-06-2018 09:48 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs heb ik een topic geopend over de verdeling van het koophuis van mijn ex en mij.
Nu we in de scheidingsmolen zitten en binnenkort met een plan moeten komen, heb ik nog een volgend vraagstuk; co ouderschap.

Mijn ex wilde altijd volgende verdeling voor de zorg van onze dochter; 65% bij mij en 35% bij hem.
Nu bij de advocaat bekend werd dat het er dan op neer komt dat hij kinderalimentatie moet gaan betalen (dat hij meer verdient en onze dochter nou eenmaal meer bij mij is) werd alles ineens anders. Hij mist zijn dochter zo en nu wil hij plots 50/50 verdeling.
Op zich een heel goed idee; ik vind natuurlijk dat ze evenveel recht heeft op mij als op haar vader. En hij heeft ook recht op de helft van de tijd met haar.
Alleen is zijn oplossing nu oppasadressen en BSO. Hij werkt namelijk fulltime (36 uur) en ik parttime als ZZP'er. n in de vakanties (ik ben dan volledig vrij want werk in het onderwijs) wil hij dat zo door laten lopen, ze gaat dan naar de BSO terwijl ik gewoon thuis ben. Dus de vlieger van zijn dochter meer zien, gaat niet echt meer op...
De verdeling voorheen was altijd zo dat ik voor onze dochter zorgde, parttime werkte en haar daarom naar school kon brengen en ook weer daar kon halen.
Ik zo dit het liefste zo houden. Het idee dat ze naar oppassadressen moet in de vakanties omdat hij moet werken, geeft me een rotgevoel.

De alimentatie op een kindrekening storten zodra transparant is wat ervan gehaald wordt is op zich ook een goed idee, al is hij nogal manipulatief en vrees ik dat dit uitloopt op veel discussies.
Maargoed, ik wil ook water bij de wijn doen, want dit moet goed gebeuren en niet te lang voortslepen.
Ik voel (ik ken hem goed) dat het te maken heeft met het feit dat hij geen alimentatie wil betalen. Hij is boos en heeft al vele spelletjes gespeeld. Ik wil alleen op goede voet blijven staan (voorzover dat nog kan) en de juiste beslissingen nemen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen en gedachten hierover zijn. Dank alvast.
anoniem_360375 wijzigde dit bericht op 17-06-2018 09:50
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goed dat ik dit lees. Wij zijn ook bezig met de zorgverdeling. Ik ben meer thuis dan to-be-ex.
Hij lijkt steeds meer op te schuiven van een weekendregeling naar een 50/50. En ik voorzie dat gewissel als een probleem voor de kinderen. Behalve voor de jongste, die wil geen van beiden te lang missen.
En nu dus aan het puzzelen met schema's maar het komt of neer op vaak wisselen. Of op lang missen. Twee verschillende schema's gaat lastig worden ivm werk.
Omdat de jongste ook niet meer zo lang jong is, neig ik erg naar vaste basis (bij mij, dat zijn ze gewend en ik ben meer thuis) met veel mogelijkheden om vader toch te zien tussendoor. Ik zou daar ook nooit dwars in gaan liggen. Maar mijn to-be-ex wil (nu ineens) wel echt een vader zijn. Ergens denk ik: dit is misschien zijn kans om dat te laten zien. Maar aan de andere kant: dat gewissel. We zijn nog maar een paar weken onderweg (er is nog niks op papier) en het gewissel maakt ons allemaal knettergek. De oudsten (pubers) verzetten zich een beetje maar dat wordt natuurlijk erger als ze ouder worden.

Ik ben zo in twijfel wat ik nu moet. En hoe ik overtuig...
Alle reacties Link kopieren
alkemade schreef:
18-06-2018 11:48
Ik heb nog nergens gelezen wat de dochter zelf wil.
Hele goede. Mits oud genoeg en geen loyaliteitsconflict oproepend.
Kind is 7 of 8, die ga je toch niet vragen om te kiezen? Lijkt me het perfecte recept voor een loyaliteitsconflict.
@ Schanulleke - wat als je de twee omgangsregeling loskoppelt? Je oudsten hoeven niet exact tegelijk en evenveel tijd met jullie als ouders door te brengen. Misschien willen je oudsten vanwege de rust en gedoe met huiswerk / boeken wel een vaste basis bij jou en krijgt je jongste zo ook exclusieve aandacht van pa. Een jong kind heeft toch meer zorg nodig dan een puber (met alleen pubers thuis kun je misschien wel een volle dag werken en met jongste erbij niet?).
Alle reacties Link kopieren
Opvallend dat hier ineens zo negatief over co-ouderschap wordt gesproken. Hier hebben we co-ouderschap juist gekozen omdat voor de kinderen dan zoveel mogelijk het ‘oude’ ritme kon blijven bestaan: maandag papa thuis, dinsdag opa en oma, woensdag BSO, donderdag en vrijdag mama thuis. Alleen dan dus wel tussendoor verplaatsen van huis. Als het een omgangsregeling had moeten worden, had het voor de kinderen meer onrust betekent, was destijds de redenering ook.

Uiteraard begrijp ik dat het gesjouw met spullen weleens onrustig is, maar tot dusver vindt geen van de kinderen (9, 11 en 13) nu het vervelend. We hebben steeds gezegd dat ze het eerlijk mogen zeggen als ze anders willen (en vragen daar ook af en toe naar), maar dat is nog nooit het geval geweest. Ik hoop dus dat ze niet over jaren en jaren alsnog vertellen dat ze het destijds vreselijk vonden.. Dat zou ik echt heel verdrietig vinden voor ze.
Alle reacties Link kopieren
Je had het gewoon erg goed voor jezelf geregeld, TO; parttimer in het onderwijs. Het hele probleem in jouw situatie is dat je jouw vele vrije dagen als argument tegen zijn wens voor 50/50 inzet. Dat-ie manipuleert etc, dat geloof ik allemaal wel.

Ga meer werken, dan hoef je niet nog steeds je hand op te houden. Ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt (om meerdere redenen), maar je makkelijke leventje is voorbij.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
18-06-2018 11:42
Je hebt het zwaar te pakken idd :rofl:
Ben ik nog niet eens over mijn schoonouders begonnen.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
18-06-2018 18:01
Opvallend dat hier ineens zo negatief over co-ouderschap wordt gesproken. Hier hebben we co-ouderschap juist gekozen omdat voor de kinderen dan zoveel mogelijk het ‘oude’ ritme kon blijven bestaan: maandag papa thuis, dinsdag opa en oma, woensdag BSO, donderdag en vrijdag mama thuis. Alleen dan dus wel tussendoor verplaatsen van huis. Als het een omgangsregeling had moeten worden, had het voor de kinderen meer onrust betekent, was destijds de redenering ook.

Uiteraard begrijp ik dat het gesjouw met spullen weleens onrustig is, maar tot dusver vindt geen van de kinderen (9, 11 en 13) nu het vervelend. We hebben steeds gezegd dat ze het eerlijk mogen zeggen als ze anders willen (en vragen daar ook af en toe naar), maar dat is nog nooit het geval geweest. Ik hoop dus dat ze niet over jaren en jaren alsnog vertellen dat ze het destijds vreselijk vonden.. Dat zou ik echt heel verdrietig vinden voor ze.
Het werkt als kinderen het kunnen. Uiteindelijk moeten zij het uitvoeren. Die van mij heeft wisselstress. Dit kwam er na 5 jaar pas keihard uit.
Het kan zijn dat ze later toch vertellen dat ze het niet fijn vonden, kinderen zijn erg loyaal.

Maar in jouw post lees ik al een paar positieve ingredienten: papa is al een dag thuis, het woord we en er is gekeken naar wat voor de kinderen fijn is.
-Nienke- schreef:
18-06-2018 18:01
Opvallend dat hier ineens zo negatief over co-ouderschap wordt gesproken. Hier hebben we co-ouderschap juist gekozen omdat voor de kinderen dan zoveel mogelijk het ‘oude’ ritme kon blijven bestaan: maandag papa thuis, dinsdag opa en oma, woensdag BSO, donderdag en vrijdag mama thuis.
Ik begrijp dit niet zo geloof ik. Het gaat toch niet om jouw kinderen, maar om de stiefkinderen? Je brengt het alsof je zelf door een scheiding bent gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
18-06-2018 18:19
Ik begrijp dit niet zo geloof ik. Het gaat toch niet om jouw kinderen, maar om de stiefkinderen? Je brengt het alsof je zelf door een scheiding bent gegaan.
Niet m’n intentie hoor, maar het staat er inderdaad vreemd zo. Uiteraard hebben ze voor co-ouderschap gekozen omdat alles dan zoveel mogelijk bij het oude bleef.
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
18-06-2018 18:10
Je had het gewoon erg goed voor jezelf geregeld, TO; parttimer in het onderwijs. Het hele probleem in jouw situatie is dat je jouw vele vrije dagen als argument tegen zijn wens voor 50/50 inzet. Dat-ie manipuleert etc, dat geloof ik allemaal wel.

Ga meer werken, dan hoef je niet nog steeds je hand op te houden. Ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt (om meerdere redenen), maar je makkelijke leventje is voorbij.
invullen is ook een vak apart.
Ik heb altijd (in de ochtend en avonduren als zzp'er gewerkt.
Nooit mijn hand opgehouden, sterker nog, hij had zijn spaargeld om van alles te kopen, ik niet. Achteraf ook krom natuurlijk.
Inmiddels goed gesprek gehad met ex.

We komen er wel uit. Dank voor alle tip!

En, dochter is 7, te jong om te beslissen maar oud genoeg om aan te geven wat ze voelt. Al kan dat over de langere termijn anders gaan worden. Komt tijd , komt raad ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven