Accent afleren?

11-10-2008 22:33 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was hevig verontwaardigd over het interview met Sergio Herman en Ellemieke Vermolen in de Viva van deze week. ,,Toen hij zijn mond opendeed, schrok ik van zijn Zeeuwse accent. Hij werkt er nu aan en het klinkt al veel beter,'' blaat Ellemieke. Waarom zou die jongen z'n accent moeten afleren, vraag ik mij af. En hoe moet ie dan gaan praten? Vreemd, heel vreemd. Wat vinden jullie van zo'n opmerking?
't Is al met al een heel gedoe
quote:shining schreef op 13 oktober 2008 @ 18:50:

Serieus, wist je dat nooit eerder? Is toch algemeen bekend dat mensen dat vinden?

Trouwens, niemand zegt dat je dom bent als je een accent hebt. Maar wel dat het dom klinkt. Dat is heel wat anders.

Mwah, in Limburg leeft dat vooroordeel niet zo. Maar ook daarbuiten (toegegeven, wel in het oosten van het land) is het me nooit zo opgevallen.

Dom klinken mag dan wel wat anders zijn dan dom zijn, maar het is allebei niet bepaald positief. Als je dom klinkt, zul je je toch meer moeten bewijzen dan iemand die niet dom klinkt. In situaties waar eerste indrukken dan van groot belang zijn (zoals in een sollicitatiegesprek), kan een accent dan behoorlijk nadelig uitpakken.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
quote:Goldielocks schreef op 11 oktober 2008 @ 22:37:

Het is gewoon een kutwijf.???
Ik kom zelf uit Amsterdam en heb ook een beetje een accent maar ik probeer daar wel op te letten, als ik bij vrienden ben dan vind ik het niet zo erg, maar op mijn werk probeer ik wel ABN te praten, ik vind het niet netjes om dan plat te praten.
Ik woon sinds niet al te lang in Amsterdam en kom oorspronkelijk uit het diepe zuiden. Ik krijg vrijwel dagelijks te horen: goh, waar kom jij vandaan? Of: Jij komt niet van hier zo te horen.. En dat hoor ik op mijn werk, aan de telefoon, bij instellingen / bedrijven / winkels, in restaurants.. werkelijk altijd en overal. Ik ben me er nu zelfs zo bewust van dat ik er ontzettend onzeker en zelfbewust door word. Een collega raadde me aan om bij een sollicitatiegesprek wat minder met een accent te spreken omdat 'sommige mensen daar niet van houden'. Op een ander sollicitatiegesprek zei de dame in kwestie gelijk bij het binnenkomen: 'Zo te horen kom jij uit het zuiden. Als ik die Camiel Eurlings altijd op tv hoor, dan kan ik zo'n man toch echt niet serieus nemen..' :-S Leuke binnenkomer!!

Op zich snap ik best dat een zwaar accent af kan leiden van de boodschap en wat veel mensen hier roepen, dat het dommig over kan komen. Al word ik boos als ik dit lees.. Wat kunnen we er aan doen?? Ik let er al op, maar nog lijkt iedereen het hier een ontzettend accent te vinden.

Zijn er ook tips om dit wat te minderen? Weten jullie misschien een youtube filmpje met een lesje 'ABN'? (het is toch eigenlijk te erg voor woorden..)
Ik werd in Limburg als kind zo gepest met mijn ABN en alle vooroordelen over 'verwaande' en 'vregge' Hollanders, dat ik zelfs na 14 jaar Limburg nog geen zachte g had.
Ik ben opgevoed in het dialect. Leerde pas op school ABN spreken. Het is een oud Saksische taal. Voordeel is dat ik nu accentloos Nederlands kan spreken, (accentloos als zijnde zonder Drents accent;-) ) omdat ik het echt geleerd heb. Andere kinderen uit mijn dorp die niet in het dialect zijn opgevoed dachten dat zij ABN spraken, maar werden hier in het voortgezet onderwijs (in de grote stad) op afgebrand omdat ze alles 'inslikten' : drink'n, lop'n enz. Zij waren altijd in de veronderstelling dat ze het ABN onder de knie hadden in vergelijking met het 'geknauw' (want dat is het) van dialectsprekende klasgenootjes.

Ben nu trots op die taal, maar soms is het wel lastig en vroeger schaamde ik me echt. Ons hele gezin spreekt dialect, een aantal van mijn vriendinnen ook en als we dan eens in een restaurant of bijvoorbeeld in de trein zitten dan spreek je dialect met elkaar en dan zie je mensen echt kijken van: My God wat is dit dan toch. Dat snap ik ook wel want het klinkt echt nergens naar. Maar goed, ik kan er ook niets aan doen dat ik zo opgevoed ben. En ik hoef er ook echt niet mee aan te komen om familie en vrienden in het ABN te woord te staan. Kon er ook altijd beetje tegenop zien om vriend mee naar huis te nemen omdat hij ons dan zo kon horen praten. Ik bereidde ze natuurlijk wel voor, maar als ze het dan horen! Gelukkig heeft er nooit iemand een probleem van gemaakt.
Zo, die is mooi uit de diepte opgetoverd

Ik vind het verhaal van Baudolino wel mooi. En met carnaval doet hier iedereen zijn uiterste best om plat te praten, wat maar weinigen nog echt goed kunnen.

Eigenlijk best zonde als al die diversiteit in de taal zou wegvallen omdat mensen zich hiervoor zouden moeten schamen.
Dialect praten.. je zou je moeten schamen!

.. Als je je schaamt omdat je dialect spreekt (of een accent hebt)

Mooi toch, allemaal die verschillende talen
Ik spreek 100% accentloos Nederlands en toen ik nog niet zo lang in Amsterdam woonde sprak zo'n rasechte Amsterdammer die me hoorde praten op straat me aan met de vraag: Sooo hee, waar kom jij fandaan? Groningen ofsoo?

Ja, je hebt Amsterdammers en je hebt boeren dus iemand die geen Amsterdams spreekt moet natuurlijk wel uit Groningen komen.

Het schiet me ineens weer tebinnen nu ik dit topic lees.
mahna mahna tuduuuudududu
En Yette, mijn zoontje van 4 die al anderhalf jaar naar een Vlaamse school gaat spreekt nog steeds volkomen accentloos Hollands. Iedereen is er verbaasd over. Tot nu toe vinden ze zijn Hollands erg schattig en grappig, ik hoop dat het zo blijft en dat hij niet gepest gaat worden.
mahna mahna tuduuuudududu
Ik werd vroeger gepest omdat ik geen Twents sprak maar ABN. Later in het Land van Maas en Waal werd ik gepest omdat ik een harde g had, geen zachte g zoals in Zuid-Nederlandse en Vlaamse dialecten.

Mijn accent is wat Twents gekleurd, maar de Gooise r sluipt erin, zonder dat ik dat wil. Ik zou de tong-r moeten gaan gebruiken, dan krijgt de Gooise r ook geen kans.
World of Warcraft: Legion
Nou Hans, er zijn genoeg mensen met een tongpunt-r die ook een Gooise r bezigen.
quote:yette schreef op 12 maart 2010 @ 13:25:

Ik werd in Limburg als kind zo gepest met mijn ABN en alle vooroordelen over 'verwaande' en 'vregge' Hollanders, dat ik zelfs na 14 jaar Limburg nog geen zachte g had.

Verrek, ik dacht dat ik de enige was. Ik ben, toen ik 7,5 was, als 'westerling' naar het hoge Noorden gekomen, waar ik door veeeeeeeeeel mensen als 'die rijke kakker uit het Westen' beschouwd werd. Ik woon hier nu 34 jaar en ook ik verdom het om Gronings te spreken. Ik word toch alleen maar uitgelachen als ik het een keer probeer. Doe ik moeite om één hele zin in het Gronings te praten ligt iedereen in een deuk

Wel versta ik het inmiddels vloeiend.

Kan ook niet anders met een groningse man en schoonfamilie....
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Baudolino, ik vind Drents prachtig om te horen (ik woon zelf op 600 meter van de grens Groningen-Drenthe), omdat veel woorden eindigen op -tie(s): schoenties, kindties, woordties...en natuurlijk het zompie en zullegie, maar verder versta ik er geen barst van.

Ik probeer het wel hoor, maar het is zo'n eigen dialect dat je er opgegroeid moet zijn wil je het kunnen verstaan. Maar ik vind het echt een heel stuk mooier en liever klinken dan het botte en boerse gronings.

Mijn man en ik maken er tegenwoordig een sport van om op een zo zeurend mogelijk toontje gronings te knauw'n. Gewoon uit baldadigheid. Hij verzint ook af en toe zulke rare woorden dat ik in mijn broek pies van het lachen.

Niet om de Groninger te beledigen hoor, helemaal niet, maar ik vìnd het soms een spraakgebrek!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Wat wij als AN zien, is van oorsprong ook een accent.. dus ach..

Moet zeggen dat ik ook niet alles even prettig vind klinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven