Accent afleren?

11-10-2008 22:33 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was hevig verontwaardigd over het interview met Sergio Herman en Ellemieke Vermolen in de Viva van deze week. ,,Toen hij zijn mond opendeed, schrok ik van zijn Zeeuwse accent. Hij werkt er nu aan en het klinkt al veel beter,'' blaat Ellemieke. Waarom zou die jongen z'n accent moeten afleren, vraag ik mij af. En hoe moet ie dan gaan praten? Vreemd, heel vreemd. Wat vinden jullie van zo'n opmerking?
't Is al met al een heel gedoe
quote:Caylinn schreef op 12 oktober 2008 @ 18:38:

Leuk om te lezen over ontstaan van ABN van de site onze taal: klik

Ook leuk om te weten dat ABN eigenlijk nog heel jong is.

hier nog meer achtergrond over ABN.Interessant hè? Ik vind taal ook ontzettend interessant. Vooral het ontstaan ervan.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Digitalis,ik vind mezelf nou zeker niet dom,okay ben ook geen perfecte superprofessor.Maar geef je in der daad gelijk,soms kunnen bepaalde accenten raar klinken hoewel het niets zegt over de inteligentie over de persoon.Vind in der daad de accent van straatjochies vreemd klinken.Maar wil er verder niet over oordelen.

Heb mijn text trouwens aangepast.

Waar kom jij vandaan?

Ik ben in Denemarken geboren,in Kolding en toen ik 3 maanden oud was in Duitsland gaan wonen.Maar woon nu een paar jaartjes in Schiedam.Hou me ook bezig met de geschiedenis van Schiedam en wil er binnenkort ene boek over gaan lezen,over de ontwikkeling en hoe het kwam dat Kethel toegevoegd werd aan Schiedam en niet meer zelfstandig is.
Dus in principe zou ik minder dom klinken met een Duits dan met een Limburgs accent? Dat vind ik dan wel weer raar.
quote:Lalein schreef op 11 oktober 2008 @ 23:06:

[...]

de koningin geen accent??? sorry heur maar die heeft misschien nog t grootste accent van alle nederlanders, dat bekakte aangeleerde hooghollands koninklijk geneuzelMoest toch ff lachen over dit woord,dat geneuzel...ik zou haar accent nog geen eens kunnen imiteren hihi...
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 18:39:

Ik zou tekenen voor een native-like Amerikaans accent.Toch niet voor Texaans? Omdat ik nooit in een Engelstalig land heb gewoond, ken ik de betekenis van veel woorden 'vanuit de onderlaag' niet. Een filosofische discussie voeren gaat prima, een technische ook, maar sommige woorden uit de keuken bijvoorbeeld...Maar dat merk ik ook op bij mensen die Nederlands hebben geleerd op een latere leeftijd, zich bewegen in academische milieus, maar haast geen huis-tuin-en-keuken-gesprek kunnen voeren. Zo is er altijd wel iets
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 18:43:

Dus in principe zou ik minder dom klinken met een Duits dan met een Limburgs accent? Dat vind ik dan wel weer raar.Ik vind een Limburgs accent juist wel mooi klinken.Mijn vader die in Duitsland woont kijkt vaak Limburgs tv.Hij heeft een bepaald kabel.Vroeger als kleine jongen zat hij vaak naar het Nederlandse radio te luisteren.Hij woonde toen in de buurt van Nederland,MoenchengladbachHij kan redelijk Nederlands.Maak je geen zorgen!Niets mis met je accent!
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 18:43:

Dus in principe zou ik minder dom klinken met een Duits dan met een Limburgs accent? Dat vind ik dan wel weer raar.Ja, ik zeg ook niet dat er logische argumenten voor te vinden zijn. 't Is een gevoel. Net als er wordt gedacht dat mensen met tatoeages dommer zijn. Ik heb ze zelf ook, die tattoos en het kan me geen reet schelen of iemand dat denkt.
Damn.

Daffodil:

-Praat dialect

-Praat Nederlands met een accent

-Is vrouw

-Verdient minder dan gemiddeld

-En heeft een piercing

Ergo: ik ben kansloos.
quote:Digitalis schreef op 12 oktober 2008 @ 18:45:

Toch niet voor Texaans? Omdat ik nooit in een Engelstalig land heb gewoond, ken ik de betekenis van veel woorden 'vanuit de onderlaag' niet. Een filosofische discussie voeren gaat prima, een technische ook, maar sommige woorden uit de keuken bijvoorbeeld...Maar dat merk ik ook op bij mensen die Nederlands hebben geleerd op een latere leeftijd, zich bewegen in academische milieus, maar haast geen huis-tuin-en-keuken-gesprek kunnen voeren. Zo is er altijd wel iets De kans dat ik met een Texaans accent ga praten is heel klein. Tenzij ik een baan in Texas aangeboden krijg. Maar dat zal er de eerstkomende jaren niet inzitten ben ik bang.
Vinden jullie trouwens Maxima accentlos Nederlands praten?

En wat ik trouwens echt niet mooi vind,en dan heb ik het niet over een accent,maar die zogenaamde ''Breezertaal''met slechte gramatica enzo.

Iedere keer als ik probeer met het zogenaamde kakkers-R te praten dan moeten mensen lachen want dat klinkt bij mij in der daad grappig alsof ik een Amerikaan ben die Nederlands praat en ik moet er zelf ook om lachen.
(Overigens denk ik niet dat mensen met tatoeages dommer zijn. Gewoon een kwestie van smaak.)
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 18:59:

(Overigens denk ik niet dat mensen met tatoeages dommer zijn. Gewoon een kwestie van smaak.)

Maar sommige smaken komen vaker voor bij domme mensen

Digitalis:

-Neptieten

-4 Tatoeages

-Voorkeur voor decolletees

-Piercings

-Vrouw

-Hoer

Maar wel accentloos NL
Digitalis,waar kom jij ook weer precies vandaan en wat voor talen spreek je?

Ik vind talen,cultuur,sport en geschiedenis ook erg interessant,het onstaan van klanken,de ontwikkeling,de dialecten.Tijdens mijn opleiding gingen we naar de details of wel:''We went into details''.

Ik wil trouwens graag nog meer talen leren en natuurlijk mijn Nederlands nog meer verbeteren.Ik beschouw dit als een leuke uitdaging.

So,und jetzt essen wir zu Abend...vandaar dat ik geen antwoord meer kan geven.Maar een ding is zeker,zelf vind ik accenten altijd interessant.
Digi wat heb jij de laatste dagen? Als ik het nu niet zeg ga ik me irriteren.

Mensen met accent komen "dom" over, en jij spreekt accentloos, niet een, maar zelfs twee talen, je vindt (op het arrogante mensen topic) dat je het lekkerste wijf bent van iedereen (en degenen met twee kilo teveel die zichzelf ook een lekker wijf vinden zijn dom), je leven is leuker dan dat van de rest, en je kan het ook nog leuker brengen dan iedereen. Vriendinnen die zichzelf er leuker uit vinden zien zijn jouw vriendschap niet waard. En als klap op de vuurpijl moet God voor je buigen.

En God mag weten waarom. Want je bent best aardig, ik heb geen hekel aan je, en ik heb je foto's gezien, je bent niet lelijk maar ook niet de mooiste vrouw die ik ken. Het beeld wat wij als forummers van je leven hebben, is evenmin rooskleurig te noemen (understatement). Zo leuk is je leven niet, en je maakt er ook bij lange na niet het leukste van. En kom op, we weten allemaal hoe we mannen om onze vinger winden, je bent ook hier niet uniek in.

Dat kan anders Digi, kom op, terug op aarde met die voetjes en gewoon weer je eigen doorsnee lieve zelf zijn. Je kunt het best
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Nog niet helemaal door het topic heen maar Herman den Blijker spreekt echt geen plat Rotterdams hoor, dat doen ze bij mij in de straat toch echt beter. Maar hij spreekt wel overduidelijk met een Rotterdams accent, dat is wel leuk. Hij

klinkt pas dom als hij nog geen drie woorden Engels achter elkaar kan uitspreken.

Een accentje kan leuk zijn al is het ene accentje echt charmanter dan het andere. Sommige stukken van Groningen of Twente, tja dat kun je maar beter afleren. Limburgs daarentegen is enig, wel onpraktisch want daarin kun je niet boos worden. (gelukkig als Lalein nu boos op me wordt maakt het niets uit, ik stel me gewoon voor dat ze het uitspreekt )

Eerlijk is eerlijk als iemand echt is opgevoed in het dialect is het Nederlands vaak toch minder goed. Ik snap het ook niet zo goed; je bent toch Nederlander, dan wil je toch dat je kinderen goed Nederlands spreken? Dat accent pikken ze toch wel op.

/ als ik diep in mijn hart kijk voelt dialect toch als 'minder' dan Nederlands. Daar kan ik echt niets aan doen, alleen al daarom zou ik een kind zo ABN mogelijk opvoeden.
quote:Very Cherry schreef op 12 oktober 2008 @ 19:13:

Digi wat heb jij de laatste dagen? Als ik het nu niet zeg ga ik me irriteren.

Mensen met accent komen "dom" over, en jij spreekt accentloos, niet een, maar zelfs twee talen, je vindt (op het arrogante mensen topic) dat je het lekkerste wijf bent van iedereen (en degenen met twee kilo teveel die zichzelf ook een lekker wijf vinden zijn dom), je leven is leuker dan dat van de rest, en je kan het ook nog leuker brengen dan iedereen. Vriendinnen die zichzelf er leuker uit vinden zien zijn jouw vriendschap niet waard. En als klap op de vuurpijl moet God voor je buigen.

En God mag weten waarom. Want je bent best aardig, ik heb geen hekel aan je, en ik heb je foto's gezien, je bent niet lelijk maar ook niet de mooiste vrouw die ik ken. Het beeld wat wij als forummers van je leven hebben, is evenmin rooskleurig te noemen (understatement). Zo leuk is je leven niet, en je maakt er ook bij lange na niet het leukste van. En kom op, we weten allemaal hoe we mannen om onze vinger winden, je bent ook hier niet uniek in.

Dat kan anders Digi, kom op, terug op aarde met die voetjes en gewoon weer je eigen doorsnee lieve zelf zijn. Je kunt het best

Jezus VC, ik dacht dat jij wel de ironie kon proeven. Mijn God, ik neem mijzelf stukken minder serieus als jij nu doet hoor. Christus te paard, ik vind mezelf helemaaaal niet top of the bill. Juist niet. Maar goed, zie maar wat je wil zien hoor.Ik heb een paar talenten en juist omdat ik maar een paar dingen kan, benoem ik ze even.

Nu voel ik me ontzettend terechtgewezen ronduit kut door dit geblaat.
En waarom zegt iedereen toch dat je een traal praat? Je spreekt een taal en je praat bijvoorbeeld hard of zacht. Heel irritant om te lezen vind ik.
Digi, jij doet het ook. Je praat geen Arabisch, je spréékt Arabisch.
Oh en Maxima spreekt echt niet accentloos Nederlands.
Sorry Shi.

En VC, je hebt bereikt wat je wilde bereiken. Chapeau <===foutloos uitgesproken.

Pff.
quote:Digitalis schreef op 12 oktober 2008 @ 19:55:

En VC, je hebt bereikt wat je wilde bereiken. Chapeau <===foutloos uitgesproken.

Namelijk? Nou niet te dramatisch doen he. Ik dacht dat je er wel tegen zou kunnen als ik je ergens op aansprak, maar zo te lezen niet.

Ik heb het over wat ik in de laatste drie dagen van je gelezen heb, en waar ik (te veel) arrogantie, en neerbuigendheid naar andere mensen in terugzag. De ironie is me inderdaad ontgaan. Verder schrijf ik ook een aantal lieve dingen over je.
quote:Very Cherry schreef op 12 oktober 2008 @ 20:00:

[...]

Namelijk? Nou niet te dramatisch doen he. Ik dacht dat je er wel tegen zou kunnen als ik je ergens op aansprak, maar zo te lezen niet.

Ik heb het over wat ik in de laatste drie dagen van je gelezen heb, en waar ik (te veel) arrogantie, en neerbuigendheid naar andere mensen in terugzag. De ironie is me inderdaad ontgaan. Verder schrijf ik ook een aantal lieve dingen over je.Sure, je schrijft basically dat ik een omhooggevallen irritante trut ben VC. Omdat je de zelfspot niet herkent. Wie gelooft er nu echt van zichzelf dat God voor hem buigt? Doe normaal. Ik ben totaal niet arrogant en ik zit geen potje te liegen als ik zeg dat ik toevallig iets foutloos kan. En om te zeggen dat medeforummers helemaal geen leuk beeld van mij hebben, vind ik echt heel laag. Jij hebt kennelijk de taak op je genomen om mij once and for all op mijn plaats -ergens in het riool- te zetten. Ik mis nog een grondige pscyho-analyse waarbij je me aanraadt een mes op mijn pols te zetten. En als ik iets dommig vind klinken, dan is dat maar zo. Ik vind mezelf behoorlijk dom op vele fronten en dat laat ik vaak zat blijken. Dat ontgaat je kennelijk. Zie wat je wil zien, en besef dat jij je ook neerbuigend gedraagt. Naar mij, want je vindt jezelf een stuk beter dan mijn arrogante persoontje.
quote:Digitalis schreef op 12 oktober 2008 @ 20:09:

[...]Sure, je schrijft basically dat ik een omhooggevallen irritante trut ben VC. (...) Jij hebt kennelijk de taak op je genomen om mij once and for all op mijn plaats -ergens in het riool- te zetten. Ik mis nog een grondige pscyho-analyse waarbij je me aanraadt een mes op mijn pols te zetten.Uh...Sorry? Laat verder maar Digi.
quote:Digitalis schreef op 12 oktober 2008 @ 20:09:

[...]En om te zeggen dat medeforummers helemaal geen leuk beeld van mij hebben, vind ik echt heel laag.Teruglezen Digi. Ik schrijf dat wij als forummers, bepaald geen rooskleurig beeld van jouw leven hebben. Die informatie hebben we van jouzelf, van wie anders?

Je maakt er een heel drama van, terwijl ik je alleen op je houding van de afgelopen drie dagen aanspreek. Ben je echt niet in staat om dat verschil te kunnen zien?
quote:Pingu schreef op 11 oktober 2008 @ 22:47:

Schrijven is toch iets anders dan praten......ik erger me ook kapot aan schrijffouten en taalverloedering. Maar praten met een accent heeft niets te maken met taalverloedering. Je hoeft toch niet te verloochenen waar je vandaan komt?

Amen. Ik vond het ook maar een suffe opmerking van Ellemieke. Maar ja, be/veroordeeld worden op een accent ligt bij mij dan ook gevoelig. Jeugdtraumaatje vrees ik.

Mevrouwdekees... Sommige stukken van Groningen of Twente, tja dat kun je maar beter afleren. Want? Om over deze lelijke zin nog maar te zwijgen.

Eerlijk is eerlijk als iemand echt is opgevoed in het dialect is het Nederlands vaak toch minder goed. Dan ken je mij nog niet. Of is het: dan kon je mij nog niet? En opvoeden 'in het dialect'? Prachtige uitdrukking, zelf bedacht?

/ als ik diep in mijn hart kijk voelt dialect toch als 'minder' dan Nederlands. Daar kan ik echt niets aan doen, alleen al daarom zou ik een kind zo ABN mogelijk opvoeden. Daar kun je wel wat aan doen, namelijk je oogkleppen afzetten danwel niet zo bevooroordeeld de wereld in kijken. Je schrijfstijl is om te huilen trouwens. Gefeliciteerd met je kennis van de Nederlandse taal.

Mijn ouders spreken dialect. Ze hebben mij bewust opgevoed met de Nederlandse taal als '1e taal' omdat ze op hun boerenklompjes al voelden aankomen dat er vooroordelen aan te pas zouden komen. Helaas had ik er toch mee te maken want ik sprak weliswaar ABN maar mét accent. Het dialect zou je mijn '2e taal' kunnen noemen en ik vind het een verrijking. Dialect is iets anders dan een accent.

Zo, dat lucht op. Weer een stukje jeugdtrauma verwerkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven